Mitä luulette, käynnistetäänkö mun synnytys ylihuomenna?
Mennään sunnuntaina yliaikaiskontrolliin, 41+5. Tilanne on seuraava: Ollaan käyty kahdesti kokoarviossa suuren sf-mitan vuoksi. Viikolla 40+6 viimeksi ja silloin kokoarvio oli 4,2 kg. Lääkäri toivoi, että synnytys käynnistyisi itsestään ja lähetti kotiin, vaikka sanoin olevani henkisesti ja fyysisesti ihan loppu.Olen nyt laskenut päiviä tuohon yliaikaiskontrolliin ja pitänyt sitä rajana, että silloin viimeistään...Mutta nyt on tullut mieleen, että entäs jos lähettävätkin vielä kotiin? Romahdan kyllä totaalisesti jos niin käy...:( Näiden lisäksi mulla on raskausajan (ruokavalio hoitoinen) diabetes, ja viimeksi olen sormelle auki ja kanavaa 2cm jäljellä. Tuo tilanne on tosin pysynyt jo viikkoja ennallaan.
Kommentit (8)
Suattaapa käännistyväkkii, vuan suattaapahäntä jiähä käännistymätäkkii.
kyllä voidaan käynnistää myös sunnuntaina. minun kohdalla olisi käynnistytty uudenvuoden päivänä mutta en suostunut, siirrettiin parilla päivällä eteenpäin. en voi varmaksi osata vastata kysymykseesi koska nuo päätökset johtuvat myös paljon lääkäristä. minulla oli lähes samanlainen tilanne ja lääkärin mielestä olisin voinut jäädä osostolle käynnistykseen samantien jos olisin halunnut mutta kieltäydyin koska itse voin hyvin. olet jo niin pitkällä että ei sinua enää kauaa "kiduteta" :) eikös synnytys käynnistetä muutenkin viimeistään rv 42, vai olenko väärässä?
Kiitos numero 4, se antoi toivoa. Alan olla siinä mielentilassa, että yksikin lisäpäivä on liikaa. En kohta jaksa enää edes synnyttää, voimat on ihan loppu. Lisäksi tunnen itseni epäonnistuneeksi, miksei meidän vauva halua syntyä...:(
Tuskin käynnistävät. Mulla yliaikaiskontrollissa 41+5 huomattiin, että istukka oli jo "melko" kalkkeutunut mutta virtauksia oli vielä sen verran, että kotiin passitettiin, vaikka vauva liikkui huonosti ja jouduin jatkuvasti laskemaan liikkeitä. Annettiin vaan uusi kontrolliaika kolmen päivän päähän ja käskettiin laskea vauvan liikkeitä. Onneksi synnytys käynnistyi luonnollisesti seuraavana päivänä. Vauva syntyi ihan kuivana ja laihtuneena, koska lapsivesi oli ollut vähissä ja istukka oli aivan loppu. No, loppu hyvin, kaikki hyvin, ja saatiin vauva elävänä maailmaan, mutta vähän jäi paha maku suuhun.
Ainakaan pk-seudulla ei käynnistettäisi (mutta et taida olla täältä). Jos on iso vauva tulossa, on käynnistys "veren kerjäämistä" nenästä. Parasta, jos synnytys käynnistyy itsellään. Käynnistettäessä riskit toimenpidesynnytykseen (sektio, imukuppi, huonot supistukset yms) kasvavat. Siksi täällä 41+5 olisi tsekkaus ja jos kaikki olisi hyvin pääsisit kotiin. Synnytys käynnistettäisiin vasta 42+1 eli vasta keskiviikkona, jos vauva ei olisi tähän mennessä syntynyt.
Ajattele, että viikon päästä vauva on ulkona aivan varmasti, kävi miten kävi! :) Voimia tuhannesti, kyllä sinä jaksat ja selviät! Kuuntele jotain rentouttavaa musiikkia ja pyydä miestäsi hieromaan jalkoja ja hartioitasi <3
Kiitos numero 7 ja muut teidän kokemuksista. Kamala tuon 5:sen kokemus. :( Ilmeisesti on pakko alkaa tsemppaamaan itseä, että sunnuntaina eiehkä käynnistetäkkään. :( Tällä hetkellä tuntuu, ettei tämä ole ikinä ohi, mutta ei auta...Kiitoskuitenkin tsempeistä, niiden avulla jaksaa taas hiukkasen eteenpäin. :(
Ei käynnistetä sunnuntaina, aikaisintaan maanantai aamuna.