Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos opettajat lomautetaan, onko lapsilla opetusta?

Vierailija
06.09.2013 |

Lapsen koulussa on tulossa lomautuksia. Minulle on epäselvää, onko tuolloin lapsilla koulua, iltapäiväkerhoa ja koulukyytejä? Kyseessä on yli viikon lomautusjakso, minulla ei ainakaan ole mahdollisuuksia ottaa niin paljon lomaa töistä.

Kommentit (31)

Vierailija
21/31 |
06.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lomauttaminen loman aikana on laitonta. Tämä pätee ihan kaikilla aloilla. Toki lomautukset voidaan sijoittaa sellaisiin aikoihin, jolloin toiminta on hiljaisempaa. Koulussakin lomautetaan esimerkiksi syyslukukauden alussa tai juuri ennen kesäloman alkamista tai jonkin muun loman yhteydessä. Itse loman aikana ei kuitenkaan saa lomauttaa yhtään ketään missään työpaikassa. Opettajia ei siis kohdella mitenkään eri tavoin tässä asiassa.

Opettaja vain on vastuussa vähän muustakin kuin luokan edessä seisomisesta. Jos luokassa ei ole vastuuaikuista läsnä, oppilaat ovat oman onnensa nojassa. Tulee kunnille aika kalliiksi, jos joku siellä teloo itsensä tai luokkalaisensa. Mitä ajattelisit siitä, että päiväkodissa olisi joku ryhmä ihan itseksensä viikon ajan tai sairaalassa olisi jokin osasto ilman hoitajia viikon silloin tällöin?

Enpä ole muuten koskaan kuullut, että joku sairaanhoitaja olisi ostanut lääkkeitä potilaille omasta palkastaan.

Vierailija
22/31 |
06.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen Lto ja olen ollutlomautettuna kahdesti heinäkuun. omat klomana eivät olis tuohon riittäänee ja päiväkoti oli kiinni.  Minkäs teet.

Opettajat ovat itse vastastaneet henkeen ja vereen kaikille muille aloille  itsestään selvää kukausi palkkausta. Siitän tästäkin polemiikista päästään . Palkkka juoksee niinä kuukausina kun on töissä ja vuosilomilla. Säästökään jokainen siitä sitten ihan itse itse sen ylimäärieten lomein toimneentulon. Pien päästäänkin sitten lyhentämään koululaisten  ylipitkiä lomia, kun opettajat kilvan alkavat huutamaan lisää opetuksellisia viikkoja.

[quote author="Vierailija" time="06.09.2013 klo 09:12"]

Kakkoselle: Sittenhän sinutkin voi lomauttaa lomasi aikana, vai mitä?

Ymmärrät varmaan, että jos näin annettaisiin tapahtua, niin malli kyllä seuraisi muillekin ammattialoille. Sitä paitsi opettajien palkan pitäisi siinä tapauksessa nousta. Tiedät varmaan opettajien palkkan määräytymisen historiasta sen, että ennen ei todella saatu kesäajalta palkaa ja opettajat säästivät kesää varten. Tavasta luovuttiin ja 10kk palkaa jaettiin 12 kuukaudelle, jolloin kk palkka pieneni, eikä kesää varten tarvinnut säästää. Tämä järjestelmä pitäisi siinä tapauksessa myös purkaa.

[/quote]

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/31 |
06.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse 90-luvulla käynyt koulua muutaman kuukauden niin, että opettaja oli lomautettu. Opettajat lomautettiin porrastetusti, eli kaikki luokat eivät olleet opettajattomia samaan aikaan. Käytännössä se meni niin, että alimmat luokat saivat opetusta ja ylimmillä luokilla olevia käytiin katsomassa pari kertaa päivässä. Aikamoinen hullunmyllyhän siellä luokassa koko ajan oli, ja käytännössä pääsimme kotiin useimmiten puolikkaan koulupäivän jälkeen. Tehtäviä oli vino pino, mutta tiesimme, että niitä ei tulla koskaan tarkastamaan. Piirtelimme ja teimme värityskuvia aikamme kuluksi.

Vierailija
24/31 |
06.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ydinkysymys kuuluu : onko koululaisten kesäloma-aika opettajille lomaa vai opetuksetonta aikaa ? Miten tämän OAJ määrittelee ?

Jos tuo kesäloma tosiaan on LOMAA, ja vieläpä on osa vuosipalkkaa, miksi sitten se äitiyslomansijainen joka on ollut elokuusta toukokuuhun töissä, ei saa sitä ITSE ansaitsemaansa lomaa pitää vaan sen ottaa viranhaltija ?

Toisen ansaitsemat rahat ?

Niin kauan kuin tämä räikeän epäoikeudenmukainen järjestelmä on voimassa, on turha väittää että kyseessä on normaali vuosiloma. Ei ole.

Vierailija
25/31 |
06.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.09.2013 klo 13:42"]

Lomauttaminen loman aikana on laitonta. Tämä pätee ihan kaikilla aloilla. Toki lomautukset voidaan sijoittaa sellaisiin aikoihin, jolloin toiminta on hiljaisempaa. Koulussakin lomautetaan esimerkiksi syyslukukauden alussa tai juuri ennen kesäloman alkamista tai jonkin muun loman yhteydessä. Itse loman aikana ei kuitenkaan saa lomauttaa yhtään ketään missään työpaikassa. Opettajia ei siis kohdella mitenkään eri tavoin tässä asiassa.

