Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko tällainen kiusaamista? Luokan tytöt menevät ruokatunnilla

Vierailija
03.09.2013 |

eri pöytään istumaan, yksi tyttö siis saa istua yksin. Välitunnilla menevät syrjemmäs, ettei tämä yksi tulisi mukaan. Jos yrittää tulla menevät kauemmas. Jos tämä yksi tyttö tulee ruokapöydässä viereen, tytöt ovat hiljaa. Luokassa vain vähän tyttöjä, joten tämä on mahdollista. Onko kiusaamista, vain onko kaikilla oikeus olla rauhassa kaveriensa kanssa koulussa? Kyse 12-vuotiaista.

Kommentit (41)

Vierailija
21/41 |
03.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle tehtiin tuota lukiossa. Ihan ilmiselvää kiusaamista. Muistan vieläkin, kuinka ihanaa oli ensimmäinen kesä töissä lukion jälkeen, kun työkaverit olivat aikuisia, jotka osasivat käyttäytyä ihmisiksi ja ottivat mukaan porukkaan, vaikka weirdo olenkin.

Vierailija
22/41 |
03.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän tuo noin ilmaistuna haisee kiusaamiselta. Opettajan pitäisi puuttua ainakin ruokalakäytökseen, sillä se on oppimistilanne. Opettaja voisi hajoittaa ulkopuolle sulkevan ryhmän ja määrätä istumajärjestyksen ruokalassa. Välituntikäytökseen voi puuttua valistuksella.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/41 |
03.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai se on kiusaamista. Mutta kaikkien kanssa ei vaan tule toimeen tai ole kaveri. Mitään et saavuta sillä että koulun kautta pakotat nuo ottamaan tyttäresi mukaan.

Vierailija
24/41 |
03.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos tekevät tuota systemaattisesti ja kaikki niin on kiusaamista. Vähän vaikea sen enempää ottaa kantaa koska minulla kokemusta esim siitä miten lapsi itse ilkeillyt ja sitten syyttää toisia kiusaamisesta kun eivät halua ottaa porukkaan. Tässä apn tapauksessa ei välttämättä tästä ole kyse vaan ihan syrjinnästä mutta kannattaa pitää mieli avoimena ja tutkia asiaa joka kantilta.

Vierailija
25/41 |
03.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Milloin ja mistä tämä on alkanut? Miten kauan on jatkunut vai onko aivan tuore ilmiö? Miten luokkatilanteet sujuvat? Saako parin parityöskentelyyn ja otetaanko ryhmätyöhön mukaan vai määrääkö opettaja työparit ja työryhmän jäsenet? Tunteeko opettaja luokan vai onko uusi? Kysymyksiä on paljon ja olisi kai enemmänkin. On eri asia olla kaveri toisen kanssa tai tulla toimeen. Meidän on työelämässäkin tultava kaikenlaisten ihmisten kanssa toimeen, mutta meidän ei tarvitse olla heidän kavereitaan tai ystäviään. Kodin ja koulun tehtävä on kasvattaa siihen, että kaikenlaisten ihmisten kanssa voi ja pitää tulla toimeen. Veteraanien iskulause sopii kouluunkin hieman muokattuna: Ketään ei jätetä pois.

Vierailija
26/41 |
03.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kiusaamista, vielä tosi julmaa jos tyttö yrittää mennä mukaan.

On myös ujoja jotka ovat "tyytyneet" osaansa ja pysyttelevät jo valmiiksi välimatkan päässä muista, toki toivoisivat jonkun pyytävät heidät mukaan mutta eivät pysty siihen itse. Kai sekin on jonkinmoista kiusaamista, etteivät pyydä ujoa mukaan.

