Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sairaiden/ylijalostettujen koiranrotujen omistajat

Vierailija
13.09.2013 |

Mä olen vielä nuori ja idealistinen enkä ihan oikeasti ymmärrä, mutta haluaisin ehkä ymmärtää, että miksi joku hankkii koiran sairaasta rodusta. Miksi halutaan vieläpä tukea rahallisesti tällaisten eläinten kasvatusta ja uusien yksilöiden tuottamista? Toki sairaita koiria on ihan rodusta riippumatta, ja suuri osa sairaiden rotujenkin edustajiasta on terveitä, mutta toiset rodut ovat selkeästi sairaampia kuin toiset ja tämä on ihan faktaa. Miksi halutaan hankkia perheenjäsen, jonka todennäköisyys kuolla nuorena tai sairastua ovat moninkertaiset. Monet näistä rodunomaisista sairauksista eivät muuten ole mitenkään kuolettavia, vaan esim dalmatialaisista viidesosa syntyy molemmin- tai toispuoleisesti kuuroina ja amerikancocerspanieleilla on todella yleisiä jopa kroonistuvia korvatulehduksia.

Näillä roduilla tarkoitan mm: cavalier, mopsi, kiinanpalatsikoira, chihu, englanninbuldoggi, bokseri, chow chow, basset hound, ranskanbuldoggi, yorkshirenterrieri, villakoira, sileäkarvainen noutaja, dobermanni, Welsh corgit, mäyräkoira, bostoninterrieri, berninpaimenkoira, berhandinpaimenkoira, schipperke, vihikoira, italianvinttikoira, collie, dalmatialainen, saksanpaimenkoira, amerikancocerspanieli, labrodorinnoutaja, tanskandoggi. Muitakin on, mutta kaikkia en jaksa listata. 

Jos et lainkaan ymmärrä, miksi joku rotu on tällä listalla, niin osaat varmaan internetin maailmasta näitä syitä etsiä. Täältä voi vaikka aloittaa:  http://www.koirarodut.suntuubi.com/ 

Seuraaviin kysymyksiin toivoisin koiranomistajien jollain tavoin vastaavan:

Onko sinulla koira ylijalostetusta rodusta? Onko sillä _vielä_ mitään rodunomaisia sairauksia? Tiesitkö rodunomaisita sairauksista koiraa hankkiessasi? Tiedätkö niistä vieläkään vai oliko yllätys nähdä rotuasi mm. yllä olevalla listalla? Mitkä olivat sinusta tärkeimmät kriteerit rotua valitessasi? Mitkä olisivat nykyään tärkeimmät kriteerit, jos/kun koiraa hankkisit? Voisitko ottaa toisen saman rodun edustajan? Mitkä muut rodut kiinnostaisivat? Mitä olet valmis tekemään rodun auttamiseksi? Minkä rotujen jalostaminen voitaisiin mielestäsi jo lopettaa kokonaan?

Kommentit (36)

Vierailija
1/36 |
13.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sinulla koira ylijalostetusta rodusta?

On, villakoira, on myös ollut mäyräkoirakin... Amerikan cokkeria halusin lapsena, en saanut.

Onko sillä _vielä_ mitään rodunomaisia sairauksia?

Ei ole.

Tiesitkö rodunomaisita sairauksista koiraa hankkiessasi?

Hyvin vähän.

Tiedätkö niistä vieläkään vai oliko yllätys nähdä rotuasi mm. yllä olevalla listalla? Yhtä vähän tiedän edelleen.

Mitkä olivat sinusta tärkeimmät kriteerit rotua valitessasi?

Saatiin se vähänkuin perintönä, lahjaksi.

Mitkä olisivat nykyään tärkeimmät kriteerit, jos/kun koiraa hankkisit?

En tiedä. Voisitko ottaa toisen saman rodun edustajan?

Kyllä, villakoirat ovat ihania, eivätkä tiputa karvojaan

Mitkä muut rodut kiinnostaisivat?

??

Mitä olet valmis tekemään rodun auttamiseksi?

??

Minkä rotujen jalostaminen voitaisiin mielestäsi jo lopettaa kokonaan?

Eiköhän kaikkien rotujen liikajalostamista voisi toppuutella.

Vierailija
2/36 |
13.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

hm..siis puhut jalostuksen lopettamisesta??

ootko vähän tyhmä....ajetteletko,että jalostus on synonyymi sanalle sairas koira???Ja jos jalostaminen lopetetaan niin koirat paranee??

