Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä ihmeen syyshommia pihoilla pitää nyt tehdä?

Vierailija
07.09.2013 |

Monet tekee nyt jotain syyshommia. Mitä ne sisältää Yleensä? 

Ei mun oo täytynyt tehdä pihallani mitään.

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
07.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nurtsin leikkaus, syyslannoitus. Pensaiden leikkaus tehdään kohta. Niin ja kukkasipulit maahan. Vielä voi istuttaa perennoja ja pensaitakin, puutarhaliikkeiden alet menossa. Syysistutukset ruukkuihin kesäkukkien tilalle....

Vierailija
2/23 |
07.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ollaan haravoitu nurmikoita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
07.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.09.2013 klo 09:26"]

[/quote]

Mä haravoin vasta, kun puista on lehdet tippuneet.

Vierailija
4/23 |
07.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun pitäis laittaa syyslannoitteet kasveille. Sadonkorjuuta on vielä paljon tekemättä ja sen jälkeen kasvimaiden ja -huoneen kääntäminen. Komposti pitäisi kääntää ja lämpökompostori tyhjentää talveksi. Kukkapenkkejä siistin talveksi, mutta en ihan vielä. Kohta alkaa haravointi. Tykkään puuhata pihalla, en minä muuten siellä noin paljon tekisi.

Vierailija
5/23 |
07.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai jotkut heittelee jotin syyslannotteita, kääntää kasvimaan tms. Meillä ei ole mitään hyötypuutarhaa, enkä mä noille perennoille oikeastaan mitään syysjuttuja tee.

Vierailija
6/23 |
07.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.09.2013 klo 09:28"]

[quote author="Vierailija" time="07.09.2013 klo 09:26"]

[/quote]

Mä haravoin vasta, kun puista on lehdet tippuneet.

[/quote]

No meillä ainakin piha täynnä jo pudonnetia lehtiä. Vaahteroita paljon ympärillä nääs :D en mä niitä lehtiä puista haravoi vaan nurmikolta.

Vierailija
7/23 |
07.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kesäkukat kompostiin, haravointi, kesällä istutettujen puiden varsien suojaus jäniksiltä, nurmikon syyslanloitus. 

Tällaisia ainakin meillä. 

Sitten vielä pakkasten saapuessa tuijien huputtaminen kevättalven aurinkoa vastaan.  

Vierailija
8/23 |
07.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.09.2013 klo 09:33"]

Sitten vielä pakkasten saapuessa tuijien huputtaminen kevättalven aurinkoa vastaan.  

[/quote]

En ole koskaan huputtanut tuijia. Istutin ensimmäiset tuijani n. 8 vuotta sitten ja jätin oman onnensa nojaan. Viimeisimmät istutin 2 vuotta sitten, sama juttu. Isoilta, vihreiltä ja reheviltä näyttävät nytkin, eivätkä ole koskaan ruskettuneet mihinkään, vaikka kaikki ovat aurinkoisella (paistaa koko aamusta iltaan) paikalla. Lisähuomautus vielä, että tuijani istuvat savimaassa, joka todella on jäässä kevättalvella.

Tekevätköhän ihmiset ihan turhaa työtä tämän huputtelun kanssa?

Pudonneeet lehdet ajelen ruohonleikkurilla nurmikon lannoitteeksi myöhemmin syksyllä. Ainoa mitä teen, on kompostin levittäminen kasvimaalle kevättä odottelemaan.

Vierailija
9/23 |
07.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa-a, mikä sitten on turhaa.  Mä nautin siellä puutarhassa puuhailusta ja kuljeskelen mielelläni näin syksyllä nautiskellen, kun tiedän että pimeä talvi on pian täällä.  Tietysti jos joku valittaa, että on liikaa tekemistä niin kannattaisi katsoa tosiaan, tekeekö turhaa.  Mulla olisi vielä omenahillon tekeminenkin edessä, iso määrä omenia vielä puissa.

Vierailija
10/23 |
07.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet oikeassa, meinasinkin lisätä että puuhastelu sinänsä on mukavan terapeuttista, ihan ilman "hyötynäkökulmaakin".  Oma versio onkin minimiesimerkki :o)

t. 8

Vierailija
11/23 |
07.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sait jo vastauksia. Ei siis mitään "ihmeen" syyshommia, vaan ihan tavallisia toimia, jotka riippuu siitä millainen puutarha on, mitä siellä kasvaa ja missä päin Suomea se on.  

