Sairaiden/ylijalostettujen koiranrotujen omistajat
Mä olen vielä nuori ja idealistinen enkä ihan oikeasti ymmärrä, mutta haluaisin ehkä ymmärtää, että miksi joku hankkii koiran sairaasta rodusta. Miksi halutaan vieläpä tukea rahallisesti tällaisten eläinten kasvatusta ja uusien yksilöiden tuottamista? Toki sairaita koiria on ihan rodusta riippumatta, ja suuri osa sairaiden rotujenkin edustajiasta on terveitä, mutta toiset rodut ovat selkeästi sairaampia kuin toiset ja tämä on ihan faktaa. Miksi halutaan hankkia perheenjäsen, jonka todennäköisyys kuolla nuorena tai sairastua ovat moninkertaiset. Monet näistä rodunomaisista sairauksista eivät muuten ole mitenkään kuolettavia, vaan esim dalmatialaisista viidesosa syntyy molemmin- tai toispuoleisesti kuuroina ja amerikancocerspanieleilla on todella yleisiä jopa kroonistuvia korvatulehduksia.
Näillä roduilla tarkoitan mm: cavalier, mopsi, kiinanpalatsikoira, chihu, englanninbuldoggi, bokseri, chow chow, basset hound, ranskanbuldoggi, yorkshirenterrieri, villakoira, sileäkarvainen noutaja, dobermanni, Welsh corgit, mäyräkoira, bostoninterrieri, berninpaimenkoira, berhandinpaimenkoira, schipperke, vihikoira, italianvinttikoira, collie, dalmatialainen, saksanpaimenkoira, amerikancocerspanieli, labrodorinnoutaja, tanskandoggi. Muitakin on, mutta kaikkia en jaksa listata.
Jos et lainkaan ymmärrä, miksi joku rotu on tällä listalla, niin osaat varmaan internetin maailmasta näitä syitä etsiä. Täältä voi vaikka aloittaa: http://www.koirarodut.suntuubi.com/
Seuraaviin kysymyksiin toivoisin koiranomistajien jollain tavoin vastaavan:
Onko sinulla koira ylijalostetusta rodusta? Onko sillä _vielä_ mitään rodunomaisia sairauksia? Tiesitkö rodunomaisita sairauksista koiraa hankkiessasi? Tiedätkö niistä vieläkään vai oliko yllätys nähdä rotuasi mm. yllä olevalla listalla? Mitkä olivat sinusta tärkeimmät kriteerit rotua valitessasi? Mitkä olisivat nykyään tärkeimmät kriteerit, jos/kun koiraa hankkisit? Voisitko ottaa toisen saman rodun edustajan? Mitkä muut rodut kiinnostaisivat? Mitä olet valmis tekemään rodun auttamiseksi? Minkä rotujen jalostaminen voitaisiin mielestäsi jo lopettaa kokonaan?
Kommentit (36)
Lähes kaikki nykyrodut ovat enemmän tai vähemmän sairaita ja tulevat kuolemaan sukupuuttoon seuraavan sadan vuoden aikana ellei niitä aleta nopeasti risteyttää terveempien rotujen kanssa.
Rodun sisäinen jalostus vain pahentaa tilannetta koska sisäsiittoisuusaste on niin suurta...rotuja pitäisi risteyttää keskenään se voisi pelastaa tätä tilannetta. Tämä on ihan tutkittu tosiasia jota eräät rotufanaatikot eivät suostu ymmärtämään.
[quote author="Vierailija" time="14.09.2013 klo 19:57"]
Rodun sisäinen jalostus vain pahentaa tilannetta koska sisäsiittoisuusaste on niin suurta...rotuja pitäisi risteyttää keskenään se voisi pelastaa tätä tilannetta. Tämä on ihan tutkittu tosiasia jota eräät rotufanaatikot eivät suostu ymmärtämään.
[/quote]
Olen samaa mieltä, ettei rodun sisäinen jalostus PELASTA tilannetta lopullisesti, mutta parantaa kuitenkin. Useimmissa roduissa on kuitenkin erilaisia linjoja, joita voitaisiin risteyttää keskenään.
