Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HEINÄHIPPUSET 2006!

17.07.2006 |

Aloitan pinon heinäkuisten 2006 odottajien vauvatarinoille. Ois kiva kuulla miten vauva-elämä on lähtenyt sujumaan:)

Meidän poika syö ja nukkuu... Eka silmätippakuuri haettiin jo torstaina. Taitaa olla samanlaiset kyynelkanavat kuin esikoisellakin. Esikoisella rähmintä loppui juuri ristiäisten alla 3kk ikäisenä. Imettelen rintakumilla, koska vauva ei huoli luomua rintaa. Pitää alkaa kohta taas totuttelemaan, josko luomukin kelpaisi. Ei jaksaisi rintakumeja kannella mukana joka paikkaan.

Tänään käytiin eka kertaa puntarilla neuvolassa ja paino oli tippunut. Suositeltiin 4 tunnin syöttövälejä. Viime yönä jätkä vetäsi 8 tunnin yöunet, joten eiköhän ensi yönä laiteta kelloa soimaan:)

Maitohormonit vaikuttaa hieman mielialaan, mutta ei niin pahasti kuin esikoiselta. Jotenkin nyt osaa jo varautua, jotta välillä itkettääpi ja välillä on niin euforisen onnellinen olo. Mieliala pysyy parempana lenkkeilyn ansiosta. Olen yrittänyt nyt käydä joka päivä lyhyellä sauvakävelylenkillä. Sain sillä keinolla turvotukset liikkeelle ja huomasin ihmeekseni puntarilla, jotta enää on 300g pudotettavaa lähtöpainoon. No mullahan tuota pudotettavaa riittää muutenkin, mutta piristihän tuokin:)

Nyt lähden herättelemään vauvaa, kun rinnat meinaa poksahtaa. Odottelen teidän muidenkin kuulumisia innolla:)

t.mm ja pikkupoika 10 päivää

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
17.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiva kuulla muidenkin kuulumisia!

Täälläkin nukutaan ja syödään ja ollan toki välillä hereilläkin;). Tyttö on vielä ainakin ihanan rauhallinen pakkaus, nälkäänsä itkee ainoastaan, mutta silloinkin saa olla jo kova nälkä. Muuten vaan tuhisee ja ' murisee' :) Isoveljestä ei ole moksiskaan, on selvästi tottunut ääniin jo mahassa!

Tänään neuvolassa tuli vähän takapakkia: tyttö oli saanut viikossa ainoastaan 85g painoa, kun kuulemma 150g/vko olisi suotavaa. Olin ihan tippa linssissä, kun näin sen vaa' an lukeman...jotenkin kuvittelin, että maitoa tulee hyvin, vauva viimeinkin imee suht terhakkaasti ja kakkaa+pisuakin tulee...No, tänä aamuna vauva oksensi kahteen kertaan syöttöjen jälkeen. Oli tainnut imaista liikaa ilmaa ja maitoa kerralla. Eli tuo oksennus saattaa olla syy tuohon vähäiseen painonnousuun. Rintamaidolla mennään silti edelleen, korvikkeisiin en tukeudu vielä. Katsotaan nyt perjantaina, miten tuo paino kehittyy.

Muuten siis kaikki hyvin. vauva nukkuu n. 3 tunnin pätkissä yöllä, aamuyöstä alkaa ähinä ja molemmat ollaan ' puoliksi hereillä' aamuun asti. Vauva nukkuu meidän sängyssä, joten herkkäunisena on mun unet vähän vähissä...ihmeen hyvin ollaan kuitenkin jaksettu päivät. Mies on lomalla ja viihdyttää esikoista, joten päikkäreitäkin voin ottaa, jos siltä tuntuu.

Nyt kuuluu taas murinaa tuolta kopasta...syötön aika!

sitruska ja ' irmeli' 12vrk

Vierailija
2/17 |
17.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkin neiti pääasiassa nukkuu ja syö.

Välillä saattaa olla melkein kaksikin tuntia hereillä ja silloin syödään noin ½h välein.

Yöt menee 3h välein syöden ja päivälläkin 2-3h välein.

Tänään kerkesin käydä jopa kaupassa ilman vauvaa...jippii et oli ihanaa olla taas ihmisten ilmoilla.