Jalostamista nimenomaan tarvitaan,että esim noista ylllämainitsemista roduista saadaan kitkettyä pois näitä sairauksia ja valitsemalla terverakenteisempia koiria joiden annetaan lisääntyä.Mutta kai ymmärrät,että tämä prosessi ei ole mikään nopea??Varsinkin kun kasvattajilla on eri näkemyksiä milloin koira kannattaa käyttää jalostukseen ja milloi ei.Saati vielä se,että ihmiset ostavat näitä halpoja paperittomia pentuja,joiden "kasvattajat" eivät luultavasti ole millään tapaa perehtyneet ongelmiin...

Mä oon vaan niin kyllästynyt sun tyylisten ihmisten naiiviin tapaan lähestyä ja jauhaa tästä asiasta,että sairaita rotuja ei saisi ostaa...

Mites sitten?Teetetään pentuja,sairaat yksilöt ammutaan samantien ja terveemmistä taas teetetään pentuja??

Vaiko olisiko kuitenkin järkevämpää,että terveillä yksilöillä teetetään ne pennut ja "sairaat" myydään kotikoiriksi...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/36 |
13.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin ja nro 3 omistaa ranskanbulldoggin ja tottakai toivoisin,että vielä päästään siihen,että koiralla on terveempi ruuminrakenne..

Mun koira on 1,5 vuotias ja vielä ainakaan ei ole mitään sairauksia ollut..

naama on lytty ja sieraimet ahtaat,mutta eläinlääkäri on kehunut hengitystä hyväksi..pelkästään lytty naama ei automaattisesti tarkoita että hengitys on huonoa...samaisia hengitysongelmia on löydetty myös esim  huskyilta...

Vierailija
4/36 |
13.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.09.2013 klo 14:46"]

hm..siis puhut jalostuksen lopettamisesta??

ootko vähän tyhmä....ajetteletko,että jalostus on synonyymi sanalle sairas koira???Ja jos jalostaminen lopetetaan niin koirat paranee??

Jalostamista nimenomaan tarvitaan,että esim noista ylllämainitsemista roduista saadaan kitkettyä pois näitä sairauksia ja valitsemalla terverakenteisempia koiria joiden annetaan lisääntyä.Mutta kai ymmärrät,että tämä prosessi ei ole mikään nopea??Varsinkin kun kasvattajilla on eri näkemyksiä milloin koira kannattaa käyttää jalostukseen ja milloi ei.Saati vielä se,että ihmiset ostavat näitä halpoja paperittomia pentuja,joiden "kasvattajat" eivät luultavasti ole millään tapaa perehtyneet ongelmiin...

Mä oon vaan niin kyllästynyt sun tyylisten ihmisten naiiviin tapaan lähestyä ja jauhaa tästä asiasta,että sairaita rotuja ei saisi ostaa...

Mites sitten?Teetetään pentuja,sairaat yksilöt ammutaan samantien ja terveemmistä taas teetetään pentuja??

Vaiko olisiko kuitenkin järkevämpää,että terveillä yksilöillä teetetään ne pennut ja "sairaat" myydään kotikoiriksi...

[/quote]

Oletko itse tyhmä, kun et osaa yhtä viestiä lukea vai se koirako siellä älähti? 

Jalostuksen lopettamisella tarkoitan tietenkin sitä että huonoimmissa kunnoissa olevien koiranrotujen "tuottaminen" lopetetaan kokonaan. Joko elossa olevat yksilöt kastoroidaan ja rodun jatkuminen loppuu kuin seinään tai aletaan risteyttää muihin rotuihin eläinten tukalien olojen helpottamiseksi. Tottakai mukana on "vastuullisiakin" kasvattajia, mutta monet sairaudet ovat resessiivisissä geeneissä, jolloin molemmat vanhemmat saattavat vaikuttaa terveiltä, mutta pennut kuitenkin sairastuvat. Lisäksi suurin osa kasvattajista ei haluaisi kuitenkaan ryhtyä koviin toimiin, eli aivan toiseten rotujen risteyttämisen kyseiseen rotuun, koska he eivät halua riskeerata koiran ulkomuotoa ja puhdasta verilinjaa. Jos sairaista roduistakin jalostukseen käytetään vain terveimpiä koiria, ei se saa ongelmaa katoamaan. Lopulta pienen geenipohjan takia myös nämä terveiden rodunedustajien jälkeläiset sairastuvat mm. autoimmuunisairauksiin. Joidenkin rotujen kohdalla on jo menty niin pitkälle ettei täysin terveitä yksilöitä enään edes ole, joten millä sitten niitä jalostat terveemmiksi?

vaihtoehtoja on niin monia, miksi olet ottanut juuri ranskanbulldoggin, joka on yksi sairaimmista koiranroduista? 

