Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Millainen ihminen käyttää sanaa stadilainen?

Vierailija
08.09.2013 |

Näin kun joku oli allekirjoittanut viestin noin ja ajattelin, että täytyy olla joku wt-ääliö. Tuohan herättää lähinnä myötähäpeää.

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
08.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ihmettä? Mikä on wt-ääliö? Miten "stadilainen" termi voi aiheuttaa myötähäpeää?

Vierailija
2/25 |
08.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se vaan kuule valitettavasti silleen on, että stadissa puhutaan stadista ja koko muun suomen wt-väestö puhuu Hesasta ja se vasta nololta kuulostaa. Sanookaa sitten edes menevänne Helsinkiin, 'Hesassa' käyminen on niin noloa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
08.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sen ihmeellisempää kuin jos joku vaikka olisi allekirjoittanut viestin, että Kuhmolainen. Ei kumpikaan asuinpaikoista tee vielä ihmisestä sen kummallisempaa.

Vierailija
4/25 |
08.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytän sanaa stadilainen.

Olen kolmen lapsen äiti, naimisissa (pohjalaisen miehen kanssa). Olen 44-vuotias, korkeakoulutettu ja koulutustani vastaavassa työssä. En ole kosksaan ollut työtön. Asumme velattomassa kerrostaloasunnossa. Olen toisen polven helsinkiläinen, eli vanhempani ovat syntyneet täällä, mutta heidän vanhempansa etelärannikon eri päissä ja muuttivat stadiin lapsina. 

Minulle on yhdentekevää millä nimellä kukakin kotikaupunkiani kutsuu. Mulle käy kaikki: stadi, Hesa, Helsingfors, Helsinki ... 

Rakastan kotikaupounkiani, muut - kauempana asuvat, muualta muuttaneet - saavat ihan vapaasti olla mitä mieltä haluavat. 

Olenko wt-ääliö? Pahoittelen herättämääni myötähäpeää. 

Vierailija
5/25 |
08.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanaa stadilainen käyttää stadilainen.

t. stadilainen

Vierailija
6/25 |
08.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tsekkaa Georg Malsten: Stadin kundi -biisi.

Vierailija
7/25 |
08.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

7 korjaa kirjoitusvirheensä: Siis tarkoitin Malmstén

Vierailija
8/25 |
08.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ainakaan pönde!

Vierailija
9/25 |
08.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko aloittaja tosissaan? t. entinen stadilainen

Vierailija
10/25 |
08.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkälainen "ihminen" kyselee täällä tämmöisiä ?

Vierailija
11/25 |
08.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä, 3. polven stadilainen.

Vierailija
12/25 |
08.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi kyllä paikallaan että kaikki käyttäisivät Helsingistä nimitystä Stadi. 

Vierailija
13/25 |
08.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hui hai, heinäkenkä.

Vierailija
14/25 |
08.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä. Keski-ikäinen, akateeminen, opettaja, kolmannen polven stadilainen.

Vierailija
15/25 |
08.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ap taitaa olla just yo-kirjoitukset läpäissyt maalta kaupunkiin muuttanut suomen kielen opiskelija vähän stadia pienemmässä yliopistokaupungissa? Vai miten on sivistykseen jäänyt noin iso reikä?

t: stadilainen

Vierailija
16/25 |
08.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä asuin Helsingissä kymmenen vuotta, enkä koskaan ole sanonut Helsinkiä stadiksi, sitä sanaa käyttävät jotkut paljasjalkaiset stadilaiset, tai sitten viimeviikolla junantuomat jotka yrittää ryhtyä siitä paikasta stadilaisiksi. Minun eteläpohjalaiseen suuhuni se sana ei ole koskaan sopinut. Hesakin käy paremmin, tosin en käytä sitäkään enää kuten nuorena.

Vierailija
17/25 |
08.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse asun nykyään Oulussa, mutta kyllä mun äitini, isäni ja muut sukulaiseni ovat Stadilaisia, Itsekin olen syntyperäinen Stadilainen. Kyllä täällä mua katsotaan kieroon koska Stadilaisuus on jotenkin noloa, kyl aidot Stadilaiset kuulemma "ihan vaan hesaks sanoo". Stadilaisuus koetaan leuhkaksi..

Vierailija
18/25 |
08.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljasjalkaiset Stadilaiset kutsuvat kotikaupunkiaan juuri tuolla nimellä. Hesa on sanana ihan naurettava. Itse olen kolmannen polven Stadilainen, ja vaikka asun nyt Stadin ulkopuolella niin olen Stadista.

T: Niin gimis on Stadi, siks toivomus snadi, et nähdä sais sen vielä kerran.

Vierailija
19/25 |
08.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sillä tavalla ihan aiheellinen kysymys, että huomaan käyttäväni yleensä ottaen mitään nimitystä asuinpaikastani huomattavan vähän. :-D

Pääsääntöisesti nyt ainakaan stadissa asuvan henkilön, oli sitten kyseessä paljasjalkainen tai junantuoma, ei koko sanaa tarvitse käyttää päivittäisessä elämässä kovin paljon. Jos joku paikallinen kysyy, missä henkilö asuu, stadilainen vastaa tietysti asuvansa tietyssä kaupunginosassa tai jopa kadulla, ei stadissa, koska sehän ei ole kovin informatiivinen vastaus. Ja kenenkään ei tietystikkään tarvitse koskaan "lähteä stadiin", kun voi lähtee käymään "kaupungilla". 

Itse olen junantuoma, kotiseudulla kerron nykyään asuvani Helsingissä, koska kyllähän ne siellä tietävät, mistä olen oikeasti kotoisin, ja stadista puhuminen tai slangin käyttäminen yleensäkin olisi ehkä vähän kornia. Samoin esim. työyhteyksissä stadista puhuminen olisi vähän turhan epävirallista kielenkäyttöä. Niin että korkeintaan saatan kysyä joltain täältä poismuuttaneelta paljasjalkaiselta tai junantuomalta ja -viemältä, jonka huumorintajun tiedän riittävän, milloin hän on "tulossa stadiin". 

Vierailija
20/25 |
08.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.09.2013 klo 13:50"]

Minä asuin Helsingissä kymmenen vuotta, enkä koskaan ole sanonut Helsinkiä stadiksi, sitä sanaa käyttävät jotkut paljasjalkaiset stadilaiset, tai sitten viimeviikolla junantuomat jotka yrittää ryhtyä siitä paikasta stadilaisiksi. Minun eteläpohjalaiseen suuhuni se sana ei ole koskaan sopinut. Hesakin käy paremmin, tosin en käytä sitäkään enää kuten nuorena.

[/quote]

Mulla on sama fiilis. Olen myös asunut täällä jo yli 10 vuotta. Puhun toki helsinkiläisittäin mutta ei vaan tule käytettyä termejä stadi tai stadilainen. Mustakin ilmaisu kuuluu syntyperäisille helsinkiläisille. Olen kotoisin pääkaupunkiseudulta, joten en siten ole liian pönde käyttämään ko. ilmaisua mutta en koe sitä kuitenkaan luontevaksi, siinä on jotain turhan alleviivaavaa mulle.