Hyvänpäiväntuttujen poistaminen fb-kavereista
Minua on alkanut ahdistaa fb-kavereiden suuri määrä, ja haluaisin poistaa kaikki, jotka eivät ole kavereitani (tai sukulaisia) myös fb:n ulkopuolisessa maailmassa. Tuntuu kuitenkin, etten kehtaa tehdä sitä, koska en halua loukata ketään. Suurimman osan olen sitä paitsi itse aikoinaan pyytänyt fb-kavereiksi, kun ajattelin, että fb on hieno mahdollisuus verkostoitua jne. Loukkaannutteko te, jos huomaatte, että joku hyvänpäiväntuttu on poistanut teidät?
Kommentit (26)
Ihmettelisin kyllä.
Olen itse ratkaissut asian niin, että olen jakanut porukan kavereihin ja tuttaviin. Useimmat päivitykseni laitan vain tälle "kaverit paitsi tuttavat" -joukolle. Näin ei kukaan närkästy ja moikkaavat jatkossakin vastaan tullessaan.
Olisin vaan että evvk vaikka paras ystäväni poistaisi, koska oikea elämä on ruudun toisella puolen.
En ottais nokkiini.
Mä en itse hyväksynyt alunperinkään niitä hyvänpäivän tuttuja. Kaksi on vanhempainilloissa tms. tullut sanomaan, että huomasitko, että sulla on ystävälisäys.. joo, enkä silti ole hyväksynyt. Sitten ei ole enää moikanneetkaan. Rasittavia ihmisiä.
Itse olen poistanut vain yhden ihmisen. Mutta monet fb-kavereistani ovat pistäneet joko ennen tai jälkeen poistamisen viestin seinälleen että poistan/olen poistanut kavereita. Mielestäni tuo on hyvä keino, vaikka poistaisikin vain yhden tyypin. Tuskin kukaan niin tarkkaan seuraa montako kaveria kelläkin on, vai?
[quote author="Vierailija" time="07.09.2013 klo 23:16"]
Minua on alkanut ahdistaa fb-kavereiden suuri määrä, ja haluaisin poistaa kaikki, jotka eivät ole kavereitani (tai sukulaisia) myös fb:n ulkopuolisessa maailmassa. Tuntuu kuitenkin, etten kehtaa tehdä sitä, koska en halua loukata ketään. Suurimman osan olen sitä paitsi itse aikoinaan pyytänyt fb-kavereiksi, kun ajattelin, että fb on hieno mahdollisuus verkostoitua jne. Loukkaannutteko te, jos huomaatte, että joku hyvänpäiväntuttu on poistanut teidät?
[/quote]
Jos kyseessä on tosiaan vain hyvänpäiväntutut,en loukkaannu.poistelen niitä itsekin. Turha roikottaa turhia ihmisiä kaverilistalla. Esim opiskellessa on ollut fb:ssa koulukavereita,joihin on tarvinnut pitää yhteytt'ä kouluasioiden tiimoilta.opintojen päätyttyä olen hyvällä omatunnolla poistellut heidät.
Yks urpo oli poistanut mut kavereista Facessa. Nykyään törmätään työelämässä melkein jatkuvasti. Tyyppi on aina hirveän vaivaantunut, kun tavataan. Ei mun elämä kyllä siihen kaadu vaikka ei ollakaan Facessa kavereita. Ennen poistamista kuitenkin kannattaa ajatella tämmösiä mahdollisia tilanteita :)
[quote author="Vierailija" time="08.09.2013 klo 19:01"]
Olisin vaan että evvk vaikka paras ystäväni poistaisi, koska oikea elämä on ruudun toisella puolen.
[/quote]
Tällaiseen asenteeseen törmää valitettavan usein, yleensä ihmisten taholta, jotka eivät ole hirveästi somen tarjoamiin mahdollisuuksiin tutustuneetkaan.
FB, ja some yleensäkin, on kuitenkin aivan loistava väline sen "oikean elämän" järjestämiseen. Ei se ole vain järjetöntä itsensä korostamista varten, monien ihmisten pitää olla FB:ssa tai muissa some-palveluissa (Twitter on toinen yleinen) jo ihan työn takia. FB:tä käytetään markkinointiin, ja monessa suhteessa se on korvannut esim. sp-listat (eivät käteviä, koska ihmisten sp-osoitteet saattavat muuttua, mutta se FB-profiiili yleensä pysyy) ja erilaiset kalenterit. Näitä ominaisuuksia kuitenkin tunnutaan väheksyvän.
Täälläkään kukaan ei ole "viestien näkyvyydestä", joka ilmeisesti on ap:lle yksi syy kavereiden karsimiseen puhuttaessa mainita, että FB:ssä on noiden yksityisasetusten rukkauksen lisäksi mahdollista luoda ns. suljettuja ryhmiä, joissa voi vaihtaa viestejä vain sinne kutsuttujen henkilöiden kanssa. Itse olen useammankin tällaisen kaveripiirin jäsen esim. työ- ja harrastusasioihin liittyen. Esim. kaikkien työpaikan asioihin liittyvien ryhmän jäsenien kanssa en ole edes ns. normaali FB-kaveri.
