Miksi niin moni laihduttaja teki laihdutuspäätöksen valokuvansa nähtyään?
Näkeehän ihminen itsensä peilistäkin?
Kommentit (8)
Ei peilistä näytä läheskään yhtä kauhealta kuin valokuvasta katsomalla. Peilistä näkee sen mitä haluaa nähdä. Valokuvasta näkee, miltä näyttää muiden ihmisten silmin. Valitettavasti.
Jotenkin se peilikuva vaan valehtelee. Valokuvasta sen totuuden näkee paremmin, vähän niinkuin "ulkopuolisen" silmin. Ja jos kuvassa on muitakin, normaalipainoisia, saattaa valokuvasta tajuta kuinka helvetin iso itse onkaan.. Peilistä kun harvoin näkee kavereita kans.
Peilikuva on, noh, peilikuva. Siinä ei näe itseään oikein. Valokuva taas näyttää ihmisen oikeinpäin eli on totuudenmukaisempi.
Minä katsoin itseäni peilistä pitkät ajat, pidin itseäni pyöreähkönä, mutta että olin suht ok. Aina ohi mennen katoin valokuvia ja ajattelin että ziisus kun taas kuva jossa näytän lihavalta.
Vertasin meitä kaverini kanssa saman painoiseksi. Kaveri painoi 80 kg. Minä 134 kg.
Vaakaa minulla ei ollut. Kuva peilistä näytti kivalta, kuvat kauheilta.
Nyt olen tuon kaverini painoinen, mutta silmissäni nöytän paljon hoikemmalta vieläkin. Pitäisi varmaan taas kuvailla ;)
[quote author="Vierailija" time="13.10.2013 klo 07:38"]
Peilikuva on, noh, peilikuva. Siinä ei näe itseään oikein. Valokuva taas näyttää ihmisen oikeinpäin eli on totuudenmukaisempi.
[/quote]Mietis vielä uudestaan :)
Identiteettini on muodostunut nuoruudessa jolloin olin hoikka. Eli unohdan aina olevani nyt pullukka. Monella muullahan se on toisinpäin eli näkevät itsensä rumana tai lihavana vaikka ovat ihan normaaleja. en myöskään tajua vanhentuvani ulkonäöllisesti. Sisäisesti olen muuttunut ja sen ymmärrän. Eli vääristynyt minäkuva, näen itseni kauniina enkä "realistisesti".
Kyse on omasta kehonkuvasta. Samalla tavalla anorektikko näkee peilistä vastenmielisen läskin, vaikka luut törröttävät. Aivoja on helppo huijata. Minäkään en ole peilikuvani mukaan lihava, vaikka bmi ja valokuvat sitä väittävät.
En minä ainakaan peilissä näytä samalta kuin valokuvissa. Peilatessa liikkuu aina, hakee hyviä kulmia jne. Still-kuvat on pahempia.