Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tietäiskö joku selän välilevytyrän paranemisesta?

Vierailija
30.08.2013 |

Kaikkialla lukee, että 6 vko:ssa pitäisi alkaa parantua. Entä jos ei alakaan? Mulla on nyt ollu 9 vko tosi kipeä, voiko se vielä parantua itsestään vai pitäiskö jo leikata? Ensin tosin pitäis mennä varmaan lääkärille. Joku ortopedi vai mikä ois hyvä?

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
16.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

mullakin ollut välilevytyrä 4vuotta.ei parane.välilllä kipeä välillä ei.nukkuessa puutuu selkä.notkoselkä vielä.kun lähtee liikkeelle vaiva helpottaa.lämpö auttaa.toivotaan et paranisi joskus.

Vierailija
2/28 |
16.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla parani 4-5 kuukauden aikana. Aika ja lepo paransi, mutta oli hyvin kipeä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
22.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen ollut 9 viikkoa sairauslomalla välilevynpullistuman takia. Kk sitten kuvattiin ja niissä näkyi et 5 nikaman välissä on huomattavan kookas peukalonpään kokoinen pullistuma joka painaa vahvasti L5 hermojuurta ja ahtauttaa vahvasti kanavaa. Nyt viime viikolla päätettiin että leikataan selkä. Oireet on ollut tosi kovaa kipua isovarpaan puutumista ja muutenkin heikohko jalka välillä on taas ollut ihan lievää kipua. Onko kellään vastaavassa tilassa tullut ihme parantumista eli kun odotan nyt leikkaukseen pääsyä viikon päästä, niin voiko iso pullistuma kk parantua itsekseen.

Vierailija
4/28 |
30.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

90% paranee puolen vuoden kuluessa. Pääsääntöisesti puolen vuoden kohdalla leikataan jos silloin edelleen oireilee. 

toki jos kivut on lääkkeistä huolimatta sietämättömät, tulee eteneviä halvausoireita tms niin leikataan aiemmin.

Vierailija
5/28 |
30.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai se olikin 6 kk eikä 6 vko! Kiitti tiedosta!

Vierailija
6/28 |
30.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä pieni välilevytyrä ollut jo 3 vuotta, eivät leikkaa. Kivut muuttuneet kroonisiksi, ovat siis päivittäisiä. Ei ole halvausoireita, ei puutumisoireita, ei virtsan tai ulosteen karkailua. Tänä päivänä eivät herkästi leikkaa. Riskit leikkauksessa kuitenkin aika suuret. Minulle ortopedi sanoi että jos kivut ei polven alapuolelle uloitu, ei hätää. Paras hoito pitää vatsalihakset (syvät) kunnossa, liikkua kipujen sallimissa rajoissa. Painoa syytä pudottaa jos sitä liikaa, jos tupakoit, lopeta :) ei oo helppoa

Vierailija
7/28 |
30.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla kipu on nilkassa, pohkeen takaosassa. Lääkäri on luvannut leikata jos haluan - mietin vielä kuinka sietämättömät kivut pitää olla että antaisin sen leikata. Ja jos ei leikata niin voiko se parantua vielä itsekseen vai voiko se olla parantumatta koskaan jos ei leikata??? Särkylääkkeellä pärjää (siis vahvoilla lääkkeillä, kolmioita löytyy) mutta haluanko loppuelämäni niitäkään syödä?

Vierailija
8/28 |
30.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sinulta otettu magneettikuvat? Vai mistä tieto että juuri välilevytyrä? Ortopedille kannattaisi varata aika, ellet jo ole käynyt. Minkä alan lääkäri tehnyt päätöksen että voi leikata? Onko sinulla puutumisoireita jalassa? ja kuinka paha tuo välilevytyrä on? Lääkkeet aina pahasta, maksa kärsii. Minullakin menee päivittäin lääkkeitä :( niistä jatkuva huono olo jne....

4 siis vielä jatkoi tässä :)

Vierailija
9/28 |
30.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moi 4.