Isosisko (1,5v)on ottanut pikkusiskon tosi hyvin vastaan. Tietty välillä on mustis ja niinhän sen pitääkin olla. Mutta suukottelee ja silittelee vauvaa..tosin on pari kertaa jo yrittänyt hieman kovakouraisestikin " silitellä" .

meillä oli paino hyvin noussut. Torstaina kun sairaalasta lähdettiin ja sit punnittiin jo maanantaina niin painoa oli tullut 330g lisää. Huomenna olisi sitten jo uusi nla käynti ihan tuon painon seurannan takia, kun oli niin pieni syntyessään.

Mies on ollut nuiden isompien lasten kanssa ja olenpas sen hyväksi käyttänyt päikkäreitä nukkuen aina välillä.

Tosin viime vk mies oli koko vk reissussa ja silloin anoppi ja äitini olivat isompien kanssa ulkona, jotta sain levätä ja eihän meidän ulkoilusta olisi mitään tullutkaan, kun vauvaa ei saa viedä ulos kun on niin kuuma.

No mutta nyt tuon pyykki vuoren kimppuun, tai muuten hukumme kohta likavaatteisiin...

mutsi ja tyttö2vk

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
17.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulin vain kertomaan tässä sairaalasta kotiuduttuamme, että meilläpä tuhisee ja tuhnuttaa täällä kotona minun vanhassa kehdossa semmoinen aivan ihana pikkunyytti puolentoista tunnin päästä tasan kolme päivää vanhana :) En melkein usko sitä itsekkään, mutta ihan totta, me saatiin taas maailman ihanin vauva, voitteko kuvitella??! Se on vaan niin ihana...

Pikkupojalla oli syntyessään painoa 3455 g ja pituutta 49,5 cm ja pipo oli 35,5 cm. Päässä peikkopojalla komeili ihan pikimusta ja tuuhea tukka ja korvissa sekä selässä ja käsivarsissa on ihanaista pehmyttä mustaa peikkokarvaa. Ja vanhemmat ovat molemmat vaaleita kuten oli myös siskonsa... Eiikä siskollaan ollut ainakaan näkyvää karvaa vartalolla. Yli 600 g siskoaan isomman pojan synnytyksestä selvittiin huonosti toimineen kohdunkaulanpuudutteen ja ilokaasun voimin ja palautuminen on kyllä ollut supernopeaa. Poika syntyi raskausviikoilla 40+4.

Voi me ollaan kaikki niin onnellisia! Vauva tuntui heti niin omalta ja ihanalta ja oma olo on mitä mainion, paljon kivempaa on nyt kuin mitä oli esikoisen kanssa. Ja Mimosa 1v10kk on aivan innoissaan vauvasta eikä malttaisi pitää näppejään erossa. Kissan kans kyttäävät koko aika tässä kotonakin vieressä ihmetellen että " mikä toi on?!" , Mimosalla niin onnellinen hymy kasvoillaan.

Minä oon täällä ihan hymy korvissa ja aivan rakastunut...

Niinaemo ja peikkorinssi 3 pv sekä isosisko Mimosa 1v 10kk

Vierailija
4/17 |
17.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kait se minäkin voi olla tässä joukossa vaikka neiti syntykin 22.6.Oikee laskettu aika oli 2.7.

Meillä neiti vetelee 4h unia päivällä.Yöllä sitte heräillään 2 kertaan syömään.Viime viikolla kun oli kauheen kuuma ni silloin syötiin 3 kertaa yöllä.Tuntuu että tissi kilpais koko ajan.Aina tuntuu olevan nyrkit suussa tai suu napsaavan.No,hyvä niin.=)

Meillä on neuvola torstaina.Viimeeks kun käytiin punnituksessa painoa oli tullut 650g lisää. Neuvolatäti sanokin että hyvä kun syö.Et parempi kuumalla kelillä antaa maitoo kun vettä.Ja kyllä huomaa...maha oikeen killittää.

Meillä isukki on nyt kesälomalla.Saa meikäläinenkin vähä omaa aikaa.Huomenna lähen ekaa kertaa ihmisten ilmoille ilman neitiä.Ihanaa päästä parturiin hemmotteleen itteeni.