Usein nimenomaan noista työkäyttöisistä linjoista voisi löytyä rodulle apua, niissä kun on suurimmaksi osaksi tärkeää, että koiraa voi kouluttaa ja se on fyysisesti hyväkuntoinen.
Minulla on ollut muutamia kiinanpalatsikoiria. Ovat eläneet terveinä ilman sairauksia lähes 15-vuotiaiksi. Et sinä ap voi rodun perusteella tehdä päätelmiä, mitkä koirat ovat ilman muuta sairaita. Esim kiinanpalatsikoira on yksi maailman vanhimmista roduista.
No mä en ole enää nuori ja idealistinen, mutta olen vanha ja ihan yhtä idealistinen. Olen aina halunnut kysyä samaa. Miksi ihmeessä joku haluaa sairaaksi jalostetun rodun. Toki niiden luonne voi olla suloinen, mutta jo lyttykuonoisen koiran rohiseva hengitys ja todella surkean näköinen ulkonäkö säälittää. Miksi, oi miksi, niitä on pitänyt tehdä. Minusta kehityksen pitäisi nyt mennä sekarotuisuuteen päin, että nuo lyttykuonot pikkuhiljaa katoaisi. Eikä vain ne, vaan myös muut sairaaksi jalostetut piirteet. Liian iso, liian pieni koko. Iho. Lanne. Kyynerpäät, silmät, aivokoppa, korvat jne jne.
Eugeniikka eli rotuhygienia ei ollut moraalisesti hyväksyttävä natsisaksassakaan, mutta elukoiden parissa sitä saa näköjään käyttää miten hyvänsä. Harmi.
Villakoira on kylläkin yksi pitkäikäisimmistä ja rakenteeltaan terveimmistä roduista. Yli 15 v villakoira ei ole harvinainen, toisin kuin ylisuurissa roduissa. Eikä se kuulu pevisaan. Toki niilläkin on vikoja ja sairauksia, mutta niinhän kaikilla elävillä olennoilla on.
[quote author="Vierailija" time="13.09.2013 klo 15:37"]
Niin, no. Minulla on ollut dobermanneja ja mäyräkoiria, ja tulee jatkossakin olemaan. Koirani ovat olleet melko terveitä ja hyvin pitkäikäisiä (ja toivottavasti tulevat jatkossakin olemaan, koputan puuta). Yhtä poikkeusta lukuunottamatta myös luonteeltaan erinomaisia.
K: Onko sillä _vielä_ mitään rodunomaisia sairauksia?
- Metsästyslinjaisilla mäyräkoirilla ei ole ollut mitään. Dobermanneilla, ehkä jotain. Tosin kun iso koira elää yli 10-vuotiaaksi, sillä on väkisinkin jotain feelua kropassa.
K: Tiesitkö rodunomaisita sairauksista koiraa hankkiessasi?
- Tiesin ja tiedän. Siksi minulla on hyvin tarkat kriteerit pentuetta valitessa. Enkä tuijota vain vanhempien terveystuloksia vaan sukupuuta kokonaisuutena. (HUOM: tämän takia jalostusta *tarvitaan*.)
K: Mitkä olivat sinusta tärkeimmät kriteerit rotua valitessasi?
- Luonne. Terveys. Niin hullulta kuin se voi rotua tarkemmin tuntemattomille, dobermanni on minun rotuni juuri luonteensa vuoksi. Samoin myös metsästyslinjainen mäyräkoira.
K: Mitkä olisivat nykyään tärkeimmät kriteerit, jos/kun koiraa hankkisit?
- Luonne. Terveys.
K: Voisitko ottaa toisen saman rodun edustajan?
- Kyllä, ja niin teenkin.
K: Mitkä muut rodut kiinnostaisivat?
- Jos en ottaisi dobermanneja tai mäyräkoiria, ottaisin rescue-koiria, joiden sukupuulla tai rodulla ei olisi mitään väliä. Minulla on nytkin yksi.
