Työkavereiden jatkuva VALITUS kaikesta ärsyttää!!!
On perjantai, ulkona sää on kiva, työt sujuneet ihan hyvin ja tässä kahvitaukoa pidän ja odottelen että pääsee pian viikonlopun viettoon, mutta tuolta taustalta kuuluu taas työkavereiden valitusta ja nyt täytyy päästä vähän avautumaan kun tunnelma lattea.
Tietyt ihmiset aloittavat sen valittamisen aamusta asti ja jatkavat pitkin päivää. Aamulla valitetaan että nukuttiin yö huonosti ja että kun piti herätä töihin, sitten valitetaan että kahvi on pahaa, sitten töitä on liikaa, sitten mennään takaisin kahvitilaan istumaan ja valittamaan että töitä on liikaa, sitten tehdään vielä kierros työkavereiden työpisteillä jossa valitetaan että töitä on liikaa ja että miten käteen sattuu, selkään sattuu, jalkaan sattuu...
Onko teillä muilla tällaista että joutuu kuuntelemaan tuollaista samanlaista valitusvirttä päivästä toiseen?
Jos minä ja eräs toinen tiimin kollega ollaan iloisia ja naureskellaan vähän ääneen edes joskus, niin meistä valitetaan että miksi nuo on niin pirteitä, äänekkäitä ja että ärsyttää tuollainen kaakatus (ehkä kerran tai kaksi viikossa pidämme vähän ääntä muutaman minuutin verran) mutta nämä muut kulkevat naamat norsun-sellaisella hokemassa suureen ääneen v-u että v-u:ttaa, ja me ei saada huomautella sellaisesta tai meitä positiivisluonteisia haukutaan vielä enemmän noiden negatiivisten kestov-tutuksesta kärsivien toimesta?
On tämä vaikeaa...
Kommentit (25)
Ei ole noin pahoja tapauksia meillä, mutta nyt on alkanut ärsyttämään yksi rouva, joka on aina kipeä... Joka kuukausi se on saikulla viikon verran...argh!
[quote author="Vierailija" time="13.09.2013 klo 13:26"]
Ei ole noin pahoja tapauksia meillä, mutta nyt on alkanut ärsyttämään yksi rouva, joka on aina kipeä... Joka kuukausi se on saikulla viikon verran...argh!
[/quote]
Anteeks, mutta mitä hittoa se sulle kuuluu jonkun toisen sairastelut? Juuri tällaista on Suomessa, että kytätään koko ajan mitä muut tekee tai jättää tekemättä. Elä ja anna toisten elää! ("Leben und leben lassen")
[quote author="Vierailija" time="13.09.2013 klo 13:31"]
[/quote]
Anteeks, mutta mitä hittoa se sulle kuuluu jonkun toisen sairastelut? Juuri tällaista on Suomessa, että kytätään koko ajan mitä muut tekee tai jättää tekemättä. Elä ja anna toisten elää! ("Leben und leben lassen")
[/quote]
Niin, ei kuulukaan eikä kiinnosta yhtään, mutta tämä rouva nyt jaksaa vaan niistä koko ajan jauhaa ja valittaa kaikista voinneistaan.
[/quote]
Meillä on tapaus joka käy töissä 2-3 päivää viikossa eli muut joutuvat tehdä hänen työnsä omien asiakastilien hoidon lisäksi ilman mitään lisäpalkkiota, ja on todella noloa että hänen asiakkaat kommentoivat meille muille että miten sellaisia lusmuja jaksetaan täällä katsoa ja että heiltä olisi saanut potkut tuollaisen lorvimisen takia, vaikka kukaan muu ei ole heille mitään henkilöstä ja sairastelustaan kertonut (huom; olemme vain sanoneet heille että on poissa toimistolta juuri nyt) mutta tottakai ovat tehneet omat johtopäätöksensä jatkuvasta tavoitettavuus ongelmasta ja kun on selittänyt itse asiakkaille että asiat viivästyvät kun oli (taas) muutaman päivän sairaslomalla. Tämä tapaus päivittelee kuitenkin päivittäin blogiaan ja facebookiaan, jos minulla olisi pää, hartiat ja selkä jatkuvasti kipeänä niin en minä jaksaisi koneella tuntikausia kotona istua enkä poseerata kuvissa eri kuvausasennoissa, ja jos jaksaa istua koneella muualla niin miksi ei voi tehdä sitä samaa työpaikalla? Jotkut hänen asiakkaistaan saattavat muuten olla facebook-kavereinaan, muistaisin hänen jotain maininneen joskus, joten siksi saattaneet myös ihmetellä että miten ei näytä sairaalta kun hilluu päivittämissään kuvissa samalla kun ovat yrittäneet tavoitella päiväkausia puhelimitse. Ei ole tainnut itse hoksata tätä yhtälöä. Onneksi meidän johto on nyt puuttumassa asiaan koska tuollainen toiminta pilaa yrityksen mainetta ja koska mistään oikeasta sairastamisesta ei ole näyttöä ja varmaan lähettävät vaikka minkälaisiin suolitähystyksiin vielä jos lusmuilu jatkuu ;)
Toi on vaikea tilanne ja sulla ei taida olla oikein muuta vaihtoehtoa kuin vaihtaa työpaikkaa tai sopeutua tilanteeseen. Valittajat ovat saaneet vallan ja niiden yli ei ole yleensä mahdollista kävellä.
