Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko sua punkteerattu koskaan?

Vierailija
24.08.2020 |

Ennenhän punkteeraus oli yleinen hoito poskiontelontulehdukseen.
Mut on kahdesti, ja kyllä helpotti oloa molemmilla kerroilla heti.
Tuli vaan mieleen tosta kotonatestistä, kun nenää ronklataan, ei voi olla sen kauheampi kokemus.

Kommentit (41)

Vierailija
21/41 |
25.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä pyysin punkteerausta raskausaikana, kun olin tosi tukkoinen ja kipee. Työterveyslääkäri ei lähtenyt mukaan, ei varmaan osannut. Lääkkeitäkään ei määrännyt vaan jätti kärsimään.

Vierailija
22/41 |
25.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran lapsena punkteerattiin. Muuten oli ihan ok, mutta mulla oli hammasraudat silloin, ja paine väänsi niitä ja se sattui aika tavalla. Välillä piti käydä pritsillä huilaamassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/41 |
25.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä kun kysyit. Nenän luut rusahtelivat. En menny kontrolliin.

Vierailija
24/41 |
25.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä pyysin punkteerausta raskausaikana, kun olin tosi tukkoinen ja kipee. Työterveyslääkäri ei lähtenyt mukaan, ei varmaan osannut. Lääkkeitäkään ei määrännyt vaan jätti kärsimään.

Erikoislääkärin hommia. Poliklinikalla tehdään.

Vierailija
25/41 |
25.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ennen tehtiin terveyskeskuksissa, oli ihan tavallinen toimenpide. 

Vierailija
26/41 |
25.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Antibioottikuuri ei auttanut. Lääkäri ehdotti punkteerausta ja uutta antibioottikuuria. Se auttoi. Eivät ole poskiontelot vaivanneet yli 20 vuoteen.

Vierailija
27/41 |
25.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole koskaan punkteerattu, mutta S i n u p r e t -valmisteella loppui kierre:-D

muutaman nappula ja ei oo sen jälkeen vaivannut - ei siis kuuri ollenkaan.867

Vierailija
28/41 |
25.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhden kerran on ja sen piti olla ihan helppo juttu, lääkäri jopa sanoi tekevänsä sen avovastaanotolla päivystyksessä. 

Homma ei sitten ihan niin helppo ollutkaan. Yleensä minulla on korkea kipukynnys, mutta kun punkteeraus jatkui yli 2 tuntia, teki mieli juosta jo karkuun. 

Lääkäri totesi, että puudutus ei tehoa yhtään, vaikka sitä kuinka lisättiin. Poskionteloni oli kait jotenkin erityiset, joten niin helposti se ei käynytkään. Molemmissa poskionteloissa oli vihertävää märkää. Sain päälle päätteeksi vielä antibioottikuurin. 

Lääkäri suositteli leikkausta onteloille. 

Nyt olen kuitenkin jotenkin pärjäillyt. Punkteeraukseen en kyllä enää suostu. 

Mutta en halua pelotella, toisille se varmasti käy helpostikin. 

Vierailija
29/41 |
25.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

On, kaksi kertaa. Pahempaa kuin synnytys. Nämä tehtiin Hyksin nenä- ja korvaklinikalla, jossa ei mitään puudutteita edes tarjottu.

Influenssa- tai koronatesti sen sijaan on ihan piece of cake. Vähän inhottavaa, mutta nopeasti ohi.

Vierailija
30/41 |
25.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En usko, poliklinikalla tehty niinkauan kuun niitä on ollut korva- nenälääkäri tekee.

Vierailija
31/41 |
25.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mut on punkteerattu noin 100 kertaa. Aloitettiin kun olin 13 ja nyt olen 40. Pahimpina talvina 10-15 kertaa, yleensä joka talvi pari kertaa. Poskiontelot on myös leikattu kolmesti ja nyt punkteeraus onnistuu toiselta puolelta ilman rusautusta, sinne jätettiin valmis reikä. Mun poskionteloissa on rakennevika. 

Pyydän yleensä itse punkteerausta jos poskionteloiden huuhtelu ja nenäsumutteet eivät auta. Siinä tilanteessa ei auta sitten enää antibiootitkaan, joten parempi punkteeraus kuin eka antiobiootit ja silti punkteeraus. Harmi vain, että nuoremmat tk-lääkärit ei tätä enää osaa. Yleensä vain yli 50-vuotiaat osaavat ja monessa tk:ssa on joku lääkäri, joka tekee kaikki punkteeraukset. Poliklinikalle punkteerauksen takia lähteminen olisi ihan turhaa. 

Vierailija
32/41 |
25.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En usko, poliklinikalla tehty niinkauan kuun niitä on ollut korva- nenälääkäri tekee.

No mä kirjoitin just tuossa viestissä nro 22, miten mut punkteerattiin lapsena terveyskeskuksessa. Vuosi oli joko 89 tai 90. Mun kotikaupungissa ei ollut eikä ole vieläkään sairaalaa. Samoin isäni kävi lapsuudessani vähän väliä tk:ssa punkteerattavana (hänellä oli siis mahdollisesti homeen aiheuttama kierre, jota lopulta hoidettiin leikkauksella). Punkteeraus oli ihan yleinen hoitokeino tuolloin, toisin kuin nykyään.

Vierailija
33/41 |
25.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen tuo joka on punkteerattu noin 100 kertaa. Niistä kerroista vain viisi on tehty poliklinikalla. Kaikki muut terveyskeskuksissa, ainakin viidessa eri terveyskeskuksessa kolmen sairaanhoitopiirin alueella. Ja kaikki ovat olleet ihan tk-lääkäreitä, pari jopa jotain ihan vastavalmistuneita, joita kokeneempi tk-lääkäri on ohjannut. 

Vierailija
34/41 |
25.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopetin laskemisen 50.. kerran jälkeen.

Minulle punkteeraus oli yhtä helvettiä paksujen seinämien takia siihen asti, kunnes minulle tehtiin Caldwell-Luc -leikkaus. Sen jälkeen huuhtelu tehtiin leikkauksessa tehtyjen ylimääräisten reikien kautta. Mutta ei sekään kivutonta saati mukavaa ollut.

Vierailija
35/41 |
25.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä on,edestä ja takaa.

Vierailija
36/41 |
25.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysyjän kysymykseen.

Ihan eri asia kuin punkteeraus on koronatestin tai muun näytteen otto topsilla nenästä.

Se on helppoa eikä satu, ei kannata pelätä yhtään!

Vierailija
37/41 |
25.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja ihan terveyskeskuksissa tehty joka ikinen kerta. T: 34

Vierailija
38/41 |
25.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tklääkäri punkteeras heti vaikken pyytänyt. Työterveyslääkäri olis voinut lähettää, mut jollekiin joka osaa.

Vierailija
39/41 |
25.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poskiontelot punkteerattu kerran, puudutuksen ansiosta ei tuntunut juuri miltään. Kerran myös tähystetty, tehtiin ilman puudutusta, ja oli ikävämmän tuntuinen operaatio mutta ei mikään kamala sekään.

Vierailija
40/41 |
04.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No nyt oon käyny koronatestissä ja pala kakkua oli. Ei todellakaan voi edes verrata punkteerausta ja testiä. ap.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän viisi