Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Epäilen, että mulle valehdellaan - kysymys keuhkosyövästä

Vierailija
10.09.2013 |

Minulla oli juttua erään miehen kanssa muutama vuosi sitten, mutta totesimme yksissä tuumin, ettei meistä tule sen kummempaa. Yhteisten ystävien kautta on jonkin verran törmätty ja oltu tekemisissä ja minulle on käynyt selväksi, että tällä miehellä on yhä tunteita mua kohtaan. Kuulumisia vaihdetaan jos törmätään ja joskus muutama sana esim fb:ssä tyyliin "miten meni kesäloma?". Olen ajatellut tämän ihan harmittomaksi.

Nyt tämä entinen heila kertoi minulle fb keskustelussa, että hänellä on syöpä. Tarina on pitkä, mutta referoin sen nyt niin, että hänellä diagnosoitiin keuhkosyöpä - vasemmasta keuhkosta löytyi halkaisijaltaan viiden sentin kasvain. Syöpä ei ollut levinnyt muualle. 

Mikä tässä nyt ihmetyttää niin se, että tämä mies on leikattu pari viikkoa sitten ja leikkauksessa poistettiin koko vasemman puoleinen keuhko. Mies pääsi sairaalasta viisi päivää leikkauksesta ja on nyt kotona. Kertoili facessa minulle, että on onnellinen, että on elossa ja leikkaus ja sairaus on nyt historiaa ja elämä jatkuu. Nyt on alettu jo kuntouttamaan ja kuntoutetaan siis hänen olkapäätään, joka oli leikkauksen ajan väärässä asennossa.

Viime vloppuna julkaisi fb:ssä pojastaan ottamiaan kuvia, kun oli vienyt poikansa harrastamaan ja oli usempia kuvia joissa kävi ilmi, että oli ollut koko pitkän päivän liikenteessä. 

Siis tyypiltä on poistettu puolet keuhkosta, on kotona ja särkylääkettä ottaa ja suit sait syöpä on nyt historiaa. Voiko tämä olla totta? En kehtaa kysellä tai kyseenalaistaa hänen tarinaansa ja totta kai ihmiset reagoivat traumaattisiin tapahtumiin eri tavalla, mutta tuntuu, että minulle on nyt valehdeltu ja ei noin vakavan sairauden tai leikkauksen jälkeen voi olla noin freshinä? Ja ainoa jatkohoito on fysioterapia ja olkapään kuntoutus.

Epäilen, että mies haluaa kerjätä pahimmalla mahdollisella tavalla huomiota tai säälipisteitä.

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
10.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensinnäkin, miksi stalkkailet häntä noin tarkkaan, jos olette vain hyvänpäiväntuttuja nykyisin?

Toiseksi, miksi puhut hänestä noin ilkeään sävyyn, "mies haluaa kerjätä pahimmalla mahdollisella tavalla huomiota tai säälipisteitä", tulitko jätetyksi?

Kolmanneksi, oletko ollut tarkka salapoliisintyösi kanssa? Olivatko valokuvat juuri sinä päivänä otettuja, vaiko vain sinä päivänä Facebookiin liitettyjä?

Vierailija
2/8 |
10.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehken tuonut viestissäni riittävän selkeästi esille eli en stalkkaa, vaan hän kertoo tämän minulle fb chat keskusteluissa, jotka hän aktiivisesti aloittaa. Ei siis päivityksissään tmv julkisissa jutuissaan ole tuonut sairauttaan tai leikkaustaan esille. Ainoastaan chat keskusteluissa.

Ja kyllä, valokuvat olivat kuvatekstin perusteella juuri sen päivän turnauksessa otettuja.

ap.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
10.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka olisi poistettu leikkaamalla, keuhkosyöpää ei niin vaan nujerreta. Se on yksi syövistä, joista ei kovin helpolla pääse eroon. Selviytyminen 5v jälkeen on vain 16%, kun rintasyövästä paranee 89% ja prostata syövästä 99%.

Vierailija
4/8 |
10.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ehkä ei pysty tuoreeltaan käsittelemään asiaa, ja touhuamisella saa asian "unohtumaan", elää ns. viimeistä päivää.

Vierailija
5/8 |
10.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.09.2013 klo 18:54"]

ehkä ei pysty tuoreeltaan käsittelemään asiaa, ja touhuamisella saa asian "unohtumaan", elää ns. viimeistä päivää.