Olen ollut neurokirurgilla ja mri on otettu ja siinä todettu välilevytyrä. Leikkauspäivä on itseasiassa sovittu - pohdin vielä vain sitä että uskallanko mennä. Eli että kannattaako mennä, että paranisiko tämä itsestäänkin? Mutta jos tuo on valmis leikkaamaan niin kai siinä sitten hänen mielestään näkyy jotain leikattavaakin, vai mitä?

Vierailija
10/28 |
30.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muijalla oli vuoden kipeä, sitten leikattiin, mulla ollut 7v selkä ongelmia kaikki alkoi välilevyn pullistumasta, mikä hävisi itsestään, silti on kipeä, hermosärkyä, vasemmassa jalassa osittain huono tunto, lihaskireyttä, magneettikuvissa ei näy mitään leikattavaa tai syytä vaivoille, olen käynyt mm.7viikkoa kuntoutuksessa, fysioterapiassa ym.ym. fysiatri sanoi että loppuun kulunut selkä ja raskaat työt tehty.

Vierailija
11/28 |
30.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.08.2013 klo 21:21"]

Moi 4.

Olen ollut neurokirurgilla ja mri on otettu ja siinä todettu välilevytyrä. Leikkauspäivä on itseasiassa sovittu - pohdin vielä vain sitä että uskallanko mennä. Eli että kannattaako mennä, että paranisiko tämä itsestäänkin? Mutta jos tuo on valmis leikkaamaan niin kai siinä sitten hänen mielestään näkyy jotain leikattavaakin, vai mitä?

[/quote]

4 tässä, kyllä minä sinuna varmaankin sitten menisin leikkaukseen, ei ne tänä päivänä herkästi leikkaa noita välilevytyriä, ne kun tahtoo uusia herkästi. Mutta jos sinulla kivut jo niin sietämättömät, puutumisoireita jne. Nyt tulee kysymyksiä joihin ei pakko vastata jos et halua :) onko sinulla ylipainoa, tupakoitko? itsellä oli 10 kg ylipainoa, pudotin sen ja aloin enemmän liikkua, pikkasen kivut hellitti vaan eivät häviä. Onko sinulla yöllä kipuja vai vain päivällä? Istuessa/seisoessa? Oletko käynyt fysikaalisessa esim OMT hoidoissa?

Vierailija
12/28 |
30.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.08.2013 klo 21:29"]

Muijalla oli vuoden kipeä, sitten leikattiin, mulla ollut 7v selkä ongelmia kaikki alkoi välilevyn pullistumasta, mikä hävisi itsestään, silti on kipeä, hermosärkyä, vasemmassa jalassa osittain huono tunto, lihaskireyttä, magneettikuvissa ei näy mitään leikattavaa tai syytä vaivoille, olen käynyt mm.7viikkoa kuntoutuksessa, fysioterapiassa ym.ym. fysiatri sanoi että loppuun kulunut selkä ja raskaat työt tehty.

[/quote]

onko sinulla nivelrikkoa todettu? vai millä perusteella sanot että loppuun kulunut selkä?

Vierailija
13/28 |
30.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moi taas 4. :)

Ylipainoa löytyy viitisentoista kiloa. En tupakoi, en ole koskaan tupakoinut. Kipuja on koko ajan, aina jos vaihdan asentoa. Eli yöllä herään aina viiltävään kipuun kylkeä kääntäessä vaikka otankin illalla kahta kolmiolääkettä. Kävellessä ei satu. Istuessa sattuu hetken, sitten pystyy istumaan. Mutta seisomaan noustessa on kuin veitsellä viiltäisi, kipu tulee hetken viiveellä ja "valuu" jalkaa alas nilkkaan, sitten se loppuu ja pystyy taas kävelemään. Sitä pahempana mitä pidempään on istunut.

En ole käynyt missään hoidoissa, lääkärini antoi luvan vain kävelyyn, mistään fysioterapiasta ei kuulemma ole apua.

Kerään tässä vain rohkeutta mennä leikkaukseen...

Vierailija
14/28 |
30.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen leikkausta. Mulla kivut helpotti.

