"Kissaihmisille"
Kissanne mieluisimmat leikit ja leikkikalut? Vinkkejä?
Itselläni pentu 3 kk, joka luulee jostain syystä, että kaikki mitä se näkee,on sille tarkoitettu leikiksi tai leikkikaluksi. Myös ihmisten jalat ja kädet.
Se mm. osallistuu kaikkiin kotitöihin: istuu mopin päällä, hyökkää imuriin kiinni, yrittää saalistaa pölyrättiä, änkeää tiski- ja pyykkikoneeseen jne... Lisäksi pentu leikkii mielellään pallon noutoa ja kantamista paikasta toiseen. Laittaa pallon usein Ikean rapisevaan kassiin tai kenkääni ja saalistaa sitä sitten, peruna ja paprikakin ovat kivoja leikkikaluja, samoin lihatikut ja raaka spagetti.
Suurin ongelma on tällä hetkellä kukat. Niitä on eritasoisilla hyllyillä ja pentu pyrkii syömään niitä, sitten niitä putoaa lattiallekin. Lisäksi pureskelisi johtojakin. Auttaako tähän kissankarkote? Huomenna pääsen eläinpuotiin, kannattaako ostaa karkotetta (Fairy+etikka+suihkepullo eivät toimi)?
Kiitos.
Kommentit (11)
Sähinää käytämme ensisijaisena kieltona ja jos asia on ehdoton mennä perille niin suihkepulloa!
Älä koskaan leikitä kädellä, vaan hanki joku tikkulelu yms. Kasveja meilläkään ei ole, niitä ei vaan ymmärrä
Kiitos vastauksista.
Ap vielä nro 6:lle: mun pentu kiipeilee kanssa verhoja pitkin, ihan kattoon saakka. Kiipeilyyn kelpaa mikä verho hyvänsä. Tätä en ole kissalta kieltänyt, ei mua nyt muutama palkeenkieli verhoissa haittaa. Katilla on kyllä kiipeily- ja raapimispuukin.
Katilta olen kieltänyt neljä asiaa: ei johtoihin, ei kukkiin, ei tiskipöydälle eikä ihmiseen kiinni. Nostan heti pois, suihkautan vettä pullosta ja sähisenkin. Hoen aina vain yhtä sanaa samaan aikaan, eli "ei":
Johdot olen päällystänyt "jeesusteipillä" niin hyvin, kuin se on mahdollista. opastanut vieraita, ettei saa antaa katin purra eikä raapia.
[quote author="Vierailija" time="02.09.2013 klo 10:08"]
Kiitos vastauksista.
Ap vielä nro 6:lle: mun pentu kiipeilee kanssa verhoja pitkin, ihan kattoon saakka. Kiipeilyyn kelpaa mikä verho hyvänsä. Tätä en ole kissalta kieltänyt, ei mua nyt muutama palkeenkieli verhoissa haittaa. Katilla on kyllä kiipeily- ja raapimispuukin.
Katilta olen kieltänyt neljä asiaa: ei johtoihin, ei kukkiin, ei tiskipöydälle eikä ihmiseen kiinni. Nostan heti pois, suihkautan vettä pullosta ja sähisenkin. Hoen aina vain yhtä sanaa samaan aikaan, eli "ei":
Johdot olen päällystänyt "jeesusteipillä" niin hyvin, kuin se on mahdollista. opastanut vieraita, ettei saa antaa katin purra eikä raapia.
[/quote]
"ei" käsky on mielestäni aika turha, kun eläimestä kyse. Enkä koskisi kissaan siinä tilanteessa, jotta ei liitä kosketusta huonoihin asioihin. Kyllä se suihkepullo itsessään tekee tehtävänsä, meillä on jääräpäisempi katti uskonut viimeistään sen kolmannen suihkauksen jälkeen, että ei siihen pöydälle kannata tosiaan mennä
Voi ei. Siis jollakulla jo kolmas kerta suihkepullosta riittänyt?
Minä olen suihkutellut esim. kukkien seassa ja tiskipöydällä olevaan kattiin varmaankin 50 kertaa, eikä apua vieläkään näy.
Se ei näytä aristelevan vettä: tutkii parvekkeen vesikourua, kun siitä valuu vettä, samoin menee suihkutilaan, vaikka se on ihan märkä.
Toivottavasti karkote tehoaisi.
"Voi ei. Siis jollakulla jo kolmas kerta suihkepullosta riittänyt?" Tarkoitin sillä kieltokerralla riittänyt, usempi kuukausi meni, että meni jollain tasolla jakeluun
[quote author="Vierailija" time="02.09.2013 klo 10:25"]
Voi ei. Siis jollakulla jo kolmas kerta suihkepullosta riittänyt?
Minä olen suihkutellut esim. kukkien seassa ja tiskipöydällä olevaan kattiin varmaankin 50 kertaa, eikä apua vieläkään näy.
Se ei näytä aristelevan vettä: tutkii parvekkeen vesikourua, kun siitä valuu vettä, samoin menee suihkutilaan, vaikka se on ihan märkä.
Toivottavasti karkote tehoaisi.
[/quote]
Kuulostaa ihan meidän toiselta kissalta. Tilannetta rauhoitti se, että kissa sai kaverin, jonka kanssa purkaa energiaa. Jätti heti ihmisten raajat rauhaan, kun oli omankokoinen leikkikaveri. Valitettavasti niistä kasveista oli vain luovuttava. Aika harvassa tuntemassani kissataloudessa on kasveja ellei ne roiku katonrajassa..
Sen verran lohtua tarjoan, että rauhottuvat huomattavasti siinä 2-vuotiaina
Tuollaista se on aika monen pennun kanssa............. niille koko maailma on leikkikenttä ja kaikkea saalistetaan. Suosittelen kissakarkoitetta, johdot piiloon ja nippusiteillä kiinni samaksi pötköksi (kannattaa myös vuorata jesarilla). Älkää edes huvikseen ikinä leikittäkö käsillä ja jaloilla kissaa, jos on taipuvainen jo nyt niitä saalistamaan. Meillä oli suihkepullo valmiina sängyssä varpaiden kimppuun hyökkääjää varten. Tarpeeksi leluja ja virkitteitä kissalle: ihan tavallisia leluja, tyhjä pahvilaatikko, sanomalehtiaukeama lattialla, suklaamunasta tullut muovikuori.. ja näitä ei kannata samaan aikaan tuoda esille, vaan esitellä aina uutena ja jemmata osa toisinaan piiloon. Vaikutuksen maksimointiin voi tujauttaa vähän kissanminttua kaikkeen kivaan ja salittuun.
Kasveja ei voinut enää meillä pitää kissojen tulon jälkeen.....