Allekirjoitan suomalaisen valituskulttuurin. Tapasin pitkästä aikaa ystäväni joka istui kassalla, kysyn kuulumisia ja heti tuli oikea avautuminen kauheista asiakkaista. Korvat punaisena tätä kuuntelin, takanani jonossa kymmenkunta muutakin... itse muistan kassa-ajoiltani sen, miten muita nauratti tapani pitää kassa siistinä ja pyyhkiä hihna joka aamu. "Ei siitä makseta erikseen", höröttivät.
[quote author="Vierailija" time="13.09.2013 klo 13:25"]
Meillä on nyt joku muoti että valittavat selkäkipujaan, että kun tekee niin kipeää istua ja tehdä töitä tietsikalla. Ne samat tyypiy ravaa jatkuvasti kuntosalilla kuitenkin, mutta täällä kilpailevat sillä että kuka on työpaikan kipein ja kenen selkään sattuu eniten :/
[/quote]
Tiedätkö, mikä on yksi asia, jolla istumatyöläisen selkäkipuja hoidetaan? Liikunta.
Suomessa opiskellut, ja opiskelujen jälkeen muutamassa eri maassa työskennellyt ja nyt Suomeen töihin palannut ystävättäreni on ihmetellyt tätä valituskulttuuria, että ei ihme jos täältä viedään työpaikat ulkomaille kun kallis työvoima valittaa enemmän kuin mitä saa oikeasti aikaan työpäivän puitteissa, ja että kun työpaikkojen henkilökemiat ovat outoja ja että missään maassa ei ollut tällaista työpaikkakiusaamista kuin täällä :( Milloin kiusaamisesta ja valittamisesta tuli joku IN juttu täällä Suomessa?
[quote author="Vierailija" time="13.09.2013 klo 13:53"]
[quote author="Vierailija" time="13.09.2013 klo 13:25"]
Meillä on nyt joku muoti että valittavat selkäkipujaan, että kun tekee niin kipeää istua ja tehdä töitä tietsikalla. Ne samat tyypiy ravaa jatkuvasti kuntosalilla kuitenkin, mutta täällä kilpailevat sillä että kuka on työpaikan kipein ja kenen selkään sattuu eniten :/
[/quote]
Tiedätkö, mikä on yksi asia, jolla istumatyöläisen selkäkipuja hoidetaan? Liikunta.
[/quote]
Niin mutta kun ne selkäkivut alkoivat nähtävästi juuri siitä kun innostuttiin käymään salilla ja kauhea näyttämisen halu!
Näitä valittajia on miltei jokaisessa työpaikassa, missä olen ollut. Niitä löytyy ulkomailtakin, ei tämä valituskulttuuri ole suomalaisten etuoikeus. Toki täällä on sellainen negatiivinen pohjavire suurempi kuin ulkomailla sijaitsevissa työpaikoissa, missä olen ollut. Iloisin porukka ollut joskus 90-luvulla kun olin kesän hollantilaisessa tehtaassa töissä, varsinkin afrikasta tulleet työntekijät olivat useimmiten iloisia, vaikka työ oli todella raskasta ja päivät pitkiä.
Jos ei valita, joutuu kateuden kohteeksi, pahimmillaan kiusatuksi. Niin se on, että valittajista tykätään enemmän.
Siksi työpaikkojen porukka usein niin epämotivoitunutta koska esimiehensäkin ovat noita emävalittajia ja tartuttavat negatiivusuutta ja kurjaa oloa alaisiin!