Kuinka moni on käynny/menee käymään isyyden vahvistuksessa?Me käytiin viime viikolla.Ihan hassuu touhuu.Kyselee et koska ollaan tavattu ja koska muutettu yhteen.Niissä piti muistaa kuukausi ja vuosi.Ja multa ne kysy et onko ollut toista suhdetta sinä aikana kun neiti on saanut alun.Meinasin nostaa likan sen muijan eteen ja sanoo ét kato tosta,onko se jonkun muun näkönen?´Kun pikku neiti on ihan isinsä näkönen.

Ristiäispäiväkin on jo varattu.Pappi soitteli tänää ja se tulee käymään sunnuntaina.Sovitaan virrestä ja kuka lukee sen kummin osan raamatusta...sun muuta.Me pidetään kotona ristiäiset.Ne on viikon päästä sunnuntaina.Pitäis ens viikolla leipoo.Onneks äiti lupas tehä tiikerikakkua ja jotain pipareita.Mun mummo lipas tehdä rotinarinkelin.Itelleni ei jää sitte kun voileipäkakku ja täytekakku.

Nimikin on jo tiedossa.Me kun ollaan kotona kutsuttu jo oikealla nimellä neitiä niin aina saa katsoa kylässä tai muiden läsnä ollessa ettei lipsauta sitä.=)

Mut nyt täytyy lähtee taas juomaan että neidillä riittää maito...no muutenkin jo janottaa.

Vierailija
5/17 |
17.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätkä vetää päikkäreitä tällä kertaa meidän sängyssä, kun kärpäsiä ei tänään ole miljoonaa tuvassa ;)

Olen aina päiväsaikaan nukuttanut vauvaa vaununkopassa, kun siihen saa tuon ötökkäverkon hyvin päälle ;) Yöaikaan saadaan makkari sen verran pimeäksi, että kärpäset ei siellä viihdy *onneksi!*..

Poika on nyt 11 päivää vanha ja kaikki on mennyt hyvin. Terkkari kävi neuvolasta perjantaina ja vauva painoi silloin 4150g (syntyessä 4140g ja kotiutumisaamuna 3830g) eli ihan hyvin oli painoansa nostanut. Ihanan rauhallinen vauveli! Syö ja nukkuu. Aamusta jaksaa olla jopa 2 tuntiakin hereillä :) Päivällä vetelee sitten jopa 6 tunnin päikkäreitä, mutta sinä aikana kerkeänkin tehdä kaikkia muita juttuja, kuten netissä roikkua ;) No, ruuat laittaa, pyykkejäkin kertyy ja eläimet hoitaa. Yöaika menee 3-4 tunnin syöttöväleillä, välillä saattaa joutua hiukan kitisemään kakkaa..Laskin tuossa, että annan lisämaitoa ehkä n. 3-5 kertaa päivän aikana, mutta yleensä silloin kitistään masua ja kakka on tulossa. Ei sitä paljoa tartte antaa, mutta kuitenkin. Yöt menee täysin omalla maidolla ja pääasiassa päivälläkin. Voi, kun saisi tulla tuota omaa maitoa vielä pikkaisen enemmän niin pärjäisi!

Onko kenelläkään vinkkejä maidon lisäämiseksi, muuta kuin imetä imetä ja juo?! Onko jotain selvää ruoka-ainetta/juomaa tms. mikä lisää sitä? Olen yrittänyt jotain etsiä, mutta jotenkin sellainen " selvä" ohje on jäänyt saamatta :( Nyt on kotikalja käymässä tuolla pöydällä, kun luin jostain, että sen pitäisi nostaa maidon määrää ja ajattelin varsin kokeilla, kun eipä siinä paljon häviä.

