Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten saisin maskin käytöstä siedettävää? Haluan käyttää, mutta tuntuu että tukehdun

Vierailija
22.08.2020 |

Olen kokeillut kahta erimerkkistä kertakäyttömaskia ja kahta erimerkkistä kangasmaskia. Kaikki maskit alkaa hengästyttää ja ahdistaa. Se lämmin ilma, mitä tulee maskin sisälle uloshengityksessä, tuntuu tosi epämukavalta. Ja jos vähänkin reippaammin kävelen, tuntuu että happi loppuu. En ole mikään sohvaperuna rapakuntoinen, ihan tavallinen. Maskia käyttäessä alkaa jotenkin rinnastakin puristaa.

Mä en tajunnut yhtään, miten epämukava maski on. Miten ihmeessä ihmiset pystyy ihan tyytyväisen näköisenä käyttämään niitä? Kertakäyttömaskeissa mua ällöttää jo se haju, mikä niissä on ja tuntuu, että se jää kasvoille leijumaan.

Haluan käyttää maskia ja käytänkin, mua todella harmittaa, että miksi tämä on näin epämukavaa. En ole valittaja yleensä. Ikää mulla on kohta 50, mutta ei kai tästäkään ole kysymys, kun vanhuksetkin näitä käyttää?

Vinkkejä otetaan vastaan helppokäyttöisistä maskeista.

Kommentit (30)

Vierailija
1/30 |
22.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän se alkuun tuntuu vähän ikävämmältä, tavallaan kuuluu vähän asiaan... :(

Käytä ehdottomasti kertakäyttöistä maskia, sillä kangasmaskin läpi hengittäminen on aina raskaampaa. Kokeile nauhakiinnitteistä maskia, sen voi sitoa oman pään mukaisesti ja muokata mieleisekseen.

Vierailija
2/30 |
22.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeile putkikauluria / kypärähuppua.

Ne ovat todella mukavia käyttää ja antavat edes jonkinlaisen minimaalisen suojan, siis ainakin paremman kuin ei mitään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/30 |
22.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän se alkuun tuntuu vähän ikävämmältä, tavallaan kuuluu vähän asiaan... :(

Käytä ehdottomasti kertakäyttöistä maskia, sillä kangasmaskin läpi hengittäminen on aina raskaampaa. Kokeile nauhakiinnitteistä maskia, sen voi sitoa oman pään mukaisesti ja muokata mieleisekseen.

Ihmettelen ihan aidosti, että miten kaikki maapallon ihmiset vaan maskia käyttää, selkeästi ilman suurempaa vaivaa! Toivottavasti tähän tottuu. Täytyykin ostaa lisää niitä kertakäyttöisia sitten :)

ap

Vierailija
4/30 |
22.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kangasmaski ei suojaa sinua eikä muita. Turhaan siis kärsit.

Vierailija
5/30 |
22.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäiseksi tulee mieleen, että ei liene tarkoituskaan että maskia käytettäisiin missään reippailla lenkeillä, vaan lähinnä bussissa istuessa nykyisten suositusten mukaan. Eli lyhyitä aikoja ja paikallaan. Mutta näin ilman minkäänlaista terveydenhuollon pätevyyttä ja pelkkänä anonyymin nettikirjoittajan mututuntumana sanoisin, että ei maskin kanssa kyllä kuuluisi alkaa rinnasta puristaa, vaan se kuulostaa melko huolestuttavalta oireelta. Entä jos tietämättäsi ja diagnosoimatta kuulutkin siihen porukkaan, jolle maskin käyttö ei oikeasti sovellu? Siis mars terveydenhuoltoon sen rintapuristuksen kanssa!

Vierailija
6/30 |
22.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ne ovat todella mukavia käyttää ja antavat edes jonkinlaisen minimaalisen suojan, siis ainakin paremman kuin ei mitään.

Tämä on hyvä idea! Mun lapsilla onkin sellainen Duudson-teksteillä koristeltu hieno kauluri! :D s

ap

Vierailija
7/30 |
22.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ensimmäiseksi tulee mieleen, että ei liene tarkoituskaan että maskia käytettäisiin missään reippailla lenkeillä, vaan lähinnä bussissa istuessa nykyisten suositusten mukaan. Eli lyhyitä aikoja ja paikallaan. Mutta näin ilman minkäänlaista terveydenhuollon pätevyyttä ja pelkkänä anonyymin nettikirjoittajan mututuntumana sanoisin, että ei maskin kanssa kyllä kuuluisi alkaa rinnasta puristaa, vaan se kuulostaa melko huolestuttavalta oireelta. Entä jos tietämättäsi ja diagnosoimatta kuulutkin siihen porukkaan, jolle maskin käyttö ei oikeasti sovellu? Siis mars terveydenhuoltoon sen rintapuristuksen kanssa!

Olet varmasti oikeassa, täytyy soittaa maanantaina lääkärille. Ei kai tässä tukehtua tarvi tai sydänkohtausta ottaa!

ap

Vierailija
8/30 |
22.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten päin sulla ne kertakäyttöset on? Sininen puoli ulospäin on helpompi hengittää

Vierailija
9/30 |
22.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeilin itsekin ja naamani tuli nopeasti aivan litimäräksi hiestä. Otin maskin pois jo ennen kuin ehdin siihen tilanteeseen, jossa oli tarkoitus sitä käyttää.

