Haluaisin oppia englantia, mutta en uskalla
Aikuinen siis jo olen, mutta kielitaito todella heikko. Voin joo katsoa jotain ohjelmaa ilman tekstitystä ja pääpiirteet tajuta, mutten ymmärrä kaikkea.
En ymmärrä kielen logiikkaa, sanajärjestystä tai mitään. Ylipäätään, tuntuu etten missään opeteltavassa asiassa ole ymmärtänyt asioita kuten muut. Lukemaan ja kirjoittamaan oli vaikea oppia, en edes muista miten sitten opin. Lukihäiriötä ei kuitenkaan todettu.
Englannin kielen osaamattomuudelle nauretaan ja päivitellään. Todella törkeitä kommentteja on tullut, kun ei osaa. Ihmetelty, miten voi olla mahdollista, ettei osaa.
Opettajilla ei juuri missään kouluaineessa riittänyt kärsivällisyys odotella oppimistani. Tukiopetusta sain, muttei auttanut.
Tuntuu, etten näe asioita kuten muut. Esimerkiksi, en näe englannin kielessä mitään logiikka. Voin oppia sanoja jne, mutten osaa käyttää, kun en mitenkään saa kiinni mistään logiikasta.
Yksin opiskelu ei auta. Jos en jotain tajua, niin ei ole ketään auttamassa ja homma jää siihen. Tai jos teen harjoitustehtäviä netissä, niin kerrotaan vastauksen olevan väärin, muttei oikeaa vastausta. Tai jos oikea vastaus kerrotaan, niin ei että MIKSI tämä on väärin ja tuo oikein.
Mutta mihinkään kursseillekaan en uskalla mennä. Kun jos sielläkin toistuu sama kuin koulussa, eli muut ymmärtävät asiat heti, enkä itse tajua logiikkaa tai mitään muuta vieläkään.
Kommentit (40)
Vierailija kirjoitti:
Ei kaikissa kielissä ole logiikkaa, ja englanti on ehkä sieltä ei-loogisemmasta päästä. Asioita pitää vaan opetella ja muistaa ulkoa, että miksi ne menevät niin kuin menevät.
Tuntuu ajatuksenakin mahdottomalta, että muistaisi kaiken ilman mitään punaista lankaa jota seurata.
Mutta kaikille muille homma tuntui jo kouluaikana olevan selkeää, ja muut tuntuivat tajuavan heti. Itse taas olin aivan pihalla, en saanut kiinni mistään, että olisin jotain tajunnut, ymmärtänyt ja oppinut.
Kielissä ei välttämättä ole mitään logiikkaa - tai sikäli kuin on, siihen on monta poikkeuksta ja poikkeuksenpoikkeusta. Kieli on kuin ihmisten toiminta muutenkin: ei rationaalista, vaan perustuu pitkälti vain tavalle ja rytmille.
Toisin sanoen, Mitään muuta konstia ei ole, kuin harjoitella paljon ja sitten vähän lisää. Musikaalisuudella ja rytmitajulla (jota myös monilla matemaatikilla on) pääsee myös pitkälle, joten jos sinulla on vähänkään sellaisia, harjoita samalla niitäkin.
Monet oppivat englantia kuuntelemalla ja toistamalla kuulemaansa. Näin saa kiinni myös rytmistä eli siitä, miten sanat asettuvat peräkkäin lauseisiin.Minulle tuo ei ikinä toiminut, tarvitsin siiihen aina kolmanneksi elementiksi tekstin, josta näin, miltä sanat näyttivät samalla kun kuuntelin ja sanoin ääneen miltä niiden piti kuulostaa - mutta sen jälkeen toimi. En ole koskaan opetellut kielioppia, vaan se on aina mennyt rytmikorvalla - ja se toimii hyvin. Minä kirjoitan ammatikseni suomeksi ja englanniksi.
Eli sun pitää vaan uskaltaa. Muuta vippaskonstia ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Kielissä ei välttämättä ole mitään logiikkaa - tai sikäli kuin on, siihen on monta poikkeuksta ja poikkeuksenpoikkeusta. Kieli on kuin ihmisten toiminta muutenkin: ei rationaalista, vaan perustuu pitkälti vain tavalle ja rytmille.
Toisin sanoen, Mitään muuta konstia ei ole, kuin harjoitella paljon ja sitten vähän lisää. Musikaalisuudella ja rytmitajulla (jota myös monilla matemaatikilla on) pääsee myös pitkälle, joten jos sinulla on vähänkään sellaisia, harjoita samalla niitäkin.
Monet oppivat englantia kuuntelemalla ja toistamalla kuulemaansa. Näin saa kiinni myös rytmistä eli siitä, miten sanat asettuvat peräkkäin lauseisiin.Minulle tuo ei ikinä toiminut, tarvitsin siiihen aina kolmanneksi elementiksi tekstin, josta näin, miltä sanat näyttivät samalla kun kuuntelin ja sanoin ääneen miltä niiden piti kuulostaa - mutta sen jälkeen toimi. En ole koskaan opetellut kielioppia, vaan se on aina mennyt rytmikorvalla - ja se toimii hyvin. Minä kirjoitan ammatikseni suomeksi ja englanniksi.
Eli sun pitää vaan uskaltaa. Muuta vippaskonstia ei ole.
En ole pätkääkään musikaalinen. En koskaan oppinut soittamaan, vaikka lapsena soittotunneille kiikutettiin.
Mene englannin alkeet-kurssille ja välipäivinä verkkokurssia tai itseopiskelua.
Vierailija kirjoitti:
Holhoukseen ja laitospaikka.
