minkäikäisten lasten hampaidenpesua vielä valvotte?
eli tarkastatte pesutuloksen/harjaatte hampaat vielä osittain tai kokonaan? Itselläni esikoinen 4v9kk ja vielä tarkastan joka kerta + pesen ainakin vähän vielä (jos harjannut valvonnassani mielestäni kauan ja hyvin käyn harjalla vain pinnat läpi), joskus pitkäänkin. Mietin vain, miten muut tekee ja teenkö jotenkin ' liikaa' kun moni saman ikäinen jo sanoo itse pesevänsä hampaansa kokonaan itse. Vaikka lapset nyt voi sanoa mitä vain, mutta silti...
Kommentit (7)
Meillä käytössä sähköhammasharja, jossa ajastin. Meillä on sopimus, että eka ' kierroksen' pesee äiti ja toisen poika itse. Aamuisin pesee vain poika itse. Vähän aikaa sitten kävimme 5-vuotis tarkastuksessa ja hammashoitaja muistutti, että hampaiden harjaus on aika vaikea juttu, vasta sitten kun lapsi osaa sujuvasti kaunokirjoitusta on käden motoriikka valmis hampaiden pesuun.
Aamuisin pesee hampaat itse,mutta illalla pääasiassa me+poika itse.
nykyään suositellaan että vanhemmat pesevät (auttavat siinä) lastensa hampaat 8-vuotiaaksi asti! Ennen suositus oli kouluikä eli 7 vuotta. Lapsilla on enenevissä määrin erilaisia ongelmia hampaiden kanssa, siksi ikää nostettiin ja harkittiin korkeampaakin ikää (10 vuotta - ehkä se on tulevaisuudessa se).
Suositusta siis kannattaa noudattaa, siitä ei ole ainakaan haittaa :)
(toisin kuin jos antaa 4-6 vuotiaan pestä hampaat vain itse...)
Esikoinen 9,5 tyttö on kyllä pessyt kait 6-vuotiaasta itse ja hänellä ei reikiä olekaan. Näillä kahdella nuorimmalla on sitä vastoin taipumus saada reikiä ja pesen vielä jonkin aikaa heidän hampaansa.
Neuvolan terkkari sanoi, että lapsi saa pestä hampaat sitten itse, kun osaa kaunokirjoitusta, eli 2-3 luokkalainen. Niin paljon vaatii se harjan käyttö!
Hammaslääkärikin sanoi että noin 10 vuotiaaksi pitää aikuisen pestä, motoriikka ei riitä varsinkaan ylähämpaiden pesuun.
Kaikki kyllä harjoittelevat myös itsenäistä pesua, mutta ei todellakaan ole riittävä, eli vanhemmat pesevät hampaat myös.
Varsinkin karkkipäivinä on hampaiden pesun vieressä valvoja. Tähän varmaan siirryttiin noin 6 vuoden tietämillä.