Minkä ikäisenä pituuskasvusi loppui?
Kommentit (25)
Lukion ekalla olin kasvanut terkkarin tarkastuksessa vain sentin vuoden aikana. Sen jälkeen en enää kasvanut.
Viimeiset sentit kasvoin yliopiston alussa eli 18-19-vuotiaana. Menkat alkoivat 15-vuotiaana. Kasvoin tosi nopeasti 10 senttiä 13-vuotiaana, josta mulla onkin muistona kasvuarvet (samanlaiset kuin raskausarvet) lonkissa. Ja kovia jalkakipuja oli silloin myös. Mittaa tuli lopulta 171 cm, vaikka akoinaan ennustettiin että 175 menisi rikki.
17-vuotiaana (kuukautiset alkoi 12-vuotiaana, minkä jälkeen kasvoin vielä noin 10cm)
En tiedä. Viimeisen kerran mitattiin 17-vuotiaana ja uskoin olevani sen pituinen, kunnes aikuisiällä mitattiin uudestaan ja olinkin 2 senttiä pidempi. Menkat alkoi 13-vuotiaana ja siitä olen kasvanut kymmenisen senttiä.
En tiedä. 13-vuotiaana olin 171,5 cm pitkä, pari vuotta sitten työterveystarkastuksessa (40-vuotiaana) 175 cm. Siinä välissä ei ole mitattu. Menkat alkoivat 11-vuotiaana, ja silloin olin 158 cm.
Siis ihmisen pituuskasvu loppuu vasta 25-vuotiaana, koska tuolloin kasvulevyt luutuvat lopullisesti umpeen. Näin myös lantiossa...
[quote author="Vierailija" time="10.09.2013 klo 11:02"]
Siis ihmisen pituuskasvu loppuu vasta 25-vuotiaana, koska tuolloin kasvulevyt luutuvat lopullisesti umpeen. Näin myös lantiossa...
[/quote]
Myöhäistyit. Minä sanoin sen jo. T. kirjoittaja numero yhdeksän
No 13v. olin 158cm ja silloin alkoi menkat.
Nyt olen 160cm eli ne kaksi viimeistä senttiä tuli kai siinä 14v.
Ensin pituuskasvu näytti loppuvan 13-vuotiaana, kun olin 161 cm. Yläasteen aikana ja lukion aikana en kasvanut lainkaan. Kun aloitin yliopiston 22-vuotiaana ja kävin terveystarkastuksessa, olinkin 163 cm. Lukion jälkeisinä välivuosina tulikin siis vielä pari senttiä lisää.
Mitä te tähän vielä vastaatte. Ettekö tajua, että tämä oli kysymys, jolla joku halusi osoittaa paremuutensa suhteessa teihin.
Miten te muistatte, milloin pituuskasvunne loppui? Minä en muista yhtään, ja ahdistaa jo valmiiksi, koska tänä vuonna lapsella on edessä koulun lääkärintarkastus, jossa lääkäri taas tiukkaa tätä. Viimeksi paheksui oikein kunnolla, kun en tiennyt miehenikään pituuskasvun historiaa. Mutta kun en muista edes omaani...
[quote author="Vierailija" time="10.09.2013 klo 11:28"]
Ensin pituuskasvu näytti loppuvan 13-vuotiaana, kun olin 161 cm. Yläasteen aikana ja lukion aikana en kasvanut lainkaan. Kun aloitin yliopiston 22-vuotiaana ja kävin terveystarkastuksessa, olinkin 163 cm. Lukion jälkeisinä välivuosina tulikin siis vielä pari senttiä lisää.
[/quote]Täysin normaalia kasvaa pituutta vielä yli 20-vuotiaana.
Minulla alkoi menkat kun täytin 12 ja sen jälkeen en kasvanut kuin sentin enää.