Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työpaikan vaihto puolison ajamien arvojen takia?

Vierailija
13.09.2013 |

Ympäripyöreä esimerkki: mies poliitikko, joka vastustaa yksityisautoilua päätyökseen. Vaimo myy Hummereita kotiäideille kauppakasseiksi.

Olen nyt tässä tilanteessa, symbolisesti, en ole autokauppias. Tilanne on raastava. Teen työtä, josta pidän, mutta se on nappikauppaa verrattuna miehen tuloihin ja asemaan. Miehellä arvoihin perustuva työ, arvoja ei voi muuttaa. Minun työni voi muuttaa, muttei helposti. Ja joka tapauksessa pitäisi vaihtaa työhön, josta en tykkää niin paljon kuin nykyisestä työstäni. Jota siis suorastaan rakastan.

Mitä tekisit?

Kommentit (30)

Vierailija
1/30 |
13.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis onko ongelma se, että työsi ei ole MIEHEN arvojen mukaista vai että työsi ei ole SINUN arvojen mukaista.

Jos työsi on sinun arvomaailmaasi sopiva, en näe tässä mitään ongelmaa.

Vierailija
2/30 |
13.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mitään.

Minä olen eri ihminen kuin mieheni. Mieheni on eri ihminen kuin minä. Meillä on omat työt ja omat arvot - joitain toki jaammekin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/30 |
13.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En näe muuta ongelmaa kuin jos sinun työsi vahingoittaa miehesi uraa (kuten ehkä poliitikkoesimerkissä). Silti en itse luopuisi työstäni, en oikeasti usko, että tuollainen vaikuttaa kovin ratkaisevasti äänestyspäätöksiin ja jos on kyse muusta kuin politiikasta (esim. miehesi yrityksen maineesta), niin minusta juuri mikään ei voi olla sen arvoista, että vaihdat mieleisesti työn vähemmän hauskaan.

Mikä siis on nyt varsinainen ongelma?

Vierailija
4/30 |
13.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.09.2013 klo 13:28"]

Siis onko ongelma se, että työsi ei ole MIEHEN arvojen mukaista vai että työsi ei ole SINUN arvojen mukaista.

Jos työsi on sinun arvomaailmaasi sopiva, en näe tässä mitään ongelmaa.

[/quote]

Työ ei ole miehen työkseen ajamien arvojen mukaista. En voi sanoa tarkkaa esimerkkiä, mutta siis toisena esimerkkinä mies olisi luonnonsuojelufirman toimitusjohtaja ja minä hakkaisin työkseni sademetsää.

Tai no molemmat typeriä esimerkkejä siitä syystä, että molemmissa esimerkeissä oma työni on naurettava ja typerä.

Kyse kuitenkin arvoista, ei mielipiteistä. Minulla on tosin eriävä mielipide tuosta miehen arvosta, näen myös toisen puolen ja siksi tätä työtä teenkin. 

ap

Vierailija
5/30 |
13.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin av:hen tottuneena otaksuin, että puhuin KARVOISTA ja sinulta oli jäänyt vaan se k-kirjain pois. No avasin ketjun ja katsoin, mistähän niitä karvoja ajeltu ja missä olet töissä....

Vierailija
6/30 |
13.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saako vihreä poliitikko ääniä, jos ottaa vaimokseen hummer-kauppiaan tai turkistarhaajan? Voisi olla poliittinen itsemurha.

Vierailija
7/30 |
13.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.09.2013 klo 13:31"]

En näe muuta ongelmaa kuin jos sinun työsi vahingoittaa miehesi uraa (kuten ehkä poliitikkoesimerkissä). Silti en itse luopuisi työstäni, en oikeasti usko, että tuollainen vaikuttaa kovin ratkaisevasti äänestyspäätöksiin ja jos on kyse muusta kuin politiikasta (esim. miehesi yrityksen maineesta), niin minusta juuri mikään ei voi olla sen arvoista, että vaihdat mieleisesti työn vähemmän hauskaan.

Mikä siis on nyt varsinainen ongelma?

[/quote]

Oma työni ei vahingoita mieheni työtä. Mikäli kuitenkin miehen työympäristössä nostettaisiin enemmän esille se työ, mitä teen, se söisi mieheni uskottavuutta ja häntä voitaisiin pitää kaksinaismoralistina. Sillä voisi olla merkitystä miehen työlle. Siis kuten tuo poliitikkoesimerkki, äänestäjät kaivaisivat tällaisen esille ja tilanne näyttisi huonolta.

ap

Vierailija
8/30 |
13.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No vaikea tilanne kyllä. Olen aika varma, että itse en kyllä vaihtaisi mieleistä työtäni. Toivoisi, että nykyään ihmiset tajuaisivat, että mies ja vaimo eivät elä missään mielen symbioosissa. Mitä miehesi on mieltä asiasta?