[/quote]

ihmettelen lähinnä, miten kunto kestää kaiken touhuamisen. Siis sen perusteella mitä syöpäjärjestöt kertovat keuhkon poistosta, niin kuulostaa ihmeparantumiselta, mutta en olekaan syöpäsairauksien erikoisosaaja..

ap

Vierailija
6/8 |
10.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ihan mahdollista, että oireeton, leviämättömän keuhkosyövän vuoksi leikattu muuten perusterve ja hyväkuntoinen mies on kahden viikon päästä jo hyvävointinen. Omituista olisi levittää juttua, että keuhko leikattu, kun arvet näkyvät lopunikää. Olisi aika mahdotonta vältellä sauna - yms reissuja kavereiden kesken.

Liitännäishoiotoja ei välttämättä tule, jos leikkaus katsotaan parantavaksi (riippuu kasvaimesta). Toki voi tulla esim. sädehoitoa, mutta se ei vaadi sairaalassa oloa. Moni ajattelee psykologisesti, että syöpä on voitettu, kun leikkaus on se poistanut. Seuranta jatkuu 5 vuotta.

Miten olet kannustanut fb:ssa tuttavaasi?

Vierailija
7/8 |
10.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ota kantaa tuttavasi kertomuksen todenperäisyyteen, sillä siihen minulla ei ole tarvittavaa tietotaitoa. Käsittääkseni kuitenkin keuhkosyöpä on varsin ärhäkkä sairaus ja sen nujertamiseksi tarvitaan järeät hoitokeinot. 

http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=khp00014

Kuten itsekin ihmettelet, vaikuttaa varsin kummalliselta, ettei mies ole omalla aikajanallaan maininnut sairaalareissustaan vaikka tarjoilee tarinaa sinulle chatissa. 

Vähimmällä vaivalla pääset, kun jätät tarinat omaan arvoonsa ja otat etäisyyttä mieheen. Tietysti aina voit kysyä mieheltä epäilemistäsi asioista. Varaudu kuitenkin, että epäilet näitäkin puheita. Todennäköisesti luottamuksesi on mennyt mieheen ihan kokonaan. 

On olemassa kolmaskin vaihtoehto: kysy yhteisiltä tuttavilta, tietävätkö he miehen sairastamisesta mitään. 

Tavallaan ymmärrän sinua, ap. Minulla on nimittäin yksi sukulainen, joka varsin nuorena valehteli minulle eräästä asiasta ajattelematta lainkaan, että valhe paljastuu minulle aikanaan. Vielä tänäkään päivänä en tiedä, miksi hän valehteli minulle - ja vielä niin tökerösti. Olisin ymmärtänyt, jos hän olisi sanonut suoraan tarvitsevansa (taloudellista?) apua minulta, mutta hän valitsi valehtelemisen. 

Vierailija
8/8 |
10.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysy kaverilta, minkätyyppinen keuhkosyöpä kyseessä?

tuosta linkistähän sen sitten näkee, puhuuko totta.

[quote author="Vierailija" time="10.09.2013 klo 19:41"]

En ota kantaa tuttavasi kertomuksen todenperäisyyteen, sillä siihen minulla ei ole tarvittavaa tietotaitoa. Käsittääkseni kuitenkin keuhkosyöpä on varsin ärhäkkä sairaus ja sen nujertamiseksi tarvitaan järeät hoitokeinot. 

http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=khp00014

Kuten itsekin ihmettelet, vaikuttaa varsin kummalliselta, ettei mies ole omalla aikajanallaan maininnut sairaalareissustaan vaikka tarjoilee tarinaa sinulle chatissa. 

Vähimmällä vaivalla pääset, kun jätät tarinat omaan arvoonsa ja otat etäisyyttä mieheen. Tietysti aina voit kysyä mieheltä epäilemistäsi asioista. Varaudu kuitenkin, että epäilet näitäkin puheita. Todennäköisesti luottamuksesi on mennyt mieheen ihan kokonaan. 

On olemassa kolmaskin vaihtoehto: kysy yhteisiltä tuttavilta, tietävätkö he miehen sairastamisesta mitään. 

Tavallaan ymmärrän sinua, ap. Minulla on nimittäin yksi sukulainen, joka varsin nuorena valehteli minulle eräästä asiasta ajattelematta lainkaan, että valhe paljastuu minulle aikanaan. Vielä tänäkään päivänä en tiedä, miksi hän valehteli minulle - ja vielä niin tökerösti. Olisin ymmärtänyt, jos hän olisi sanonut suoraan tarvitsevansa (taloudellista?) apua minulta, mutta hän valitsi valehtelemisen. 

[/quote]

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä neljä