Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten äidin tulisi pukeutua?

Vierailija
15.09.2013 |

Olen kuullut nyt lyhyen ajan sisään kolme kertaa sukulaisiltani miten en pukeudu yhtään äidillisesti. En edes kulje missään ns. tissipaidoissa tai minihameissa. Päälläni on yleensä farkut, perus t-paita tai toppi ja bleiseri, neuleita käytän myös, saappaat, kesäisin sandaalit ja maksimekko/hame. Mitä on äidillinen pukeutuminen? Pitäisikö itsensä verhota marimekon ylisuureen raitapaitaan? Onko täällä kohtalotovereita, jotka kuulee mollausta omista vaatteistaan tai muusta ulkonäöstä? Mulla muutenkin on mennyt sukulaisten kanssa vähän sukset ristiin viime aikoina niin pakko hakea vertaistukea.

Kommentit (26)

Vierailija
21/26 |
15.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaatteisiin jotka eivät ole mitään tyrkkyrättejä - eli samoin kuin kaikkien muidenkin.

Vierailija
22/26 |
15.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.09.2013 klo 19:44"]

[quote author="Vierailija" time="15.09.2013 klo 19:36"]

Ehkä olet äidiksi poikkeavan muodikkaan ja freesin näköinen? Monet ovat pikkulapsiaikoina niin kiireisiä ja väsyneitä, etteivät jaksa panostaa ulkonäköönsä.

[/quote]

Tuota mä en ihan ymmärrä, itse olen käynyt aina töissä - silloinkin kun pikkukakkonen heräsi 3v saakka 3-7x yössä ja silti pukeuduin hyvin. Tuohon aikaan jopa tein itse omat jakkupukuni, mekkoni ja hameet... kuten lastenkin vaatteet. Toki kotona olin farkuissa ja neuleissa tai "lökäreissä" mutta kodin ulkopuolella aina siististi pukeutunut.

8

[/quote]

Sinulla on siis ollut hyvin erilainen tilanne kuin useimmilla äideillä. Olet palannut aikaisin töihin lapsen syntymän jälkeen ja tehnyt asiakaspalvelutyötä. Nuo molemmat asiat ovat omiaan lisäämään haluja pukeutua muuhunkin kuin lököverkkareihin. Lisäksi jos on erityisen kiinnostunut pukeutumisesta, kuten sinä vaikutat olevan, kun olet jo suunnitellut koko alkuviikolle vaatetuksen (viestissä 8), niin varmaan panostaakin enemmän ulkoasuunsa kuin sellainen äiti, joka ei ole kovin kiinnostunut muodista ja pukeutumisesta.

Vauvan saamisessa ja kotiin jäämisessä on monta seikkaa, jotka lisäävät tyylittömästi pukeutumisen riskiä. Minulla esimerkiksi:

-synnytyksen jälkeen jäi yli kymmenen kiloa ylimääräistä, minulla ei siis yhtäkkiä ollut mitään päällemahtuvaa vaatetta, vaikka olin lapsettomina vuosina kerännyt aika kivan klassisen vaatekokoelman. Mitkään trenssit ei menneet kiinni rintojen kohdalta, yhdetkään farkut ei menneet päälle, puhumattakaan joustamattomista suorista housuista tai kauluspaidoista. Jalkakin kasvoi raskauden aikana yhdellä numerolla, joten kaikki ihanat kenkäni olivat liian pieniä.

-koska olin kotosalla, ei ollut myöskään varaa uusien vaatteiden ostamiseen. Piti ostaa hyvin harkiten ja mihin päädyin, imetysvaatteiden ostamiseen! Niistä oli siinä vaiheessa enemmän iloa kuin hienoista vaatteista.

-projektina oli myös pudottaa paino takaisin entisiin lukemiin, joten senkään takia en halunnut ostaa uusia "läskivaatteita", mutta siinä laihtumisessa kesti ja kesti. Ja kun onnistuin vihdoin, puolet niistä vanhoista vaatteistani oli vanhanaikaisia ja toinen puoli väärän muotoista lantiolta ja rintojen kohdalta.

-lisäksi vielä se, että vauvan saaminen aiheutti sen, etten välittänyt enää vaatteistani ihan niin paljon, kun oli muuta, mihin kiinnittää huomionsa :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/26 |
15.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin kirjoitettu, nro 17! 

Mulla on muuttunut tyyli jonkin verran lapsen saamisen jälkeen seuraavista syistä:

- Kun vauva on pieni, on näyttävämpien ranne- ja kaulakorujen käyttäminen hankalampaa, koska jatkuvasti sylissä olevaa vauvaa on hankala käsitellä niiden kanssa.

- Isommat korvikset eivät ole kovin käteviä siinä vaiheessa, kun vauva osaa tarttua, mutta järkeä ei juuri ole.

- Imetys sanelee tietyt ehdot yläosille.

- Kun lapsi kasvaa, vanhemmillakin pitää olla kunnon ulkoiluvaatteet. Jos on kotona, ei välttämättä ole rahaa sekä kunnon ulkoiluvaatteisiin että muun vaatevaraston uusimiseen - on pakko priorisoida.

Vierailija
24/26 |
15.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmm, itse käytän kyllä paljon ranne- ja kaulakoruja vaikka lapset ovat pieniä. En ole kokenut niiden haittaavan. Itse en ole koskaan imettänyt (fyysisestä syystä, ei ollut mikään etten olisi halunnut), joten tuohon yläosa kohtaan en osaa sanoa mitään. Ja ei mulla eikä miehellä ole kyllä mitään ulkoiluvaatteita erikseen. Ihan farkuissa mennään. 

Vierailija
25/26 |
15.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minäkään kuulemma näytä äidiltä, saatika kolmen lapsen äidiltä. Kun en voi olla, kun olenhan niin nuori (37v.!). En käsitä itsekään miksi näin sanotaan. No, mulla ei ole kananpersetukkaa, en meikkaa paljoa, olen hoikka. Tyyli ei nyt missään nimessä olekaan tätimäinen, mutta ei myöskään mikään pissis. Aika eleetöntä pukeutumista; farkut ja silleen. Siistit vaatteet tietysti. Koruja on joskus ja joskus ei. Tukka pitkä ja yleensä ponnarilla. Näytän kuulemma joltain opiskelijatytöltä. Joskus huolestuttaa ettei työelämässä oteta oikein vakavasti.

Vierailija
26/26 |
16.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä pukeudun samoihin vaatteisiin kuin ennen nyt 5kk ikäisen vauvan syntymää. Karistin 15kg muutamassa kuukaudessa. Pukeudun siis istuviin farkkuihin ja siisteihin neuleisiin, joita somistan laykuilla, huiveilla, vöillä.. Imetyspaidat on muelestäni rumia. Tavallinen toppi ja neuletakki ajaa saman asian.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan yhdeksän