Vierailija
9/30 |
13.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko miehesi työ julkinen ts. riippuuko hänen työnsä jonkun mielipiteestä sinun työsi suhteen (esim. äänestäjien mielipide tms.)? Jos ei, sitten jatkat ihan kuin sinulle itselle parhaiten sopii. Jos taas miehesi ura ja esim. teidän perheenne taloudellinen tilanne voi olla kiinni siitä, mitä sinä teet ja mitä mieltä siitä ollaan, sitten joudutte varmaan yhdessä miettimään, miten asiat pisteytetään ja laitetaan tärkeysjärjestykseen. 

Vierailija
10/30 |
13.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, mun tuttavaparilla tilanne, jossa mies on ison kemianalan yrityksen yksi pääjehuista ja vihreässä liikkeessä aktiivina toimiva vaimo on työpaikallaan radikaalissa luonnonsuojelujärjestössä  nousemassa isoon asemaan hänkin.

Vierailija
11/30 |
13.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko töissä Talvivaarassa?

Vierailija
12/30 |
13.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.09.2013 klo 13:36"]

Saako vihreä poliitikko ääniä, jos ottaa vaimokseen hummer-kauppiaan tai turkistarhaajan? Voisi olla poliittinen itsemurha.

[/quote]

Näin juuri. 

Äh, kun en keksi mitään hyvää esimerkkiä. En voi sanoa, mistä kyse. 

ap

Vierailija
13/30 |
13.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No haloo. Eivät miehet ajattele niin että vaimon arvot vaikuttaisivat mieheen. Eli voit aivan vapaasti jatkaa työssäsi. Ajattelet tämän nyt ihan liian monimutkaisesti. Miehesi työkaverit saattavat naureskella tekemällesi työlle ja miehesi pitää se kestää mutta eihän nyt avioliitto sentään mikään arvosymbioosi ole, miksi kuvittelet että kukaan noin ajattelisi.

Vierailija
14/30 |
13.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan esim. poliitikkoja, joilla on poliitikko puoliso eri puolueessa, jolloin selvästi on vähän eri arvot. Kirkon palveluksessa olevan puoliso voi olla eri uskontokuntaa jne.

Jos ap työsi on sinun arvojesi mukainen, niin en edelleenkään näe ongelmaa. Puolisot ovat yksilöitä.

Vierailija
15/30 |
13.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erittäin helppo vastaus! sinä teet sitä mistä SINÄ tykkäät etkä sitä mikä miehesi arvomaailmaan sopii. Miten tämä asia sinua edes askarruuttaa???

Vierailija
16/30 |
13.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä pitäisin oman työni kyllä. Erillisiä ihmisiä puolisot ovat kuitenkin. 

Vierailija
17/30 |
13.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Emme tiedä mitä teet, jos vaikka on moraalisesti arveluttavaa. Jos miehesi on poliisi ja sinä rikollinen, voi ihan jo muistakin syistä vaihtaa uraa.

Jos todellisuus ei ole noin jyrkkä, miehesi itsetunto on heikko, jos ei osaa pitää arvoistaan kiinni työympäristössään, kun sinä edustat jotain niiden kanssa ristiriitaista. Eihän hänen tarvitse tuota selittää, mutta jos joku kysyy, voi hän kertoa, että sinä ajattelet eri tavalla kuin hän, mutta itse ajattelee toisin.

Miehesi arvot voisivat olla, että sinä päätät itse ja elämä rakennetaan sen mukaan, että olette erilaisia.

Vierailija
18/30 |
13.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehesi on kunnan ympäristöpäällikkö ja sinä pidät laitonta kaatopaikkaa.

Jos työsi on laillista, niin ei pitäisi olla mitään ongelmaa.

Vierailija
20/30 |
13.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä ongelmaa. Jos kyse on laillisesta työstä niin sit ei pitäisi olla ongelmaa. Tämähän voisi ottaa myös lisäarvona eikä vastakkain astetteluna! 

On hyvä tietää asiasta myös se toinen puoli, vaikka sitten puolisin työn kautta

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä kahdeksan