Ukon kanssa menee taas päin mäntyä, mutta yritän mennä päivä kerrallaan! Se on niin hirmu onnellinen pojasta, omasta pojasta! Kaipa mulla on nuo hormonit vielä sen verran heittelee, että itku tulee välillä jostain asiasta. Mutta ei mitään masennuksen tapaista kuitenkaan! Vauvasta olen tosi onnellinen, mutta isosisko meinaa olla hiukan mustis ja sille pitää olla monta kertaa päivässä sanomassa, että kyllä mä rakastan sitäkin, mutta vauva vie nyt niin paljon äitin aikaa..Onneksi se kuitenkin tykkää kovasti vauvasta ja hellii sitä, vaikka nyt ei saanutkaan pikkusiskoa. Kovasti se jo odottelee sitä, mutta ei nyt ihan vielä ;)

Öh..kävin jo kattomassa, joko pikkuinen olisi herännyt, kun kuulu ihan itkulta..mutta mutta, se olikin lehmä, joka ulisee tuolla laitumella >:( Siis kuulosti ihan vauvan itkulta, tai sitten munkin pitäisi mennä jo nukkumaan ;)

Omaa " napaa" sen verran, että onneksi tuo jälkivuoto alkaa olla jo aika minimi! Jälkisuppareitakaan ei enää tule, kylläpä ne olikin kipeitä. Esikoisesta en muista kuin muutaman jälkisupparin, mutta nyt niitä oli aina, kun syötin vauvaa sängyllä kyljellään, AUTS! :( Tikitkin ovat parantuneet, ne pari mitä laitettiin.

Oletteko muuten kerenneet vielä miettiä ehkäisyasioita? Ajattelin vain, kun terkka kyseli..Mietin vakavasti tuota hormonikierukkaa..Oliskohan se millainen? Onko teillä kenelläkään siitä kokemuksia? Ja minkähän hintainen se on? Olen kuullut hintahaitaria välille 150-200..Auts, pitää varmaan lainata äitiltä rahaa. On aika iso " investointi" kuiteskin, mutta maksaa varmasti itsensä takaisin ajan kanssa..

Mutta nyt tuli (taas) kirjoitettua romaania :( Nyt lähden askartelemaan isälleni synttärikorttia tytön kanssa..

~suviande, tyttö 05/01 ja " Enska" 11 vrk~

Vierailija
6/17 |
17.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän pikkupoika kasvaa mukavasti. Tänään oli neuvola ja täti sanoi et on poika ollu ruoka-aikaan kotona, sen verran painoa tullut viikossa. Kyllä sen huomaa itsekin jo miten piirteet alkaa muuttumaan, kun painoa tulee. Keltaisuutta vielä valkuaisissa muttei kuulemma haittaa, kun paino nousee noin kovasti. Napaa hoidettiin laapis-tikulla ja se alkaakin olla jo kunnossa.

Kokeilin Cuplaton-tippoja mahavaivoihin, kun poika itkee illasta n. tunnin. Tuumin että tipat taitaa itkettää vielä enemmän. Olen kokeillut nyt muutaman päivän ilman niitä ja paremmalta kuulostaa. En tiedä mikä ihme on kun aina illalla samaan aikaan on tuo itkuaika eli n. klo 23-24. Tuntuu että ei se aina voi mahavaivojakaan olla samaan aikaan. Ja itku kuulostaa erilaiselta kuin kipuitku. Tiedä häntä...

Muuten kaikki mukavasti ja oma olokin alkaa olemaan ok. Hb tänään 111. Onhan se noussut tuosta sairaalan 73:sta. Rautakuurilla eteenpäin. Alapääkin alkaa olla entisellään. Vuoto alkaa vähetä ja himot kasvaa. Kilojen kanssa en hätäile, että imetys onnistuisi mahdollisimman pitkään. Kyllä sitä kerkeää sitten imetyksen jälkeen keskittyä niihin hommiin.

Eipä tässä sitten muuta kuin hyvää jatkoa kaikille heinä-äideille ja vauveleille. Koitetaan jaksaa!!!

makas+poikavauva 2 vk 3 pv

Vierailija
7/17 |
17.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun poika söi yhden aterian suoraan rinnasta ilman rintakumia:) Pienet on ilot mulla, mutta en kehtaa enää läheisilleni hehkutella, joten saatte te olla sijaiskärsijöitä:)))

t.mm

Vierailija
8/17 |
18.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

murmelimamma:

Voi, kun kiva, että olet saanut vauvan syömään ilman rintakumia :D

Meidän poika on sellainen tisuttelija, että viihtyisi siinä vaikka kuinka kauan..Onneksi on rauhallinen, toisin kuin siskonsa " tuossa iässä" ;)

Vierailija
9/17 |
19.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomasin pinon ja arvelin laittaa kuulumisia nyt kun on vielä on aikaa kirjoittaa.

