Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkä ikäiset ostavat omat vaatteensa?

Vierailija
22.08.2020 |

Minkä ikäiset lapset teillä ovat ostaneet itse omat vaatteensa (vanhempien rahoilla)? Siis menneet yksin/kaverin kanssa kauppaan ja hommaanneet jotain päälläpidettävää?

Voiko jossain vaiheessa jo "pakottaa" lapsensa tuohon. Meillä on kovaa vauhtia kasvava 16 v poika, jolla tarkka maku. Ei juurikaan suostu ramppaamaan äidin kanssa kaupoissa, ei itse surffaa nettivaatekaupoissa ja ei todellakaan mene etsimään itselleen vaatteita, vaikka nykyisin on lukiossa ison kaupungin keskustassa, jossa lähellä valtava määrä liikkeitä.

Mä sitten surffailen mahdollisesti sopivia vaatteita, kysyn kävisikö tai laitan kaupasta kuvia vaate-ehdotuksista. Voisin jo mielellään siirtää tämän homman pojalle itselleen.

Entä milloin voisi luottaa, että teinityttö kavereineen ostaisi jotain "järkevää" jos hänet heittäisi kavereineen kauppakeskukseen?

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
22.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku 14 vuotias ehkä?

Vierailija
2/19 |
22.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olin 13- vuotias kun maksoin ja ostin kaikki vaatteeni itse tienaamillani rahoilla (kävin naapurustossa lastenlikkana).

Oma tyttöni on ostanut minun rahoillani omia vaatteitaan n 13 vuotiaasta lähtien. Ostan jotain satunnaista hänelle enää itse. Nyt hän on 16- vuotias.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
22.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi käyttää niin pitkään sinun ostamiasi vaatteita kunnes tajuaa itse ostaa. Vaikka on miten tarkka maku niin ostat sitä mitä sinä haluat. Kyllä nuori jossain vaiheessa ymmärtää vinkin.

Vierailija
4/19 |
22.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Unohdin vastata tuohon teinityttö kysymykseen.

Kyllähän niitä harhalaukauksiakin tuli sekä minulle aikoinaan että silloin alkuaikoina 13- vuotiaalle tytölle. Mutta sehän opettaa vaan miettimään ostettavan vaatteen järkevyyttä. Anna teinin siis tehdä pari harhaostoa. Tyttäreni esim osti itselleen talvikengiksi ohuet syyskengät ja oppi kyllä kerrasta että talvikengissä tärkeintä ei ole ulkonäkö.

Itselläni on nyt 13- vuotias poikakin mutta hän ei ole mitenkään kypsä ostelemaan itse vaatteitaan. Kattellaan parin vuoden päästä.

Vierailija
5/19 |
22.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä keskimmäinen, 16 vuotias tyttö, tilaa netistä suurimman osan vaatteistaan minulta kyselemättä omilla rahoillaan. Hankinnat ovat olleet aina fiksuja ja siistejä vaatteita, jotka olen maksanut hänen tililleen jos tytär muistaa kertoa tilauksistaan. Joskus vain laitan hänen tililleen pari sataa, niin saa sitten tilata rauhassa. Joskus lähdemme myös jonnekin kauppakeskukseen ihan muuten vain, käymme ostamassa molemmille vaatteita, syömässä ja viettämässä ihan hyvää aikaa kahdestaan.

Vanhin, 19 vuotias tyttö, ostaa uusia vaatteita harvoin ja käyttää vaatteitaan vuosia. Hänet saan puoliksi pakottaa kauppaan, mutta harvoin sieltä mitään löytyy ja hän ei kuulema tarvitse mitään. Tytär pukeutuu siististi, mutta rennommin kuin pikkusiskonsa.

14 vuotias poika lähtee muitaman kerran vuodessa kauppaan ja se olen minä joka kannan hänen eteensä vaatteita ja käsken sovittamaan. Yleensä jotain löytyykin. Hän saattaa myös tilata netistä joitakin huppareita omilla rahoillaan, jotka huomaan kun ne ilmestyvät hänen päälle. Maksan vaatehankinnat takaisin kyllä. Pojan pukeutuminen on rennon urheilullista harrastusten mukaan.

Vierailija
6/19 |
22.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tytöt ehkä noin 15v. Poika nyt 17v. Ei tykkää shoppailla (en minäkään). Kertoo mitä ja minkätyylistä tarvitsee. Valitsen Zalandon sivuilta vaihtoehtoja ja niistä valitsee ne, joista tykkää. Aikaa kuluu noin vartti ja tehdään pari kolme kertaa vuodessa (keväällä, syksyllä ja joulun jälkeen).

Vierailija
7/19 |
22.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän ole ensisijaisesti kiinni kyvystäsi määrätä se ostoksille. Lopetat ostoehdottelun, neuvot nettiin ja Käsket pyytämään itsesi, kun pitää maksaa. Tai annat huntin kouraan ja kerrot mitä vaatteita niillä pitää tuoda.