"Ei ole olemassakaan ranskanbulldoggia, jolla ei olisi nikamamuutoksia selkärangassaan, näin väittivät neurologisiin sairauksiin erikoistuneen eläinsairaala Aistin lääkärit kasvattajaluennoilla vuonna 2005. Nikamien kehityshäiriöt aiheuttavat kipua ja neurologisia oireita (esim. halvausoireet), mikäli epämuodostuneet nikamat painavat selkäydintä."

"Terveen koiran hengitys on täysin äänetöntä. Ranskanbulldogeilla hengityksestä kuuluu usein jonkinasteista tuhinaa, pahimmillaan hengitys rohisee voimakkaasti. Lisäksi hengitysvaikeudet voivat ilmetä esim. kuorsaamisena, voimakkaina rintakehän liikkeinä, vaahdon pulautteluna ja alentuneena rasituksen sietona. Hengitysvaikeuksista kärsivä koira voi olla omistajansa mielestä iloinen ja leikkisä, koska koiran keho tottuu jatkuvaan hapenpuutteeseen" 

http://www.drmouse.fi/koirat/kysymyksia-ja-vastauksia/sydan-ja-hengitys/art281-Lyhytkalloinen-koira-kamppailee-hengitysilmasta.html

http://www.koirarodut.suntuubi.com/?cat=90

Vierailija
5/36 |
13.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta ton perusteella jokaikisen  koirarodun jalostus pitäisi lopettaa,koska kaikilla  roduilla on jotain sairauksia ja ne periytyy ja jos käyttää vaan terveitä niin geenit köyhtyy jne...????

Ja mä itse olen sitä mieltä että tylppäkuonoisiin rotuihin pitäisi nimenomaan risteyttää jotain toista rotua,koska luonteeltaan aivan täydellinen koira kärsii...Ja luonne btw on se syy miksi olen ottanut näin SAIRAAN koiran..oletko muuten ikinä nähnyt kuvaa pidempikuonoisesta ranskiksesta?Olen nähnyt ja kyllä niitä siis myös löytyy ei edes välttämättä tarvitsisi toisia rotuja sotkea..

Mä en vaan ymmärrä näitä ihmisiä kun fanaattisesti jaksavat jauhaa,että miksi oot ottanut ton rodun,sairas rotu,pitäisi lopettaa jne...

Ei se ongelma ratkea sillä että rodun kasvatus lopetetaan ,vaan sillä että nimenomaan kasvatetaan lisää,mutta terveitä!!!

Ja tuosta selästä..joo oon myös kuullut,että terveselkäisiä ranskiksia ei ole,mutta on aika paljon sellaisia koiria joilla on todettu nikamamuutoksia,mutta vaiva ei oireile koiralla mitenkään..Mun teksti voi olla vähän sekavaa luettavaa,mut vaikee kirjoittaa kaikkea mitä päässä pyörii niin että muutkin sen ymmärtää :P

Vierailija
6/36 |
13.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, no. Minulla on ollut dobermanneja ja mäyräkoiria, ja tulee jatkossakin olemaan. Koirani ovat olleet melko terveitä ja hyvin pitkäikäisiä (ja toivottavasti tulevat jatkossakin olemaan, koputan puuta). Yhtä poikkeusta lukuunottamatta myös luonteeltaan erinomaisia.

K: Onko sillä _vielä_ mitään rodunomaisia sairauksia?

- Metsästyslinjaisilla mäyräkoirilla ei ole ollut mitään. Dobermanneilla, ehkä jotain. Tosin kun iso koira elää yli 10-vuotiaaksi, sillä on väkisinkin jotain feelua kropassa.

K: Tiesitkö rodunomaisita sairauksista koiraa hankkiessasi?

- Tiesin ja tiedän. Siksi minulla on hyvin tarkat kriteerit pentuetta valitessa. Enkä tuijota vain vanhempien terveystuloksia vaan sukupuuta kokonaisuutena. (HUOM: tämän takia jalostusta *tarvitaan*.)

