Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Teinit ja kulutus

Vierailija
14.09.2013 |

Miten teillä säädellään teinin kulutusta ja (välttämättömiä?) tarpeita. Meillä kaksi teinityttöä ja rahaa palaisi vaikka kuinka. Itse olen perheestä, jossa rahaa ei ollut liikaa, joten merkkivaattteista olen voinut vain unelmoida. Nyt tuntuu, että kaikilla on kaikkea ja tytöillä loputtomat tarpeet.

Talvitakki 250 e, tietokone 1000 e, farkut 100 e.... lista on loputon.

Olemme kohtalaisen hyvätuloisia, mutta olisi mukava, jos omilla rahoilla voisi ostaa itsellekin jotain kivaa, eikä niin, että kaikki menee teinien kulutukseen.

Miten te rajaatte vai eikö ongelmaa ole?

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
14.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei tosiaankaan tuonhintaisia osteta teinille, eikä kyllä aikuisillekaan. Merkkitakkeja kuten myös tietokoneita saa paljon paljon halvemmalla ja jos ei saa, niin sitten pitää kelvata merkitön vastaava tuote.

Vierailija
2/6 |
14.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole vaatteiden/tavaran suhteen ongelmaa vielä, lapselle riittää on kohtuullisesti vaatetta, vaikka on tyttö, parit farkut ja muutama paita ja nekin kohtuuhintaisia. Kasvaa vielä pituutta niin nuo mahtuu ehkä sen puoli vuotta ja sitten uudet kun on kasvanut ulos vaatteistaan.

Harrastaminen vie kaikki rahat, mutta pyöriipähän yhteiskunnan rattaat eikä silti maailmaan tulee lisää tavaraa kaatopaikoille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
14.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei säädellä mitenkään. Kaiken saa, mitä tahtoo. Meillä on 3 teiniä, jotka kuluttavat todella vähän ja jos vaatetta hankitaan, tehdään mieluummin yksi kestävä ostos kuin 10 GinaTricot -paitaa. Enemmän se olen minä, joka kyselen, että pitääkö ostaa jotain kuin että lapset kärttäisi.

Vierailija
4/6 |
14.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on teinipoika, jonka kulutus on oikeasti hämmentävää;( Olenkin nyt ottanut käytännön, että kuukaudessa on tietty rahamäärä käytettävissä. Sen puitteissa sitten pitää aina valita, mitä kulloinkin kokee eniten tarvitsevansa. Jos haluaa ostaa kalliit merkkikengät, niin se on sitten muusta kulutuksesta pois.

Tytön kanssa ei vastaavia "ongelmia" ole vaan hänellä kulutus on maltillisempaa...

Vierailija
5/6 |
14.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei tuo nyt mikään ongelma ole, kaikki maksaa ja lapseen kannattaa satsata, itse ehtii käyttää rahaa myöhemminkin. Näin ajattelen pienituloisena yh:na.

Minun nuorella on tietokone, joka on kaikkineen maksanut 3000 euroa. Opiskelee sellaista alaa, jolla tarvitaan ammattilaisvehkeitä. Tosin tekee sillä jo 18-vuotiaana töitäkin.

Vierailija
6/6 |
14.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä pitäisi/kannattaisi keskustella teinien kanssa kulutuksesta, siitä mistä raha tulee ja mihin se menee, mitkä ovat pakollisia menoja ja mitkä valinnaisia.

Lisäksi suosittelisin ottamaan edes koekäyttöön kuukausirahan, eli teinille tietty summa rahaa, millä maksaa sitten ihan kaiken itse: eli koulumenot, puhelinlaskut, vaatteet, mekit, korut yms. eli kaiken muu paitsi ruuan ja asumisen.

Jos kuluttaa kaikki rahansa ensimmäisellä viikolla, niin lisää ei vaan tule. Tai jos tarvitsee rahaa, niin se on seuraavan kuun summasta pois.

Meillä on omassa nuoruudessani toimittu näin ja samoin oli muutamalla kaverillanikin. Saimme siis lapsilisän omaan käyttöömme, mutta sillä piti sitten ihan oikeasti maksaa kaikki omat menot tai lainata äidiltä, mutta se vähennettiin heti seuraavassa kuussa.

Joskus muistan tehneeni 100 euron puhelinlaskun, joten sinne hävisi koko summa. Joskus äitini toki osti minulle jotain, mutta ei koskaan ostanut jos sitä pyysin, vaan teki sen ihan odottamatta, jolloin se tietysti tuntui paljon ihanammalta.

Toimisiko tämä ap:n teinien kanssa? Ovatko tottuneet käsittelemään rahaa? Itse tein jo 12-vuotiaasta lähtien kesätöitä mitä vaan sain, koska ymmärsin, että siitä saa rahaa ja silloin on mahdollista hankkia itselleen jotain, mihin ei muuten olisi varaa. Nykyäänkin kulutan kohtuullisesti ja joka kuukausi laitan rahaa säästöön.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi kaksi