Onko teille vielä tullut syysväsymystä? Itselläni se alkaa alkaa aina jo elokuussa. Lievää masennusta myös ilmenee. N
Nyt olen pakottanut itseni siivoamaan kaappejamme, koska niiden siivottomuus on asia, joka minua on vaivannut jo pitkään, mutten ole saanut aikaiseksi. Olen saanut nyt muutaman päivän sisällä omat vaatekaappini järjesteltyä uudestaan tosi toimiviksi, karsittua 5 säkkiä vaatteita, joita en käytä ja seuraavaksi siirryn perheen talvivaatekaappiin.
Keittiön kaapit pysyvät meillä aina suht siisteinä, mutta käyn ostamassa huomenna säilytysrasioita ja purkkeja luodakseni kaapeista toimivammat.
Sitten olisi vielä apukeittiön siivoaminen, saunan pesu ja lasten talvivaatteiden myyminen - sitten syksy saa tosiaan tulla!
Ennen tätä kaikkea siivosin kuopuksen huoneen, joka oli niiin järkyttävän täynnä kaikkea turhaa, vaihdoin matonkin ja siitä se lähti sitten 🙏 Tämä on oikeastaan ainut projekti, joka on tällä hetkellä vienyt minua eteenpäin ja nollannut ajatuksiani, vaikken yleensä oikein pidä siivoamisesta. Treenata en ole jaksanut kohta kuukauteen ja syöminen on ollut mitä on ollut, sekin on harmittanut ja ällöttää. Onneksi tässä 1,5 viikon saikulla (ensin sairastin minä ja sitten lapset) olen saanut edes jotakin aikaan enkä ole vain maannut sohvalla (se on oikeastaan se mun syysväsymyksen pahin homma, jos siihen sohvalle jään, niin siinä sitten ollaan heti töiden jälkeen ja muuta en tee, kuin ole sohvalla ja lasten kanssa pakolliset, ruonalaitto jne).
Huh, olipa vuodatus. Välillä tuntuu kuin olisin jo ihan vanha mummeli, josta imetty kaikki mehut.. ikää oikeasti 30.
Nyt kun ei päästä tänä vuonna etelään katkaisemaan tätä pimeää jaksoa ja oravanpyörää, niin ehkä teen tarkoituksella kotia mukavammaksi paikaksi, koska täällähän me sitten syyslomalla ollaan 🤔
Kommentit (18)
Mulla on myös tän elokuun aikana ollut tosi kireällä hermot, vaikka kaikki asiat tosi hyvin. Kaikki perheen ulkopuoliset ihmiset meidän omia vanhempia lukuunottamatta jotenkin ärsyttää! Selvästi tekisi mieli eristäytyä muista ja hoitaa vaan pakollisia ja unohtaa kaikki small talk jne.
Kyllä olen jo huomannut olevani väsy iltaisin kun pimeä jysähtää ysiltä. Tuntuu että kaikki hommat olisi pitänyt tehdä kesällä kun oli enemmän virtaa. Mutta en malttanut, jäivät ikkunatkin pesemättä ja nyt tuntuu etten enää jaksa ja on liian kylmä.
En jaksa varata edes kampaajalle aikaa kun siellä pitäisi jaksaa istua 3 tuntia tän pitkän tukan kanssa.
Minusta sinä ap kyllä kuulostat ahkeralta! Mä en oo varmaan koskaan siivonnut kaappeja. Paits muuton yhteydessä.
Vierailija kirjoitti:
Mulla taas energiat palaavat takaisin. Jostain syystä loppukevät ja kesä uuvuttavat aivan liikaa. Ne on todella rankkoja aikoja.
Syksyllä taas piristyn, laihdun jopa ja muutun toimintakykyiseksi.