Ja tässä esittelen kommentin, jota saa kun kertoo, ettei osaa englantia.
Ja oletus kaikkialla, että kaikki osaavat ja puhuvat englantia! En minä osaa, en opi vaikka ole yrittänyt vuosia.
Pelkään käyttää enkkua, kun ääntäminen on minulla myös huonoa.
Olen mielestäni Suomessa ainoa päälle 50 v kun ei osaa englantia.
Puhumisen pelkäämiseen auttaa... puhuminen! Omaa ääntämistä voi harjoitella ääneen lukemalla, mutta lopulta viesti usein menee perille vaikkei ääntäminen olisikaan täydellistä. Kielitaito taas ei voi kehittyä, jos sitä ei käytä tuottaen.
Duolingo: Riittävän vähän kerrallaan
Vierailija kirjoitti:
Puhumisen pelkäämiseen auttaa... puhuminen! Omaa ääntämistä voi harjoitella ääneen lukemalla, mutta lopulta viesti usein menee perille vaikkei ääntäminen olisikaan täydellistä. Kielitaito taas ei voi kehittyä, jos sitä ei käytä tuottaen.
Mutta kun missään ei saa puhua, ennenkuin puhuu täydellisesti. Ja mitä se hyödyttää, jos yksinään puhuu. Ei siinä tiedä, onko se täydellisesti lausuttu vai ei.
Ja jos kirjoittaa tekstiä vihkoon, niin mistä tietää onko se oikein vai ei.
Sinulla voi olla alhainen äo. Keskity vahvuuksiisi, kuten ystävälliseen käytökseen tms
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta kun missään ei saa puhua, ennenkuin puhuu täydellisesti. Ja mitä se hyödyttää, jos yksinään puhuu. Ei siinä tiedä, onko se täydellisesti lausuttu vai ei.
Kuka sinulle on sanonut, ettei saa puhua? Hei nyt jotain oma-aloitteisuutta peliin. Natiivipuhujat ymmärtävät kyllä sen, että ei-natiivi ei puhu täydellisesti, eivätkä kaikki natiivitkaan puhu kieliopillisesti oikein. Etsi vaikka netistä joku, jonka kanssa puhut englantia. Ei tarvitse olla natiivi, joitain auttaa puhua jollekin jonka kieli ei ole muutenkaan täydellistä.
Ei englanninkielessä olekaan logiikkaa eikä sitä voi logiikan kautta oppia. Kannattaa ehdottomasti mennä sinne kurssille ja ottaa erilainen asenne, ei odottaa sitä, että sieltä löytyisi se logiikka vaan opetella vaan niitä asioita ulkoa. Englanninkielessä pitää vaan osata ulkoa. Minullakin on huono kielipää ja englannin opin, kun kuuntelin sitä elokuvian ja sarjojen avulla päivittäin. Nykyää asun ulkomailla ja ennenkuin menin naimisiin suomalaisen miehen kanssa, saattoi mennä pidempiäkin aikoja, etten päässyt puhumaan suomea. Olen erittäin sujuva englanninkielessä ja siihen vaikuttaa se, että luen kaiken englanniksi. Googletan asian englanniksi, luen artikkeleita jne.
Jatkuva toisto, toisto, toisto ja toisto on ainoa tapa oppia englanti. Sille pitää altistua pari tuntia joka ikinen päivä.
Lisään vielä ulkomailla asuvana, ettei kenellekään täällä englanti ole se natiivi kieli. KAIKILLA on puheessa virheitä, osalla huonompi englanti kuin toisilla, mutta kyllä ihmiset tulevat aina ymmärretyiksi. Näin se menee kaikkialla ja tuollainen asenne, ettei saa puhua, jos ei ole täydellinen kieli, perustuu vain huonoon asenteeseen eikä mihinkään todelliseen.
Ala puhumaan netissä ulkomaalaisille. Helpoin tapa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka sinulle on sanonut, ettei saa puhua? Hei nyt jotain oma-aloitteisuutta peliin. Natiivipuhujat ymmärtävät kyllä sen, että ei-natiivi ei puhu täydellisesti, eivätkä kaikki natiivitkaan puhu kieliopillisesti oikein. Etsi vaikka netistä joku, jonka kanssa puhut englantia. Ei tarvitse olla natiivi, joitain auttaa puhua jollekin jonka kieli ei ole muutenkaan täydellistä.
Kokemuksesta. Silloin kun on joutunut edes pari sanaa englanniksi sanomaan, on tullut kommenttia.
Vierailija kirjoitti:
Duolingo: Riittävän vähän kerrallaan
Duolingossa voi oppia sanoja tai fraaseja, mutta ei sekään lauserakenteita tai kielioppia opeta. On aika tehoton tapa oppia mitä tahansa kieltä.
Löytyisikö joku yksityisopettaja, joka opettais just sun tahtiin?
Oikeassa maailmassa kaikki puhuvat epätäydellisesti. Jopa kieltä äidinkielenään puhuvat, joita englannin köyttöjistä kuitenkin on suurin osa.
Kursseilla virheisiin puututaan, koska, kuten itsekin sanot, mistä muuten tietäisi menikö oikein. Virheettömyys ei kuitenkaan ole tavoite, Vaan ymmärretyksi tuleminen. Virheestä huomauttaminenKaan ei ole moite tai isku sinua vastaan, vaan jonkun epätäydellinen yritys auttaa sinua tulemaan entistä paremmin ymmärretyksi.
Ei kaikissa kielissä ole logiikkaa, ja englanti on ehkä sieltä ei-loogisemmasta päästä. Asioita pitää vaan opetella ja muistaa ulkoa, että miksi ne menevät niin kuin menevät.