Vierailija
27/41 |
03.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kiusaamista. Meidän lapsella opettaja piti vanhempainillassa palopuheen siitä miten hänen luokassaan leikitään kaikkien kanssa ja näin on PAKKO toimia. Koulun jälkeen sitten voi olla kenen kanssa halutaan, mutta opettaja vaatii systemaattisesti lapsilta, että kaikkien kanssa leikitään koulussa muuta vaihtoehtoa ei ole. Opettaja muutenkin panostaa tosi paljon kiusaamisen kitkemiseen ja vanhemmat arvostaa tätä todella paljon. 

Vierailija
28/41 |
03.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun tytön luokalla on yksi tyttö, joka jätetään ulkopuolelle. Oma tyttöni joutui aina ikävyyksiin, kun tämä tyttö otettiin mukaan. Näiden muiden kanssa ei ongelmia ole.Itki ja valitti kiusaajaksi, jos muut eivät tehneet niin kuin tämä yksi halusi.Päivittäin jotain.Ei tietenkään ole oikein jättää ulkopuolelle, mutta ei sekään oikein ole, että koko porukka joutuu nöyristelemään, kun yksi prinsessa ei ymmärrä että aina ei käikki mene niinkuin itse haluaisi, jos on isompi porukka.Itsekin olen entinen koulukiusattu, joten ymmärrän kyllä miltä tuo tunrtuu, mutta olen nähnyt myös sen toisen puolen.

Vierailija
29/41 |
03.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.09.2013 klo 09:27"]

Mulle tehtiin tuota lukiossa. Ihan ilmiselvää kiusaamista. Muistan vieläkin, kuinka ihanaa oli ensimmäinen kesä töissä lukion jälkeen, kun työkaverit olivat aikuisia, jotka osasivat käyttäytyä ihmisiksi ja ottivat mukaan porukkaan, vaikka weirdo olenkin.

[/quote] 

Ei oo totta. Lukiossako vielä tapahtuu tuollaista? Luulis että olisivat sen verran järkevämpiä kuin ylä-asteikäiset.

Vierailija
30/41 |
03.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä jos se yksi ryhmästä ulos jätetty ei kerta kaikkiaan itse osaa toimia porukassa? Tästä mullakin kokemusta. Tyttöni luokalla on ulkomaalaistaustainen tyttö joka ilkeilee, yllyttää kavereita toisiaan vastaan, jättää itse pois toisia porukasta, puhuu jatkuvasti pahaa selän takana, käytävillä tiputtelee toisten takkeja naulakoista kun itse haluaa laittaa takkinsa kyseiseen naulakkoon jne...on siis todella veemäinen lapsi ja itkee opelle kun häntä ei kaikki huoli joukkoon.Mitäs tässä tilanteessa pitäis tehdä kun oma lapseni ei kuuna päivänä halua olla tämän tytön kanssa ja olen sanonut ettei tarvi vaan saa välkillä valita ihan itse kenen kanssa viihtyy ja kenen ei...

Vierailija
31/41 |
03.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.09.2013 klo 08:54"]

eri pöytään istumaan, yksi tyttö siis saa istua yksin. Välitunnilla menevät syrjemmäs, ettei tämä yksi tulisi mukaan. Jos yrittää tulla menevät kauemmas. Jos tämä yksi tyttö tulee ruokapöydässä viereen, tytöt ovat hiljaa. Luokassa vain vähän tyttöjä, joten tämä on mahdollista. Onko kiusaamista, vain onko kaikilla oikeus olla rauhassa kaveriensa kanssa koulussa? Kyse 12-vuotiaista.

[/quote]

Olisiko se kiusaamista, että vanhemmat pakottaisivat lapsensa viettämään aikaansa jonkun kanssa, jota ne inhoavat? Ettehän tekään itse tee noin!

Vierailija
32/41 |
03.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun tytölle tehdään tuota, mutta me emme koe sitä kiusaamisena, tosin ikää näillä tytöillä onkin jo 15-16v... Oma tyttöni ei ole sellainen prinsessa, joka vaatii toimimaan haluamallaan tavalla, mutta on niin ujo ja "erilainen" muuten, ettei kukaan pyydä joukkoon mukaan ja itse kun on hieman yrittänyt tehdä itseään tykö, niin ei ole onnistunut, joten on yksin, seinäruusuna, varmaan koko lukion läpi?

