Ay liike ei halua 6 h työpäivää ja SDP haluaa?
Kommentit (28)
Miksi Ay-liike ei halua, että työt jakautuisivat tasaisemmin? Ja palkat samoin? Miksi ay-liike ei halua, että työttömät saisivat töitä? Sehän se olisi sitä solidaarisuutta.
Kannatan 6 h työpäivää ja olen sentään porvari.
Asioista ollaan erimieltä eri yhteiskunnan toimijoiden joukossa. Tämäkö oli yllätys?
Sinänsä 6 tunnin työaika on mahdollista joillakin aloilla ja joissakin työpaikoissa mutta ei kaikilla. Itse kannatan vaikka palkka tippuisi.
Ay-liike ei ajattele työttömiä. Ay-liike ajattelee vaan niitä, jotka on jo töissä.
Vierailija kirjoitti:
Miksi Ay-liike ei halua, että työt jakautuisivat tasaisemmin? Ja palkat samoin? Miksi ay-liike ei halua, että työttömät saisivat töitä? Sehän se olisi sitä solidaarisuutta.
Miksi asiantuntija suostuisi vajaaseen päivään? Kuka tekisi tuon kaksi tuntia?
6 h pitäisi olla mahdollista aina kun työntekijä niin haluaa
Vierailija kirjoitti:
Asioista ollaan erimieltä eri yhteiskunnan toimijoiden joukossa. Tämäkö oli yllätys?
Sinänsä 6 tunnin työaika on mahdollista joillakin aloilla ja joissakin työpaikoissa mutta ei kaikilla. Itse kannatan vaikka palkka tippuisi.
Itse maksaisit mukisematta kaupassa kahdeksasta leivästä ja saisit kuusi?
Vierailija kirjoitti:
Sinänsä 6 tunnin työaika on mahdollista joillakin aloilla ja joissakin työpaikoissa mutta ei kaikilla.
Miksei? Mitkä nämä alat ovat?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse maksaisit mukisematta kaupassa kahdeksasta leivästä ja saisit kuusi?
Tulen toimeen nykyisellä palkalla, tulisin toimeen 80% palkalla. Arvostan vapaa-aikaani. Ostan aina vain yhden leivän.
Työajan lyhennys ei aiemminkaan ole luonut lisää työpaikkoja tässä maassa, vrt. pekkaset 80-luvulla. Ei vaan toimi käytännössä kuin joillakin ihan suorittavan työn aloilla ja niillä palkat on jo valmiiksi niin huonot, että jos siitä vielä 20% napataan päältä pois, porukka siirtyy toimneetulotuen piiriin. Eikä tuo ole työnantajallekaan hyvä, jokaisesta työntekijästä kun on muitakin kuluja kuin vaan puhdas palkka. Eli kun nuppimäärä lisääntyy, nuo kulut lisääntyvät ja tuottavuus ei kuitenkaan kasva mihinkään.
Vierailija kirjoitti:
Osin jäisi tekemättä, osin korvautuisi motivoituneemman ja rentoutuneemman työntekijän tehokkuudella sekä lyhennetyillä tauoilla.
Olisi mielenkiintoista kuulla, miksi AY-liike vastustaa kuuden tunnin päivää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinänsä 6 tunnin työaika on mahdollista joillakin aloilla ja joissakin työpaikoissa mutta ei kaikilla.
No mä teen esim asiantuntijahommaa, josta palkka on reilu 5000e/kk, työkokemusta on se parikytä vuotta. Vaikea tähän olisi löytää 1pvä/vko joku tekemään näitä mun hommiani. Varsinkin jos olisi ollut 4pvää viikosta pois eli olisi pihalla kun postiloota, mitä täällä on kesken.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanoisin, että mahdollista kaikilla joskin joillakin aloilla vaatisi järjestelyjä sekä lisätyövoiman palkkaamista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska haluaisi tehdä viikossa 10 tuntia enemmän jotain muuta kuin töitä. Ja eihän jonkun muun olisi pakko sitä kahta tuntia tehdä, vaan työt voisi mitoittaa sen mukaan tai tarvittaessa palkata useamman 30-tuntisen työntekijät tiimiin vielä yhden 30-tuntisen lisää, ja tadaa, meillä on uusi työpaikka!
Itse teen nyt osittaisen hoitovapaan varjolla 30 tuntista viikkoa asiantuntijatehtävissä, ja jos vain voin välttää, en koskaan palaa täyteen työaikaan.
Vierailija kirjoitti:
No mä teen esim asiantuntijahommaa, josta palkka on reilu 5000e/kk, työkokemusta on se parikytä vuotta. Vaikea tähän olisi löytää 1pvä/vko joku tekemään näitä mun hommiani. Varsinkin jos olisi ollut 4pvää viikosta pois eli olisi pihalla kun postiloota, mitä täällä on kesken.
Jos mietitään toisinpäin. Mikset tekee 10 tuntista työpäivää?
Mikäli sinulla olisi 6 tuntinen työpäivä tekisiet ne hommat mitä kuudessa tunnissa ehdit.
Kyllä SDP laitetaan pian ruotuun. Yleislakko kehiin jos ei muuta.
Muistutetaan pikkutytöille kuka johtaa maata.
Vierailija kirjoitti:
Työajan lyhennys ei aiemminkaan ole luonut lisää työpaikkoja tässä maassa, vrt. pekkaset 80-luvulla.
Ei väliä. Työ on useimmiten nykyään aika turhaa. Työmäärästä vapautuminen on kaikkien (paitsi kiusaajien) etu.
Vierailija kirjoitti:
Ne välkyt halusivat saman entisen palkan lyhyemmistä päivistä.
Vierailija kirjoitti:
Syyni olla kuulumatta ammattiliittoon on se, että se ajaa vain töissä jo olevien etuja, ja etenkin vakituista kokopäivätyötä tekevien. Lisäksi liittojen välinen solidaarisuus on todella heikkoa. Ei akavalaisia vaikka joidenkin postinkantajien tai pesulatyöläisten olot hetkauta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos mietitään toisinpäin. Mikset tekee 10 tuntista työpäivää?
Mikäli sinulla olisi 6 tuntinen työpäivä tekisiet ne hommat mitä kuudessa tunnissa ehdit.
Ei tullut mieleen että osa tekee, projektista riippuen. Niitä vapaita sitten pidetään jos ehditään ennen eläkettä. Näistä pääsee aina tappelemaan jos menee vaihtamaan firmaa, ylityöt kun on eri asia kuin liukumasaldo joka "täytyisi pitää tietyssä tuntirajassa" (vinkki: tlitöihin pyydetään ja niistä maksetaan)
-eri
No sillä lailla, että yhteiskunnassa on toimijoilla erilaisia mielipiteitä ja sitten niistä keskustellaan ja keskustelun perusteella tehdään joku päätös, mahdollisesti konsensuksena tai kompromissina. Jossain kirjallisuudessa kutsuvat demokratiaksi moista mallia.