Täytyy sanoa, että olen todella onnellinen nykyisestä työyhteisöstäni, jossa on päätetty pitää hyvää henkeä yllä. Ei todellakaan tarkoita sitä, etteikö työhön liittyviin epäkohtiin puututtaisi, ja etteikö työkaveria, jolla on oikeasti vaikeuksia siellä yksityiselämän puolella kuunneltaisi. Mutta olemme päättäneet, että oma paha olo puretaan pääsääntöisesti jollekin muulle tai johonkin muuhun kuin työkavereihin. Vaikka itsellä olisi kuinka huono päivä, aamulla tervehditään kaikkia ja käyttäydytään muutenkin kuin ihmiset. Kummasti onkin sitten käynyt niin, että työkavereiden naamat harvemmin ärsyttävät, ja töihin tulosta on tullut jopa kivaa.
Ihmettelen, miksei useammilla työpaikoilla kiinnitetä huomiota tähän. Vaikuttavat työilmapiiriin ja tuottavuuteenkin huomattavasti enemmän kuin vaikkapa puolivuosittaiset virkistäytymiset, ja tulevat työnantajalle huomattavasti halvemmiksi.
Jos ei valita, joutuu kateuden kohteeksi, pahimmillaan kiusatuksi. Niin se on, että valittajista tykätään enemmän.
Olen itse tällä hetkellä työttömänä ja täytyy sanoa että jos tästä tilanteesta jokin positiivinen puoli löytyy niin se, että ei tarvitse sietää valittavia työkavereita...
Tietenkään aina ei kaikki voi olla niin pusipusinaminami ah-niin-ihanaa... mutta joillakin ihmisillä on tarvetta kaivaa negatiivisuutta ihan kaikesta mahdollisesta.
Ehkä yleistän, mutta oman kokemuksen mukaan pahimmillaan valituskulttuuri on naisvaltaisilla työpaikoilla, joilla paljon 50-60 v "katkeria vanhoja akkoja"
[quote author="Vierailija" time="13.09.2013 klo 14:39"]
Ehkä yleistän, mutta oman kokemuksen mukaan pahimmillaan valituskulttuuri on naisvaltaisilla työpaikoilla, joilla paljon 50-60 v "katkeria vanhoja akkoja"
[/quote]
Täällä puhutaan usein noista 'katkerista vanhoista akoista'. Minulla on ollut työkaverina paljonkin vanhempia naisia, ja hehän ovat letkeitä ja kivoja yleensä. Löytyyhän niitä poikkeuksia, mutta minusta tuo on yhden ihmisryhmän leimaamista.
Vaikeimmat työtoverini ovat olleet miehiä. Asenneongelmaa ja kiusaamista. Mutta eivätpä olleet firmatkaan panostaneet työssä viihtymiseen.
[quote author="Vierailija" time="13.09.2013 klo 14:38"]
[/quote]
Samaa mieltä. En ole valittajatyyppiä ja pidän yksityisasiat ominani. En siis ollut kertonut tai mainostanut kellekään työkaverille että mies ostanut uuden auton (yritykselleen) ja että minulla oli synttärit ja sain häneltä uuden LV-laukun synttärilahjaksi äskettäin. Miksi edes pitäisi ilmoittaa ostoksistaan tai muuta?
Ajoin mieheni uudehkolla autolla töihin, ja otin kyseisen merkkilaukun mukaan. Riitti että yksi ihminen huomasi auton ja toinen laukun ja työpaikalla alkoi välittömästi kateellinen kyräily ja valitus että paljonkohan minä saan palkkaa ja he ei nyt viitsi tehdä mitään jos he saa niin huonoa jos heilläkään ei ole varaa lähteä noin kamalasti törsäämään ja ostamaan kaikkea tuollaista ökyjuttua! Olen aika varma siitä että he saavat enemmän palkkaa kuin minä - joka toimin sihteerinä!
[quote author="Vierailija" time="13.09.2013 klo 14:39"]
[/quote]
Meillä valittajat, kiusaajat ja sairaslusmuilijat ovat 25-50 vuotiaita naisia. Sinkkuja tai huonossa parisuhteessa, tekevät usein virheitä mutta syyttelevät siitä aina kaikkia muita kuten kesätyöntekijöitä jotka eivät koskaan tule meille enää toista kertaa koska heitä itketetty niin paljon ja saaneet niin paljon huutoa osakseen, ja kaiken huipuksi nämä valittajat haukkuvat kaikkia muita kauheiksi valittajiksi mutta eivät osaa katsoa itseään peiliin!