Elatusmaksu
Olen alkanut itsekseni ihmettelemään mieheni ja hänen exänsä sopimusta elareista. Mieheni siis maksaa exälle, lapsi vanhemmilla 50/50. En tiedä paljonko mieheni maksaa elareita, mutta sanojensa mukaan maksimia (ei siis ole mitään kohtuullistamisvähennyksiä). Mies maksaa elareiden lisäksi puolet päivähoitomaksusta, parturit, lääkärikäynnit, kaikki vaihtoon liittyvät kuljetukset (matka yht 70km), säännölliset lääkkeet.
En tiedä näistä elari-asioista mitään, mutta onko tämä normaalia? Eikö näitä maksuja pitäisi maksaa juurikin sillä elatusmaksulla?
Kommentit (41)
Miksi et ota lapsetonta miestä? Tätä samaa kitinää aina'
He ovat asian sopineet ja se ei sinulle kuulu. Meillä myös 50/50, mies maksaa elareita, minä ostan vaatteet ja koulutarvikkeet, harrastukset yms puoliksi.
He ovat sopineet asian näin, jälkikasvun parhaaksi, ei tuossa mitään ihmeellistä ole.
Vierailija kirjoitti:
He ovat sopineet asian näin, jälkikasvun parhaaksi, ei tuossa mitään ihmeellistä ole.
Eli ylläpitävät ns samaa elintasoa kuin yhdessä ollessaan.
Mitkä muka "maksimielarit", eihän sellaisia olekaan.
Haluat siis pihin kumppanin, etsi sitten toinen.
Mitään maksimielatusmaksua ei tosiaan ole määritelty. Ettei mies maksaisi ns. minimin verran, jonka Kelasta saa jos elatusvelvollinen on maksukyvytön? Se on n. 160 e/kk per lapsi.
Asia on sen takia alkanut mietityttämään, koska nyt miehen rahat eivät riitä yhteisen lapsemme kuluihin. Eli hän maksaa oman lapsensa kulut ja minä maksan kaikki yhteisen lapsemme kulut yksin.
AP
Jo on taas ollut nopeaa toimintaa.
Vierailija kirjoitti:
Asia on sen takia alkanut mietityttämään, koska nyt miehen rahat eivät riitä yhteisen lapsemme kuluihin. Eli hän maksaa oman lapsensa kulut ja minä maksan kaikki yhteisen lapsemme kulut yksin.
AP
Outo isukki, tykkää vain toisesta lapsestaan ja tästä huolehtii, miksi?
Yksinkertaisilla miehillä voi ilmeisesti olla vain yksi lapsi.
Ehkä kokee olevansa velkaa noille ekoille kun jätti heidän äitinsä. Ota itsekkin ero. Sitten mies maksaa lakisääteiset.
Miten teillä ap taloudessa jaetaan kulut? Onko kaikki muuten 50/50, mutta sinä lisäksi maksat yksin lastenne kulut, vai miten teillä asiat menee?
Vierailija kirjoitti:
Miten teillä ap taloudessa jaetaan kulut? Onko kaikki muuten 50/50, mutta sinä lisäksi maksat yksin lastenne kulut, vai miten teillä asiat menee?
Aikalailla juurikin noin. Meillä on yhteinen "taloustili" jonne molemmat laittaa tuloihin suhteutetun saman suuruisen summan. Tililtä maksetaan laina, vakuutukset, laskut. Ruokakaupassa käyn yleensä minä. Ja tosiaan lapsen kulut on jäänyt minulle. Tiedän ettei miehelläni ole oikeasti varaa osallistua. Siksi ihmettelen miksi hänen pitää elareiden lisäksi maksaa muita lapsensa juoksevia kuluja . Tämä on siis äidin vaatimus, ei miehen oma halu. Ja vielä kerrottava se, että äiti pyytää jatkuvasti tulojen tarkastusta, josko maksua saisi nostettua.
AP
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aikalailla juurikin noin. Meillä on yhteinen "taloustili" jonne molemmat laittaa tuloihin suhteutetun saman suuruisen summan. Tililtä maksetaan laina, vakuutukset, laskut. Ruokakaupassa käyn yleensä minä. Ja tosiaan lapsen kulut on jäänyt minulle. Tiedän ettei miehelläni ole oikeasti varaa osallistua. Siksi ihmettelen miksi hänen pitää elareiden lisäksi maksaa muita lapsensa juoksevia kuluja . Tämä on siis äidin vaatimus, ei miehen oma halu. Ja vielä kerrottava se, että äiti pyytää jatkuvasti tulojen tarkastusta, josko maksua saisi nostettua.
AP
Ei kenenkään ole pakko maksaa mitään minkään epävirallisten vaatimusten perusteella. Kuulostaa oudolta että asutte yhdessä mutta et tiedä mitä mies maksaa vaikka tiedät että nainen vaatii tarkistuksia?
On kaksi eri asiaa miten te sovitte ydinperheen sisäiset rahakuviot ja sitten taas se mitä mies maksaa eksälleen. Nämä eivät liity toisiinsa.
Miksi sä lisäännyit valmispakkaus miehen kanssa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP
Menkää lastenvalvojalle tekemään tarkastus. Voi tulla äidille yllätyksenä, että elatusvastuuksi huomioidaan myös tämä yhteisenne.
Ei voi muuta sanoa kun että on teillä omituinen suhde. Miksi edes olette yhdessä?
Juu lain mukaan elatusmaksut kattaa kulut, mutta huolehtiva vanhempi maksaa enemmän. Asia ei sinulle kuulu.