Asperger ja introvertti, erakko - mitä eroa?
Mikä ero on Aspergerin syndroomaisella ja introvertilla, epäliikunnallisella erakolla?
Kommentit (22)
Mitä tekemistä tuolla epäliikunnallisella on assin ja erakkouden kanssa? Minä tunnen kaksi aspergerpiirteistä erakkoa, jotka ovat molemmat erittäin liikunnallisia, toinen juoksee maratoneja eläkeiässä.
[quote author="Vierailija" time="15.09.2013 klo 12:05"]
No yleensä As:lla on muitakin syndrooman (=oireyhtymän) piirteitä, kuin pari (motorinen & sosiaalinen kömpelyys, ihmisten seurassa väsyminen). Se erakko voi olla AS, mutta voi olla monta muutakin syytä, miksi ihminen ei välitä liikuntaharrastuksista eikä halua olla tekemisissä toisten kanssa.
[/quote]
Mitä muita piirteitä oireyhtymään kuuluu? Reipasäänisen musiikin sietämätömyyttä tai yleensäkin melusta rasittumista?
Ja introverttius ei ole mikään tautidiagnoosi ollenkaan.
Mitä tekemistä tuolla epäliikunnallisella on assin ja erakkouden kanssa? Minä tunnen kaksi aspergerpiirteistä erakkoa, jotka ovat molemmat erittäin liikunnallisia, toinen juoksee maratoneja eläkeiässä.
[/quote]
Heikot motoriset taidot ova yksi aspergerin piirre. Maratonin juokseminen ei vaadi liikunnallista lahjakkuuta vs. voimistelu-, luistelu- yms. taidot.
Kai se on hyvin yksilöllistä mikä nyt on milloinkin kyseessä.
Itse olen pohtinut minne tuossa maastossa minäkin sijoitun, as piireritä kutta tuskin diagnoosiin riitää, introvertti olen mutta soaiaaliset taidot löytyy, enkäkoe mitän onglemaa noissakaan persoonani piirteissä, erakko vaihtelevasti mutta en mitenkään eristäytynyt.
Mutta toisaalta en mä kärsi omasta tilanteessani taI ole täysin yhteiskuntakelvoton, päinvastoin, jolen miksi minut pitäisi edes diagnosoida tai lokeroida sen enempää :)
[quote author="Vierailija" time="15.09.2013 klo 12:07"]
No yleensä As:lla on muitakin syndrooman (=oireyhtymän) piirteitä, kuin pari (motorinen & sosiaalinen kömpelyys, ihmisten seurassa väsyminen). Se erakko voi olla AS, mutta voi olla monta muutakin syytä, miksi ihminen ei välitä liikuntaharrastuksista eikä halua olla tekemisissä toisten kanssa.
[/quote]
Mitä muita piirteitä oireyhtymään kuuluu? Reipasäänisen musiikin sietämätömyyttä tai yleensäkin melusta rasittumista?
[/quote]
Mm. tunnetilojen ja kasvonilmeiden tulkitsemisen vaikeutta, asioihin ja toimintoihin jumiutumista, sitä ettei hyväksytä että joku toinen voi olla jostain asiasta eri mieltä sekä mahdollisesti toiminnanohjauksen vaikeutta.
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="15.09.2013 klo 14:10"]
sitä ettei hyväksytä että joku toinen voi olla jostain asiasta eri mieltä
[/quote]
Jotkut assit ovat tuollaisia, mutta niin ovat jotkut nentitkin, sellaiset jyrä-tyyliset ihmiset. Tuntemistani asseista vain osa on jyrätyylisiä.
Ja toisaalta esim. naisporukassa, jossa kaikkien yleensä pitäisi löytää yhteinen sävel jotenkin, nentti osaa halutessaan käyttää hyväksi sitä, jos assi on jostain asiasta eri mieltä (vaikkei toisi sitä ilmi kuin välttämättömän).
Kaikki assit eivät muuten ole erakoita. Osa on näennäisesti hyvinkin sosiaalisia tai siis pyrkivät olemaan ihmisten seurassa, mutta eivät oikein osaa hahmottaa vuorovaikutuksen sääntöjä (mm. luennoivat vain omista kiinnostuksenkohteistaan, eivät osaa small talkia jne.)
