Kuinka moni omainen tietää tarkan lääkityksesi, allergiat ym?
Mulla ei ole mitään läkitystä, mutta mies syö tällä hetkellä jotain lääkkeitä, mutta en minä niitä nyt yhtäkkiä tiedä saati annostuksia.
Kommentit (19)
Minä tiedän tarkkaan mieheni ja lapseni lääkityksen ja annostuksen jne. Tiedän myös äitini ja appiukkoni...
Jos tämä nyt on siihen samaan ICE-ongelmaasi, niin lukaiseppas netistä miten sen koodin kanssa kannattaa toimia. Eli koodi kannattaa laittaa sellaisen henkilön nimen eteen, joka TIETÄÄ mahdollisista lääkityksistäsi ja terveydentilastasi. JA edelleen, ICE ei ole pakollinen. Suosittelisin sinulle kyllä jonkinlaista kontaktia terveydenhuollon puoleen ap, koska näin monen aloituksen tekeminen hyvää tarkoittavasta asiasta ei ole enää normaalia. Oletko ahdistunut?
Mun mies tietää eikä muiden ole tarvekaan tietää. Mies on myös ice-nimen alla mun puhelimessa.
Minä tiedän miehen sairaudet, joihin hänellä on lääkitys, mutta lääkkeiden nimiä en muista. Omien sairauksien kanssa on nyt etsitty sopivaa lääkitystä enkä itsekään meinaa muistaa, mitkä ovat nyt käytössä. Eiköhän ne sairaudet ole tärkeämpiä tietää kuin lääkkeiden nimet.
[quote author="Vierailija" time="06.09.2013 klo 13:19"]
Minä tiedän miehen sairaudet, joihin hänellä on lääkitys, mutta lääkkeiden nimiä en muista. Omien sairauksien kanssa on nyt etsitty sopivaa lääkitystä enkä itsekään meinaa muistaa, mitkä ovat nyt käytössä. Eiköhän ne sairaudet ole tärkeämpiä tietää kuin lääkkeiden nimet.
[/quote]
Juuri näin. Hätätilassa voisit vilkaista kotona olevien purkkien etiketit, joista selviää kyllä lääkkeiden nimet.
Tatuoi reseptit otsaasi...
Jo tiedän miehen ja lasten allergiat ja lääkkeet, samoin mies tietää minun ja lasten.
Minä tiedän kroonisesti sairaan lapseni lääkityksen ja myös toimenpiteet, jos hänen löydetään tajuttomana. Nimeni on ICE-merkinnällä hänen puhelimessaan.
Jokainen omainen. Meidän perheessä kaikki lääkitykset, allergiat, pitkäaikaissairaudet yms. tatuoidaan jokaiselle naamaan. Ne on siitä helppo tarkistaa, jos ei satu muistamaan vaikkapa puolison lääkitystä.
mies,lapset,vanhemmat,isovanhemmat,appivanhemmat,sisarukset heidän puolisot,työkaverit,exä,exän lähisuku,ystävät tietävät pahoista ruoka-aineallergioistani.
Kukaan ei tiedä. Ei edes mieheni. Tai jos kerron hänelle, niin seuraavana päivänä hän ei muista enää mitään. Muille en halua kertoa.
Ei mulla ole mitään, mutta mies on ainoa joka sen tasan varmasti tietää. Sama toiseen suuntaan.
Itse en tiedä äitini, appiukkoni, veljentyttöni tai veljeni sairauksista tai lääkkeistä muuta kuin että 2 ensimmäisellä niitä on.
Ei lääkityksiä ole niin tärkeä tietääkään yleensä. Tärkeintä on tietää, jos on joku lääkitystä vaativa perussairaus: Ja jos on jotain lääkeaineallergioita. Kyllä ammattilaiset nämäkin asiat aika nopeesti saa selville. Normaalilla ihmisellä, jolla ei merkittäviä sairauksia toi ICE-koodi on vähän turha. Ambulanssihenkilökunta erittäin harvoin soittelee omaisille siinä tilanteessa. Monella ei edes ole lääkkeitä lanssissa mukana, mitä antaa potilaalle. Sairaalassa ihmisen tilanne selvitetään muilla keinoin, kuin vaimoille soittelemalla.
Ulkomailla voisin nähdä kyseisen koodin hyödyllisenä, mutta silloin pitää toki osata kertoa ne asiat esim. englanniksi. Samoin muistisairaan ihmisen puhelimeen sellainen kannattaa tallentaa. Tietysti, jos joku löydetään tajuttomana eikä muuten onnistuta henkilöllisyyttä selvittämään, niin voisin kuvitella, että puhelinta käyvät räpläämään, jos sellainen löytyy.
Kaikki. Eikä sillä ole merkitystä, vaikka söisin mitä lääkettä, onnettomuus- tai sairauskohtaustilanteessa sillä ei ole merkitystä.
Ei kukaan. Siksi mulla onkin ICE-koodilla läheisimmät ystäväni, jotka osaavat ilmoittaa eteen päin perheelleni.
Aamun ensimmäisen ICE-aloituksen laatija täällä, hei. En ole tehnyt kuin yhden aloituksen, mutta ilmeisesti aika moni on tarttunut aiheeseen sen jäkeen. Kysyin aloituksessani, mihin ambulanssihenkilökunta tarvitsee omaisiani.
Kukaan omaiseni ei tunne lääkitystäni. Se löytyy vain työterveyshuollon papereista. Onneksi minulla ei olekaan mitään jatkuvaa lääkitystä.
hei ap
Sinulla ei ole lääkitystä, ok. Oletetaan että sinut pahoinpidellään, tai saat sairaskohtauksen lenkkillä jonkin matkan päässä kotoa, näitähän et voi milään ennustaa. Tällöin sinulla ei ole henkkareita mukana, mutta puhelin löytyy. Etkö tahdo että omaisesi (perhe, sukulaiset) saavat tietää sinun olevan sairaalassa, ehkä akuutissakin tilassa?
Tämä tilannehan voi tulla kenelle vaan, terveellekin eteen.
[quote author="Vierailija" time="06.09.2013 klo 13:24"]
Jokainen omainen. Meidän perheessä kaikki lääkitykset, allergiat, pitkäaikaissairaudet yms. tatuoidaan jokaiselle naamaan. Ne on siitä helppo tarkistaa, jos ei satu muistamaan vaikkapa puolison lääkitystä.
[/quote]
Mahtaa olla mielenkiintoista, kun tulee lääkitysmuutoksia. Toivottavasti olette lihavia, niin että riittää poskissa pinta-alaa kaikille annosmuutoksille!
Lopeta nyt jo tää ICE vouhotus. Monta aloitusta liittyen samaan asiaan.