välillä aika todellakin kortilla vauvan ja esikoisen 1v 8kk kanssa. esikko lähti mummolaan aamupäiväksi.se on ollut siellä joka päivä tällä viikolla kun mummo vapaalla. huomenna ois tarkoitus pärjätä yksin kotona kahden kaa. miehen piti jäädä tällä viikolla isyyslomalle mutta yrittäjänä ei voinutkaan jäädä kun on hommia eikä saanu tuuraajaa. ensi viikolla olevinaan jää mut mä voin laittaa pääni pantiksi että jokin este taas tulee.

vauvan kanssa kaikki helpompaa näin toisella kertaa. esikko tykkää silitellä vauvaa mutta imettäminen ottaa koville. silloin pitäis päästä syliin vaikka ennen ei oo sylissä viihtyny.

vauva nukkuu aamusta 2-3h. sitten päivällä torkahtelee ja käy usein tissillä ja iltapäivästä toiset pitemmät unet. sairaalassa ollessa harrasti öisin kukkuilua, saattoi olla valveilla 4 tuntia. kotona iltaisin joskus tuota tapahtunut ettei osaa rauhoittua nukkumaan kuin vasta puolilta öin. öisin syödään 3-4h välein, mutta monesti ei osaa nukahtaa omaan sänkyynsä vaan pitää ottaa viereen. siinä tissi suussa rauhoittuu. yritin yhtenä yönä tuttiakin tarjota kun ei ollut nälkäinen, mutta eipä kelvannut. miten muiden vauvat syö tuttia?

raskauskilot ovat hyvin tippuneet imettämällä vaikka en oo ees kävelylle kahden lapsen kaa uskaltautunut. mullahan niitä tuli turvotuksen takia 16kg. sairaalaan jäi 6 ja viikossa tippunut 5. en ollu huolissaan noista kiloista ku tiesin et turvotuskilot kyllä tippuu nopeasti.

sassa ja irmeli 9 vrk

Vierailija
10/17 |
19.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eilen kävi th vielä kotona ihan vaan vauvan painoa periaatteessa punnitsemassa, kun toinen oli niin pikkuinen syntyessään.

No painoa oli nyt kertynyt 3100g (synt. 2750) ja sanoi th, ettei tarvii aina 3h välein herättää syömään...

No mut sit tänä aamuna soitti ja sanoi, että herättele sittenkin 3h välein syömään ja tule ensi viikolla paino kontrolliin vauvan kaa...????

Itelle iski paniikki, että onkos jotian mitä minulle ei ole kerrottu??

Miksi ohjeet nyt muuttui jne..?! Olen ihan ihmeissäni, koska vauvalla on kuitenkin jo painoa ihan kivasti ja sit kuitenkin pitää vähintään 3h välein syöttää....onko tämä nyt ihan normaali käytäntö vai pitääkö minun oikeasti huolestua?

Kahden aikaisemman lapsen kaa ei tällaista ole ollut niin siksi olen kuin kuumilla kivillä täällä.....

No nyt kuuluu kitinää..taitaa vauva tilata milkkis baaria käymään =)

Mutsi ja tyttö 2vk+2pv

Vierailija
11/17 |
19.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän tytön rytmit on ihan sekaisin....päivän valvoo ja pitkät unet vetäisee sitten n. klo 16-20. Millään en saa hereille, vaikka kuinka yrittäisin. Onkohan nuo iltaunet pois sitten yöunista? Yöllä kun heräillää jopa 2 tunnin välein ja aamuyöstä kukutaan...

Vinkkejä?

sitruska ja typy 2vkoa

Vierailija
12/17 |
19.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitkästä aikaa minäkin täällä.. Kiva lukea miten teillä menee vauvojenne kanssa!

Meillä menee hyvin! Poika on ihana, nukkuu paljon, mutta jaksaa yllättävän pitkiä jaksoja, n. 2-3h, olla hereillä. Iltasin meilläkin on nyt kahtena päivänä ollut itkua.. tissittely ja syli ja pikku käppäily pitkin kämppää auttaa, tai sitten ei.. pari tuntia maximissaan on huutanut, eikä ihan yhtä soittoisesti. Cuplatonia ostin, mutten ole sitä antanut vielä. Pitää sitten antaa säännöllisesti vuorokauden ympäri ennen joka syöttöä, muuten ei hyödytä..