[quote author="Vierailija" time="22.03.2014 klo 20:38"]
Kaikki assit eivät muuten ole erakoita. Osa on näennäisesti hyvinkin sosiaalisia tai siis pyrkivät olemaan ihmisten seurassa, mutta eivät oikein osaa hahmottaa vuorovaikutuksen sääntöjä (mm. luennoivat vain omista kiinnostuksenkohteistaan, eivät osaa small talkia jne.)
[/quote]
Juuri näin - haluavat kyllä kuulua porukkaan, mutta eivät osaa "sosiaalista peliä", esim. tungettelevat liikaa, minkä vuoksi pidetään omituksena ja joutuvat syrjityksi.
Aspergit voivat olla jollakin osa-alueella erittäin lahjakkaita.
Introvertit on hyviä työntekijöitä, eivät turhia höpötä.
Eriasteisia introverttejä on esim. USAn kansalaisista tutkimusten mukaan kolmasosasta jopa puoleen (50%) väestöstä. Tässä vaikka Forbesin juttu erääseen tutkimukseen liittyen:
Introverttiys ei ole tauti, vaan luonteenpiirre, toisin kuin Asperger, joka on diagnosoitavissa oleva tauti. On eriasteisia introverttejä, toiset enemmän, toiset vähemmän introverttejä, samoin kuin extroverttienkin osalla on enemmän ja vähemmän extroverttejä ihmisiä.
Toinen on autistinen ja toinen välttämättä ei. Saat ihan itse pohtia kumpi on kumpi.
[quote author="Vierailija" time="15.09.2013 klo 12:07"]
[/quote]
[/quote]
Melusta rasittuminen ei välttämättä ole assipiirre, vaan mieltymysasia. Toiset viihtyvät luonnostaan enemmän hiljaisuudessa ja toiset pitävät siitä että radio ja tv pauhaavat kilpaa taustalla koko ajan.
Aistiyliherkkyydet ovat kyllä yksi aspergerpiirre. Onhan niistä ihan listoja, kun googlaa. Itsensä pystyy myös sijoittamaan neurologisesty tyypillinen - asperger-jatkumolle, kun tekee netistäkin löytyvän testin. Olen itse selvästi aspergeriin päin oleva normaali, mutta mieheni on selväst asperger-piirteinen. Meissä on iso ero, vaikka olemme molemmat introverttejä. Itse asiassa mieheni on sosiaalisempi kuin minä, mutta hän rasittuu noista tilanteista paljon minua enemmän. Minä en tarvitse päivien mittaisia nollausjaksoja, hän tarvitsee. Välillä hän menee autistiseen tilaan, jossa hän ei reagoi ollenkaan minuun eikä muuhunkaan ulkomaailmaan. Kyllä hän kuitenkin tulee sieltä aina pois.
Kyllä se vaan niin on että kaikista rasittavimpia ihmisiä ovat ne yltiösosiaaliset häslärit jotka eivät malta olla hetkeäkään yksin. Jos ei räplätä kännykkää niin sitten tuhahdellaan tuskastuneena kun ei kukaan huomioi eikä kenestäkään saa juttukumppania. Mikä ihme niitä vaivaa?
[quote author="Vierailija" time="15.09.2013 klo 12:09"]
[/quote]
Heikot motoriset taidot ova yksi aspergerin piirre. Maratonin juokseminen ei vaadi liikunnallista lahjakkuuta vs. voimistelu-, luistelu- yms. taidot.
[/quote]
Juoksu tai muut vastaavat yksilölajit sopivat hyvin. Asperger-ihmiset uppoutuvat usein omiin kiinnostuksen kohteisiinsa, ja urheilu voi olla sellainen, joten hyviäkin tuloksia voi tulla. Motoristen taitojen puutteet sen sijaan voisivat haitata esimerkiksi jääkiekossa, jossa kiekko livahtaisi liiankin helposti ohi. Yksilölajissa ei myöskään tarvita sellaista sosiaalisuutta, joka joukkuepeleissä on hyväksi.
Erakko ilman aspergeria on valinnut tiensä itse ja osaa hallita käytöstään, sekä ymmärtää paremmin miksi ihmiset ovat sellaisia kuin ovat. Siksi erakko on juuri valinnutkin sen tien. Omissa oloissaan viihtyvä asperger ei ehkä ymmärrä olla kiinnostunut toisten seurasta, erakko ilman assia ei taas halua olla kiinnostunut toisten seurasta.