K: Mitä olet valmis tekemään rodun auttamiseksi?
- En oikein tiedä, mitä muuta voisin tehdä, kuin valita koirani mielestäni laadukkaista pentueista ja näin tukea mielestäni hyvää jalostustyötä. Tuen myös rahallisesti rotuyhdistysten toimintaa ja sairauksiin liittyviä tieteellisiä tutkimuksia (jos niitä on vain mahdollista tukea). Itse en kasvata koiria. Tavallaan tekisi kyllä mieli kasvattaa, sillä minulla on selkeä visio, mutta ei se homma sovellu minulle. Pelkäisin aina, että pennut joutuvat huonoihin koteihin.
K: Minkä rotujen jalostaminen voitaisiin mielestäsi jo lopettaa kokonaan?
- En osaa sanoa. Minkä rotujen tuottaminen pitäisi lopettaa, vai mitä tarkoitat? Mielestäni ongelma on pikemminkin liian vähäinen ja toisaalta vääränlainen jalostaminen. Ulkomuotoon keskittyvä jalostus ei ole hyvää jalostustyötä. Jatkuva tiukka linjasiitos pentujen "laadun" takaamiseksi ei ole hyvää jalostustyötä. Tittelijalostus ei ole hyvää jalostustyötä. Pentutehtailu, lukumäärän lisääminen, ilman mitään tavoitteita - se ei varsinkaan ole hyvää jalostustyötä.
Hyvää jalostustyötä tarvitaan paljon enemmän, ei vähemmän.
[/quote]
Hyvönen aika olenko vastannut tähän unissani niin on samat ajatukset ja rodutkin. Metsämäykyillä ei todellakaan ole vikoja ja elävät piiiitkään. Dobeilla on myös käyttölinjoissa mutta rotujärjestö on puuttunut näihin rivakasti ja vanhempien terveys testataan geenitestein.
Onko sinulla koira ylijalostetusta rodusta? Kyllä on, cavalier.
Onko sillä _vielä_ mitään rodunomaisia sairauksia? Ei ole.
Tiesitkö rodunomaisita sairauksista koiraa hankkiessasi? Kyllä varsin hyvin ja kasvattaja vielä paremmin.
Tiedätkö niistä vieläkään vai oliko yllätys nähdä rotuasi mm. yllä olevalla listalla? No ei ollut yllätys. Noista sairauksista tiedetään vuosi vuodelta enemmän, kun hankin ensimmäisen cavalierini, kaikki oli uutta ja hämärän peitossa.
Mitkä olivat sinusta tärkeimmät kriteerit rotua valitessasi? Hyvä luonne: lempeys ja kiltteys, luotettavuus, iloisuus, pieni koko ja suloinen yleisilme.
ja mitkä olisivat nykyään tärkeimmät kriteerit, jos/kun koiraa hankkisit? Ihan samat.
Voisitko ottaa toisen saman rodun edustajan? Ilman muuta.
Mitkä muut rodut kiinnostaisivat? Pienet seurakoirarodut.
Mitä olet valmis tekemään rodun auttamiseksi? En osta koiraa kasvattajalta, joka ei ole perehtynyt perinnöllisiin sairauksiin, tosin en usko että sellaista kasvattajaa enää Suomesta löytyy tämän rodun kohdalla. Ostan vain pitkäkuonoisia cavaliereja, en lättänaamaisia mulkosilmiä tai epäurheilullisia/heiveröisiä koiria.
Minkä rotujen jalostaminen voitaisiin mielestäsi jo lopettaa kokonaan? Kaikki ns. taistelu/tappelukoirat joutaisi hävittää maapallolta.
Chihuahuan omistajana olen helpottunut, ettei ole mitään sairauksia ainakaan vielä. Koira on 10-vuotias. Tosi terve ja aktiivinen. Minulla on ollut onnea. Ei ikinä enää rotukoiraa meille, koska vastustan nykyään tätä koiranjalostusbisnestä kovastikin. Seuraava koira hankitaan eläinten löytökodista.