Opettaja vain on vastuussa vähän muustakin kuin luokan edessä seisomisesta. Jos luokassa ei ole vastuuaikuista läsnä, oppilaat ovat oman onnensa nojassa. Tulee kunnille aika kalliiksi, jos joku siellä teloo itsensä tai luokkalaisensa. Mitä ajattelisit siitä, että päiväkodissa olisi joku ryhmä ihan itseksensä viikon ajan tai sairaalassa olisi jokin osasto ilman hoitajia viikon silloin tällöin?

Enpä ole muuten koskaan kuullut, että joku sairaanhoitaja olisi ostanut lääkkeitä potilaille omasta palkastaan.

A opettajat eivät OLE LOMALLA kesä- elokuun puoleen väliin vaan heillä on vuosi loma ja opetukseton aika . Tällöin opetuksettomana aikana voitaisiin  kyllä lomauttaa.

B)

olen TH. ja kyllä olen ostanut  m setetoskoopin , korvakuume mittarin ja  haavanhoitotitteita omasta palkkapusssistani kun työnanatajan  ( kunnan )tarjoamat välineet ovat olleet surkeat.

[/quote]

Vierailija
26/31 |
06.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettajilla on laskennallinen vuosiloma kesällä (30pv). Se on noin kesäkuun puolesta välistä heinäkuun puoleen väliin. Siltä ajalta maksetaan lomarahat. Muu aika (kesäkuun alku, heinäkuun loppu ja elokuun alku) ovat opetuksetonta aikaa.

Vierailija
27/31 |
06.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koululaisen kesälomaan sijoittuvat sekä opettajien kesäloma että opetukseton aika. Kesäloma on palkallinen kuten kaikilla muillakin aloilla, myös sinun työssäsi (jos olet töissä etkä yhteiskunnan loinen, joka pelkää tukien alenemista). Opetuksettoman ajan palkka on tienattu lukuvuoden aikana etukäteen. Sinäkin voit näin tehdä ja pyytää työnantajaasi maksamaan kymmenenä kuukautena sinulle pienempää palkkaa ja pitää sitten yhden lorvimiskuukauden ja maksattaa talven aikana säästyneen palkanosan tuossa kuussa, jos työnantajasi tähän vain suostuu. Huomaa, että tuossa kuussa sinun kuitenkin täytyy tehdä läjä paperitöitä, jotta pystyt heti aloittamaan työt loman jälkeen täydellä teholla.

Se, että sijaiset eivät saa kesäajalta talven aikana säästynyttä palkanosaa, on räikeä epäkohta, jota OAJ on yrittänyt vuosien ajan oikaista. Työnantajapuoli on vastustanut asiaa. Tietysti sijaisille maksetaan lomarahat työssäolokuukausilta. Toisaalta tiedän moniakin sairaanhoitajia, jotka ovat tehneet kymmenen vuotta pätkätyötä pätkän perään niin, että heille on maksettu aina lomarahat ja aloitettu uusi pätkä heti edellisen jälkeen, eikä hoitaja ole missään vaiheessa voinut pitää yhtäkään lomaa. Siis kymmenen vuotta töitä ilman lomia, ellei pidä kahden pätkän välissä palkatonta vapaata. Näitä epäkohtia löytyy monelta alalta.

Vierailija
28/31 |
06.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Summa summarum: opettajilla ON vuodessa toista kuukautta opetuksetonta aikaa, joka ei ole vuosilomaa. Estettä lomautusten toteuttamiseen opetuksettomana aikana ei ole (paitsi OAJ:n edunvalvonta)  .

Vierailija
29/31 |
06.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.09.2013 klo 14:03"]

olen TH. ja kyllä olen ostanut  m setetoskoopin , korvakuume mittarin ja  haavanhoitotitteita omasta palkkapusssistani kun työnanatajan  ( kunnan )tarjoamat välineet ovat olleet surkeat.

[/quote]

Nuo maksavat noin 150-200 euroa yhteensä, ja stetoskooppi ja korvakuumemittari ovat käyttökelpoisia useita vuosia. Pienetpä ovat ostoksesi verrattuna opettajien vuosittaisiin ostoksiin omilla rahoilla. Eihän tuosta ylity edes verottajan antama työtarvikekatto, joka opettajilla on noin 600 euroa.

Vierailija
30/31 |
06.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.09.2013 klo 14:17"]

Summa summarum: opettajilla ON vuodessa toista kuukautta opetuksetonta aikaa, joka ei ole vuosilomaa. Estettä lomautusten toteuttamiseen opetuksettomana aikana ei ole (paitsi OAJ:n edunvalvonta)  .

[/quote]

No tuossa tapauksessahan opettajat alkaisivat sitten vaatia, että 12 kuukaudelle jaettu palkka aletaan taas maksaa 10 kuukaudessa ja ovat poissa töistä sen 2 kuukautta. Jolloin lomautus pitäisi toteuttaa opetuksen aikana. Eikä kukaan voittaisi mitään, paitsi saataisiin vähän lisää paperityötä joka paikkaan. 

Vierailija
31/31 |
06.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on näköjään lähtenyt vähän lapasesta ohi aiheen, mutta ei se mitään, tähänkin voin kommentoida. Minun mielestäni jos opettajia lomautetaan, niin kouluaikana tottakai. Ihan vaan siksi, että nykymaailmassa työnantajat etsii kaikkia mahdollisia porsaanreikiä, jolla voitaisiin saada työntekijöistä enemmän irti vähemmällä palkalla. Jos lomautukset ei haittaa ketään, ei niistä nouse melua, jolloin niitä on aina helpompi tehdä. Siksi ehdottomasti ei opettajien lomautuksia kesäaikaan.  ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi kaksi