Itse suhtautudun siis siihen, että joku poistaa minut FB-kaverilistaltaan vähän samalla tavalla kuin että tämä henkilö pyyhkisi osoitetietoni osoitekirjastaan. Se tarkoittaa vain sitä, ettei henkilöllä ole kovin suurta tarvetta pitää yhteyttä minuun. Itse en ole tarvetta poistaa kavereita tuntenut, koska kaikkiin sillä listalla oleviin haluan pitää yhteyttä muutenkin. Toki, jos kaveriksi on alkujaankin tullut hyväksyneeksi kaikki mahdolliset ihmiset, ja heitä on sillä listalla monta sataa, siivous voi silloin tällöin tehdä hyvää, eikä siitä pitäisi kenenkään isompaa draamaa kehittää.
Minäkin poistelen aina silloin tällöin kavereita, jotka kuuluvat ns. entiseen elämään. Eli esim. opiskelukaverit, joihin ei opiskelujen päättymisen jälkeen ole enää tarvetta tai halua pitää yhteyttä.
Mulla on n. 50 kaveria, ja olen kyllä poistanut sellaisia joiden kanssa ei ole mitään tekemistä enää, ja varmasti joku on laittanut minutkin pois, enkä yleensä edes huomaa sellaista. Miksi ihmeessä joku jota ei yleensä edes tapaa, ja joka ei kommentoi mitenkään sun juttuja, tai sinä sen, pitäis pitää kaverina?
Kyllä ihmettelisin. Siellähän voi postata vain haluamilleen. Kaverin voi siis luokitella tuttavaksi ja sitten julkaista lähinnä vain läheisemmille kavereille.
En tietenkään. Itsekin siivoilen sitä aika ajoin. Mitä järkeä siellä on pitää ketään, jos se toinen ei ikinä ilmoittele itsestään millään lailla?
Tuskin huomaisin. Niitä kavereitahan pystyy kyllä rajaamaan ja erottelemaan eri ryhmiin eli 2karsimista" voi tehdä niinkin.
No en, itsekin päädyin samaan, kun jotenkin alkoi tympäistä tuo "kaikkien kanssa kaikkialla" meininki. En halunnut alkaa rukailla yksityisyysasetuksia niin, että olisin rajoittanut näkyvyyttä. Eipä muutenkaan kiinnosta ihan kaikkien puolituttujen kuulumiset tai tekemiset. Harkitsin jo koko FB:stä luopumista, mutta toisaalta käytän sitä yhteydenpitoon ja olen mukana muutamissa ryhmissä, joten senkin takia minulla on edelleen tili käytössä.
Mä huomaan välillä, että kavereiden määrä on vähentynyt, eli mut on joku poistanut. Mutta ei se mua haittaa pätkääkään, aika vähän on sellaisia ihmisiä siellä, joita oikeasti jäisin FB:ssä kaipaamaan. En vain itse ole kovin montaa viitsiytynyt poistamaan, kun en kauheesti mitään henkilökohtaisia sinne postaakaan.
"Trendi" varmaan on jo nykyään kääntynyt niin, että mitä sulkeutuneempaa ja vähemmän ystäviä, sen parempi.
En ymmärrä miten joittenkin olo voi häiritä. Kuinka salaista tietoa siellä jaatte ?
Kyllä mä ihmettelin tosi paljon kun huomasin yhden lapsuuden ystävän poistaneen minut. Kuvittelin että olen itse tehnyt sen vahingossa, laitoin kaveripyynnön ja sain pitkän viestin miksi hän oli poistanut minut. Oli tehnyt tilastoa kuka kommentoi hänen viestejään, peukutti ja linkitti omaan juttuunsa hänen nimensä ja minä kun en ollut näin tehnyt, ei hän pitänyt minua enää fb-kaverinaan. Ihan turha on sanoa ettei vastavuoroiluakaan ole tapahtunut, menin sen viestin jälkeen tarkistamaan.
Kesällä kävin lapsuuden maisemissa ja törmäsin kyseiseen mimmiin. Humalassa sönkötti voi ottaa mut takas jos lupaan muuttaa tapani.
Ihan samaa traamaa kuin huutiksessa, kuka antoi plussan ja kuka jätti ilman, kuka veloitti 0,20 e liikaa.
Hankkikaa oikea elämä !
Loukkaantuisin varmaan, mitäs pyysit kaverkisesi?
No mä en välttis ihan kaikille puolitutuille kerro esim. kaikista yhteiskunnallisista näkemyksistäni tai vastaavista asioista livenäkään, joten miksi tekisin sen FB:ssä ja olis jotenkin feikkiä vaan piilottaa seinä yms. muut tiedot näkyvistä sen takia. Jotkut ovat sellaisia, etteivät jaa mitään henkkohtaista Facebookissa ja toiset taas postaavat jokaikisen paskalla käymisensäkin (äärimmäisen rasittavaa). Itse päätin, että lopetan "teeskentelyn" ja kirjoitan asioista niinkuin ne on ja samalla karsin listalta ne, joille mulla ei yksinkertaisesti ole mitään sanottavaa tai jaettavaa tällä hetkellä.
-5-
Pois vaan, ei saa olla niin herkkänahkainen, että jännittää tällaisissa asioissa muiden reaktioita.
Pois vaan, ei saa olla niin herkkänahkainen, että jännittää tällaisissa asioissa muiden reaktioita.
[quote author="Vierailija" time="08.09.2013 klo 10:29"]
mä oon miettiny ihmisten kohdalla, että jos törmättäis kaupungilla, niin juteltaisiinko. Jos ei, ei edes moikattais, niin poistoon vaan!
[/quote]
Tuosta moikkaamsiesta.Mä kuljen monesti tuolla niin tukka putkella, että en huomaa tuttujakaan. Että ei kyse ole tarkoituskenmukaisesta tervehtimättömyydestä mun kohdalla.