Onko sinulla koira ylijalostetusta rodusta?
On ollut
Onko sillä _vielä_ mitään rodunomaisia sairauksia?
Ei ollut
Tiesitkö rodunomaisita sairauksista koiraa hankkiessasi?
Kyllä
Mitkä olivat sinusta tärkeimmät kriteerit rotua valitessasi?
Ykkösenä luonne ja kyseisen rodun tavat ja tarpeet, toiseksi ulkonäkö/koko
Mitkä olisivat nykyään tärkeimmät kriteerit, jos/kun koiraa hankkisit?
Samat kuin aiemminkin
Voisitko ottaa toisen saman rodun edustajan? Mitkä muut rodut kiinnostaisivat?
Mieluiten ottaisin, myös sukulaisrodut kiinnostavat.
Minkä rotujen jalostaminen voitaisiin mielestäsi jo lopettaa kokonaan?
En tiedä millaisia vaivoja esimerkiksi puudelin ja beaglen sekoituksilla on, joten en ota kantaa. Ennemmin olisin huolissani pentutehtailusta ja vastaavasta.
Voin kertoa että chow chowt eivät ole kovinkaan sairaita.ainoastaan silmät ovat olleet ongelma.
T:2v Ensimmäisen Chowin saanut koko elämänsä niitä kasvattanut nainen
Määrittele sairaat rodut? Kuka sen rajaa?
Laitetaanko nämäkin kieltolistalle?
Epilepsia on koiran yleisin hermostollinen ongelma. Kaikista koirista noin 1 % sairastaa epilepsiaa, mutta joissakin koirapopulaatioissa esiintyminen on selvästi suurempaa, jopa lähelle 20 % luokkaa. Epilepsian esiintymisen vaihtelu on eri rotujen kesken suurta ja seuraavilla roduilla epäillään olevan suurentunut riski sairauden kehittymiseen: beagle, belgianpaimenkoirat, bokseri, bordercollie, collie, shetlanninlammaskoira, keeshond, irlanninsetteri, kettuterrieri, kultainennoutaja, labradorinnoutaja, kääpiösnautseri, mäyräkoirat, siperianhusky, unkarinvizla, villakoira, walesinspringerspanieli, cockerspanieli (amerikan- ja englannincockeri) sekä bernhardinkoira. Suomessa on sairautta havaittu keskimääräistä useammin myös suomenpystykorvalla.
Ihan näin sinulle aloittaja tiedoksi chow chow on yksi maailman alku kantaisimmista roduista.yli kaksi tuhatta vuotta vanha rotu.
Mulla on sileäkarvainen noutaja, hankittu työkäyttöön eli metsästykseen.
Ihana koira, palvelualtis, innokas, lempeä. Pehmeä ja ahne eli helppo kouluttaa, toimii hyvin metsästyskauden ulkopuolella kaupungissa. Kaikille ystävällinen, asuu kissojen kanssa.
Sopivan kokoinen, hyvä leikkikaveri, jaksaa touhuta koko päivän.
Tiesin rodun ongelmista, ykkösenä syöpä. Muuten aika perusterve rotu, ei nivelongelmia. Meillä täysin terve uros. Syövän todennäköisyys rodulla noin 50 % eli todella korkea. Ei kuitenkaan juurikaan synnynnäisiä vikoja tai sairauksia jotka vaikuttaisivat koiran elämiseen tai käyttöön.
Voisin harkita jotain muuta rotua jos samat kriteerit täyttyvät, eli noutoherkkä, hiljainen, helppo turkki, hyvä koko, superhyväluonteinen.. Ei ole tullut vastaan toista rotua joka miellyttäisi kaikin puolin. Vaikka käy metsällä, uskallan antaa koiran remmilenkille lapsenkin käsiin, ei vedä tai ole muille aggressiivinen.
En aio käyttää omaani jalostukseen vikojen hampaiden vuoksi.