masennustako?
Minulla on muutaman kuukauden ikäinen vauva. Kotona on myös esikoinen, olen synnytyksestä asti ollut alakuloinen ja ahdistunut. Olen odottanut, että tämä olo menee ohi ja olettanut oloni babybluesiksi. Kuinka kauan babyblues kestää? Oloni on kamalan ahdistunut, eikä oikein mikään saa minua innostumaan mistään. Eniten harmittaa esikoiseni, joka varmasti aistii äitistä pahan olon ja kärsii siitä. Päivisin itken salaa ja miehelleni en ole pystynyt kertomaan mitään. Ahdistukseeni liittyy se kuinka kiinni seuraavan vuoden on tässä ns. "kotielämässä". Sukulaiset ja ystävät asuvat kaukana ja olen aika yksinäinen. Olen yrittänyt tutustua uusiin ihmisiin, mutta sekään ei ole vielä piristänyt minua. Minulle on herännyt ajatuksia, että ei olisi pitänyt saada tätä toista lasta. Nämä ajatukset pelottavat. Aina kun vauva itkee niin ahdistun yhä enemmän. Onko teillä neuvoa, mitä pitäisi tehdä?
Ehdottomasti kehoitan puhumaan miehesi kanssa, sillä juuri puhuminen on suurin apu tuossa tilanteessa. Tämän jälkeen voit ottaa yhteyttä oman paikkakunnan akuuttityöryhmään, joka ohjaa sinut sopivaan keskusteluapuun. Masennuksen kanssa ei kannata jäädä yksin, vaan taistella. Jokainen ihminen on jossakin elämänsä kohdassa masentunut, mutta oikealla hoidolla se saadaan hallintaan. Kauheasti voimia!