Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voiko Porin juoksukoulua noudattaa koiran omistajana?

Vierailija
03.09.2013 |

Mä olen jo pari kesää yrittänyt opetella juoksemaan, mutta laihoin tuloksin. Aina alkaa joku paikka jaloissa brakaamaan oikein kunnolla. Porin juoksukoulua kehuvat kaikki ja sitä aina suositellaan, kun on juoksun harjoittelusta kysymys. Mulla on iso koira, joka tarvii lenkkiä. En voi sen kanssa tehdä 15 minuutin happihyppelyä eikä meidän perheestä kukaan muukaan lenkitä sitä. Meekö tuo porin juoksukoulu ihan plörinäksi, jos teen sen lisäksi joka päivä vähintään tunnin reippaan kävelylenkin?

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
03.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis eikö se koira pysty juoksemaan yhtään, ehkä tekis juoksukoulu sillekin hyvää?

Vierailija
2/17 |
03.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi juosta, mutta kun tuossa ohjelmassa ekalla viikollakin on tosi vähän liikuntaa. Kävele 5 min. ja juokse 2 min. Toista harjoittelu kotimatkalla. Seuraavana päivänä 30 min. Kolmantena vapaapäivä kävelylenkki. Tuo on aivan liian vähän koiralle.

Mullahan on mennyt tuo juoksun harjoittelu aina penkin alle, koska en kestä tuollaista hidasta vauhtia. Haluan juosta heti ja paljon ja sitten se kostautuu ajan kanssa. Koira on sitä luokkaa, että jaksaisi juosta aivan tolkuttomasti, emäntä vain ei pysty siihen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
03.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juoksukoululla minäkin onnistuin ja ei ole mikään ongelma, että kävelet sen lisäksi. Kaikki kävelyosiot voit suoraan korvata koiralenkeillä, jos koirasi ei ole sellainen "haistelen-tässä-5-min" tyyppiä. Ensin juoksukoulu ja sitten lenkille koiran kanssa on loistava palauttava kävelykin. Venyttelyä päälle.

Vierailija
4/17 |
03.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No haloo, lisäät vain nykyiseen koiranulkoiluttamiseen nuo juoksuosuudet ja thats it. Tuo ohjelma on tarkoitettu täysin rapakuntoisille.

(miten voi olla noin avuton...)

Vierailija
5/17 |
03.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis mitä mä oikein olen sekoillut! Seuraavana päivänä 30 min kävelylenkki ja kolmantena vapaapäivä. 

Ok. Sehän meniskin hienosti, että normaalien kävelylenkkien ohessa tekee tuota Porin juoksukoulua..

Ap

Vierailija
6/17 |
03.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta kai voi tehdä koiranomistajana... Itselläni niin pieniä koiria että ne ei voi juosta semmoisia matkoja kuin Porin juoksukoulussa aikuisen ihmisen juoksuvauhtia (eivätkä muutenkaan tykkää juosta, saavat haistella lenkillä ja merkkailla rauhassa), joten olen koko ohjelman ajan ulkoiluttanut erikseen koirat (yht. noin 2 tuntia päivässä rauhallista kävelyä) ja tehnyt Porin juoksukoulun juoksemiset erikseen. Ei mitään ongelmaa.

Vierailija
7/17 |
03.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä voit ne koirakävelyt tehdä sen juoksukoulun lisäksi. Niin tein minäkin. Alkuunhan ne juosksulenkit on todella lyhyitä. Tein alkuun sen "juoksulenkin", hain koiran kotoa ja sitten mentiin kävelylle.

Aloitin porin juoksukoulun toissa keväänä, jolloin olin aivan rapakuntoinen. En jaksanut edes kävellä 5km lenkkiä ilman istuskelutaukoa. Viiden viikon jälkeen koira lähti juoksulenkeille mukaan. Nyt meidän yhteinen lempiharrastus on canicross.

Vierailija
8/17 |
03.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitti! Olen tosiaan avuton. Mulla ei ole yleensä koiran kanssakaan mikään hidas vauhti eikä matkatkaan ole pienimmästä päästä. Sen takia ajattelin, että se häiritsee tuota juoksukoulua ja loppujen lopuksi mä päädyn taas lopettamaan juoksun, koska jalkoja särkee.

Mutta kiva kuulla, että se onnistuu normaalien lenkkien ohessa. =)

Ap

Vierailija
9/17 |
03.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko oli googlata tuo canicross ja kuulosti aika makeelta. Joskus jollain metsälenkillä olen miettinyt, että koiran hihna pitäisi saada kiinni johonkin vyölaukkuun, mutta en tiennyt, että tuollaista oikein harrastetaankin. Siinähän onkin mun seuraava tavoite. =)

Ap

Vierailija
10/17 |
03.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan ohi aiheen, mutta miksi teiläl on viesteissä niin paljon RIVINVAIHTOJA? Ärsyttävää lukea noin harvaa tekstiä

Vierailija
11/17 |
03.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikset vain kävele reippaasti joka päivä 45-60 minuttia? Siis todella reippaasti. Keskinopeudella 7.5-8 km/h. Itse teen niin.

Vierailija
12/17 |
03.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kävelenkin. Yleensä pidempäänkin. Toki koira käy välillä asioilla, mutta pitkän hihnan kanssa tekee ne usein miten vauhdissa. En todellakaan harrasta mitään puskissa seisoskelua koiran kanssa. En tosin tiedä vauhtia, mutta aika kovaa kuitenkin. Haluan silti juosta. Mun unelma on juosta meidän lempparilenkki. Tähän saakka se ei ole onnistunut lähellekään, kun jalat ovat alkaneet kiukuttelemaan. Nyt ajattelin onnistua tuon Porin juoksukoulun kanssa.

Vierailija
13/17 |
03.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koiran voit tosiaan ottaa mukaan myös juoksulenkille, mutta kannattaa hankkia sitten se vyö, ettei tarvi pitää hihnaa kädessä (voi haitata omaa juoksua). Jos canicrossia haluat harrastaa, niin koiralle sopivan kokoiset vetovaljaat ja hihna, joka on osittain joustava. Canicrossissa tosiaan tarkoitus, että koira juoksee edellä ja vetää, mutta tietenkin voit opettaa koirasi myös juoksemaan vierellä/takana tai miten nyt haluatkin. Koiralle kannattaa opettaa veto-komennon lisäksi myös hidastus-, pysähdys-, oikea- ja vasen-käskyt.

Täällä 3kg toyvillakoira on ihan innoissaan jo nähdessään vetovaljaat ja vetää innokkaasti lenkillä, vaikkei ton kokoisesta mitään apua omaan juoksuun olekaan.

Vierailija
14/17 |
03.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen verran mitä mä olen koirani kanssa juossut, niin tykkään kun se juoksee rinnalla. Ja isolla tiellä rekkojen tullessa vastaan vetäytyy mun taakse. ;-) Olishan se toisaalta kiva, jos joku vetäisi mäkeä ulös, ne kun ovat mun heikko kohta.

Ihan heti en varmaan kehtaa vetovaljaita ostaa, kun en vielä pysty juoksemaankaan pitkiä matkoja, mutta googlaan mistä niitä saa ja käyn heti ostamassa, kun (ei jos) juoksu alkaa sujumaan.

Ap

Vierailija
15/17 |
03.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä canicrossissa varusteena on koiralla tavallinen Hurtan y-valjas ja vyö on halpahallista ostettu Bestfriendin halpis, samaa sarjaa on se joustava talutin. Eli kohtuu pienillä investoinneilla pääsee alkuun.

Vierailija
16/17 |
03.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen käyttänyt ihan tavallista flexiä/valjaita leveässä nahkavyössä. Koira on noin 10kg painava mäyräkoira uros. Meillä ainakin koira menee hienosti 5-6 km juoksulenkin pururadalla. Alkuun vaan pitää saada haistella ja tehdä pissat ja kakat. Juoksu aloitettiin 100 m juoksua ja 100m kävelyä vuorottelulla...

Vierailija
17/17 |
03.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mä olen tehnyt aktiivisen juoksuharjoittelun ohella päivittäin kaksi tunnin kävelylenkkiä koiran kanssa. Ei sillä ettei toi koira voisi juosta, mutta mulla menee hermot siihen kun se päättää puolessa välissä että nyt ois kiva pelkästään merkkailla. Välillä olen juossut koirankin kanssa, lyhyitä viiden kilsan lenkkejä. Kesällä koiraa ei voinut juoksuttaa ollenkaan kun oli niin kuumat säät. Jos tuo juoksukoulu alkaa noin pienin askelin niin käevlyt siihen lisäksi ovat pelkkää plussaa :)

Ei oo iskeny ylikunto vaikka 2 h kävelyä päivässä ja siihen päälle juoksupäivinä 1-2 tunnin juoksulenkki. Toki lepopäiviä juoksusta, mutta kävelystä ei koskaan.