Yöt menee hyvin, poitsu nukahtaa siinä 22 korvissa ja herää kerran syömään yöllä ja sit vasta aamulla syö seuraavan kerran. Tissit on poksahtaa joka aamu, kipeitä on ku fan.. Onneksi on tuo vuokrattu sähkö-rintapumppu, saa äkkiä helpotusta.

Onko täällä muitakin jotka pumppaavat ja pakastavat? Mulla tuntuu että maidoneritys olisi tasaantumaan päin, ja aattelin et vois tuon masiinan käydä kohta palauttamaan.. tosin aamuisin vielä tuo kone on korvaamaton..

Kaikkien esikoiset tai kakkoset tuntuneet hyvin ottaneet vastaan tuon vaavin.. meilläkin ihan hyvin kyllä ottanut vastaan, kovasti myös paijaillaan ja halitaan, mutta " äidin tarve" on meidän kakkosella kasvanut.. Vaikka meidän vauva nukkuu yöt, niin meidän neiti pitää huolen että jos ei muuten saa huomiota, niin yöllä huudetaan sitten niin maan perusteellisesti.." mammaaaaa, mammaaa" .. argh, tekis mieli antaa huutaa vaan ja nukahtaa siihen, mutta kun ei voi. Tytöllä kun muutenkin on suuret muutokset elämässä nyt kun vauva tullut tänne, niin en voi olla edes vihanen vaikka kuinka väsyttäis ja kiukustuttais..

Toivottavasti menee ohi pian kun tottuu tilanteeseen. Muuten koitan olla paljon tytsän kanssa kun vauva nukkuu.

Joku kirjoitteli painostaan, itelle tuli n. 18 kg:tä, joista hikiset 5 jäi sairaalaan, osa on lähtenyt mutta suuri osa matkustaa vielä mun persuksissa.. niimpä lähdin sitten eileisestä lähtien painonvartijoiden avustuksella tiputtelemaan painoa. Niillä kun on se " imettävien ohjelma" . Hullun paljon ei ole ylipainoa, mutta kun olen päättänyt tämän viimesen (nyyh..) vauvan jälkeen tulla nopiasti kuntoon, jotta saan vihdosta viimein vaihtaa tuon vaatekaapin sisällön muihin kuin mammatelttoihin. Into on nyt suuri! Imetyksenkin aikana kun saan syödä suhteessa paljon enemmän kuin normaali laihiksella!!

No niin, nyt painun kohta pikkasten kanssa pihalle!!

Tsemppiä ja hyviä vointeja kaikille!!

maryanne + poika 2vko 5 pvää

Vierailija
13/17 |
19.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitruskalle: meidän poju nukkuu kanssa kovasti juuri iltapäivällä, mutta heräilee kivasti melkeen ittekseen siinä 19-20 aikaan ja on sitten pari tuntia hereillä. Jos tuntuu että kello lähenee 21, yritän herätellä syömään, vaipan vaihtoon ja kylpyyn! Vauva yleensä herää kivasti, mutta kylpy rauhoittaa kuitenkin, ainakin meidän ukon.

Sitten se yleensä seurustelee/itkee tunnin pari kunnes kuukahtaa yöunille. Tässä vaiheessa pikkasten elämää nuo iltapäivä unet eivät vie yöunia.

Tsemppiä!!

Vierailija
14/17 |
19.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan ekaksi mutsi04:lle:

Mä sain synnäriltä 2 eri syöttöohjetta tälle meidän nelikiloiselle :( Toinen (vanhempi) kätilö sanoi, että PITÄÄ herättää vähintään 3-4 tunnin välein syömään ja toinen (hiukan nuorempi) sanoi, että voi antaa nukkua 6 tuntiakin putkeen, koska on sen verran painava. Sitten kysyin yhdeltä alle kolmikymppiseltä lastenhoitajalta asiasta, niin rivienvälistä ymmärtämällä voisin huoletta syöttää vauvan rytmisesti. Ja niin olen tehnyt. En ole herätellyt syömään joka välissä, kun vauva on tyytyväinen ja painokin oli noussut. Ja jo vauvasta huomaa, miten on kovasti pyöristynyt!!!