K: Mitkä olivat sinusta tärkeimmät kriteerit rotua valitessasi?

- Luonne. Terveys. Niin hullulta kuin se voi rotua tarkemmin tuntemattomille, dobermanni on minun rotuni juuri luonteensa vuoksi. Samoin myös metsästyslinjainen mäyräkoira.

K: Mitkä olisivat nykyään tärkeimmät kriteerit, jos/kun koiraa hankkisit?

- Luonne. Terveys.

K: Voisitko ottaa toisen saman rodun edustajan?

- Kyllä, ja niin teenkin.

K: Mitkä muut rodut kiinnostaisivat?

- Jos en ottaisi dobermanneja tai mäyräkoiria, ottaisin rescue-koiria, joiden sukupuulla tai rodulla ei olisi mitään väliä. Minulla on nytkin yksi.

K: Mitä olet valmis tekemään rodun auttamiseksi?

- En oikein tiedä, mitä muuta voisin tehdä, kuin valita koirani mielestäni laadukkaista pentueista ja näin tukea mielestäni hyvää jalostustyötä. Tuen myös rahallisesti rotuyhdistysten toimintaa ja sairauksiin liittyviä tieteellisiä tutkimuksia (jos niitä on vain mahdollista tukea). Itse en kasvata koiria. Tavallaan tekisi kyllä mieli kasvattaa, sillä minulla on selkeä visio, mutta ei se homma sovellu minulle. Pelkäisin aina, että pennut joutuvat huonoihin koteihin.

K: Minkä rotujen jalostaminen voitaisiin mielestäsi jo lopettaa kokonaan?

- En osaa sanoa. Minkä rotujen tuottaminen pitäisi lopettaa, vai mitä tarkoitat? Mielestäni ongelma on pikemminkin liian vähäinen ja toisaalta vääränlainen jalostaminen. Ulkomuotoon keskittyvä jalostus ei ole hyvää jalostustyötä. Jatkuva tiukka linjasiitos pentujen "laadun" takaamiseksi ei ole hyvää jalostustyötä. Tittelijalostus ei ole hyvää jalostustyötä. Pentutehtailu, lukumäärän lisääminen, ilman mitään tavoitteita - se ei varsinkaan ole hyvää jalostustyötä.

Hyvää jalostustyötä tarvitaan paljon enemmän, ei vähemmän.

Vierailija
7/36 |
13.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ranskanbulla ja otin sen,koska se on ihana koira! Oma narttukoirani on leikattu,joten ei tule lisääntymään. Mun ranskis on ihan terve,jaksaa pitkiä lenkkejä,hengitys on hankalampaa oikeastaan vaan helteellä. En suorittanut mitään syvällistä eettistä pohdintaa koirarotua valitessani,toki olin tietoinen rodun terveysongelmista.

Vierailija
8/36 |
16.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin ihmettelin nuorena, miksi ihmeessä jalostetaan koiria, joilla ei ole kunnon elämisen edellytyksiä. Kuvittelin Koiramme-lehtiä lukiessani, että muutamassa koirasukupolvessa näistä ylilyönneistä luovutaan ja mixaamalla tilanne kohentuu. Mitä vielä, minun nuoruudestani tilanne on vain pahentunut!

No, onhan nyt tosin kehitetty tuo PeViSa, perinnölliset viat ja sairaudet -systeemi, mutta silti. Kun katselee vaikka 80-luvun koirakirjoista kuvia verraten nykypäivään, niin lyttykuonoisten koirien kuono on lyhentynyt entisestään ja "suorakaiteen" muotoisista koirista tullut neliöitä - tai toisin päin (siis ruumiinrakenteen sivukuvasta). Englanninbuldoggi ei juurikaan pysty synnyttämään ilman keisarinleikkausta ja joillakin roduilla ruoka-aineallergiat aiheuttavat jatkuvaa ihottumaa ja korvatulehduksia. Silmäripset kiertyvät silmän sisään, pikkuaivot eivät mahdu kallon sisään ja toisilla ihopoimut tulehtuvat - ei ainoastaan sharpeilla, myös esim. mopsilla.

