Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

raskaushepatoosi

01.08.2008 |

Olisko täällä paikalla ketään asiasta tietävää? Eilen neuvolassa valitin lievää kutinaa,koska suvussa on ollut hepatoosia terkkari passitti suoraan verikokeeseen. ALAT 117,ASAT 56 ja AFOS 254,sappiarvot saa vasta alkuviikosta. Terkkari tuntui olevan huolissaan,mutta epäselväksi jäi kuinka huolissaan minun pitäisi olla. Äitipolille aika vasta tiistaina,pitkä aika odottaa ja miettiä. Tiedän sapen olevan "tärkein" arvo,mutta osaako kukaan sanoa näistä mitään. Minkälaisia maksa-arvoja teillä on ollut ja mitä silloin tehty?

Kommentit (2)

Vierailija
1/2 |
01.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta kahdella kaverillani on todettu toisessa raskaudessa raskaushepatoosi. Heidän maksa-arvoistaan en tiedä, mutta tarkkaan syyniin joutuivat loppuraskaudeksi.

Toinen joutui osastolle (jorviin), missä vietti 2 viikkoa, vauvan sydänääniä kuunneltiin 2 kertaa päivässä ja liikelaskentaa piti pitää vuorokauden ympäri. Synnytys käynnistettiin tasan rv. 38 lauantaina (yleensähän käynnistyksiä ei ajoiteta viikonloppuun), lopputuloksena terve vauva.

Toinen kaverini synnytti P-KKS:ssa, siellä ei tarvinnut jäädä osastolle, mutta viikon ajan joutui käymään joka päivä kontrollissa äitipolilla. Hänelläkin synnytys käynnistettiin, tarkkoja viikkoja en muista, hepatoosi todettiin aika myöhäisessä vaiheessa. Terve tyttö syntyi tässäkin tapauksessa.

Olen ymmärtänyt, että raskaushepatoosi voi olla vaarallinen vauvalle. Tarkkaile vauvan liikkeitä ja heti polille jos liikkeitä ei tunnu.

Hepatoosiin ei ole muuta parannusta kuin synnytys, näin olen ymmärtänyt. Hormonaalista ehkäisyä ei kuulemma voi käyttää raskaushepatoosin jälkeen enää koskaan.

Vierailija
2/2 |
01.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihan pakko vastata ku ite olen käyny kans kokeessa ja kaikki arvot ok mutta mulla on nämä viitearvot tässä paperila..

elikkä normaalit on:

ALAT10-45

ASAT15-35

AFOS35-105

SAPPI0-6

En tiiä onko nää kaikille samat mutta mulla on labrasta tulostettu paperi jossa siis mun tulokset kaikesta mitä otettiin ja siinä vieressä normaali arvot..että kyllä nuo aika korkeet kai on nuo sun arvot mutta ei se tilanne ilmeisesti oo kovin hätäinen ku ei käskeny äippäpolille samantien..

onnea ja peukut pystyssä ettei se sappiarvo olis huono:)ja muutenki kaikki menis hyvin..

simppu rv 26+2

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla