Mitä lääkäri tuumaa jos menee lekurille ja kertoo..
..oireista jotka johtuvat stressistä ja ahdistuksesta työn vuoksi?
Minulla on koko vuoden ollut ihan hirveätä töissä niin henkisen kiusaamisen, erilaisten epävarmuuksien/tietoisuuksien, hlöstöongelmien, johtamisongelmien ja ties minkä vuoksi tilanne vain pahentunut, kohta loppuu ehkä työtkin.
Nyt sitten on ollut jonkinaikaa fyysisinä oireina krooninen väsymys, itkuisuus, päänsärky, päivittäinen huimaus, sellainen suhiseva puuroinen olo pään sisällä ja viimeisimpänä muistiongelmat.
Esim tänäaamuna olin tekemässä jotakin töissä, menin toiseen huoneeseen tekemään sen kuin missä olin ja kun pääsin kys huoneeseen niin enpä muistanutkaan että miksi sinne menin.
Ja asia ei tullut mieleen koko halvatun päivänä.
TODELLA inhottavaa:´(
Kommentit (11)
En ajattele mitään. Näitä on niin paljon, usko pois. Ehkä olen hivenen helpottunut kun tunnistat oireidesi syyn, siitä on helpompi lähteä kuin vain oireista sinänsä.
Tiedän tuon, siksipä uskonkin että kuunneltuaan minua hän iskisi sen masennustestilappusen kouraani ja komentaisi täyttämään sen. Ja tokihan täyttäisin sen niin että masennuspisteet olisivat suhteellisen korkeat eikä tarvitsisi pahemmin edes liioitella niitä. Joten masennusdiagnoosi varmaan tulisi, lisäksi mietin noita muita, elimellisiä, oireita. Tämä huimaus ja muistiongelmat ovat helvetin inhottavia:(
ap
[quote author="Vierailija" time="28.08.2013 klo 20:38"]
Saat diagnoosina työuupumuksen, joka ei välttämättä oikeuta sairausajan palkkaan.
[/quote]
Eli kerro ap. oireesi, valita masista ja voimattomuutta, mutta älä liitä sitä työhön, jotta saat palkkasi. On tää kanssa, kun ei voi olla rehellinen:(
Toki tunnistan, omankin koulutukseni, ja elämänkokemukseni, vuoksi (mielenterveyshoitaja) mutta ei tämä silti helppoa ole. Minulla on hemmetin korkea kynnys olla pois työstä, jopa silloin (kuten nyt) kun työnteko, tai siis ne olosuhteet, sairastuttaa ja tajuan sen rationaalisella tasolla.
ap
[quote author="Vierailija" time="28.08.2013 klo 20:42"]
En ajattele mitään. Näitä on niin paljon, usko pois. Ehkä olen hivenen helpottunut kun tunnistat oireidesi syyn, siitä on helpompi lähteä kuin vain oireista sinänsä.
[/quote]
En voi(si) olla kertomatta asioiden oikeata tolaa eli sitä että tämä johtuu työolosuhteistani, en mitenkään. Ensinnäkin siksi että olen niin poikki että tiedän purskahtavani itkuun ja minun on purettava siellä kaikki alkaen viimevuoden lopusta ja toiseksi siksi että tämä tilanne on jatkunut niin pitkään niin pahana että olenkin jo varmaan myös masentunut, aika ajoin en näe paljoakaan valoa ja tuntuu että olen kuin mustassa aukossa enkä saa happea.
ap
[quote author="Vierailija" time="28.08.2013 klo 20:46"]
Eli kerro ap. oireesi, valita masista ja voimattomuutta, mutta älä liitä sitä työhön, jotta saat palkkasi. On tää kanssa, kun ei voi olla rehellinen:(
[/quote]
Kyllä muillakin on oireita epävarmasta elämäntilanteesta ja jatkuvasta suorittamisesta. Ei varmaan silti sinua helpota mutta ajattelin mainita. Sinuna olisin ihan rehti ja kertoisin kaikki oireet ja elämäntilanteen, lääkäri saa sitten miettiä miten sinua auttaisi parhaiten :)
Minun yhdellä tutulla, joka on eläkkeellä ja uupui ja masentui raskaan oman elämäntilanteen vuoksi, on tuollaisia samanlaisia fyysisiä oireita.
Mitä odotat lääkärin tekevän tilanteessasi? Totuushan on, että sinua auttaa vain työolosuhteiden muutos tai työpaikan vaihdos. Perustk-lääkärillä on hyvin vähän mahdollisuuksia puuttua asiaan, työterveyslääkärillä ehkä enemmän. Toki saat kuuntelijan, saikkua ja pillereitä, mutta mikään ei oikeasti muutu.
Pari kertaa ollaan tehty pienellä tk-ammattilaisten ryhmällä vierailu työpaikkaan, on ollut hoitaja, psykologi ja lääkäri. Asioita setvittiin ja jotain saatiin aikaiseksikin. Hankalampi on tilanne, jossa työpaikka on juuri se tk, hoitajahan olet ammatiltasi. Saikku antaa sulle huokaisuhetken, mutta käytännössä vain siirtää ongelmiasi eteenpäin, saikun jälkeiseen aikaan. Lääkkeet turruttaa mutta mielestäni on väärin, että työn takia joutuu niitä napsimaan.
On kuin kusisi omille jaloilleen, jos on rehellinen ja kertoo, että syyt masennukseen on työperäisiä. Todennäköisesti silloin päädiagnoosi on työuupumus ja ohessa sitten masennusta tms.
Sen tiedän omasta kokemuksesta, että jos tuommoisen paperin saa käteen, niin itku tulee viimeistään sitten, kunnei rahaa tule... Ikävä tilanne.
Saat diagnoosina työuupumuksen, joka ei välttämättä oikeuta sairausajan palkkaan.