Jännä miten toiset reagoi niin eri tavalla. Pitää varmaan aloittaa taas väkisin juoksulenkit, kun tästä paranen ja ajatella miten mukavaa on juosta pimeällä kun kukaan ei näe ja on raikas ilma jne 😂 Tää tuntuu vaan niin ärsyttävältä tää välivaihe, kun keho eikä mieli tiedä onko kesä vai syksy, kun syksyiset vibat, mutta ulkona helle. Lokakuussa-marraskuussa olen yleensä jo asennoitunut kaamokseen ja helpottaa osittain kun pakkaset tulevat.
Vielä tämä elokuu ja syyskuun alku on ihan ok. Mut sit se väsymys iskee, tekis mieli nukkua koko ajan ja vaipua talvihorrokseen. Loka-marraskuu on pahinta aikaa itselläni. Se synkkyys, harmaus ja sade masentaa ja olo on voimaton.
Talvesta sen sijaan nautin tosi paljon, JOS on luminen talvi. Rakastan hiihtämistä, siitä saan energiaa. Viime talvi oli karsee, tuntui että on vaan loputon syksy kun ei tullut lunta ja pakkasta. Toivotaan että tänä vuonna tulee.
Miks kesä menee niin nopeesti aina 😫
Tänä aamuna ei tainnut olla kuin + 4 astetta ja kuuran tapaista talojen katoilla, joten kyllä syksyiseltä vaikuttaa. Päivä kyllä,aurinkoinen + 17. Sitten kun sataa monta päivää, alkaa kyllä vähän matala lentoa olla, ei voi mitään. Otan kirkkaanväriset käsityöt esiin, se piristää.
Se on kylmät aamut kun kellot on vielä kesäajassa
Vierailija kirjoitti:
Tänä aamuna ei tainnut olla kuin + 4 astetta ja kuuran tapaista talojen katoilla, joten kyllä syksyiseltä vaikuttaa. Päivä kyllä,aurinkoinen + 17. Sitten kun sataa monta päivää, alkaa kyllä vähän matala lentoa olla, ei voi mitään. Otan kirkkaanväriset käsityöt esiin, se piristää.
Todellakin matalalentoa, pakollisista asioista selviytymistä. Tähän päälle vielä PMS, niin mulla on ainakin ihan maailmanlopun meininki.
- ainiin ja riitelevät lapset, päiväkodin ja koulun kanssa asiointi ja työpaikalle infoaminen ”no en pääse vieläkään töihin”, ”ei tule vielä hoitoon” ”ei tule vielä kouluun”.
Meillä oli vielä niin, etten meinannut saada esikoiselle viime viikolla läksyjä mistään kun kukaan kaveri ei niitä antanut tai vastannut mun lapselle eikä opettaja vastannut sitten taas mun viesteihin tai puhelimeen. Nyt sitten viimenään su sain läksyt ja olen jälleen ollut tässä opettajan roolissa tän väsymyksen ja kyllästymisen keskellä 🤔
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todellakin matalalentoa, pakollisista asioista selviytymistä. Tähän päälle vielä PMS, niin mulla on ainakin ihan maailmanlopun meininki.
- ainiin ja riitelevät lapset, päiväkodin ja koulun kanssa asiointi ja työpaikalle infoaminen ”no en pääse vieläkään töihin”, ”ei tule vielä hoitoon” ”ei tule vielä kouluun”.
Meillä oli vielä niin, etten meinannut saada esikoiselle viime viikolla läksyjä mistään kun kukaan kaveri ei niitä antanut tai vastannut mun lapselle eikä opettaja vastannut sitten taas mun viesteihin tai puhelimeen. Nyt sitten viimenään su sain läksyt ja olen jälleen ollut tässä opettajan roolissa tän väsymyksen ja kyllästymisen keskellä 🤔
Ja tietty lapset Coronatestiin -reissu oli tänään kans aikamoinen. Huhhhhuh.
aloittajalla itsetehtyä kiirettä vaan, ei muuta. Kuten suurimmalla osalla ns. ruuhkavuosien stressaajista.
