Tämän hetken sisustuskliseet tympivät
Muutimme joku aika sitten uuteen kotiin ja sisustamisen päivittäminen on ajankohtaista. Olen aika paljon katsellut erilaisia instatilejä, facebook-ryhmiä ja blogejakin sisustusinspistä etsiessä. Jotenkin vaan alkaa tuntua, että Hanna Sumari on oikeassa: kodeista on tullut toistensa kopioita. Trendijutut kopioidaan uskollisesti omaan kotiin ja kaikki persoonallisuus, luovuus ja henkilökohtaisuus jää sisustusintoilijoilta puuttumaan. Jotenkin niin tappavan tylsää nähdä sama mustavalkoinen sisustus vaalealla puulla ja rottingilla maustettuna, samat kuivakukat ja pampaheinät maljakoissa joissa on jalassa aukko keskellä. Samat julisteet, joissa jotain epämääräistä viivakuviota mustalla beigeä taustaa vasten, sama Lokki-valaisin, Tikkurilan mulperilla tai ajopuulla maalatut seinät, sama punottu olkilamppu ja Anno-matot ja unikkotyynyt ja pyöreät peilit. Jokainen koti on toisensa kopio, eri kodeissa esineet vain hieman eri järjestyksessä ja paikassa toisiinsa nähden. Muita joita nyppii tämä kliseenomainen "sisustaminen" ja mitkä kliseet erityisesti nykyhetkessä kyllästyttää? Saa vinkata myös persoonallisia sisustamisen instatilejä tai blogeja. Ja ihan taatusti joku tästä älähtää ja loukkaantuu, mutta silläkin uhalla julkaisen tämän.
Kommentit (41)
Ite kyttää muiden sisustuksia somesta ja valittaa kun kaikki samoja. Älä katso, tee omasi! Hyvänen aika...
Samaa sanoisin mitä monet muutkin tässä ketjussa: miksi etsit inspiraatiota instagramista ja blogeista, kun totta kai niissä näkyy juuri sr tämän hetken valtavirta? Mieti sen sijaan, mistä ihan itse oikeasti tykkäät. Jos haluat välttämättä etsiä inspiraatiota jostain niin etsi vaikka vanhoja sisustuslehtiä ja etsi niistä sellaisia "unohdettuja" elementtejä, jotka sinua henkilökohtaisesti miellyttävät. Inspiraatiota voi hakea myös vaikka elokuvista ja sarjoista, tai ihan mistä vain muualta kuin niistä blogeista.
Vierailija kirjoitti:
Toinen juttu joka on yleistynyt vasta viime aikoina on että kun muutetaan uuteen asuntoon se pitää repiä ja rempata lattiasta kattoon. Ihan hyvät kaakelit pitää vasaroida hittoon koska sävy ei ole just oikea, ja keittiön kaapistot huh nehän olikin jo kuus vuotta vanhat. Parketissa on yksi naarmu niin hiotaan kaikki lattiat, tai parhaassa tapauksessa laitetaan kokonaan uusi parketti.
Sitten ollaan 6kk tyytyväisiä kunnes taas ollaan jääty jälkeen trendeistä ja aloitetaan koko homma alusta.
Totta puhut. Ja ne samat tyypit fanittavat kestävää kehitystä ja surevat ilmastonmuutosta.
Vierailija kirjoitti:
Kaivelet netistä muiden sisustuksia ja valitat kun kaikki on sitä samaa. Muiden tyylejähän sä itsekin kaivelet? En ymmärrä, mikset sisusta just niinkun itse haluat?
Ei meillä olla joka kämppään uutta hankittu, tykätään ihan niistä samoista tavaroista kuin ennenkin.
Niinpä. Ei persoonallista tyyliä blogeistä löydä vaan omasta mielikuvituksesta. Ja siitä ideasta vasta alkaa se työ. Mitään et saa sisustusliikkeestä valmiina. Mistään et saa mallia toteutukseen. Kaikki pitää miettiä ja etsiä itse.
Blogeissa on trendejä siksi, että juuri sillä hetkellä suuri osa ihmisistä on kiinnostunut juuri siitä tyylistä. Toki blogissa voisi olla sellaista, mikä ei ole trendikästä. Blogia seuraisi muutama ihminen.