Vierailija
10/30 |
22.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on hyvä idea! Mun lapsilla onkin sellainen Duudson-teksteillä koristeltu hieno kauluri! :D s

ap

Minulla on merinovillaa oleva kypärähuppu, joka käy lähes täydellisesti kasvomaskista. Hyvän kaulurin takia pysyy nenän päällä ja suojaa koko kasvot jättäen vain silmät avoimeksi. Eikä sitä kypäräosiota ole pakko pitää, sen voi vetää niskaan.

Vierailija
11/30 |
22.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten päin sulla ne kertakäyttöset on? Sininen puoli ulospäin on helpompi hengittää

Sininen puoli on ulospäin. ap

Vierailija
12/30 |
22.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, mulla myös vaikeata. Tänään laitoin maskin bussipysäkillä. Silmälasini höyrystyivät ( johtuikohan osaksi sadeilmasta?) niin, etten nähnyt tulevan bussin numeroa. Yritin laittaa maskin yläreunaa silmälasien linssien alle mutta ei auttanut. Minulla on allerginen nuha, hengitys vaikeata maskin alla ja jouduin hengittämään suun kautta. Sitten yritin korjata maskia sillä seurauksella, että toinen kumilenkki katkesi. Astuin bussiin ( onnistuin oikeaan) silmälasit höyryssä, maski oudosti roikkuen yhden kumilenkin varassa, näin, että vain parilla muulla ihmisellä oli maski ja heilläkin sieraimet paljaana. Omani laitoin taskussani olevaan muovipussiin. Se siitä.

Vierailija
13/30 |
23.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli sama ongelma kunnes kokeilin FFP2 maskia. Hyvä hengittää (tilaa maskin takana) eikä silmälasit huurru. Maskin yläreuna on tiivis.

Vierailija
14/30 |
23.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maski suojaa bakteereilta ei viruksilta, joten turhaan kärsitte. Lisäksi maskin läpi hengittäminen ei tee hyvää sen enempää sydämelle kuin keuhkoillekaan joten loppujen lopuksi vain lisäätte riskiänne sairastua.

Jotain outoa tuossa koronassa on siinä mielessä, että oireet ovat kuulemma lähes samat kuin säteilymyrkytyksessä. En ole tarkemmin ottanut selvää, miksi jotkut yhdistävät koronan ja 5g:n, mutta jotain outoa tässä taudissa on.

Vierailija
15/30 |
23.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla oli sama ongelma kunnes kokeilin FFP2 maskia. Hyvä hengittää (tilaa maskin takana) eikä silmälasit huurru. Maskin yläreuna on tiivis.

Mutta muista, että tuo ei suodata ulospäin hengitystä. Eli vain sen sisäänpäin. Tämä sanoin siksi, koska suurin osa ajattelee, että voi mennä pienessä yskässä, koska maski suojaa sen verran muita.

Vierailija
16/30 |
23.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maski suojaa bakteereilta ei viruksilta, joten turhaan kärsitte. Lisäksi maskin läpi hengittäminen ei tee hyvää sen enempää sydämelle kuin keuhkoillekaan joten loppujen lopuksi vain lisäätte riskiänne sairastua.

Jotain outoa tuossa koronassa on siinä mielessä, että oireet ovat kuulemma lähes samat kuin säteilymyrkytyksessä. En ole tarkemmin ottanut selvää, miksi jotkut yhdistävät koronan ja 5g:n, mutta jotain outoa tässä taudissa on.

Aikoinaan kun olin sairaala-aoulaisena, niin kyllä maskeja käytettiin leikkaussaleja siivottessa virustautien jäljiltä. Ei ne sen kummallisempia maskeja ollut, kuin nykyisetkään. Ei ne virukset yksinään ilmassa leijailee. Tarvitsevat jonkun "alustan" oli se pöly tai erite. Eli yhdessä muodostavat isomman yksikön.

Vierailija
17/30 |
23.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai nuo kypärähuput ja putkikaulurit suojaa mitään, ne eivät mene tarpeeksi tiiviisti kiinni.

I

Vierailija
18/30 |
23.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Siitä onkin älyttömästi hyötyä, räkäpallot lentää läpi kun aivastaa.

Vierailija
19/30 |
23.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kangasmaski ei suojaa sinua eikä muita. Turhaan siis kärsit.

Kangasmaski suojaa ihan helvetisti tilanteessa, jossa tulet räkimään päin näköä.

Vierailija
20/30 |
23.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurimmaksi osaksi tottumiskysymys. Miten niin moni pystyy jopa tekemään vaikeita leikkauksia ja fyysistä työtä maski naamalla 8 tuntia päivässä? Sun ahdistus on todennäköisesti pään sisällä, ei keuhkoissa. Kävele rauhallisesti, hengitä normaalisti nenän kautta, ja yritä keskittyä ihan muihin asioihin kuin siihen hengittämiseen. Kuka tahansa saa paniikkikohtauksen, kun haukkoo henkeä tahallaan ja panikoi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi kolme