Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mistä itsesi käyttämästä etuudesta luopuisit, saa sanoa itse käyttämänsä edun

Vierailija
30.08.2013 |

Älkääkä yrittäkö väittää, ettette käytä mitään etuja. Jos teille kannetaan posti kotiin tai kävelette kaduilla, niin sekin on etu. Yleensä ihmiset alkavat  luetella mitä ottaisivat pois muilta. Tässä ketjussa ei saa ottaa pois sellaistam etua mitä itse ei saa. Tätä kysyttiin kerran aiemmin ja kaikki olivat heti ottamassa pois joltain muulta kuin itseltä. Tässä siis kysymys selkokielellä:

Mistä itsesi saamasta/käyttämästäsi eduutesta, palvelusta yms. olisit valmis luopumaan tai maksamaan enemmän?

Jos et saa jotain korvauksia tms. sitten et voi mainita niitä, tämä ei ole kysymyksen idea.

Itse voisin luopua työmatkaverovähennyksistä, kyllä minä ilman niitäkin pärjäisin. Yrittäisin ehkä saada pomon suosteltua etätöihin, mikä alallani, missä tehdään näkyvää tulosta, onnistuisi hyvin. Myös kotitalousvähennyksistä olisin valmis luopumaan, vaikka meillä on pieni remontti tulossa kylppäriin. Kyllä me ilmankin saamme sen maksettua, mutta käytetään jos sellainen on. 

Kommentit (58)

Vierailija
1/58 |
30.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yh-lisän voisi ottaa pois.

Vierailija
2/58 |
30.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisin luopua halvoista uimahallikäynneistä, halvoista kunnan jumpista, halvoista työväenopiston kursseista.

Voisin luopua myös yhteiskunnan tukemista lentokentistä ja junamatkoista ja uimarannoista.

Nämä kaikki olisi toki olemassa - ihmiset vaan maksaisi esim. kielikurssista tai lentolipusta sen oikeat kustannukset, yhteiskunta ei tukisi niitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/58 |
30.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olisin oikeutettu saamaan vammaisen lapsen hoitotukea, mutta en ole sitä hakenut, joten siitä olen jo luopunut. Sairaalamatkoista en ole hakenut matkakorvauksia ja lääkkeistäkin jää usein korvaus ottamatta. Siinä listaa. Olen siis jo luopunut.

En ottanut kuopuksesta äitiyspakkausta, en liioin ottanut sitä rahanakaan.

Äitiyspakkausta vois muuten muuttaa siten, että sen saisi vaan ekasta lapsesta. Sen jälkeen oletettaisiin, että seuraavat lapset perivän ne rojut.

Vierailija
4/58 |
30.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en käytä mitään sellaisia etuja joista voisin luopua. En keksi mitään. Sori.

Vierailija
5/58 |
30.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap vastaa myös, että varmaan kielikursseista luopuisin itsekin; kävisin sitten jos näyttäisi siltä että rahat riittää. Niitä käyn talvisin opiskelemassa. Junamatkoistakin voisin luopua, teen niitä paljon, hankkisin vain auton. 

Vierailija
6/58 |
30.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap  vastaa vielä, että olen käynyt hammaslääkärissä yksityisellä aikaan, jolloin kelakorvauksia ei saanut. Varmaan pystyisin samaan nykyäänkin ja kyllä silti kävisin tarkastuksessa kerran vuodessa. 

Vierailija
7/58 |
30.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lämmitetty kävelykatu, kukkaistutukset ajokaistojen keskellä, ilmaiset lyijynät koulusta (2kpl/ kouluvuosi)

Vierailija
8/58 |
30.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En keksi mitään etua mistä voisin luopua kun ei ole mitään muita etuja kuin lapsilisä x2 ja siitä en nyt 1. olisi luopumassa.

Jos kävelen kadulla ja lapset käy koulua niin nehän palvelut maksamme jo verorahoista eli eivät ole mitään etuja.

Voisin luopua lääkärin ja lääkkeiden kela-korvauksista...joka pikkujutusta niitä ei tarvitse mutta eri asia on jos on joku vakava/krooninen sairaus.

Jos olisi vielä asuntolainaa niin korkovähennyksistä olisin voinut luopua sillä se on ihan hullu systeemi...kun on oma valinta ostaa omistuskämppä.

Vierailija
9/58 |
30.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap pyytää aloituksen kirjoitusvirhettä anteeksi ennen kuin kukaan vilkunpiilaaja ehtii, siis etuudesta piti kirjoittaa tietenkin. 

Vierailija
10/58 |
30.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisin valmis maksamaan enemmän veroja. Itselläni on pienet tulot, koska opiskelen, mutta puolison kautta vaikutukset taloutemme tuloihin olisivat suuremmat.

Olisin valmis siihen, että opiskelupaikassani suunnattaisiin henkilökohtaista opetusta niihin vaiheisiin, joissa sitä eniten tarvitaan. Massaluennot ja tenttimiset on halvimpia. Opintotuen vapaan tulon määrää (=paljon saa ansaita menettämättä opintotukea) voisi pienentää, koska näin ei puututtaisi kaikkein huonoimmassa asemassa olevien opiskelijoiden tilanteeseen.

Olen valmis maksamaan enemmän haittaveroa alkoholista ja makeisista (muita haittaverollisia en kai käytä).