Vierailija
12/23 |
07.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.09.2013 klo 09:46"]

[quote author="Vierailija" time="07.09.2013 klo 09:33"]

[/quote]

En ole koskaan huputtanut tuijia. Istutin ensimmäiset tuijani n. 8 vuotta sitten ja jätin oman onnensa nojaan. Viimeisimmät istutin 2 vuotta sitten, sama juttu. Isoilta, vihreiltä ja reheviltä näyttävät nytkin, eivätkä ole koskaan ruskettuneet mihinkään, vaikka kaikki ovat aurinkoisella (paistaa koko aamusta iltaan) paikalla. Lisähuomautus vielä, että tuijani istuvat savimaassa, joka todella on jäässä kevättalvella.

Tekevätköhän ihmiset ihan turhaa työtä tämän huputtelun kanssa?

Pudonneeet lehdet ajelen ruohonleikkurilla nurmikon lannoitteeksi myöhemmin syksyllä. Ainoa mitä teen, on kompostin levittäminen kasvimaalle kevättä odottelemaan.

[/quote]

Sama täällä. Tuijia 3 ja 5 vuotta sitten istuteltu, ei koskaan huputettu, kaikki hengissä ja voi hyvin. Aurinkoinen paikka, savimaa. Ei niitä tarvi huputella!

Vierailija
13/23 |
07.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei huputettu pihassa (savimaa, puliaurinkoinen paikka) pieniä kuusia ja kuivuivat pilalle keväällä.

Vierailija
14/23 |
07.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toi huputuksen tarve on niin vaikea arvioida. Se on niin kiinni siitäkin, miten hyvin tuija/kartiovalkokuusi juurtuu talveen mennessä. Siksi on tärkeää kastella niitä hyvin ekan kesän aikana, kerralla runsaasti vettä, jotta juuristo ei jää pintaan.

Syksyn pihapuuhasteluja ovat minulla kesäkukkien poistaminen (osa onkin jo), ruukkujen pesu/puhdistus ja varastointi, syyslannoitus. Tietysti nyt käyn vielä alennusmyynneissä ostamassa edullisia taimia, ja istutan niitä ennen syyslannoitusta. Verkkoa suojaamaan kasvit rusakoilta. Pitää tutkia puutarhakirjoista, että oliko joku pensas syysleikattava.

Vierailija
15/23 |
07.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä laitan kesäkukkia kompostiin, syyslannoitan perennoja ja pensaita, jaan taimia, istutan kevätkukkijoita.

Vierailija
16/23 |
07.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän syyshommat:

- uima-altaan viimeinen puhdistus ja peitto (pulahdan kyllä marraskuulle saakka)

- vielä kerran nurmen leikkaus

- rikkaruohot pois kukkapenkeistä

- syyslannoitus

- pihakivetyksen siivous (kasvusto saumoista)

- metsiköstä vuosivesojen raivaus - tätä riittää.... haluan että mustikkametsä on siisti

- takkapuiden teko

- kaadettavien puiden merkkaus talveksi

- kuolleiden villivadelmien ym risukoiden raivaus

Ihanaa hommaa tällaisella kelillä:)

Vierailija
17/23 |
07.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.09.2013 klo 13:01"]

Meidän syyshommat:

- uima-altaan viimeinen puhdistus ja peitto (pulahdan kyllä marraskuulle saakka)

- vielä kerran nurmen leikkaus

- rikkaruohot pois kukkapenkeistä

- syyslannoitus

- pihakivetyksen siivous (kasvusto saumoista)

- metsiköstä vuosivesojen raivaus - tätä riittää.... haluan että mustikkametsä on siisti

- takkapuiden teko

- kaadettavien puiden merkkaus talveksi

- kuolleiden villivadelmien ym risukoiden raivaus

Ihanaa hommaa tällaisella kelillä:)

[/quote]

Jatkaa vielä - tietenkin lehtien haravointi sitten aikanaan

tontti 3000m2

Vierailija
18/23 |
07.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikö syyslannoitus ole myöhäistä jo? olishan tuota hommaa, vajaa hehtaarin tontti täynnään koivuja ja haapoja, kasvihuone, vähän kasvimaata jne. onneksi mies kerää lehdet ruohonleikkurilla. vois kyllä lähteä keräilemään osan kesäkukkaruukuista pois, osa vielä kukoistaa.

Vierailija
19/23 |
07.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.09.2013 klo 13:07"]

eikö syyslannoitus ole myöhäistä jo? olishan tuota hommaa, vajaa hehtaarin tontti täynnään koivuja ja haapoja, kasvihuone, vähän kasvimaata jne. onneksi mies kerää lehdet ruohonleikkurilla. vois kyllä lähteä keräilemään osan kesäkukkaruukuista pois, osa vielä kukoistaa.

[/quote]

Itseasiassa tehty jo pari viikkoa sitten.

16-17

Vierailija
20/23 |
07.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylvän nurmikon huonot kohdat syyskylvönä.