Korvannipukan periytyvyys
Miten voi olla mahdollista, että meidän suvussa jo viidessä sukupolvessa on nipukaton korvanlehti ollut dominoiva, vaikka tieteen valossa sen pitäisi olla väistyvä ominaisuus?
Kommentit (24)
Mulla on kans joku periytyvä korvalehtijuttu. Ois kiva tietää mikä se on. Kerran yks lääkäri kysyi onko periytyvä. ( tieteski joku kehitysvammajuttu) : D
Isot pulleat korvannipukat on jännät mutta ihan söpöt, vanhuksilla ne sitten on tosi isot kun korvat kasvaa koko elämän. Olen luullut että isot nipukat on dominoivat.
Vierailija kirjoitti:
Sisäsiittoisuus selittää.
Mahdotonta aloittajan tapauksessa ja sukuselvityskin tiedossa usean sadan vuoden ajalta. Sukusiitosprosenttia ei ole laskettu, mutta maantieteellisistä etäisyyksistä päätellen ja sukulinjojen erillisyydestä päätellen laskettu sukusiitosprosentti olisi varmasti nolla.
Perinnöllisyystieteen näkökulmasta mietityttää, miten resessiivinen ominaisuus voikin olla dominoiva ja näinkin kauan?
AP
Eikö ruskeat silmätkin pitäisi olla dominoiva? Meidän suvussa ne häipyvät.
Itselläni on eriparikorvat muuten. Mikäs sen selittää? Toisessa nipukkaa, toisessa ei.
Ehkä se sattuma jotain sanelee?
Hei onpa mielenkiintoinen aihe! Itsellä myös nipukattomat korvanlehdet :)
Tarkoittaako dominoiva, että ihan aina periytyy, vai vaan useimmiten periytyvää?
Vierailija kirjoitti:
Mikä ihme on nipukaton korvanlehti?
Same but different kuin se, että spaniassa ”Valencia” lausutaan ”Valentfia”
Entä jos toinen korvanlehti on suurempi ja toinen pienempi (ei nipsu).
Meillä vanhemmat toinen nipukalla ja toinen ilman. Samoin lapset, toinen nipukalla, toinen ilman. Ei mitään kehitystä tässä.
Sama juttu meillä. Nipukattomuuden ketju katkesi veljeni heiluvakorvaiseen vaimoon, ja heidän kaikilla lapsillaan on korvalehdet, joihin mahtuu puoli tusinaa korvakorua sentin välein ja yhdellä venytykset siellä seassa.
Vierailija kirjoitti:
Mietin ihan samaa. Tai yleensäkin sitä, että mikä on korvannipukka. Katsoin kuviakin enkä tajunnut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mietin ihan samaa. Tai yleensäkin sitä, että mikä on korvannipukka. Katsoin kuviakin enkä tajunnut.
Tuolta löytyy aika hyvä kuva.
https://peda.net/jokioinen/perusopetus/paanan-koulu/oppiaineet/biologia…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä kuvaa jo katsoinkin, mutta en ymmärtänyt. Nipukaton menee suoraan kiinni naamaan ja nipukallinen on u-kirjaimen muotoinen ja vain yläosastaan naamassa kiinni?
Mun isällä on oikeessa nipukka ja äitillä vasemmassa, niin ne molemmat on periytynyt mun siskolle, ja mulla ei ole nipukoita. Ymmärrättekö te muuten mitä dominoiva ja resessiivinen ominaisuus tarkoittavat?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä kuvaa jo katsoinkin, mutta en ymmärtänyt. Nipukaton menee suoraan kiinni naamaan ja nipukallinen on u-kirjaimen muotoinen ja vain yläosastaan naamassa kiinni?
Kyllä. Englanniksi toinen on "kiinni" ja toinen "irti".
Nipukaton on kiva