Tässäpä nuo ekana mieleen tulevat. Monet käyttämistäni eduista ovat sellaisia, joista itse voisi luopua, mutta ei haluaisi joidenkin muiden joutuvan luopumaan. Esimerkiksi eihän se minua autotonta tervejalkaista nuorta ihmistä haittaa, jos kadut on vähän huonosti aurattu. Mutta rollaattorin kanssa voisi kauppamatka jäädä tekemättä. Samoin tuo opintotuki: itse en enää ole siitä riippuvainen, mutta jotkut opiskelijat ovat.

Vierailija
11/58 |
30.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

8 tajusi aloituksen pointin, eli juuri tuon tapaisia säästöjä hain, eli on paljon mistä voisi säästää, jos halutaan. Laittakaa vaan lisää. 

Vierailija
12/58 |
30.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytän paljon kirjastoa ja mielestäni siihen voisi tulla vuosimaksu. Ei kyllä auttaisi valtiota juurikaan kun kyseessä on kunnallinenpalvelu.

Vierailija
13/58 |
30.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelija kortin tuomista alennuksista, keliaakikon Kela etuudesta, Plussa kortti tarjouksista, koirapuistoista, puistotädeistä, joulu ajan ruuhkapakkaajista (niistä,jotka pakkaavat ostokset isoissa marketeissa),puistojen kesäruokailusta ainakin nuo tulivat mieleeni.

Vierailija
14/58 |
30.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kela maksaa minulle ruokavaliokorvausta ja olemme lisäksi saaneet lapselle sitä alinta vammaistukea (jota siis saa lähes mistä syystä vaan, lapsi ei ole vammainen tai mikää erityislapsi). Meidän perhe pärjäisi ilmankin näitä ja antaisin ne mielellään pois, jos ne voisi kohdistaa todelliseen avuntarpeeseen.

Vierailija
15/58 |
30.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.08.2013 klo 11:30"]

Lämmitetty kävelykatu, kukkaistutukset ajokaistojen keskellä, ilmaiset lyijynät koulusta (2kpl/ kouluvuosi)

[/quote]

Se lämmitetyn kävelykadun on kyllä useimmiten maksaneet ne kävelykadun varren yrittäjät... Ja ne lämmitetään hukkalämmöllä - perustaminen toki maksaa.

Vierailija
16/58 |
30.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin tosiaan, etuja nuokin, aloituksessa hain mielessäni verorahoilla kustannettavia, mutta unohtuipa se oleellinen asia kirjoittaa siihen. 

Vierailija
17/58 |
30.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.08.2013 klo 11:28"]

ap vastaa myös, että varmaan kielikursseista luopuisin itsekin; kävisin sitten jos näyttäisi siltä että rahat riittää. Niitä käyn talvisin opiskelemassa. Junamatkoistakin voisin luopua, teen niitä paljon, hankkisin vain auton. 

[/quote]

Mietihän nyt vähän toisiko junasta oman auton käyttöön siirtyminen muka säästöjä? Jos kaikki tekisivät niin, eihän tuonne teille mahtuisi kukaan kruisailemaan kun olisi ruuhkat jokapaikassa. Teitä pitäisi rakentaa lisää ja vanhoja korjata ja leventää nykyistä tiukemmalla tahdilla ja rakentaa lisää parkkitilaa jokapaikkaan...ja yhteiskunnan varoilla tämä lysti tietenkin. Ympäristö näkökulmista nyt puhumattakaan. 

Vierailija
18/58 |
30.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisin luopua kunnan varoin ylläpidetyistä avantouintisaunoista, mökeistä ja leirikeskuksesta myös.

Vierailija
19/58 |
30.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap vastaa, että minäkin jätin vammaistuen hakematta kun lapsi oli isompi ja pääsin töihin. Meillä oli terapiaan lyhyt matka ja lapsi pystyi loppuaikoinan kulkemaan sieltä itsekin kotiin. Enkä viitsinyt matkakorvauksia sairalaamatkoista muutaman euron takia hakia minäkään, sen verran vähän olisi omavastuun jälkeen kuitenkin jäänyt. 

Vierailija
20/58 |
30.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.08.2013 klo 11:40"]

[quote author="Vierailija" time="30.08.2013 klo 11:28"]

[/quote]

Mietihän nyt vähän toisiko junasta oman auton käyttöön siirtyminen muka säästöjä? Jos kaikki tekisivät niin, eihän tuonne teille mahtuisi kukaan kruisailemaan kun olisi ruuhkat jokapaikassa. Teitä pitäisi rakentaa lisää ja vanhoja korjata ja leventää nykyistä tiukemmalla tahdilla ja rakentaa lisää parkkitilaa jokapaikkaan...ja yhteiskunnan varoilla tämä lysti tietenkin. Ympäristö näkökulmista nyt puhumattakaan. 

[/quote]

Vaikea sitten sanoa, mikä todellinen kustannus olisi. Eilen ostin pullakahvit, mutta ravintolaa kai pyörittää joku yksityinen taho, 3,50 junassa. Matka maksoi 65 euroa, en tiedä paljonko se olisi todellisten kustannusten mukaan. Tietty kun porukka on jo alkanut kulkea nykyään omalla autolla paljon enemmän kuin esim. 15 vuotta sitten, vaikuttaahan se teiden kuntoon. Työmatkan kuljenkin aina pyörällä tai kävellen hiukka vajaa 4 km/suunta. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan viisi