Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sokerirasituskokeesta kysymys, ketkä joutuu siihen?

Vierailija
09.09.2013 |

Onko pakollinen? Ja kuka siihen määrää? Kyseleepi juuri plussatestin tehnyt ensikertalainen...

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
09.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläpäin riittää pelkkä ikä (yli 27 muistaakseni). 

Vierailija
2/23 |
09.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläpäin riittää pelkkä ikä (yli 27 muistaakseni). 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
09.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä riittää pelkkä ikä eli 25v. Testi on täysin turha yhteiskunnallisesti ajatellen: terveet naiset on päivän pois töistä tuon  takia (kaikki eivät asu sairaalan vieressä siten, että työpaikkakin on siinä). Jos jotain löytyy,on hoitona ruokavalio eli ihan sama, jos kaikille annettaisiin ne ohjeet ja sanottaisiin, että noudata näitä.

Sokerirasitustesti ei edes kerro koko totuutta, koska paastoamalla hiilareista 2 päivää ennen sitä saa negatiivisen tuloksen, juomalla edellisenä iltana tuoremehua saa positiivisen tuloksen.

Itse menin testiin, tulos negatiivinen ja 2 kk myöhemmin diabetes puhkesi.

Vierailija
4/23 |
09.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Plösöt!

Vierailija
5/23 |
09.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.09.2013 klo 17:59"]

Plösöt!

[/quote]

Sun kannattaa ehkä päivittää yleissivistys - yli puolella raskausdiabeetikoista ei ole mitään riskitekijöitä. Ja nämä yleensä jätetään testaamatta. Näille syntyy sitten niitä täriseviä sokerivauvoja enemmän kuin niille "plösöille". :-)

Vierailija
6/23 |
09.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Espoossa suositellaan kaikkia yli 25v. menemään. Ainakin esikoista odottavia. Kenellekään se ei ole pakollinen. Itse en mennyt vaikka yli 25v. olenkin.

Vierailija
7/23 |
09.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhdelläkin lähisukulaisella diabetes, niin sokerirasitukseen matka käy. Oma Bmi normaalin alarajoilla, silti jouduin sokerirasitukseen. Mittailua ja ruokavalion tarkistelua jouduin sitten harrastamaan kun sokeriarvot oli koholla. Että ei se paino mitään välttämättä kerro.

Eihän se herkkua ole se rasituskoe, mutta on siitä sekin hyöty, että sittenpä tietää missä kunnossa oma kroppa on ja voi kiinnittää normaalia enemmän huomiota elintapoihin.

Vierailija
8/23 |
10.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaa vaihdella kunnittain, ketkä sinne passitetaan. Meillä päin kaikki yli 25-vuotiaat tai jos BMI yli 25. Itse odotan nyt neljättä lastani ja olen käynyt ko. kokeessa kahdessa viime raskaudessa. Ensimmäisen kerran ns. vapaaehtoisesti, mutta viimeksi koin, että jopa lähes pakotettiin menemään. Arvot ovat olleet aina erinomaiset, suorastaan normaaliarvojen alarajoilla, ja lisäksi minulla on mahdollisuus mitata kotona verensokeria milloin haluan (miehellä diabetes ja mittauslaitteet). Lisäksi edellisestä raskaudesta ja sokerirasituksesta on vain vähän aikaa ja painan nyt vähemmän, kuin silloin. Niinpä olen nyt päättänyt, että tässä neljännessä raskaudessa en aio siihen kokeeseen mennä. Mielenkiinnolla odotan, minkälainen syyllistäminen alkaa neuvolassa ;-)

En silti vastusta kokonaisutena odottajien sokerirasitusta, monellahan siellä löytyy ihan yllätyksenä kohonneet sokeriarvot. Vastustan vain sitä, että jonkun tietyn kaavan mukaan kaikki "pakotetaan" sinne vaikka todellista aihetta ei olisi.

Vierailija
9/23 |
10.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.09.2013 klo 15:59"]

Ei ainakaan täällä pk-seudulla pelkän sukurasitteen takia joudu. Jos on normaalipainoinen ja muutkin arvot kohdillaan, ei ole mikään automaatio.

[/quote]

Espoossa ainakin joutuu, kaikki yli 25-vuotiaat ensisynnyttäjät laitetaan sokerirasitukseen. 

Sinällään mielestäni sinne ei "jouduta", rasitus ei nyt niin paha ole ja vauvan sekä äidin parhaaksi tuo kuitenkin on. Raskausajan diabetes kun kuitenkin vaikuttaa sekä vauvan kasvuun sikiöaikana, että saattaa myös ennustaa äidin riskiä sairastua kakkostyypin diabetekseen myöhemmin elämänsä aikana.

Vierailija
10/23 |
10.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se koe antaa ihan vääriä arvoja, jos ennen sitä on viikon verran ilman hiilareita (tai siis minimoi ne niin vähiin kuin ikinä voi). Kokeiltu on - tulokste mykistävät.

Vierailija
11/23 |
10.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaako sitä lasta nyt ollenkaan hankkia, jos se sokerirasitus on tuollainen kynnyskysymys? Oikeasti voin taata, että synnytys ja kaikki siihen liittyvät tutkimukset on paaaaljon pahempia.

Vierailija
12/23 |
10.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän mikään ole pakollista, ei ole pakko edes mennä sairaalaan synnyttämään eikä ylipäätään käydä neuvolassa jos ei huvita. Mutta joskus voi olla hyvä noudattaa niitä neuvoja mitä saa ja käyttää yhteiskunnan palveluita ihan sen lapsen hyvinvoinnin takia. 

Mä olin sokerirasituksessa koska synnytin 4500 g painoisen vauvan. Siinä vähän vilkutti joku tulos, mutta raskausdiabetesta ei todettu.

Raskausdiabetes ennustaa 2-tyypin diabeteksen puhkeamista myöhemmällä iällä, joten sen seulominen on ihan perusteltua kansanterveydellisesti. Kenties sinäkin ap voit elintapoja muuttamalla välttyä yhteiskunnalle kalliiilta ja sinulle komplikaatioineen varsin ikävältä sairaudelta. 

Vierailija
13/23 |
09.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neuvolassa saat tietää kuinka teidän kunnassa toimitaan.

Vierailija
14/23 |
09.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ainakin jouduin painoindeksin perusteella. Olin reilusti ylipainon puolella mutta rajaa mennee siinä BMI 25.

Vierailija
15/23 |
09.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on ylipainoinen jo valmiiksi tai jos painoa tulee liikaa, joutuu ainakin Helsingissä. Samoin jos on sukurasitteena diabetes.

Vierailija
16/23 |
09.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä jouduin sukurasitteen takia. Meillä kulkee suvussa diabetes. Eli eiköhän se mene joko painon tai sukurasitteen takia.

Vierailija
17/23 |
09.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä joutuu kaikki yli 25-vuotiaat ja sitten tiettyihin riskiryhmiin kuuluvat jos on alle tuon iän.

Vierailija
18/23 |
09.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ainakaan täällä pk-seudulla pelkän sukurasitteen takia joudu. Jos on normaalipainoinen ja muutkin arvot kohdillaan, ei ole mikään automaatio.

Vierailija
19/23 |
09.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko pakollinen?

Ei kai ketään voi pakottaa, mutta kyllä se on vauvan terveyden kannalta ihan suosteltavaa.

Vierailija
20/23 |
09.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 36 v. ensisynnyttäjä Helsingistä. Mummollani on kakkostyypin diabetes, itse aiheutettu ylipainolla, en joutunut koska olen hoikka eikä paino noussut liikaa raskausaikana.