Katsokaa vaikka lehtijuttuja, missä joku esittelee oikeasti persoonallista sisustusta. Tai katsokaa niitä kommentteja. " Tavarataivas!" "Kauheat värit! Jos maalaisi valkoiseksi voisi toimia." "Miten tuota voi siivota, mullon astma!" Jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toinen juttu joka on yleistynyt vasta viime aikoina on että kun muutetaan uuteen asuntoon se pitää repiä ja rempata lattiasta kattoon. Ihan hyvät kaakelit pitää vasaroida hittoon koska sävy ei ole just oikea, ja keittiön kaapistot huh nehän olikin jo kuus vuotta vanhat. Parketissa on yksi naarmu niin hiotaan kaikki lattiat, tai parhaassa tapauksessa laitetaan kokonaan uusi parketti.
Sitten ollaan 6kk tyytyväisiä kunnes taas ollaan jääty jälkeen trendeistä ja aloitetaan koko homma alusta.
Miksi ihmiset ei saisi rempata mieluisekseen? Mä ainakin aloin heti repimään ripulin väristä keittiötä ja puolipaanelia välittömästi kun avaimet saatiin.
En kiellä ketään, tarkoitin että tavaksi on tullut että kun muutetaan, jostain syystä se massiivinen remontti jotenkin kuuluu asiaan. Että ihan itsestään selvästi vaihdetaan pinnat vaikka niissä ei olisi mitään vikaa ja olisivat jopa ihan kivat, mutta kun "kuuluu tehdä niin". En puhu nyt siitä että vaihdetaan jotain kulahtanutta tai mitä vihaa, vaan jopa toimivia juttuja. Remppaohjelmien myötä tästä remppaamisesta on tuluut jotenkin tolkutonta.
Olen alkanut arvostaa ihmisiä jotka näkevät siinä vähän kulahtaneessa kauneuden.
Vierailija kirjoitti:
No mut ap! Sähän olet rohkea ja uniikki sisustaja. Miksi selailet toisten Instoja ja blogeja? Anna mennä vaan sen oman tyylisi mukaan! Voisit vaikka olla edelläkävijä ja laittaa ne aivan omat persoonalliset ratkaisusi kaikkien katseltavaksi.
Tämä on valitettavasti aika osuva kommentti. Ihmiset valittavat muiden "samanlaisista" tyyleistä, mutta ei heillä itselläkään ole persoonallista tyyliä, ennen kuin ovat lukeneet lehtiä tai selanneet nettiä, ja nähneet mitä muut tekevät..
Sitä ei vain haluta myöntää, vaikkei siinä oikeasti ole mitään pahaa.
Tervetuloa meille. Kumpikaan ei halua mitään vitivalkoista sisustusta joten meillä on kaikki vähän eri paria, on harmaata, mustaa, muutama valkoinen hyllykkö, puunväristä jne. Oikea jonkun sisustussuunnittelijan kauhu mutta ainakin kotimme on sellainen missä itse viihdymme.
Vierailija kirjoitti:
Että ihan itsestään selvästi vaihdetaan pinnat vaikka niissä ei olisi mitään vikaa ja olisivat jopa ihan kivat, mutta kun "kuuluu tehdä niin". En puhu nyt siitä että vaihdetaan jotain kulahtanutta tai mitä vihaa, vaan jopa toimivia juttuja. Remppaohjelmien myötä tästä remppaamisesta on tuluut jotenkin tolkutonta.
Minun mielestäni seinien maalaaminen tai tapetoiminen ei ole massiivista (itse siis puhut tuossa "pintojen vaihtamisesta"). Sitä paitsi oma silmä ei näe niitä likoja tai tahroja kuten vieraan ihmisen silmä näkee. Ihmisestä irtoaa koko ajan jotain nöyhtää. Miksi seuraavan asukkaan pitäisi se säilyttää?
Ja se mikä sinusta on toimivaa, ei ehkä ole sitä toisen ihmisen mielestä. Vähän vaikea nähdä, miten sinä ajattelet määrääväsi sen toisten puolesta. Asunto voi silti olla sopivalla paikalla ja sopivan hintainen, niin sitten tulee ostettua asunto, jossa on vaikka puolipaneeli joka seinällä. Ei sitä tarvitse säilyttää, vaikka se olisi kuinka "toimiva".
