Mikä on hyväksyttävä tiheys aurallisia migreeneitä?
Mitä lääkkeitä teillä on sen estämiseksi, jos on tiuhempaa?
Kommentit (7)
Jos on neljä tai enemmän kohatuksia kuussa niin harkitaan estolääkitystä. Toki jos yksi kohatsu kestää 3päivää eikä kohtauslääkkeet auta niin oidaan helpommin harkita noita.
Mulla on aloitettu ASA, mut en kestänyt sitä. Nyt harkitaan sitten epilepsialääkitystä. Mitä teidän muiden estolääkkeet on?
ap
Bisoprololia harkitaan meidän pojalle. Kohtaus vain kerran kuussa, mutta kestää 3 päivää.
Siinä vaiheessa,kun mulla alkoi olla kohtauksia 4krt kahdessa viikossa,aloitettiin Propral 40mg. Alkuannos ei riittänyt,joten sitä nostettiin 3tabl/vrk. Näillä mennään loppuelämä.
Itse ne elämäni ainoat neljä aurallisista migreenikohtausta - kaksi tosin vielä niin, ettei perässä seurannut kipua - 10 päivän aikana rv:lla 25-26 saaneena sympatiat teille, joilla tämä on elinikäinen vaiva. :-( Suvussakin teitä on, estolääkityksellä myös.
Minulla migreenikohtauksia tuli hyvin epäsäännöllisesti, laukaisevia tekijöitä oli monia: liika valvominen, syömisen laiminlyönti, tietyt syötävät ja juomat, kirkkaat valot, sekä aurinko että piirtoheitin, voimakkaat parfyymit, stressin laukeaminen. Eli kun stressi oli päällä, ei kohtausta tullut, mutta kun olisi saanut huokaista hetken, niin jopa alkoivat sahanterät ym. kuviot tanssia silmissä. Samoin monena vuonna, kun kesäloma alkoi, tuli migreenejä oikein sarjassa. Ensimmäinen lomaviikko tärväytyi yleensä niihin.
Minulla ei koskaan ollut mitään esto- tai täsmälääkettä migreeniin, vaan selvisin normaaleilla kipulaakkeillä, jos vain otin ne ajoissa. Valot,äänet ja tuoksut tekivät häijyä, mutta minulle ei kuitenkaan tullut pahoinvointia. Kahvia en kyllä voinut kuvitellakaan juovani. - Nyt migreenikohtaukset ovat jo historiaa eli oli vaihdevuosista jotain hyvääkin! Silmämigreenejä vähäisempien aurojen kanssa tulee toisinaan, mutta ne menevät ohi ilman särkyjä, saattavat muuten johtua siitä, että minulla on dignostisoitu alkava, hitaasti etenevä harmaakaihi. muutama vuosi sitten. Kirkkaat valot aiheuttavat voimakasta häikäisyä ja sen seurauksena tulee yleensä silmämigreeni jompaan kumpaa silmään.
1-4 kohtausta kuussa, kysyin juuri neurologilta.