Meillä on kitinäkätinät siinä kahden ja viiden väliin, noin tunnin kahden ajan. Sen jälkeen tulee KUNNON kakka vaippaan ja sitten nukkuukin tyytyväisenä jopa 5 tuntia! Sitten syödään ja nukutaan ainakin tuonne neljään asti aamulla. Yleensä siinä pikkaisen kitistään ja kakitaan (nyt on parina yönä tullut " nätisti" unissaan vaippaan) ja taas nukutaan sinne puoli 8, jolloin taas syödään. Sitten saattaakin olla 2-4 tuntia valveilla. Tänään valvoi sen 4 tuntia..

Kitinät yleensä rauhoittuu pää olkapäätä ja mun kaulaa vasten, vasemmalla puolella ja pikkaisen taputellaan pyllylle tai heijataan ylös-alas :) Monesti riittää jo tuo pelkkä asento, sitten tulee pierua ja kunnon röyhtäisyt :) Voihan tuo lisämaito (tutteli) sitä kitinää aiheuttaa meillä tai sitten se kakka ei vain tule vielä ilman kitinää. Esikoisella taisi olla vähän samanlaista kitinäkätinää tuossa iässä..

Välillä olen " jumppaillut" vauvan masua, eli vuorotellen yhtäaikaa jalkoja suoraksi ja koukkuun masun päälle. Se rauhoittaa myös kitinää.

Meidän poika ei oikeastaan osaa itkeä vaan kitisee ja kätisee sekä röhkii kuin possu ;) Eiköhän se vielä osaa joskus itkemisenkin jalon taidon..Ihanan rauhallinen vauva!!!

Pitää aamulla soittaa heti sossuun isyystunnustukseen aikaa..Että voi olla taas pirullinen kysely/jankkaustunti edessä >:( ! Täällä ainakin kysellään vaikka kuinka kauan, että oletko nyt aivan varma, ettei se ollutkaan postimies?!?! ARGH, mutta pakko mennä, kun ei olla (onneksi?!) naimisiinkaan päästy! En tiedä mitä tehdään, kun sillä tuntuu noita menoja taas (alkanut uudelleen?!) olla iltakaudet. Tokaisinkin sille aamulla, että yhtä hyvin pärjään näiden kahden kanssa muualla kuin täälläkin..Ihan yhtä paljon mä saan siltä apua! Ja voinhan mä alkaa ettimään jotakuta muuta nukkumaan mun kanssa..Meni vähän hiljaiseksi, mutta mä en jaksa enää miettiä sen tekemisiä! Ja miksi oikeastaan pitäisikään! Mullahan on maailman ihanimmat lapset, tyttö ja poika! Ja me pärjätään ihan hyvin kolmestaankin! Tyttö on jo sen verran iso, että osaa jo hyvin auttaa (käydään kolmestaan kaupassa ja tyttö kuljettaa toisia ostoskärryjä, kun mulla on vauva toisessa ja osa tavaroista..) melkein kaikissa asioissa. Ainut mitä ei vielä " hallitse" on pituus ;) Eli on vielä liian lyhyt! Kovasti tykkäisi esim. tyhjentää tiskikoneenkin, mutta ei ylety yläkaappeihin kuin tuolin kanssa ja siitähän ei mitään tulisi ;)

Anteeksi valitukseni, mutta ottaa PÄÄHÄN! Nyt lähden herättelemään pojua syömään (tissit halkee ja mä haluun jo nukkumaan ;) ja sitten yhdessä unten maille. Tyttö meni taas vaihteeksi yöksi mummolaan..No, olkoon nyt, kun syssymmällä alkaa taas hoidot, kerhot ja muskarit..

Mutta mukavia vauvahetkiä itse kullekin :D

~suviande, tyttö ja " Enska" ~

Vierailija
15/17 |
20.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

kivasti meilläkin kotona menee vauvan kanssa. Nelivuotias isosisko vain tuppaa olemaan välillä turhan innokas hoitaja ja hiukan rauhaton...

Sellaista vain mietin, että kuinka paljon maitoa viikon ikäinen juo kerralla. Rintaa kun antaa niin vaikea arvioida kuinka paljon juo kerralla..Olisi vain kiva tietää mitä määriä ns suositellaan että olisi kerta annos jos pullosta antaa rintamaitoa tai korviketta.