Toki mopsi tai ranskis on mukava ja hyväluonteinen koira. Mitenkähän mukava se olisi, kun olisi fyysisestikin terve, vaikkapa sitten pitkäkuonoisempi ja kropaltaan erimallinen. Sitäpaitsi, kaikki koirat eivät edes tunnu tajuavan jotain englanninbuldoggia koiraksi käytöksestään päätellen - tai sitten ne vain luonnostaan varovat niin oudon (epäluonnollisen) näköistä koiraa.

Vierailija
9/36 |
16.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sinulla koira ylijalostetusta rodusta? On

Onko sillä _vielä_ mitään rodunomaisia sairauksia? Ei, 11v

Tiesitkö rodunomaisita sairauksista koiraa hankkiessasi? TiesinMitkä olivat sinusta tärkeimmät kriteerit rotua valitessasi? Otin koiran koska edellinen omistaja oli päättänyt hylätä pennun ja halusin tajota sille hyvän ja rakastavan kodin.

Mitkä olisivat nykyään tärkeimmät kriteerit, jos/kun koiraa hankkisit?Ottaisin luultavasti jonkun kotia kipeästi kaipaavan

Voisitko ottaa toisen saman rodun edustajan?Voisin

Mitkä muut rodut kiinnostaisivat?Ks. yllä

Mitä olet valmis tekemään rodun auttamiseksi? Jalostetaan terveempään suuntaan, ei ulkonän takia

Minkä rotujen jalostaminen voitaisiin mielestäsi jo lopettaa kokonaan? En ole asiantuntija, en voi vastata mutu-tuntumalla.

Ja kiitos siitä, että minua arvostellaan siksi, että koirani on lyttynenäinen.

Vierailija
10/36 |
16.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä mistä ap on tietonsa saanut mutta esimerkiksi dalmatiankoira ei ole ylijalostettu rotu eikä sille ole jalostettu erikoisia piireitä sekä rotu kuuluu pevisa-ohjelmaan. Toki rodulla on omat sairautensa, mutta esim. uraattikiteet on helppo pitää loitolla oikeanlaisella ruokavaliolla. Suomessa tilanne on tosin aivan eri kuin vaikka Briteissä, jossa esimerkiksi serkussiitokset ovat oikeasti ongelma. Kennel-liitto ja rotujärjestöt valvovat jalostustoimintaa. En kannata erikoisten piirteiden jalostamista ja mielestäni on surullista ettei esim. rankanbuldoggi voi useinkaan synnyttää luonnollisesti tai Saksan paimenkoira on kaukana siitä juoksijasta, mikä se on ollut ja on totta että harvinaisilla roduilla geenimalja on pieni ja sisäsiittosuutta esiintyy. Vastuu on kuitenkin loppuviimein kasvattajilla, joista varmasti suurin osa tekee kaikkensa, että meillä olisi terveitä ja pitkäikäisiä koiraystäviä. 

Vierailija
11/36 |
17.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos hankin koiran joskus niin hankin sekarotuisen. Kun olin lapsi meillä oli pitkäkarvainen collie, puhdasrotuinen, näyttelysuvusta, ja kyllähän sille kaikki collieille tyypilliset jalostuksen myötä tulleet sairaudet, lonkkaviat yms tuli. Oli todella ikävää katsottavaa :/

Vierailija
12/36 |
17.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Labbikset on juuri jalostuksella saatu terveemmiksi vuosien aikana! Koira maailmassa ongelma on samojen urosten käyttäminen kymmenilläkin nartuilla. Väkisin tulee sisäsiittoisia.

Kultaisennoutajan omistaja

Vierailija
13/36 |
20.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi corgi on tuolla listalla? 

Vierailija
14/36 |
20.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.09.2013 klo 13:16"]

Mä olen vielä nuori ja idealistinen enkä ihan oikeasti ymmärrä, mutta haluaisin ehkä ymmärtää, että miksi joku hankkii koiran sairaasta rodusta. Miksi halutaan vieläpä tukea rahallisesti tällaisten eläinten kasvatusta ja uusien yksilöiden tuottamista? Toki sairaita koiria on ihan rodusta riippumatta, ja suuri osa sairaiden rotujenkin edustajiasta on terveitä, mutta toiset rodut ovat selkeästi sairaampia kuin toiset ja tämä on ihan faktaa. Miksi halutaan hankkia perheenjäsen, jonka todennäköisyys kuolla nuorena tai sairastua ovat moninkertaiset. Monet näistä rodunomaisista sairauksista eivät muuten ole mitenkään kuolettavia, vaan esim dalmatialaisista viidesosa syntyy molemmin- tai toispuoleisesti kuuroina ja amerikancocerspanieleilla on todella yleisiä jopa kroonistuvia korvatulehduksia.

