pitäisikö herätellä yöllä syömään?
Mitä mieltä olette? Meillä tyttö 3 kk. Hänellä on mittaa 61,1 cm ja 5370 g. Hän on siis hoikan sorttinen, kasvaa jollain -5 % käyrällä. Painoa on seurattu tiiviisti neuvolassa. Välillä sitä on tullut reilusti, välillä niin että on juuri ja juuri " riittänyt" neuvolan tädille.
Olemme täysimetyksellä. Tyttö syö päivällä noin 2 tunnin välein, mutta yöllä ei enää kuin kerran. Menemme usein nukkumaan siinä klo 22 tienoilla, jolloin tyttö syö viimeisen kerran ja sitten voi syödä vasta klo 04 - 05 ja seuraavaksi aamulla. Joskus tankkaa aamulla tiiviimminkin.
Mietin tässä, että pitäisikö herätellä tyttöä kuitenkin varhemmin syömään. Ihanaahan on, kun saan nukkua enkä ole yhtään väsynyt päivisinkään, mutta kumminkin mietityttää tuo maidon riittävyys. Sinänsä mulla on se tuntuma, että maitoa tulee kivasti. Ja tyttökin on ihan tyytyväinen.
Kommentit (9)
jos kerran maitoa riittää päivisin. Jos olisi ihan vastasyntynyt, niin se on eri asia, mutta tuon ikäiselle en alkaisi opettaa että yölläkin syödään parin tunnin välein. Ettei sitten tarvitse myöhemmin pitää unikoulua. Kyllä 3kk ikäinen herää jos on nälkä:-)
Meillä on viikon vajaa 3kk tyttö ja suunnilleen samankokoinen kuin teidänkin. Syö kanssa päivisin parin tunnin välein ja yöllä ensimmäisen pätkän nukkuu noin 6-8 tuntia. mutta loppuyön tankkaa noin parin tunnin välein. Ensin mietin samaa, mutta päätin että en herätä, jaksan itsekin paremmin kun saan nukkua yhden pidemmän pätkän. Kyllä luulen kans että tämän ikäinen jo herää jos on nälkäinen.
anna tytön nukkua, herää kyllä kun on nälkä
6-7 tunnin pätkä ei kuitenkaan ole kauhean pitkä aika. Jos nukkuisi monena perättäisenä yönä 10 tuntia, saattaisin herättääkin.
Vauva on siinä mielessä eläimellinen olento, että se ei kyllä itseään nälkään osaa tappaa. Jos tosiaan nukkuu yöt hyvin, huokaise onnesta ja nuku itsekin! Kyllä se huutelee kun nälkä tulee. Ihan varmasti.
Me mietittiin samaa alkuaikoina kun vastasyntynyt heräsi välillä vaan 2krt yöllä syömään (02 ja 05), mutta ei todellakaan herätetty itse. Sittemmin on unirytmi muuttanut muotoaan useaan otteeseen, mutta yöt meneet noin 2,5 -kuisesta max 1 syöttö per yö.
Päiväunet onkin sitten oma tarinansa... ;-)
Mä oon vankasti sitä mieltä et kyllä vauvat osaa herätä nälkäänsä,turhaan kesken unia herättää syömään,kannattaa miettiä nii,että jos joku tulis itseä kesken kauniiden unien herättämään syömään,mitkä olis omat fiilikset :) vauvat tosiaan tietää milloin on nälkä.
ettei tarvitse herätellä öisin. Vähän ihmetyttää tuo teidän painon tarkkailu, meillä oli nimittäin 3kk mitat suht samat ja kasvua vain kehuttiin...mitkä teillä olivat muuten syntymämitat?
Syntymämittoja kyselleelle: 51 cm ja 3360 g
Viisammat korjatkaa, jos olen väärässä:)