Huvitti facen sisustusryhmässä, kun joku oli tuunannut ikean lipaston. Maalannut mattamustaksi ja laittanut nahkavetimen. Ihmetteli, kun joku toinen oli tehnyt samanlaisen. Luuli olleensa hyvinkin.omaperäinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Että ihan itsestään selvästi vaihdetaan pinnat vaikka niissä ei olisi mitään vikaa ja olisivat jopa ihan kivat, mutta kun "kuuluu tehdä niin". En puhu nyt siitä että vaihdetaan jotain kulahtanutta tai mitä vihaa, vaan jopa toimivia juttuja. Remppaohjelmien myötä tästä remppaamisesta on tuluut jotenkin tolkutonta.
Minun mielestäni seinien maalaaminen tai tapetoiminen ei ole massiivista (itse siis puhut tuossa "pintojen vaihtamisesta"). Sitä paitsi oma silmä ei näe niitä likoja tai tahroja kuten vieraan ihmisen silmä näkee. Ihmisestä irtoaa koko ajan jotain nöyhtää. Miksi seuraavan asukkaan pitäisi se säilyttää?
Ja se mikä sinusta on toimivaa, ei ehkä ole sitä toisen ihmisen mielestä. Vähän vaikea nähdä, miten sinä ajattelet määrääväsi sen toisten puolesta. Asunto voi silti olla sopivalla paikalla ja sopivan hintainen, niin sitten tulee ostettua asunto, jossa on vaikka puolipaneeli joka seinällä. Ei sitä tarvitse säilyttää, vaikka se olisi kuinka "toimiva".
No et ymmärrä mitä tarkoitan. Remontoi ihan niin paljon kuin jaksat.
Ne ovat nuorien ihmisten koteja.
Omakin asuntoni on alkanut muuttumaan persoonallisemmaksi vasta nyt. Miksikö? Koska osa vanhemmasta sukupolvesta on alkanut vaihtaa hiippakuntaa. Ei minulla ole aiemmin ollut mahdollisuutta 1800-luvulta peräisin olevaan pikku piironkiin tai muuhun "kerrostuneisuuteen". Ainoa, mitä on löytynyt, on ollut opetustaulut... ja niitä minulla on pari seiniäni koristamassa. Henkilökohtaisien menetysten myötä sitä kerrostuneisuutta on alkanut löytyä.
Vasta nyt olen alkanut ymmärtää, miksi oman kodin palaminen on traumatisoivaa. En minä niiden lastulevykalusteiden palamisesta olisi välittänyt. Mutta jos tuli nielisi nämä sinänsä arvottomat ja kuluneet esineet, jotka ovat olleet sellaisten esivanhempien omistuksessa, joita en ole koskaan saanut tavata... ajatuskin kauhistuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmiset ei saisi rempata mieluisekseen? Mä ainakin aloin heti repimään ripulin väristä keittiötä ja puolipaanelia välittömästi kun avaimet saatiin.
En kiellä ketään, tarkoitin että tavaksi on tullut että kun muutetaan, jostain syystä se massiivinen remontti jotenkin kuuluu asiaan. Että ihan itsestään selvästi vaihdetaan pinnat vaikka niissä ei olisi mitään vikaa ja olisivat jopa ihan kivat, mutta kun "kuuluu tehdä niin". En puhu nyt siitä että vaihdetaan jotain kulahtanutta tai mitä vihaa, vaan jopa toimivia juttuja. Remppaohjelmien myötä tästä remppaamisesta on tuluut jotenkin tolkutonta.
Olen alkanut arvostaa ihmisiä jotka näkevät siinä vähän kulahtaneessa kauneuden.
En minä ainakaan ole remppaohjelmista mallia ottanut. Haluan vain makuni mukaisen asunnon. Siksi teen niin paljon muutoksia mihin rahat riittää. Esim. keittiön maalaan aina heti keltaiseksi kun muutan uuteen asuntoon.
En ymmärrä tätä valitusta. Ap nyt vaan tekee juuri niin kuin tykkää, eikä lampaile netissä muiden ideoita varastamassa.