Näillä roduilla tarkoitan mm: cavalier, mopsi, kiinanpalatsikoira, chihu, englanninbuldoggi, bokseri, chow chow, basset hound, ranskanbuldoggi, yorkshirenterrieri, villakoira, sileäkarvainen noutaja, dobermanni, Welsh corgit, mäyräkoira, bostoninterrieri, berninpaimenkoira, berhandinpaimenkoira, schipperke, vihikoira, italianvinttikoira, collie, dalmatialainen, saksanpaimenkoira, amerikancocerspanieli, labrodorinnoutaja, tanskandoggi. Muitakin on, mutta kaikkia en jaksa listata. 

Jos et lainkaan ymmärrä, miksi joku rotu on tällä listalla, niin osaat varmaan internetin maailmasta näitä syitä etsiä. Täältä voi vaikka aloittaa:  http://www.koirarodut.suntuubi.com/ 

On.

Onko sillä _vielä_ mitään rodunomaisia sairauksia?Ei.

Tiesitkö rodunomaisita sairauksista koiraa hankkiessasi? Perhedyin hyvin tarkasti.

Tiedätkö niistä vieläkään vai oliko yllätys nähdä rotuasi mm. yllä olevalla listalla? Mitkä olivat sinusta tärkeimmät kriteerit rotua valitessasi? Kiltteys, ystävällisyys, aggressiivisuuden puuttuminen. Muiden kertomukset ko. rodusta.

Mitkä olisivat nykyään tärkeimmät kriteerit, jos/kun koiraa hankkisit? Josta ei lähde karvaa lainkaan.

Voisitko ottaa toisen saman rodun edustajan? Voisin, mutta eri värisen.

Mitkä muut rodut kiinnostaisivat? Ehkä hieman isompi koira, tai ei ollenkaan. Mitä olet valmis tekemään rodun auttamiseksi? Jos koirallani todetaan joku sairaus, jota nyt täsä ilmesesti haet, niin toki kertoisin sanaa eteenpäin. Kasvattaja vakuutti, että tämä ei tule sairastumaan perinnölliseen sairauteen.

Minkä rotujen jalostaminen voitaisiin mielestäsi jo lopettaa kokonaan? En osaa sanoa. Toivoisin, että taistelukoiria ei olisi lainkaan, joita ihmiset ostavat oman egonsa pönkittämiseksi. 

[/quote]

Vierailija
15/36 |
20.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 20:21"]

[quote author="Vierailija" time="13.09.2013 klo 13:16"]

On.

Onko sillä _vielä_ mitään rodunomaisia sairauksia?Ei.

Tiesitkö rodunomaisita sairauksista koiraa hankkiessasi? Perhedyin hyvin tarkasti.

Tiedätkö niistä vieläkään vai oliko yllätys nähdä rotuasi mm. yllä olevalla listalla? Mitkä olivat sinusta tärkeimmät kriteerit rotua valitessasi? Kiltteys, ystävällisyys, aggressiivisuuden puuttuminen. Muiden kertomukset ko. rodusta.

Mitkä olisivat nykyään tärkeimmät kriteerit, jos/kun koiraa hankkisit? Josta ei lähde karvaa lainkaan.

Voisitko ottaa toisen saman rodun edustajan? Voisin, mutta eri värisen.

Mitkä muut rodut kiinnostaisivat? Ehkä hieman isompi koira, tai ei ollenkaan. Mitä olet valmis tekemään rodun auttamiseksi? Jos koirallani todetaan joku sairaus, jota nyt täsä ilmesesti haet, niin toki kertoisin sanaa eteenpäin. Kasvattaja vakuutti, että tämä ei tule sairastumaan perinnölliseen sairauteen.

Minkä rotujen jalostaminen voitaisiin mielestäsi jo lopettaa kokonaan? En osaa sanoa. Toivoisin, että taistelukoiria ei olisi lainkaan, joita ihmiset ostavat oman egonsa pönkittämiseksi. 

