Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pitääkö minun tehdä karanteenissa etätöitä?

Vierailija
23.08.2020 |

Olen ehkä altistunut koronalle ja tulos tulee kuulemma keskiviikkona tai torstaina. Määrättiin kotikaranteeniin siihen asti. Olen etätöissä kotona, joten voisin fyysisesti tehdä töitä, mutta eikö tämä karanteeni ole sama kuin sairasloma? Voiko työnantajani pakottaa minut tekemään töitä etänä vaikka olen virallisesti karanteenissa ja odotan tuloksia?

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
23.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
2/13 |
23.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi pakottaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
23.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietysti voi. Olethan työkuntoinen.

Vierailija
4/13 |
23.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, minkä diagnoosin lääkäri kirjoitti sinun sairauslomatodistukseen?

Vierailija
5/13 |
23.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karanteeni ei ole suoraan sama kuin sairausloma. Jos olet työkykyinen ja työnantajalla on tarjota tehtäviä ja välineet etätyön tekemiseen, niin sitten teet niitä.

Vierailija
6/13 |
23.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet karanteeniss, lääkärin määräämäss, ja olet kuitenkin terve niin teet etätöitä ja saat palkan. Jos et ole työkykyinen olet sairaana ja työnantaja maksaa palkan. Työnantaja sitten hakee korvaukset sitlä ajalta kun et saa työstä palkkkaa Kelalta toimittamiesi todistusten avulla.

Vierailija
7/13 |
23.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Altistuneita ei määrätä karanteeniin.

Joten...

Vierailija
8/13 |
23.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketään ei määrätä karanteeniin testiä odotellessa. Olet siis ymmärtänyt jotain väärin. Voit mennä normaalisti töihin.

Vierailija
9/13 |
23.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Altistuneita ei määrätä karanteeniin.

Joten...

Määrätään, mutta vasta kun altistus on varma, eli positiivisen testin jälkeen. AP ei siis ole karanteenissa.

Vierailija
10/13 |
23.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ketään ei määrätä karanteeniin testiä odotellessa. Olet siis ymmärtänyt jotain väärin. Voit mennä normaalisti töihin.

Paitsi se, joka on sairas odottaa testiä kotioloissa. Ei ole kuotenkaan määrätty karanteeniin. Testiä odottavan perhekin saa elää normaalisti. Muut altistuneet samoin.

Vierailija
11/13 |
23.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ainakin jouduin kotikaranteeniin testitulosta odottaessani. Lukee omakannassa ja saamassani ohjelappusessa. Ohjelapussa lukee myös, että mikäli työntekijä on työkunnossa, on mahdollista neuvotella työnantajan kanssa etätöiden tekemisestä. Sitä en tiedä, että voiko työnantaja velvoittaa etätöihin.

Vierailija
12/13 |
23.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse ainakin jouduin kotikaranteeniin testitulosta odottaessani. Lukee omakannassa ja saamassani ohjelappusessa. Ohjelapussa lukee myös, että mikäli työntekijä on työkunnossa, on mahdollista neuvotella työnantajan kanssa etätöiden tekemisestä. Sitä en tiedä, että voiko työnantaja velvoittaa etätöihin.

Se ei ole karanteeni vaan suositus olla kotona. Eikä kukaan sinusta altistunut ollut karanteenissa.

Vierailija
13/13 |
23.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se ei ole karanteeni vaan suositus olla kotona. Eikä kukaan sinusta altistunut ollut karanteenissa.

Lapussa lukee kyllä näin: "Näytevastauksen tuloon asti, täytyy sinun pysyä kotona karanteenin kaltaisissa olosuhteissa. Kotikaranteenilla pyritään estämään jatkotartunnat. Mikäli ei ole varmuutta siitä, että noudatat annettua ohjeistusta, voidaan sinut tarvittaessa määrätä eristykseen terveydenhuollon toimipisteen eristystiloihin tartuntatautilain mukaisesti." Tämän jälkeen lapussa ohjeistetaan tarkemmin, mitä kotikaranteeni tarkoittaa, esim. etten saa käydä kaupassa tai muutenkaan julkisilla paikoilla.

Mutta joo, minusta mahdollisesti altistuneet eivät olisi karanteenissa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän kuusi