Vierailija
8/19 |
22.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on 12-13 vuotiaina alkaneet ostaa itsekin mutta edelleen äiti kelpaa shoppailukaveriksi. Jostain kymmenen ikäisestä asti ovat halunneet sanoa omiakin mielipiteitä ja kysyneet vaatteita, mitä haluavat. Siihen asti ostin melko oman mieleni mukaan. Olen ajatellut että n. 16-vuotiaana ostaisivat jo pääasiassa itse, siihen olen yrittänyt opettaa että osaavat valita ja koostaa asukokonaisuuksia. Vaateostoihin saavat käyttää kuukausirahaansa sekä kesätienestejään, osinkotulot pienistä osakesäästötileistään säästetään ja sijoitetaan osakkeisiin vielä opintoja ja kotoa poismuuttovaihetta varten että on vähän osinkotulojakin opintotukien ja työtulojen lisäksi sitten kun omat kulut heillä kasvavat muttei vielä kokopäiväisiä ja jatkuvia ansiotuloja. Kuukausirahasta ja kesätienesteistä vaatteiden ostaminen opettaa sitä ettei raha kulu heti kun sen saa vaan oppivat kerryttämään tilinpohjalle isompia hankintoja varten ja vanhin osaa jo myydäkin käytettyjä vaatteitaan. 

Vierailija
9/19 |
22.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän ole ensisijaisesti kiinni kyvystäsi määrätä se ostoksille. Lopetat ostoehdottelun, neuvot nettiin ja Käsket pyytämään itsesi, kun pitää maksaa. Tai annat huntin kouraan ja kerrot mitä vaatteita niillä pitää tuoda.

Meidän poika käyttää mieluummin aivan liian pieniä vaatteita tai likaisia vaatteita, kuin ostaa niitä.

Kengätkin pitäisi ostaa. Nyt kulkee pari kokoa liian pienillä läpsyillä.

Vierailija
10/19 |
22.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meidän poika käyttää mieluummin aivan liian pieniä vaatteita tai likaisia vaatteita, kuin ostaa niitä.

Kengätkin pitäisi ostaa. Nyt kulkee pari kokoa liian pienillä läpsyillä.

Typerystäkö kasvatat? En ymmärrä. Varmaan pojan isä on samanlainen tollo.

Vierailija
11/19 |
22.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu varmaan niin lapsesta. Poikani ovat 20 v. ja 18 v. Vanhempi alkoi ostamaan 13 v., jolloin ei suostunut enää menemään edes samaan aikaan kauppaan kanssani, häpesi minua. Nuorempi puolestaan vasta 18 v. , siihen asti toimittiin esim. niin, että valitsin netistä ehdolle vaikka 6 T-paitaa ja sanoin, että valitse itsellesi 3 paitaa, joko näistä ehdotetuista tai muista itse valitsemistasi.

Vierailija
12/19 |
22.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poikani oli 4-vuotias kun teippasi Eminemin kuvan vaatekaappinsa oven sisäpuolelle ja sanoi, että tahtoo sit pukeutua noin😄

Mutta 12-vuotiaasta sitten on käynyt itse vaateostoksilla. Joskus kyllä olin mukanaan ja vaikka itse inhoan vaateostoksilla käyntiä on hänen kanssaan edelleen ailuiseksi jo kasvettuaan ihan hauskaa käydä ostoksilla.

Vierailija
13/19 |
22.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten tarkistatte että vaatteet ovat sopivia??

Vierailija
14/19 |
22.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten tarkistatte että vaatteet ovat sopivia??

Millä tavalla sopivia?

Vierailija
15/19 |
22.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä aloin itsenäisesti ostamaan vanhempien rahoilla vaatteeni 12-13v. paikkeilla.

Mun mielestä oli ihan parasta ku pääs rauhassa kaupoille ja sovittamaan😄

Vierailija
16/19 |
22.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoinen 19v on nyt ostanut täysin itse pari vuotta. Pari kertaa vuodessa ostan alushousu- ja sukkapaketin ja joskus ostelen t-paitoja.

Nuoremmat 17v ja 14v asuu kotona ja laittavat nettikaupoista puhelimeeni linkkejä vaatteisiin ja sitten tilaan. Yleensä, kun toinen jotain haluaa niin kysyn toiseltakin onko jotain mitä haluaisi.

Vierailija
17/19 |
22.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekisin niin. Että en osta mitään ennen kuin pyytää

Vierailija
18/19 |
22.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapset tykkää edelleen käydä mun kanssa vaateostoksilla. Ovat aina tykänneet. Vanhin 22v ja nuorin 14v. Vanhin opiskelee vielä niin maksan kulut ja elämisen opiskelujen ajalta. 

Vierailija
19/19 |
22.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun lapset tykkää edelleen käydä mun kanssa vaateostoksilla. Ovat aina tykänneet. Vanhin 22v ja nuorin 14v. Vanhin opiskelee vielä niin maksan kulut ja elämisen opiskelujen ajalta. 

Piti vielä sanoa että itse en ostanut omatoimisesti vaatteita niin kauan kuin asuin vanhempieni luona. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme kaksi