[/quote]

[/quote]Tiedätkö niistä vieläkään vai oliko yllätys nähdä rotuasi mm. yllä olevalla listalla? Mitkä olivat sinusta tärkeimmät kriteerit rotua valitessasi? Tiesin, mutta se on hyvin yleinen rotu ja en tavannut yhtäkään keskustelua, jossa olisi ko. ongelmaa ruodittu, päinvastoin. Kasvattajani mainitsi asiasta heti ja kertoi juurta jaksain kaikki epämiellyttävät ykstyiskohdat asiasta. JA rodun kasvattajat suomessa ovat tuoneet ongelman kaikkien tietoisuuteen, jotta siihen osattaisiin suhtautua oikein ja että ihmiset osasisivat kiinnittää oikeisiin asioihin huomiota valitessaan rotua. 

t.28

Vierailija
16/36 |
20.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 20:06"]Miksi corgi on tuolla listalla? 
[/quote]
Ilmeisesti samasta syystä kuin mäyris, eli pitkä selkä ja lyhyet jalat.

Vierailija
17/36 |
20.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 20:51"]

[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 20:06"]Miksi corgi on tuolla listalla?  [/quote] Ilmeisesti samasta syystä kuin mäyris, eli pitkä selkä ja lyhyet jalat.

[/quote]

Niin mutta eihän tämä ole mitään jalostuksen seurausta? Tai mäyriksistä en tiedä, mutta corgit ovat olleet tappijalkoja tuhansia vuosia. 

Vierailija
18/36 |
20.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/236x/02/ba/ec/02baecbe9610b05cee536abfe2e5d88b.jpg

Tuossa corgi vuodelta 1929. Tappijalka tuokin, mutta selvästi enemmän maavaraa kuin nykyisellä corgilla. 

Vierailija
19/36 |
20.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on kiinanpystykorva. Tiesin rodun ongelmista etukäteen ja minulle oli tärkeää ottaa koira pentueesta, jotka täyttivät kaikilta osin pentuneuvonnan kriteerit ja pevisa-määräykset. Tämä ei tietenkään takaa etteikö koiralle mitään koskaan tule, mutta toistaiseksi on ollut terve, ainoastaan rokotuksissa on käyty. Puuhun koputus. Minulle mm. koiran ruokavalio on tärkeä, jos sillä voin mahdollisia ongelmia ennaltaehkäistä. Päädyin rotuun, koska luonne sopii meidän kahden hengen perheeseen täydellisesti. Muita rotuja, jotka kiinnostavat, on Keeshond , Poni sekä Pyreneittenkoira. Jälkimmäinen on mielestäni enemmän 'maalaiskoira', Ponien saatavuus huono ja Keeshond kiinnostaa kyllä edelleen. Mutta kyllä minä tähän omaan rotuuni olen aika leimautunut.

Vierailija
20/36 |
20.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

- Eikö lähes kaikki koirat ole ylijalostettuja? Meillä novascotiannoutaja
Onko sillä _vielä_ mitään rodunomaisia sairauksia?
- Ei ole
Tiesitkö rodunomaisita sairauksista koiraa hankkiessasi?
- Tiesin ja tutustuin myös emän ja isän sukulaisiin hyvin, joten tiesin myös aika paljon koiramme suvun terveyshistoriaata
Tiedätkö niistä vieläkään vai oliko yllätys nähdä rotuasi mm. yllä olevalla listalla?
- Tiedän, ei ollut listalla
Mitkä olivat sinusta tärkeimmät kriteerit rotua valitessasi?
- Sopiva haluamaamme käyttötarkoitukseen eli toko/mejä -harrastuskoiraksi, terveys, luonne, vanhempien taipumukset ja tulokset, koko
Mitkä olisivat nykyään tärkeimmät kriteerit, jos/kun koiraa hankkisit? Voisitko ottaa toisen saman rodun edustajan?
- Samat. Voisin ottaa
Mitkä muut rodut kiinnostaisivat?
- Shetlannin lammaskoira
Mitä olet valmis tekemään rodun auttamiseksi?
- Jos koirani (nyt 10kk) osottautuu terveeksi, taipumuksiltaan rodunomaiseksi ja ulkomuodoltaan sopivaksi, voisin harkita sen käyttämistä jalostukseen. Luonne on tällä hetkellä erinomainen. Rohkea, mutta ei kova. Hyvin palkkautuva ja miellyttämisenhaluinen
Minkä rotujen jalostaminen voitaisiin mielestäsi jo lopettaa kokonaan?