Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkä ikäinen saa mielestänne määrätä alapäästään ihan itse?

Vierailija
01.08.2008 |

Eli niin, että äidin/isän asia ei ole enää "katsoa pimppaa/pippeliä" ja tutkia sitä käsin, ihan vain siksi, että "haluaa varmistaa kaiken olevan kunnossa"?

Alapäähän on kai lähtökohtaisesti jokaisen omaa intiimialuetta, ei siis äiskän tai iskän omaisuutta.

Mielestäni on kai aika selvä, että raja vedetään vauvaikäisen ja murkun välimaastoon, mutta minne sinne sinun mielestäsi?

Kommentteja?

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
01.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaippaikäisiltä puhekyvyttömiltä voi tarkistella samalla kun pesee peppua / vaihtaa vaippaa. Puhekykyisiltä lapsilta tarkistan alapään vaan, jos lapsi valittaa että sattuu pimppiin tai peppuun tms. Ei ole mielestäni mitään syytä tarkastaa elimiä varmuuden vuoksi. Opetan 3- ja 5-vuotiaille tytöilleni jatkuvasti, että pimppi ja peppu on heidän omaa aluettaan. Kukaan ei saa koskea niihin, jos lapsi ei halua (paitsi lääkärissä).

Vierailija
2/12 |
01.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhemmat voi mun mielestä tarkistaa niin kauan kun se ei ole lapsesta kiusallista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
01.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska hän ei osaa vielä pyyhkiä niin hyvin että pylly tulisi oikeasti puhtaaksi. Yrittää kyllä, mutta aina jää jotain.

Vierailija
4/12 |
01.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pesen sen tietysti joka päivä, mutta tarkemmin tutkitaan vain jos lapsi valittaa että sattuu/kutittaa. Jos pitää punoituksen takia rasvata, niin lapsi laittaa rasvan itse.

Vierailija
5/12 |
01.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta 5-vuotias osaa jo pyyhkiä itse. ei "varmuuden vuoksi" tutkita.

Vierailija
6/12 |
01.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jossain 5-6 v tienoilla pesevät ihan itse, tosin suihkussa saatan komentaa pesemään. Ja pojan pippelistä en omin käsin koske esinahkaan ollenkaan. Toki jos olisi tulehtunut tai jotain.

Vierailija
7/12 |
01.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole kenelläkään mitään aihetta sorkkia toisten -edes oman lapsenkaan - alapäätä sen takia että "haluaa varmistaa kaiken olevan kunnossa".

Ei ole mitään tarvetta tehdä huvitutkimuksia.

Jos on esim. viisivuotiaalla mennyt ripulikakkaa esinahan sisälle ja sanoo ettei halua että sorkitaan, niin aikuisen tehtävä on kuitenkin huolehtia että kakat putsataan. Vaikka sitten siten että lapsi pesee itse ja sitten näyttää että siisti on.

Vierailija
8/12 |
01.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suihkutan tietysti alapään, mutta opetan jo kuinka itse voi pestä. 6-v. poika on jo pari vuotta hoitanut itse alapesut. Ei ole tarvinnut rasvailla. Miksi te muuten rasvaatte lapsienne alapäät? Eikö ne limakalvojen toiminta kärsi jos myötäänsä on rasvaamassa?

Vierailija
9/12 |
01.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ikinä en ole mitään "tutkimuksia" suorittanut. Ainoa apu mitä olen antanut, kun on hädissään apua huudettu, on ollut esinahan palauttaminen terskan päälle, kun esinahat ovat noilla olleet vissiin vähän tiukat.

Senkin taidon ovat oppineet hyvin nopeasti. Mun mielestä aikuisella pitää olla tosi hyvä syy, että se kajoaa pienenkään lapsen sukuelimiin.

3v on musta ehdoton maximi ikä

Vierailija
10/12 |
01.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt 8-vuotiaana todellakin jo omaa aluetta. Tosin edelleen ohjeistan "etupyllyn" (hauska av:lta opittu sana ;-) pesussa.

Vierailija
11/12 |
01.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siis olla jatkuvasti sitä tekemässä

Vierailija
12/12 |
01.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole kenelläkään mitään aihetta sorkkia toisten -edes oman lapsenkaan - alapäätä sen takia että "haluaa varmistaa kaiken olevan kunnossa".

Ei ole mitään tarvetta tehdä huvitutkimuksia.

Olen itsekin pitkälti tällä linjalla. Samaa mieltä olen myös sen kanssa, että jo 3v:llä alkaa olla intimiteettisuojaa.

Olen kuitenkin tehnyt joskus aikaisemmin tätä samaa aihetta sivuavia aloituksia (vähän eri hengessä), jolloin olen saanut runsaasti vastauksia, joissa puolletaan sekä pidetään normaalina jopa aivan 8-10 v lasten sukuelimiin kajoamista, "ihan tavallisina hoidollisina toimenpiteinä". Vaikkapa rasvauksen muodossa. Omasta mielestäni sen ikäiset kyllä voivat pestä ja rasvailla omat peppunsa, pimppansa ja pippelinsä ihan itse, "diagnostisena" apuna vanhemmat tietysti voivat toimia.

Olen lisäksi äitipuoli ja toistuvasti hämmästynyt siitä, että mieheni 5v tytär ei uskalla tehdä itse alapäälleen mitään. Hän kyllä mielellään tuo peppunsa aikuisen kasvoille tarkoituksenaan pieraista, mutta itse hän ei uskalla laittaa pimppaan rasvaa tai pyyhkiä kakkaa. No pestä hän kyllä joskus uskaltaa, mutta ei läheskään aina.

Olemme mieheni kanssa keskustelleet asiasta ja kumpikaan meistä ei pidä soveliaana sitä, että isä rasvaa pimppaa (vaikka tyttö kyllä pyytääkin tätä toistuvasti - koska "se tuntuu kivalta"). Isä on pyrkinyt antamaan tytölle rasvan sekä assisteeraamaan puhdistustoimissa (kertoo, mitä tytön pitäisi tehdä), mutta tyttö haluaisi, että aikuinen vain hoitelisi kaiken. Mä taas olen sitä mieltä, että tavallaan hänen pitäisi jo tässä iässä (osata) vetää raja siihen, että tämä on mun pimppa ja vain minä siihen kosken.

Pepun pyyhkimisen auttaminen on taas eri asia kuin jatkuva rasvailun pyytäminen.

No niin, varmaan täällä taas joku arvelee mun olevan pervo-ahdasmielinen-pedofiili, mutta antaa olla.

t. ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi yhdeksän