Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kysymyksiä 1-2 -vuotiaan juomisista

16.07.2006 |

Meillä on 1v 3kk ikäinen lapsi ja hänen juomistensa kanssa on kaikenlaista säätämistä. Lapsi on aina ollut hyvä syömään (syö kaikkea ja isoja annoksia), mutta juomisen kanssa joutuu aina maanittelemaan. Olisi kiva kuulla miten muilla toimitaan ja teenkö nyt kärpäsestä härkästä.

Tässä tilanteemme: Lopetin imetyksen lapsen ollessa vuoden ikäinen. Tarkoitus oli siirtyä juomaan tavallista maitoa nokkamukista ruokailujen yhteydessä. Just joo... Lapsi kieltäytyi juomasta lähes kokonaan, mistä seurasi kauheita ummetusvaivoja. Neuvolassa kehotettiin jatkamaan vähän aikaa tuttelilla ja juottamaan vaikka lämmitettynä tuttipullosta, jos se kelpaisi. Ja kelpasihan se. Nyt olemme siirtyneet asteittain eroon tuttelista, mutta lapsi juo edelleen vain tuttipullosta hieman lämmitettyä maitoa, ja ehdottomasi ENNEN ateriaa. (Aterian jälkeen neste ei kelpaa, ja sama oli oikeastaan jo imetysvaiheessa; rintaa piti antaa ensin, jos halusi sen kelpaavan). Osaa kyllä teknisesti juoda nokkamukista ja mielellään ottaa siitä siemauksen (vettä tai maitoa), mutta suurempia määriä ei suostu siitä juomaan. Pelkään siis siirtyä pelkkään mukiin ja lämmittämättömään maitoon, koska pelkään että siitä seuraa taas ummetusta. (Eikä minulla sinänsä ole mitään tuttipulloa vastaan, mutta on aika vaiva lämmitellä pulloja ja tarjoilla maitoa ennen varsinaista ateriaa, varsinkin kun meille on ihan kohta syntymässä toinenkin vauva...)

Tällä systeemillä maitoa menee päivässä n. 5 dl ja vettä ehkä vajaa desi aterioiden yhteydessä. Eli ihan hyvin kai.

Jaksoiko joku lukea näin pitkälle... Mikäli, niin olisi mielenkiintoista kuulla miten muilla juodaan. Tässä kysymykseni:

1. Minkä ikäisenä olette luopuneet tuttipullosta? Minkä ikäinen juo maitonsa nokkamukista?

2. Kuinka paljon 1-2 v. lapsenne juo päivässä?

3. Mistä juomista annos koostuu, miten paljon annatte maitoa, vettä, mehua? Saako lapsi itse valita mitä juo esim. aterialla?

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
16.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on 14kk ikäinen poika, imetys on lopetettu eilen (muutaman viikon ajan poika sai vain aamulla) Tuttipullosta poika ei juo, meillä on käytössä tuttipullo, jossa nokkamukin nokka. Meillä on aina lähellä vesipullo (näin helteillä), josta tarjoan vettä vähän väliä. Illalla poika saa 2dl vesipullon sänkyyn, sen juo yleensä kokonaan.

1.Ei ole tuttipulloa, nokkamukista juominen on aloitettu 7kk iässä, tosin maito ei siitä kovin hyvin kelpaa

2. Noin 5dl>

3. Poika juo vettä (entien), sokeritonta mehua ja tosi vähän tav.maitoa (ei kelpaa, max0.5 dl kerrallaan on mennyt yleensä pari huikkaa) Lapsi ei saa itse valita mitä juo aterialla.

M+Poika

Vierailija
2/8 |
20.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 1v 3kk lapsi.

Tuo reilu puoli litraa päivässä on varmaankin ihan hyvä määrä nestettä. Ei meilläkään varmaan paljoa enempää saa.

1. Minkä ikäisenä olette luopuneet tuttipullosta? Minkä ikäinen juo maitonsa nokkamukista?

-Meillä ei käytetty tuttipulloa lainkaan, vaan siirryttiin suoraan tavalliseen mukiin. Nokkamukia kokeilin muutaman kerran, mutta ei oikein tykännyt siitä. Niinpä juotin noin 10kk ikäisenä ruoan yhteydessä nesteen mukista (kaadoin siis itse lapsen kanssa suuhun) ja aika pian halusi itse juoda ja on jo pitkään juonut ihan itse, ilman apuja.

