Ettehän käytä muovisia juomapulloja tai ruoka-astioita?
Minä lopetin kaiken muovin käyttämisen ftalaatin vuoksi. Entäs muut?
Kommentit (61)
[quote author="Vierailija" time="18.09.2013 klo 22:07"]
[quote author="Vierailija" time="18.09.2013 klo 22:05"]
[quote author="Vierailija" time="18.09.2013 klo 22:04"]
Mistä tämä muoviastiahysteria nyt on sitten lähtöisin?
[/quote]
Siitä, kun on saatu tutkittua tietoa siitä, miten muovissa olevat kemikaalit vaikuttavat ihmiseen.
[/quote]
No näin arvelin, mutta missä näitä on nyt julkaistu? Suurelle yleisölle?
[/quote]Ylen dokumenteissa on ollut paljon asiaa tästä.
On tämä metkaa. Akat vetävät e-pillereitä, hankkivat hormonikierukan yms, mutta sitten ollaan ihan hysteerisiä muovin hormoonien kanssa.
En ihan oikeasti tiedä yhtään ihmistä, joka olisi sairastunut tai kuollut muovista. Minut on myös lapsesta asti ruokittu milloin mistäkin muovikiposta ja muovileluja oli tottakai. Ruoka lämmitettiin mikrossa, sen aikaisissa muovikipoissa, eikä käynyt kuinkaan. Silloin 80-luvulla mistään bisfenolista edes puhuttukaan.
[quote author="Vierailija" time="19.09.2013 klo 11:47"]
En ihan oikeasti tiedä yhtään ihmistä, joka olisi sairastunut tai kuollut muovista.[/quote]
Eipä niitä sairauksien syitä yleensä sen kummemmin selvitelläkään. Esimerkiksi joidenkin muoviyhdisteiden on todettu aiheuttavan siittiöiden määrän vähenemistä. Jos pariskunnalla on vaikeuksia saada lapsia, he hakeutuvat tutkimuksiin, ja niissä saatetaan todeta, että siittiöitä on vähän ja/tai niiden laatu on huono. Sitä on kuitenkin lähes mahdoton selvittää, mistä ongelma yksittäisen ihmisen kohdalla johtuu.
Joo, mun treenipullo on lasia, tietty... no ei ole, vaan muovia.
Käytän - ja kuumennan niitä vielä mikrossakin. HAH HAH HAAAAAAA!!!!
[quote author="Vierailija" time="18.09.2013 klo 19:24"]
Käytän - ja kuumennan niitä vielä mikrossakin. HAH HAH HAAAAAAA!!!!
[/quote]
Ilmeisesti ovat tehneet jo tehtävänsä.
Olen käyttänyt ja käytän tästä eteenpäinkin. :-)
Anteeks tyhmä kysymys mut jos on BPA-vapaa niin onko ftalaatiton?
Ja pieleen menee, koska kaikissa muoviyhdisteissä ei todellakaan ole ftalaatteja.
Rautalangasta vääntäen siis: ftalaatteja käytetään lähinnä PVC:n pehmentämiseen. PVC:tä taas käytetään nykyään lähinnä rakennusmateriaaleissa. Edelleen toki myös aika yleisesti pakkausmateriaaleissa, mutta ftalaattien haitallisuutta hormonitoiminnalle yksiselitteisesti tukevien erittäin pitävät tutkimus on saanut kemianteollisuuden etsimään vaihtoehtoja. Jos kemia on aiheena yleensä vieras ja vaikea, kuluttajan on helppo välttää ftalaatteja ainakin olemalla käyttämättä tuotteita, joiden kierrätysmerkintä (kolmio, jonka sisällä on numero) on "PST 3".
Suurin ftalaattien lähde on kuitenkin ravinto. Niitä on vuosikymmenet päässyt pohjaveteen ja sitä kautta ravintoketjuun, joten itse asiassa itse se ravinto on nyt pahin ftalaattialtistuksen lähde. Ftalaattien keräytymiseen ruokaan pätee ihan sama sääntö kuin mihin tahansa altistukseen: ftalaatteja on eniten runsaasti eläinrasvaa sisältävissä tuotteissa. Eli, hiukan kärjistäen, jos olette huolissanne ftalaattikuorimituksesta, karppausta on ehkä parasta välttää.
No mun treenipullo tosiaan on lasia, ja niin on lastenkin juomapullot. Ja elintarvikkeiden säilytysrasiat. Ja paistinpannu on hiiliterästä.
Että joo, olen ottanut muovien vaarat vakavasti.
Käytän tupperiastioita, eli en välttele muovia.
Käytän ja käyttää teinikin. Ja syödään lihaakin.
Mutta mistä noita lasisia treenipulloja saa?
En ole moneen vuoteen käyttänyt muoviastioita. Miehellä on muovisia eväsrasioita, mutta niihin en koske pitkällä tikullakaan. Mun ja lasten juomapullot on lasia, eväs-/säilytysrasiat samoin, tai sitten rosteria.
Ikävä myöntää, mutta meillä 1v syö muoviastioilla. Tytöllä on tapana viskata lautanen lattialle niin ei tee mieli korjata sirpaleita. Mistä se ruoka pitäisi tarjoilla? Jos jollain on hyviä vinkkejä niin saa antaa. Periaatteessa kammoan muoviastioita mutta en ole keksinyt parempaakaan.
[quote author="Vierailija" time="18.09.2013 klo 21:43"]
[/quote]
Mun lasinen treenipullo on Ruohonjuuresta ja Lifefactory -merkkinen.
Meillä päiväkodissa koko pienten ryhmä syö muoviastioista. ihme, että kukaan ei ole vielä siitä valittanut.
[quote author="Vierailija" time="18.09.2013 klo 21:46"]
[quote author="Vierailija" time="18.09.2013 klo 21:43"]
[/quote]
Mun lasinen treenipullo on Ruohonjuuresta ja Lifefactory -merkkinen.
[/quote]
Harmi, että näyttää ihan tuttipullolta. teinipoika ei ikinä vie joukkueelleen tuollaisia:(
En käytä muovisia astioita enkä juomapulloja. Niistä liukenee myös estrogeeniä. Meillä on juomapulloina teräksiset Klean kanteen -pullot, eivät näytä tuttipulloilta (tosin eivät ne Lifefactory-pullotkaan mun mielestä tuttipulloilta näytä, mutta jos ne nyt jonkun mielestä näyttävät, niin ainakaan nämä teräspullot eivät näytä samalta).
[quote author="Vierailija" time="18.09.2013 klo 23:02"]
Saako noita Puran pulloja ostettua jostain Suomesta, vai vain tilattua?
[/quote]
Ainakin tilattua netistä. En tiedä saako Suomesta kun en ole omiani täältä hankkinut.