Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Annatko 5-6v lapsesi valita vaatteet kaupassa?

Vierailija
14.09.2013 |

Vai ostatko vain sellaisia vaatteita, jotka miellyttävät sinua itseään?

Minä otan lapsen mukaan ostoksille tai jos lapsi ei halua lähteä, katselemme valmiiksi netistä vaatteita, joista pitää.

Minusta lapsi saa itse valita ne vaatteet, joista tykkää. 

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
14.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jossain määrin kyllä:

Ensin itse tarkastan hinnan, materiaalin ja laadun. tänä jälkeenlapsi saa valita esim. kahdesta vaatekappaleesta tai saa sanoa, että pitäisikö vaatteesta niin paljon, että käyttäisi sitä.

Perusvaatteita ostan myös ihan itse. Lapsi ei pidä niin kovin paljon shoppailusta, joten esim. collareita ostan ilman hänen mukanaoloaan.

Vierailija
2/14 |
14.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Periaatteessa samoilla linjoilla. Hintarajan määrään ja vaatekappaleen peittävyyden. Pieni ihminen ei meillä laita pissis vaatteita päälle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
14.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Annoin valita, mutta en ostanut kaikkia vaatteita vain lapsen valinnan mukaan. Tyttö 8v on vieläkin ikionnellinen kaikesta mitä kannan kotiin ja käyttää mukisematta kaikkia paitsi vuorellisia farkkuja, jotka sain työkaverilta kirppiskassista (itse en taas huolinut sieltä kuin puolet lapsen kaappiin)

Vierailija
4/14 |
14.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaatteet ostan kirpparilta. Siellä saa kyllä päättää haluaako jonkun vaatteen vai ei. Ja siellä ei toki osteta myöskään mitään ylihintaisia tai tahraisia vain siksi että lapsi haluaisi.

Vierailija
5/14 |
14.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielipiteensä saivat sanoa ja valita muutamasta vaihtoehdosta, mutta maksajana, vaatteiden pesijänä ja äitinä tein kyllä valinnat aika pitkälle itse. Lapset ovat olleet tyytyväisiä ja ovat vieläkin, vaikka vanhin tytöt on jo 12 vuotias.

Vierailija
6/14 |
14.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jossain määrin annan. Ihan turhaa on ostaa sellaista, mistä lapsi ei tykkää lainkaan eikä siten halua pitääkään.

Mutta väriasioissa ohjaan kyllä valitsemaan sellaiset värit, jotka sopivat muun vaatevalikoiman kanssa yhteen. Lisäksi varsinkin housuissa katson, että ne ovat hyvin istuvat vaikka lapsi tykästyisi joihinkin jotka eivät istu päälle.

Ja minä määrään uusien vaatteiden tarpeen. Jos on tarve paidalle, niin ostetaan paita eikä esim. mekkoa tuolla kertaa.

Lisäksi kiinnitän sen verran huomiota materiaaleihin ja laatuun, että ihan sekundaa en rupea ostamaan vaikka lapsi tykästyisi vaatekappaleen (tai minkä muun tahansa tavaran) ulkonäköön, 

Eli minä asetan tietyt rajat joiden puitteissa lapsi saa päättää haluamansa vaatteet :)

Vierailija
7/14 |
14.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostetaan lähes kaikki netistä. Lapsi käy joko kertomassa mitkä kaikki haluaa ja niistä sitten valikoin tai sitten se yleisempi tapa,että minä teen ostoskorin ja lapsi käy sanomassa mistä ei tykkää. Tyttö itse ostaisi pelkkiä kesämekkoja, joten ihan itse ei voi valita, Suomessa kun asumme :)

Talvivaatteitsta kyselin eskarilta haalari vai takki ja housut sekä värin. Kun olin löytänyt mielestäni sopivat, tyttö kävi ilmoittamassa että ei tuota takkia vaan viereinen, eli samasta takista eri kuosi.

Oppisi äkkiä lukemaan ja englantia, niin ei mun tarvitsisi kuin käydä maksamassa ostoskori :D

Vierailija
8/14 |
14.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä vähän nuoremmat lapset, mutta vastailen silti: Poika 4v vähät välittää vaatteista. Innostuu ehkä lempihahmojen kuvista, mutta muuten väreillä tms. ei juurikaan ole merkitystä, vaan laittaa kiltisti päällensä mitä kaupasta/kaapista valitsen. Jos käsken hänet itsensä etsimään vaatteet kaapista niin tuloksena saattaa olla vaaleansininen paita ja oranssit housut-tyylisiä yhdistelmiä. Hänelle ostan kysymättä varmasti vielä teini-iässäkin. Tyttö 2v on taas jo nyt todella tarkka - katsoo tarkkaan kuvat ja sai raivarin mm. siitä, kun isä yritti pukea hänelle eripari-yöpukua päälle. Hän varmasti saa olla mukana kaupoilla jo hyvin nuorena, koska turha sieltä on kantaa kotiin vaatteita, joiden päälle laittamisesta saa sitten joka aamu tapella.

Vierailija
9/14 |
14.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saa valita, minä päätän kyllä hinnasta. Joskus ostan vaatetta ilman lapsenkin mielipidettä. Voi tulla kritiikkiä, että on väärän värinen tai nolo, mutta sellaiset sopii sitten hyvin päiväkotiin varavaatteiksi. Mielestäni lapsellakin on oikeus mielipiteeseen.

Vierailija
10/14 |
14.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurimman osan ostan ilman että lapsi (tyttö 6v) on läsnä, näin olen tehnyt kahden isosiskonkin kanssa. Joskus haluan hemmotella tyttöä ja saa tulla kauppaan valitsemaan mieleisensä paidan tms.

Ja mukisematta ovat pitäneet minun valitsemiani vaatteita. Eihän siitä tulisi mitään, että joutuisin kolmen tytön kanssa käymään kaupassa keskustelua koko vaatevarastosta, mitä ostetaan. Minulla on parempaakin tekemistä.

Vierailija
11/14 |
14.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulkovaatteet ostan just ne mitkä on minusta parhaita (kestävyys, materiaalit, materiaalien myrkyttömyys esim. kuravaatteissa jne.).

Perussisävaatteista valikoin ehkä 80%, mutta sit loput 20% lapsi saa itse valita.

Kun katselen huutiksesta käytettyjä vaatteita, niin näytän ne sit lapselle ja hän saa kertoa, että onko kiva vai ei ja sen mukaan sitten huudan ne. Huutisvaatteista taas lapsi valitsee varmaan 80%, johonkin villahaalariin en kyllä lapsen mielipidettä kysy.

Vierailija
12/14 |
15.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En.

Tuon ikäisillä lapsilla valinta perustuu vain kuvaan ja väriin.

Valitsen vaatteet itse lapsilleni.

Vierailija
13/14 |
15.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsellaan vaatteita yhdessä netissä ja kaupoissa, osan saa valita, osan ei. Kerron myös miksi ei ja minkälaiset minusta sopivat parhaiten hänelle. Yleensä hänellä on ihan hyvä maku, toki niihin kuvapaitoihin en välttämättä itse ihastu. 

Vierailija
14/14 |
15.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tytär löysi jo 4v shoppailun ihanuuden. Saattaa sanoa joka toisesta vaatteesta kuinka ihana se on mutta tähän mennessä kaikki mitä hän on oikeasti itselleen halunnut ovat olleet samoja mitä itsekin katson ostomielessä. Joten saa valita, ainakin toistaiseksi. Eriävistä mielipiteistä sitten neuvotellaan tulevaisuudessa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä seitsemän