Verinen vuoto
Kaipailisin vähän kokemuksia tai tietotaitoa. Eli minulla ei edellisten kuukautisten oletettuna alkuna tullut normaaleja kuukautisia, vain tuhruvuotoa. Tämä tuhruvuoto on jatkunut nyt jo neljä viikkoa. Lisäksi alamaha kipuja.
Tulehdus kokeet negoja, vain normaaliflooraa. Raskaustesti nega.
Ehkäisynä kuparikierukka.
Lääkärille en pääse, käskeevät vain seurata jos vaikka rauhoittuisi.
Mieli vain ei rauhoitu. Mitähän hittoa tämä nyt on? Kukaan tietävä osaisiko kertoa? Olisin kovin kiitollinen kun saisi edes jotain vihiä.
Kommentit (17)
Kyllä sä lääkäriin pääset, kun menet yksityiselle gynelle, joudut kyllä itse maksamaan lystin.
Se on totta.
Asun vain sellaisella paikkakunnalla, että lähin yksityinen gyne on 120km päässä. Ei siis kovin yksinkertaista sekään.
Voisiko olla hormonihäiriö?
Minkä ikäinen olet, vaihdevuodet?
Varaa aika gynelle. En itse menis normilääkärille vuotohäiriön takia. Sun elämänlaatu paranee kun pääset oikealle henkilölle. Voisko olla myoma?
Ensimmäinen vapaa aika gynelle tuossa naapurikunnassa on vasta syyskuun puolessa välissä.
En tiedä mitä minä teen.
Syitä voi olla monia. Oletko yli- tai alipainoinen? Stressi? Diabetes? Elämäntapa muutos esim ruokailun suhteen?
Soita sille yksityiselle gynelle, tai jätä soittopyyntö. Hän arvioi mitä voisi olla, ja pystyisi ehkä laittamaan lähetteen julkiselle. Oon ainakin itse tehnyt noin silloin kun ei ole saanut aikaa nopeammin. Tai varaa sieltä yleislääkärin aika, ja pyydä häntä konsultoimaan gyneä, jos tarvii.
Terveyskeskus ei yleensä (ainakaan mun kokemuksen mukaan) tee muuta kuin laittaa johonkin verikokeisiin tai määrää parin viikon kuurin jotain randomhormonia.
Miten niin et pääse lääkärille.
Kyllä yksityiselle gynelle pääsee aina ja hän erikoislääkärinä osaa arvioida tilannetta kaikkein parhaiten.
Ei ole diabetestä, ylipainoinen. Stressaan Joo, nytkin herpes huulessa, koska stressi.
Ei ruokailujen muutosta tms. Normaalia elämää niinku ennenkin.
Vierailija kirjoitti:
Miten niin et pääse lääkärille.
Kyllä yksityiselle gynelle pääsee aina ja hän erikoislääkärinä osaa arvioida tilannetta kaikkein parhaiten.
Ehköisybeuvolasta siis ei ohjata lääkärille vaan käsketään seurata.
En tiedä luitko tekstejäni, lähin yksityinen 120km päässä ja lähin aika syyskuun puoli välissä.
Vierailija kirjoitti:
Soita sille yksityiselle gynelle, tai jätä soittopyyntö. Hän arvioi mitä voisi olla, ja pystyisi ehkä laittamaan lähetteen julkiselle. Oon ainakin itse tehnyt noin silloin kun ei ole saanut aikaa nopeammin. Tai varaa sieltä yleislääkärin aika, ja pyydä häntä konsultoimaan gyneä, jos tarvii.
Terveyskeskus ei yleensä (ainakaan mun kokemuksen mukaan) tee muuta kuin laittaa johonkin verikokeisiin tai määrää parin viikon kuurin jotain randomhormonia.