Varmasti myös osittain itsetehtyä kiirettä joskus, mutta tässä itseasiassa 2 kuukauden sisällä olen karsinut kaikkea turhaa menoa ja stressinaiheuttajaa pois ja yrittänyt rentoutua ja sitten tuli tää jäätävä kyllästyminen ja väsymys kaikkeen syksyn alkamisen myötä.
Kiire pitää joskus minut vireänä, ehkä tämä on vaan kesän jälkeistä palautumista, vaikken kyllä kesällä hirveästi tehtävää tai menemistä haalinut 🤔
Kaikki vaikuttaa kaikkeen.
Ps. Tänään siivottu keittiön tasoja järkevämpään järjestykseen. Viimeinen saikkupäivä ja huomenna todennäköisesti töihin. Välillä kaipaan niitä aikoja, kun olin lasten kanssa kotona (yhteensä olin 3 v kotona), kun silloin talossa oli aina tosi siistiä. Muistan miten oli aina ilo tehdä aamulla aamupalaa ja aamusmoothieni, kun keittiön tasot olivat aina järkevässä järjestyksessä jne, ne oli helppo siivota. Taidan laittaa keittiöön kyltin, jossa lukee ”siivoa jälkesi tai maksa” 😂 En ole aikoihin jaksanut naputtaa lapsille ja (tai joskus miehelle siitä), ettei keittiön tasoille laiteta mitään romua - edes väliaikaisesti, koska siihen jäävät! Arrgh!
Pysyykö muilla keittiön pöydät / tasot siisteinä?
Minusta taas tämä vuodenaika kun on vielä vähän kesäistä eikä täysin syksy on ihanan energistä aikaa. Säistä riippuen olotilaa kestää parista päivästä muutamaan viikkoon.
Ap: kannattaisi ottaa tuhti kuuri D-vitamiinia. Reilu annostus 100 mikrogrammaa/vrk.
Ei vielä, mutta kuukauden päästä kyllä. Viiskymppiseksi asti taistelin väsymystä vastaan kirkasvalolampuilla sekä erilaisilla vitamiineilla ja muilla luontaistuotteilla (yhdessä vaiheessa popsin kofeiinitablettejakin jaksaakseni), mutta sitten luovutin. Hyväksyin sen, että energiatasoni ja sosiaalisuuteni laskee, kun alkaa pimeä vuodenaika. Kesäisin elän, syksyn tullen teen vaan työt ja nukun.
Ei tule syysmasennusta! Vaan syysenergiaa! Ihana syksy! Olisipa ainainen.
Kaamosväsymys alkaa vasta marraskuussa. Siihen asti nautiskelen syksystä.
Touko-heinäkuussa mietin vaan että kohta tää ihanuus on ohi. Elokuu vapauttaa siitä, silloin nautin kesän loppuajasta. Elokuu on rento ja ihan paras kuukausi, no kevätkin menettelee, mutta elokuulla ei masenna mikään. Mä masennun välillä tammi-maaliskuu...
Eka päivä töissä saikun jälkeen. Eilen sain keittiön ja apukeittiönkin siivottua. Siivoaisinkohan viikonloppuna vielä liinavaatekaapin ja laittaisin loput talvivaatteet myyntiin? 🤔 Sit ois kaikki kaapit siivottu ja tän syksyn eniten aikaa vievät kotityöt hoidettu 🙌
Teki kyllä tosi hyvää mielelle, kun sai siivottua nuo kaikki paikat ja vietyä turhaa roinaa roskiin. Ei pitäis jättää asioita lojumaan ja siirtää aina kotitöitä muille päiville, niin ei tarvis ihan näin montaa tuntia siivota. Toisaalta odotin, että meiltä ois löytynyt enemmänkin turhaa tavaraa, ehkä se epäjärjestys / huonosti järjestetyt kaapit oli se pahin ja ärsyttävin osa.
Mulla taas energiat palaavat takaisin. Jostain syystä loppukevät ja kesä uuvuttavat aivan liikaa. Ne on todella rankkoja aikoja.
Syksyllä taas piristyn, laihdun jopa ja muutun toimintakykyiseksi.