Vierailija
33/41 |
03.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kiusattu on itse aiheuttanut tilanteita, niin silloin ymmärrettävää se yksinoleminen kunnes oppii kunniottamaan muita ihmisiä, mutta jos kiusattu ei uskalla mennä mukaan niin silloin on tavallaan väärin että joutuu olla yksin.

Vierailija
34/41 |
03.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kiusattu on itse aiheuttanut tilanteita, niin silloin ymmärrettävää se yksinoleminen kunnes oppii kunniottamaan muita ihmisiä, mutta jos kiusattu ei uskalla mennä mukaan niin silloin on tavallaan väärin että joutuu olla yksin.

Vierailija
35/41 |
03.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

on

Vierailija
36/41 |
03.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.09.2013 klo 09:38"]

Kai se on kiusaamista. Mutta kaikkien kanssa ei vaan tule toimeen tai ole kaveri. Mitään et saavuta sillä että koulun kautta pakotat nuo ottamaan tyttäresi mukaan.

[/quote]

Todellakin saavuttaa, koska tuollainen voi olla vain yhden "johtajatytön" keksintö, jota muut sitten peesaa, ja heistä tuntuu myös pahalta.

Ei lapsia saa jättää yksin tuohon tilanteeseen, ei kiusaajia eikä kiusattua. Ihan käsittämätöntä miten hanakasti aikuiset ihmiset haluaa jättää LAPSET omilleen alkeellisine sosiaalisine taitoineen sompailemaan.

Ja mä olin itse jonkin aikaa just samassa iässä tuossa tilanteessa. Onneksi kiusaamiseen liittyi muutakin, ja äitini tarttui asiaan tosi napakasti. Koululle tuli kuraattori, ja asia saatiin selvitettyä ja pääsin takaisin porukoihin. Eikä siinä ollut mitään ongelmaa, ei minussa ollut mitään vikaa, tilanne oli vain monen pienen asian summa.

Eli älkää nyt yvä t ihmiset jättäkö lapsianne omilleen!

Vierailija
37/41 |
03.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en oikeataan pidä kiusaamisena. Minulle tehtiin tuota yhdessä vaiheessa kun luokassa oli kaksi tyttöporukkaa joista kumpikaan ei halunnut minua mukaansa. Sittemmin tilanne muuttui. En koskaan kokenut, että minua olisi kohdeltu väärin, vaan ymmärsin oikein hyvin heidän toimintansa, niin ikävältä kuin se tuntuikin.

Vierailija
38/41 |
03.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on sitä perinteistä tyttöjen harrastamaa kiusaamista, julmaa ja epäinhimillistä psykologista rääkkäämistä. Pitää puuttua heti, koska juuri tuollainen sosiaalinen eristäminen jättää ihmiseen elinikäisen jäljen.

Vierailija
39/41 |
03.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ottaisin yht. opettajaan ja kyselisin syitä moiseen käytökseen. Sen jälkeen miettisin miten voisin auttaa tyttöäni tulemaan toimeen muitten kanssa. Kysehän saattaa myös olla tyttösi puheista, tokaisuista, ilkeilystä....!

Itse kävimme näitä asioita läpi ennenkuin lapseni menivät ala-asteelle!

Vierailija
40/41 |
03.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.09.2013 klo 10:09"]

[quote author="Vierailija" time="03.09.2013 klo 08:54"]

[/quote]

Olisiko se kiusaamista, että vanhemmat pakottaisivat lapsensa viettämään aikaansa jonkun kanssa, jota ne inhoavat? Ettehän tekään itse tee noin!

[/quote]

En minäkään ole työkavereitteni kaveri, mutta silti ketään ei jätetä kahvipöydästä ulkopuolelle ja olla juttelematta.