Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sokerirasituskokeesta kysymys, ketkä joutuu siihen?

Vierailija
09.09.2013 |

Onko pakollinen? Ja kuka siihen määrää? Kyseleepi juuri plussatestin tehnyt ensikertalainen...

Kommentit (23)

Vierailija
21/23 |
09.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.09.2013 klo 16:00"]

Onko pakollinen?

Ei kai ketään voi pakottaa, mutta kyllä se on vauvan terveyden kannalta ihan suosteltavaa.

[/quote]

Ei se pakollista ole, eikä kovin tarkkaakaan. Tarkemman tiedon sokerin heittelyistä tai normaalina pysymisestä saa mittaamalla niitä sokereita muutamana päivänä viikossa ihan kotioloissa, eihän nuo sokerimittarit maksa kuin parin raskaustestin verran. Noitahan joka tapauksessa joutuu mittailemaan, jos rasituksessa tulee positiivinen tulos.

Stixaamalla saatu positiivinen tulos ei ole tarkka sekään, sillä esimerkiksi tuoremehut voivat näkyä pissassa vaikkei sokeria muuten olisikaan.

t: kaikki riskitekijät omaava, ei koskaan sokerirasitukseen suostunut, sokerimittauksia itse tekevä odottaja

p.s. Kaikki neljä lasta ovat syntyneet täysiaikaisina ja alle 3kg painoisina, täysin terveinä.

Vierailija
22/23 |
09.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen käynyt molemmissa raskauksissa, syynä varmaan sekä ikä että himpun liian korkea BMI. Toisaalta - minusta sokerirasituskoe on vaan hyvä. Itselläni ei sokeriongelmia ole ollut, mutta sen sijaan tiedän kyllä muutaman hoikan ihmisen, joilla on ollut raskausdiabetes, ja se on hoksattu vasta melko myöhään.

Itse ajattelisin, ettei koe ole pahitteeksi kenellekään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/23 |
11.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käypä-hoito:
Pääsääntö on, että glukoosirasituskoe tehdään kaikille raskaana oleville (ks. kuva 1, taulukko 1).
Ennen vuotta 2008 riskitekijäpohjainen seulonta kohdistui naisiin, joilla ikänsä, ylipainonsa ja aiemman lapsensa makrosomian perusteella arvioitiin olevan suurentunut sairastumisriski 26,27. Yli puolella raskausdiabetekseen sairastuvista suomalaisista naisista ei kuitenkaan ole riskitekijöitä 28.

Poikkeuksena ovat seuraavat tilanteet, joissa ei tarvita glukoosirasituskoetta:
Kyseessä on alle 25-vuotias ensisynnyttäjä, joka on raskauden alkuvaiheessa normaalipainoinen (BMI 18,5–25 kg/m2) ja jonka lähisukulaisilla (isovanhemmilla, vanhemmilla tai sisaruksilla) ei ole tyypin 2 diabetesta 29.
Kyseessä on alle 40-vuotias uudelleensynnyttäjä, jonka aiemmassa raskaudessa ei ole esiintynyt raskausdiabetesta eikä lapsen makrosomiaa ja jonka BMI on uusimman raskauden alkaessa alle 25 kg/m2.
Raskausdiabeteksen ilmaantuvuus toisessa raskaudessa lienee vähäinen (1 %), jos glukoosiaineenvaihdunta on ollut ensimmäisessä raskaudessa normaali C