-Iltaisin on sängyssä taikamuki, josta juo varmaan desin verran vettä ennen nukahtamistaan, pieninä annoksina. Ottaa aina mukin, laittaa takaisin sängyn nurkkaan, pyörii, ottaa mukin, laittaa takaisin... Saapahan nestettä =)

-Aamupalalla noin 1dl jugurttia, ruoan yhteydessä ehkä noin 1dl piimää, välipalaksi piimää+marjoja noin 1-2dl, ehkä 1dl vettä pitkin päivää. Lisäksi imetän vielä muutaman kerran päivässä.

3. Mistä juomista annos koostuu, miten paljon annatte maitoa, vettä, mehua? Saako lapsi itse valita mitä juo esim. aterialla?

[/quote]

-Maito ei meidän neidille maistu lainkaan, siksi juokin piimää. (Keitän puurot maitoon, että saa tarpeeksi maitotuotteita). Mehua annan joskus, mutta en suinkaan päivittäin. Joskus kysyn, juoko vettä vai piimää, yleensä annan ruoan kanssa piimää ja janojuomaksi vettä.

Joku antoi vinkin, että mehujään muodossa saa nestettä menemään näin kesäisin! Kiisselitkin ovat hyvä " nestelisä" .

Minä olen itse huono juomaan nestettä, hyvä jos menee 4dl päivässä noin niinkuin juoden, joten ehkä tarvittavan juoman määrä on myös hieman yksilöllinen asia? Ja onhan nestettä myös monissa ruoissa, erityisesti valmiit purkkiruoat pitävät sisällään yllättävän paljon nestettä. Kyllä varmaan lapset tarpeeksi nestettä saavat, jos kerran ihan hyvin voivat!?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
20.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei m eilläkään juo suuria määriä nestettä kerrallaan. Ainoastaan tuo piimäpirtelö välipalana vastaa " oikeaa" juomista. Muutoin juo pari hörppyä ruoan kanssa tai siemauksen leikin välissä.

Hyvä ajatus on pitää juoma (mikä tahansa, senhän eio tarvitse olla maitoa, jos saa maitotuotteita muussa muodossa tarpeeksi) koko ajan näkyvillä, niin itsekin muistaa tarjota hörpyn leikkien lomassa, jos siltä tuntuu.

Vierailija
4/8 |
20.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poika taisi siirtyä pullosta silikoninokkaiseen mukiin noin puolivuotiaana - siis muu kuin rinta " käytössä" hyvin satunnaisesti, kun en ollut imettämässä. Nyt lapsi on 1v3kk ja juo edelleen nokkamukista, joskus hörppii pullonsuusta tai lasista ja osaa juoda pillillä.

Taitaa nesteitä mennä vähintään litra, joskus helteillä hikoili paljon ja joi maitoa litran ja vielä muita nesteitä päälle.

Meillä tarjotaan tavallisesti aterian aikana vettä ja aterian jälkeen tarjolla on n. 2dl maitoa. Jos maidon antaa ensin, ei ruoka maistu niin hyvin. Joskus lapsi taas pyytää esim. maitoa myös aterioiden välissä ja tietysti silloin hänelle annetaan juotavaa. Jos poika on juonut poikkeuksellisen vähän tai c-vitamiinipitoista välipalaa ei ole tullut nautittua, annan hänelle laimennettua tuoremehua. Se kelpaa lähes poikkeuksetta. Pillimehut ovat enimmäkseen " erityistilanteisiin" , kuten kesälomareissuille nestetankkaukseen. Illalla s' ngyn viereen laitetaan nokkamukissa vettä, jota lapsi tarpeen mukaan juo ja yöheräämisillään pyytää.

Vierailija
5/8 |
21.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poika vähän alle 1,5 vuotta.

Nokkamukista juo, aloitettiin harjoittelu 7 kk tienoilla. Imetys loppui 1v 1kk iässä. Jo sitä ennen joi nokkamukista vettä ja jugurttia, maitoakin harjoiteltiin 11,5kk lähtien. Nyt juo jo tavallisestakin mukista hiukan, ja tavalliseen mukiin/lasiin siirrytään kokonaan varmaan ensi talven aikana (?). Pulloa ei siis koskaan ollut.

Joka aterialla desin verran, joskus enemmän joskus vähemmän, eli n. 5 dl. Väleissä voi hörppiä vettä janoon - etenkin kesällä.