Vierailija
15/28 |
30.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.08.2013 klo 21:47"]

Moi taas 4. :)

Ylipainoa löytyy viitisentoista kiloa. En tupakoi, en ole koskaan tupakoinut. Kipuja on koko ajan, aina jos vaihdan asentoa. Eli yöllä herään aina viiltävään kipuun kylkeä kääntäessä vaikka otankin illalla kahta kolmiolääkettä. Kävellessä ei satu. Istuessa sattuu hetken, sitten pystyy istumaan. Mutta seisomaan noustessa on kuin veitsellä viiltäisi, kipu tulee hetken viiveellä ja "valuu" jalkaa alas nilkkaan, sitten se loppuu ja pystyy taas kävelemään. Sitä pahempana mitä pidempään on istunut.

En ole käynyt missään hoidoissa, lääkärini antoi luvan vain kävelyyn, mistään fysioterapiasta ei kuulemma ole apua.

Kerään tässä vain rohkeutta mennä leikkaukseen...

[/quote]

4 tässä, tiedän tunteen kivusta. Minäkin nyt istun tässä koneella ja kipu kova, kuin puukolla työnnettäisiin, minulla se kipu säteilee vasempaan "perskannikkaan". tuntuu välillä että voisi huutaa kivusta. Yöt hirveitä, ja minulla tosiaaan jo kroonisiksi kivut luokiteltu.Kärsin myös nivelrikosta, IV-V väli jo suurinpiirtein sökö, sitä eivät "sementillä" vielä jäykistä kun nivelrikkoa myös ylemmissä väleissä ja jäykistäminen voi sitten rasittaa noita ylempiä enemmän.

Minä kyllä varmaankin menisin sinuna leikkaukseen? Saanko kysyä minkä ikäinen olet, noin suurinpiirtein? Ja yrittäisin kyllä sitten painoa pudottaa, se ei ole helppoa tiedän sen kokemuksesta, mutta hiljaa hyvä tulee siinäkin. Pieniä valintoja ajan kanssa, lisäät liikuntaa, herkut pois ja ruoka-annokset pienemmiksi :) olen hengessä mukana! Milloin sinulla olisi leikkaus? 

Vierailija
16/28 |
30.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos 4, olet hyvä kamu!

Ikää on himpun vajaa 40, laihdutus ikuisuusprojektina. Leikkaus lokakuun alussa. Toivon sinullekin voimia kivun kanssa, toivottavasti helpottaa jossain kohtaa!

Vierailija
17/28 |
30.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.08.2013 klo 22:00"]

Kiitos 4, olet hyvä kamu!

Ikää on himpun vajaa 40, laihdutus ikuisuusprojektina. Leikkaus lokakuun alussa. Toivon sinullekin voimia kivun kanssa, toivottavasti helpottaa jossain kohtaa!

[/quote]

:)  Toivon, että saat avun, kun tiedän tasan tarkalleen miltä tuo kipu tuntuu. Hermoja raastavaa :( mutta sehän onkin hermokipua. Milloin meinasit tehdä päätöksen menetkö leikkaukseen? Joo, tuo painonpudotus ei ole helppoa. Sitkeyttä vaatii ja varsinkin kun on sellainen hyvän ruuan ystävä niin minkäs teet, suu syö enemmän kuin vatsa kestää :) minulla ei makeiden kanssa ole ongelmia, mutta olen "lihanhimoinen", kaikki liharuoka on sairaan hyvää, syön kyllä tosi paljon kasviksia, salaatteja (ilman kastikkeita) tämä syksy juuri niiden herkkujen aikaa :) kalaa tulee myös syötyä. Ja kermahan tietty kuuluu ruuuanlaittoon :) olisi kiva kuulla myöhemmin (jos menet leikkaukseen) auttoiko se?

Vierailija
18/28 |
30.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voithan kysyä vielä toiselta lääkäriltä. Kiirettä leikkauksen kanssa ei vielä ole.

Vierailija
19/28 |
19.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

mul on välilevy tyrä. tilasin tv shopista PERFECTBACK REST  selkä tuen. toimii pherkeleen hyvin. etin keskustelun sanoakseni tän. suosittelen.

Vierailija
20/28 |
19.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entäs insta life?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän neljä