Itse en kertakaikkiaan ymmärrä muodin seuraamista sisustuksessa. Siis että hankitaan kotiin jotain vain siksi, että se on muodikasta. Teen kodinhankintoja tarpeen tullessa ja valitsen sellaisia tuotteita, jotka miellyttävät omaa silmääni. Toki muoti vaikuttaa siihen, minkälainen valikoima kulloinkin on, muttei tulisi mieleenkään hankkia jotain mistä ei oikeasti, todella pidä. Siis sehän on MINUN kotini, jossa asun MINÄ ja perheeni, totta kai siellä on silloin MINUA MIELLYTTÄVIÄ asioita! Miksi yrittäisin kodillani tehdä vaikutuksen toisiin, kun he eivät siellä vietä aikaansa?!
Vierailija kirjoitti:
No mut ap! Sähän olet rohkea ja uniikki sisustaja. Miksi selailet toisten Instoja ja blogeja? Anna mennä vaan sen oman tyylisi mukaan! Voisit vaikka olla edelläkävijä ja laittaa ne aivan omat persoonalliset ratkaisusi kaikkien katseltavaksi.
Mä olen aina ollut intohimoinen sisustaja kyllä. Lukenut sisustuslehtiä vuosikausia, katsonut kaikki mahdolliset sisustusohjelmat tv:stä, selannut pinterestiä jne. Mua vaan yksinkertaisesti kiinnostaa, miten ihmiset sisustaa ja ei ole paha asia hakea ideoitakaan, kun niitä soveltaa omalla tavallaan. Osaltaan se liittyy myös työhöni. Meidän koti ei ole trendikoti, eikä siitä sellaista tulekaan. Olen silti ostanut esimerkiksi pyöreän peilin, koska ne on musta kivoja. Musta kokonaisuus ratkaisee. Silti tuntuu siltä, että nimenomaan nykypäivän some-uskovaisuus on vienyt ihmisiltä rohkeuden olla enemmän oman tiensä kulkijoita.
Tässä Hanna Sumarin juttu, jossa paljon asiaa:
https://www.meillakotona.fi/artikkelit/sisusta-persoonallisesti-rohkais…
Mä tiedän, mitä sä aloittaja tarkoitat, kun katselen joskus iltapierujen sisustusjuttuja, mutta ei mun kenenkään tuttavan kotona ole tuollaista sisustusta, siis ainakaan sellaisten tuttavien kotona, joiden luona olen käynyt.
Vierailija kirjoitti:
Ainahan se on ollut noin. Huonekaluliikkeistä saa sen ajan muodin mukaan olevia huonekaluja, kodin tekstiileissä sama asia. Sen kun katsoo kuvia kodeista eri vuosikymmeniltä.
Tietyssä määrin kyllä. Eri aikakausilla on omat muotinsa myös sisustuksessa, eikä se sinänsä ole huono asia. Muotia voi kuitenkin soveltaa omannäköiseksi kokonaisuudeksi. Nykyään monet kodit on kuin samasta muotista tehtyjä ja mikä surullisinta kaikki pistetään kolmen vuoden välein uusiksi trendien perässä. Se on kaikkea muuta kuin ekologista kuluttamista.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä pitää seurata mitään blogeja tai muita? Eikö voi vain ostaa sellaisia huonekaluja mistä itse pitää ja valita värit ja tekstiilit yms. omien mieltymysten mukaan? Näin helppoa on sisustaa ja tulee taatusti itselle mieleistä ja oman näköistä.
No täällä ap ei ainakaan sanonut ettei tekisi noin eli toimisi oman makunsa mukaan. :) Ihmetteli vain asiaa ajan ilmiönä. Itse asiassa juuri noin mielestäni olisikin hyvä toimia kuin esität.
Vierailija kirjoitti:
Kaivelet netistä muiden sisustuksia ja valitat kun kaikki on sitä samaa. Muiden tyylejähän sä itsekin kaivelet? En ymmärrä, mikset sisusta just niinkun itse haluat?
Ei meillä olla joka kämppään uutta hankittu, tykätään ihan niistä samoista tavaroista kuin ennenkin.
No kyllä sisustan oman mielen mukaan. :D Yhdenmukainen sisustuskulttuuri vain tympii ja halusin keskustella siitä. ;)
Minkälaisesta tyylistä tykkäät? Muhun iskee hempeät värit ja kullanväriset metallit, ja täällä on musta kivoja sisustusjuttuja —> www.festivus.fi . oon saanut ainakin omaan kotiini inspiraatiota.