Maito aina aterialla (ruuan puolivälissä saa maitomukin, ja saa juoda kun haluaa, suupalojen välissä tai vasta lopussa, milloin mitenkin), vettä janoon muulloin. Mehuja ei saa.

Minä päätän mitä poika juo :O

ainakin toistaiseksi.

Vierailija
6/8 |
21.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla ehkä vähän eri tilanne, vaikka sama huoli.

Lopetin imettämisen 1v10kk ikäisenä (nyt1v11kk) ja sitä ennen siis kaikki neste tuli äidinmaitona. Päivähoidossa ruuan yhteydessä saattoi siemailla tipan vettä, maitoa, mehua tai kaakaota. Sitten kun lopetin imettämisen huomasin, että jäbä olisi vaikka juomatta... alkuun suostui juomaan pillimaitoa - eli sitä 2dl hylamaitoa, sitten pillimehua (paljon sokeria joten huonovaihtoehto) ja nyt herra ei kelpuuta kuin kaakaon.

Eli edes maito ei mene kun pääsi päiväkodissa kaakaon makuun ja erehdyin sitten kotiinkin ostamaan jauhetta - nyt vain kaakao menee, mutta sitä onneksi päivässä 1-3 dl. Eli aika vähäistä on nesteen saanti, valitettavasti. Näillä kesähelteillä annoin sitten periksi ja saa juoda mitä juo -kunhan juo. Pillimehut tosin jo jätin ostamatta.

Hän juo nokkamukista ilman sitä imumekanismia - sitä ei ole kumpikaan lapsistani hiffannut ja itsekin kun kokeilin niin kyllä saa posket klommolla imeä, että saa jotain... Huomasin myös että kivan mukin ostaminen ja sinne sentti kerrallaan nestettä houkuttelee opettelemaan mukista juomista ja näin sain alkuun muutaman desin juotettua. Toinen kikkakolmonen oli kivan juomapullon ostaminen (helteillä) kun juominen ei kiinnostanut. Sitten jäbä käveli pullo kädessä ja vähän väliä hörppäili.

Vierailija
7/8 |
21.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on vieläkin osittain tuttipullo käytössä, aamulla, illalla ja ennen nukkumisia. Ja siitä juo korviketta/ tai osa korviketta ja osa kevytmaitoa, poika 1v 5kk. Ruuan kanssa juo nokkamukista vaihtelevalla menestyksellä muutamia hörppyjä kevytmaitoa. Lisäksi nokkamukista tai pillillä päivän aikana mehua tai vettä. Imetin vain 4 kk joten tuttipullo on tuttu ja erittäin tärkeä pojalle. Siksi siitä ei ole kokonaan vielä luovuttu. Osaa kyllä juoda muistakin mutta jotta saisi tarpeeksi nestettä jne..ennen unia pullon on todella tärkeä juttu! Eikä tämä ole mielestäni paha juttu. Oli aikoja jolloin mikään muu ei kelvannut kuin yksi ja sama tuttipullo.

Vierailija
8/8 |
21.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapsi nyt jo yli 2 vuotta. Vuoden iässä jätin tuttipullot kylmästi pois. Nokkamuki kehiin. Aluksi joi aika pieniä määriä maitoa nokkamukista, mutta hiljalleen määrät kasvoi. Nestettä saa aika hyvin tällä totuttelemisvälillä ruokaankin: muussiin paljon maitoa, puuroon maitoa, makaronilaatikkoa jne jne. Lapsen pillin mukaan en lähtisi tanssimaan. 1,5v iässä siirryttiin lasiin ja mukiin ilman kantta. Nyt juo mistä vain. Ei selapsi itseään janoon tapa. Jos on jano niin varmasti juo. Turha arkuus pois! Itse asiassa asia kääntyy jossain vaiheessa päälaelleen: ensin murehditaan ettei juo tarpeeksi ja jossain vaiheessa myöhemmin juo liikaakin..Ja mitä sitten juodaan. Maitoa aterioilla ja vettä väliajoilla. Joskus pyytää mehua (mitä on saanut joskus hoidossa yms). Sanon vaan tiukasti, että aterioilla juodaan maitoa ja väliaikoina vettä. Joskus pyytää väliaikoina maitoa ja sama homma; ei saa sitä mitä tilaa. Kun lapsi sisäistää selkeät pelisäännöt, kaikilla on parempi olla. Turha kitinä ja käninä loppuu, kun tietää,että näin homma toimii kuitenkin. Älkää antako lasten pomputtaa itseänne!