Vauva neidillä on hiukan maha kai ollut kipeä ja olenkin antanut cuplatone tippoja ja ne ovat auttaneet. Imettänyt olen koittanut iltasella mutta muuten pumppaan sähköpumpulla maitoa ja se on kyllä jännä kun se ei satu yhtään nänneihin mutta vauvan imemistä ne ei kestä oikeestaan kuin yhden imetyksen päivässä..

Hiukan myös vauva neiti tykkää nukkua sylissä mutta sitten kun siirtää omaan sänkyyn niin kuuluu kohta vaatimus että pois täältä..Sitten kun saa rauhoittumaan sänkyyn niin nukkuukin mega unet. Olisiko vinkkejä tuohon kuinka saisa paremmin jäämään omaan sänkyyn ??

Tänään multa otettiin tikit pois sektiohaavasta. Olen kyllä positiivisesti yllättynyt kuinka nopeeta toivuin leikkauksesta vaikka hiukan varoiteltiin, että toisella kerralla toipuminen voi olla kivuliampaa. Voisin jopa sanoa että nyt toivuin viellä nopeammin kuin ekalla kerralla.

kesähelinää ja vauva neiti 7 pv

Vierailija
16/17 |
20.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille sanottiin laitokselta että pitää syöttää poikaa 3h välein. Ajattelin mielessäni että: Pitää??? Se olisi ylellistä jos olisi niin pitkät tauot, ;) Poika on siin samallainen tississä roikkuja kuin edelliset lapset. Käyttää mua tuttina, nukkuu nisä huulien välissä, muutaman kerran imee laiskasti, hymyilee ja maitoa valuu suupielestä. Suloista! Voin olla tuttina tämän vuoden, ei tässä ole kummoisempaakaan tekemistä :D Painoa on pojalle jo kertynyt 3,7kg, rääpäle!!! Ehkä tuo tissi suussa eläminen on hieman liioiteltua, nyt nukkuu päikkäreitä, mutta suurin osa aikaa ollaan " yksi" .

Synnytyksen jälkeisiä kiloja on vielä 4 tai 5kg. Luotan että niistä olen päässyt jouluun mennessä eroon.

Meillä pojan itkuisuuteen vaikuttaa mun syömä ruoka. Elo on helppoa kun vältän voimakkaita mausteita, sipulia, paprikaa, kaaleja, jne. Ja ollaan käytetty rela tippoja. Kokeilin samaa edellisien lapsien kanssa, mutta heidän koliikki-allergia-itkuihin mun dieetistä ei ollut apua. Paljon voimia itkuisien vauvojen äideille!

Ai joo, esikoinen oli rota-kokeilussa, ja sai aitoa ainetta. Mahataudit ovat olleen vain murto-osa siitä mitä siskollaan jolla ei ole rokoitetta. Siispä hain tänään apteekista sen valmiiksi niin saa 6vko:n jälkeen laittaa sen. ( th lähetti reseptin kotiin )

Kirjoitelkaa kuulumisia, on kiva lukea niitä!

Vierailija
17/17 |
20.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmeisesti on ihan normaali käytäntö tuo 3h välein syöttäminen...

Olin vaan ihmeissäni, kun edellisille ei tuota ohjetta ole annettu ja melkein yhtä pieniä olleet kaikki syntyessään.

no se siitä.

Suviande: Yritä nauttia vauvasta ja " isosta" tytöstä ihan kympillä, vaikka tosiaankin ymmärrän et ottaa päähän miehen menemiset.

Meillä oli esikoisen synnyttyä ihan samanlainen menokausi miehellä ja silloin olimmekin hetken erossa.

Silloin mies tajusi, että haluaa olla meidän kanssa eikä hillua kaupungilla kavereiden kanssa...nolona tuli kysymään, että huolinko takaisin. No kun sit pelisäännöt sovittiin niin niiden mukaan ollan nyt kohta 5v menty.

Eli kait sitä ihminen voi sittenkin muuttua??!!

No niin jätän nyt palstaa muillekkin ja tulen kertoilemaan sitten tiistaina mitä nlassa sanottiin neidin painosta.

mutsi ja tytsy 2vk++