No onpas teillä tehokas terveyskeskus! Täällä ei hormoonilääkityksiä saa ja katsotaan hemoglobiini. Jos se on ok, seuraillaan. Puolen vuoden päästä pääsee tutkimuksiin jos ei oireet oo hävinnyt vieläkään. Papaa ei oteta, jos seksikumppani ei oo vaihtunut ja edellisestä on alle 3 vuotta, paitsi mikäli saa jotenkin kummasti lähetteen sinne gynelle. Ja sinnehän ei pääse millään.
Änkeen samaan.
Mulla ollu yli 2 vuotta menkkojen kierto yli 55pv, nyt ne muuttui 14pv:ksi, aika raivostuttavaa melkein viikon välein menkat...
Oon 25v. Lievää ylipainoa, pcos oli, mutta laihdutin liiat pois eikä sen jälkeen oo häirinny.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole diabetestä, ylipainoinen. Stressaan Joo, nytkin herpes huulessa, koska stressi.
Ei ruokailujen muutosta tms. Normaalia elämää niinku ennenkin.
Stressi ja ylipaino voi olla syynä. Lisää liikuntaa ja lepoa ni voipi kirjautua ihan sillä. Yritä olla kantamatta kaiken maailman murheita.
(8 jatkaa)
Syitä voi tosiaan olla monia, mutta ensin tulee mieleen kuparikierukka, joka voisi aiheuttaa nuo oireet, ja seuraavaksi jokin hormonitoimintaan liittyvä asia. Nämä ovat yleisimpiä syitä. Kummankaan noista ei pitäisi olla mitenkään vaarallista, mutta se, ettet tiedä mitä se on, pahentaa oireita stressin kautta. Tiedän omasta kokemuksesta, ja aiheesta on tullut juteltua aika monen kanssa.
Toivon, että tämä rauhoittaa sinua, mutta soita kuitenkin sinne gynelle ja varaa aika yksityiselle yleislääkärille, koska pitäähän tuo selvittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ruokailujen muutosta tms. Normaalia elämää niinku ennenkin.Stressi ja ylipaino voi olla syynä. Lisää liikuntaa ja lepoa ni voipi kirjautua ihan sillä. Yritä olla kantamatta kaiken maailman murheita.
Tämähän se olisi, mutta mikäs sitä luonnolleen voi. Stressaaminen kun ei lopu sillä, että päätän olla stressaamatta. Ja nyt tämä vuoto niin stressaan vain lisää.
Tämä paikkakunta on ihan arseesta kun on niin pitkälti julkisen terveydenhuollon varassa, ja sinne kun ei pääse, kun pitää vain seurata.
Varmaan joku syöpä ja seurannalla se on menoa sitten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Terveyskeskus ei yleensä (ainakaan mun kokemuksen mukaan) tee muuta kuin laittaa johonkin verikokeisiin tai määrää parin viikon kuurin jotain randomhormonia.No onpas teillä tehokas terveyskeskus! Täällä ei hormoonilääkityksiä saa ja katsotaan hemoglobiini. Jos se on ok, seuraillaan. Puolen vuoden päästä pääsee tutkimuksiin jos ei oireet oo hävinnyt vieläkään. Papaa ei oteta, jos seksikumppani ei oo vaihtunut ja edellisestä on alle 3 vuotta, paitsi mikäli saa jotenkin kummasti lähetteen sinne gynelle. Ja sinnehän ei pääse millään.
Terveyskeskuslääkäri on laittanut mulle parin viikon minkäliekuurin (jotain minipillereitä kai) pari kertaa, kun menkat on kestäneet useamman viikon. Tehokkuudesta en tiedä. Ei ne mitään tutki, olettaisin että laittaa jotain, mikä voisi tehota, jos ei tehoa niin seuraava arvaus.
Yksityisellä tutkitaan, ja arvausten takana on vaikuttanut olevan tietoakin. Ainakin hoito tehoaa oireisiin. Suosittelen lämpimästi käymään yksityisellä gynellä, jos mitenkään mahdollista. Rahallisesti voi mennä jopa samoihin, kun ei tarvitse käydä montaa kertaa.
No ei kellään ajatusta?
Nostan tätä ettei ihan tipu lukemattomiin.