La käsillä ja pelottaa entistä enemmän oma jaksaminen
meillä on 3v lapsi, ja nyt toinen tulossa. mua on alkanut pelottamaan aivan älyttömästi oma jaksaminen näiden kanssa. mies toki tekee osansa, mutta tekee pitkää päivää töissä joten käytännössä hoidan yksin 5pvä viikosta lapsia.
eniten pelottaa ehkä etten romahtaisi väsymyksestä, kun vauva valvottaa ja syö tiheästi. ja sen lisäksi meillä 3v heräilee vieläkin öisin viitisen kertaa.. mietin myös miten saan tuon mustasukkaisen esikoisen pidettyä mukana rutiineissa, huomattua häntä yhtäpaljon ja olla hermostumatta pienistä asioista väsyneenä. meillä on ollu tosi rankat 2,5v esikoisen sairastelun ja valvomisen takia ja nyt n. puolivuotta on menty onneksi vain tuolla n.5 heräämisellä ja muutenkin paremmillä yöunilla.
miten te muut olette jaksaneet?
Kommentit (7)
Ap, älä loukkaannu mutta pakko tosiaan on kysyä että jos esikoisen kanssa on jo ollut tosi raskasta ja oma jaksaminen kovilla ja miehen työtilannekin tiedossa niin miksi tosiaan toinen lapsi?
meillä on tuo 2,5v ikäeroa. vauva on nyt 6kk ja toinen 3v. mustasukkaisuutta tuli vasta kun vauva alkoi olemaan lattialla, hirveästi isoveli kyllä tykkää vauvasta, mutta turhautuu kun yrittää pienempää leikkeihin.
meillä myös huonot yöt. olemme järkänneet sen niin että mies hoitaa isomman yöt ja minä pienemmän, joka nyt on nukkunut myös huonommin, johtuneeko hampaista ja vähän nuhaakin on.
aluksi arkemme oli muutaman kuukauden sekoilua,riitelyä ja väsymystä. vauva on ollut kokoajan hirmu helppo.
saatko pävisin apua mistään? neuvolasta pitäisi saada hoitaja kotiin.
kokoajan meillä on silti helpottanut kun vauvan rytmit löytynyt.
3vuotialle meillä ainakin on kerho johon nyt pääsee kerran viikossa.
älä vielä stressaa, teillä voi mennä ihan hyvin!
[quote author="Vierailija" time="03.09.2013 klo 07:25"]
Ap, älä loukkaannu mutta pakko tosiaan on kysyä että jos esikoisen kanssa on jo ollut tosi raskasta ja oma jaksaminen kovilla ja miehen työtilannekin tiedossa niin miksi tosiaan toinen lapsi?
[/quote]
en loukkaannu, siksi että halusimme toisenkin lapsen ;) rehellisesti tilanne on alkanut pelottamaan vasta nyt kun asia alkaa oleen ajankohtanen. tokkai siitä puhutttiin ja pohdittiin jo ennen päätöstä tehdä toinen.
kiitos rohkasusta :) ehkä se siitä sitten, ajankanssa. hoitoapua ei oikeestaan ole tarjolla juurikaan, mutta voisihan sitä neuvolta kysästä jos siltä alkaa näyttämään. lohdullista tässä on ehkä sekin että mies voi tarvittaessa toisinaan tehdä 4pvä/vko töitä, jos tilanne menee pahaksi.
Kyllä kahden lapsen kanssa pärjää vallan hyvin! 3-vuotiashan on jo suht. isokin. En kyllä ymmärrä, miten tuossa tilanteessa neuvolasta saisi hoitoapua... Sitä pitää kyllä kahden terveen lapsen kanssa järkätä ihan itse. Ennemmin hakusin apua tuohon nukkumisasiaan. Miksi herää 5 kertaa yössä? Onko unikoulutettu? Onko allergioita? Jotain muita syitä? Miksi et pärjäisi kahden kanssa?
[quote author="Vierailija" time="03.09.2013 klo 10:39"]
Kyllä kahden lapsen kanssa pärjää vallan hyvin! 3-vuotiashan on jo suht. isokin. En kyllä ymmärrä, miten tuossa tilanteessa neuvolasta saisi hoitoapua... Sitä pitää kyllä kahden terveen lapsen kanssa järkätä ihan itse. Ennemmin hakusin apua tuohon nukkumisasiaan. Miksi herää 5 kertaa yössä? Onko unikoulutettu? Onko allergioita? Jotain muita syitä? Miksi et pärjäisi kahden kanssa?
[/quote]
olemme rampanneet lääkärissä lapsen kanssa koko pienen ikänsä. vikaa ei vain löydy. korvatulehduskierre tosin, ja astma. lisäksi sitten lkuita kaikenmaailman infektiotauteja jotka varmasti valvottivat lasta. lasten neurologille on aika varattuna yksityiselle puolelle, kun kunnalisesta ei saa apua. ovat sitä mieltä että on vaan sitä tyyppiä että heräilee..
unikoulua on kokeiltu kun oli n. vuoden ikäinen. pari kuukautta jaksoin ja sitten lopetin. mielestäni ei käynyt järkeen huudattaa kipeetä lasta.
olenpa yllättynyt etten minkäänlaista vastausta ole sanuut, yleensä kun täälä näkee näitä "miksi teit lapset...yms"
Mulla on 7 kuun ikänen vauva ja la helmikuussa. Muakkin pelottaa.mies yrittäjä ja olen vauvan kanssa iltaan asti ja viikonloputkin.aijon sanoa miehelleni etten jaksa yksin näin paljoa. Muutenhan väsymykseni näkyy siinä että kohtelen lapsia huonosti.ja ihminen on rajallinen. En ole tervekkään jaloistani.