Helsinkiläisten maskinkäyttö
Katselin tänään maskin käyttöä Helsingissä. Kävelin Kalliosta Töölönlahden kautta Rautatientorille. Matkaa oli noin neljä kilometriä ja vastaan tuli laskujeni mukaan noin 700 ihmistä. Heistä kolme käytti maskia, joista yksi tuli juuri ulos ratikasta.
Rautatientorin ympäristössä noin 5% ihmisistä käytti maskia. Vaimo sanoi, että julkisissa noin 10% käyttää, joten se nostanee määrää. Espalla, Kauppatorilla ja Aleksilla alle 1% käytti maskia. Suomenlinnan lautasta tuli varmaan 100 ihmistä ulos, eikä yhdelläkään ollut maskia.
Senaatintorin terassilla, eikä Espan puistossa maskia ollut kellään. Narinkkatorilla ja Kampinkeskuksessa jälleen ehkä 5%:lla, kuten Rautatientorillakin. Kävellessäni takaisin Kallioon, ei maskeja tullut vastaan kuin yksi.
Kun maskeista niin paljon kohistaan, niin missä päin Suomea niitä käytetään? Kun ei niitä viime viikolla näkynyt sen enempää Keskuspuistossa kuin Itäkeskuksessakaan kuin yksittäisillä ihmisillä. Kotonanneko te niitä käytätte?
Kommentit (58)
Jokohan hoitsuilla on edes karanteeni? Keväällä ei sellaista ollut edes Sveisin tai Italian matkan jälkeen. Miksi tästä vaietaan?
Olen nähnyt roskiin tai maahan heitettyjä kertakäyttömaskeja, mutta yhdenkään maskin en tiennyt matkustavan ratikoilla.
Minä matkustin tänään Helsingin keskustassa puolenpäivän aikaan ratikalla, bussilla ja metrolla. Bussissa oli väljää ja matkustajia laskujeni mukaan kahdeksan, joista kolmella maski. Ratikassa taas n. 15 ihmistä, joista maski oli ainoastaan yhdellä minun lisäkseni. Metrossa käyttäjiä oli prosentuaalisesti huomattavast vähemmän: varmaan 100-150 ihmistä kohtasin liukuportaissa ja metrossa, joista ehkä korkeintaan kymmenellä oli maski. Kuulutus kyllä kuului, että maskin käyttöä suositellaan julkisessa liikenteessä.
Vierailija kirjoitti:
Minä matkustin tänään Helsingin keskustassa puolenpäivän aikaan ratikalla, bussilla ja metrolla. Bussissa oli väljää ja matkustajia laskujeni mukaan kahdeksan, joista kolmella maski. Ratikassa taas n. 15 ihmistä, joista maski oli ainoastaan yhdellä minun lisäkseni. Metrossa käyttäjiä oli prosentuaalisesti huomattavast vähemmän: varmaan 100-150 ihmistä kohtasin liukuportaissa ja metrossa, joista ehkä korkeintaan kymmenellä oli maski. Kuulutus kyllä kuului, että maskin käyttöä suositellaan julkisessa liikenteessä.
Kovin näyttää vaihtelevan eri paikoissa, eli kovin erilaiset havainnot pitänevät paikkansa.
ap. kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Säälittävä ap :(
Mitä säälittävää on havainnoida ympäristöään? En minä moittinut ketään maskinkäyttäjää tai niitä, jotka eivät käytä. Kerroin vain näkemästäni, mikä ei pidä yhtä tiedotusvälineiden ja somen antaman mielikuvan kanssa.
Elä sinä vain omissa mielikuvissasi! Me muut käytämme maskeja ja torjumme koronaa :)
67:n bussi Pakilasta keskustaan tänään klo 14. Noin puolella matkustajista eli 6-7:llä oli maski.
Nisteillä harvemmin näkee maskeja ja romanialaisilla kerjäläisillä.
Vierailija kirjoitti:
Maskeilla ei voi itseään suojata, vaikka kuinka oikeaoppisesti sen päähänsä pukisi ja riisuisi.
Jos muilla ei ole, ei maski auta yhtään mitään.
Siksi maskipakko. Minun maskini suojaa muita minun roiskeiltani - jos sinulla on maski, suojaa se minua sinun roiskeiltasi. Olisimme molemmat turvassa.
Kansalaisaloitteen sivustolla voi käydä allekirjoittamassa "Maskit kaikille" -aloitteen. Hoituu nopeasti. Suosittelen!
Kyllä kannattais heseläisten skarpata, ennekuin ryöpsähtää ja sitten ollaan taas lockdownissa.
Vierailija kirjoitti:
ap. kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Säälittävä ap :(
Mitä säälittävää on havainnoida ympäristöään? En minä moittinut ketään maskinkäyttäjää tai niitä, jotka eivät käytä. Kerroin vain näkemästäni, mikä ei pidä yhtä tiedotusvälineiden ja somen antaman mielikuvan kanssa.
Elä sinä vain omissa mielikuvissasi! Me muut käytämme maskeja ja torjumme koronaa :)
Missä te niitä käytätte, kun ei ainakaan Helsingin katukuvassa juurikaan näy?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maskeilla ei voi itseään suojata, vaikka kuinka oikeaoppisesti sen päähänsä pukisi ja riisuisi.
Jos muilla ei ole, ei maski auta yhtään mitään.
Kyllä auttaa. Miksi levität väärää tietoa joka ketjuun? Oletko Putin-trolli?
Tutkimuksissa on todettu, että tavallinen maskikin estää koronan vakavamman muodon ja voi vaikuttaa siihen, ettei saa sitä ollenkaan tai saa vain oireettomana tai lievänä.
Ei ole todettu, mutta on todettu että sen hyötyä ei pystytä näyttämään.
Asiasta huvittunut kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän edes hoitsut käytä niitä. Tavikset julkisissa ja kaupassa pitävät maskia välillä kaulalla/leualla. Tosi hyödyllistä. Sit lähmitään nappeja ja tuotteita ja laitetaan maski takaisin. Tosi hygieenistä :p
Älä levitä väärää tietoa. Me hoitajat todellakin käytämme maskia työmatkoillamme, sekä vapaa-ajallamme. Älä puhu asioista, josta et tiedä mitään. Jos olet maskivastainen, niin olet sitä yksin, älä sekoita meitä ammattilaisia agendaasi.
Ai "te kaikki hoitajat". 😂
Niinpä. Ei ole täällä näkynyt tk puolella tai hammaslääkärissä muuta kuin toimenpiteiden aikana jos on roiskevaara. Ei mitenkään poikkea suojautuminen normaalista.
Ei Helsingissä käytetä maskeja kevyellä suosituksella. Maskipakko olisi pitänyt laittaa tänne alueelle keväällä ennen kuin maailmanlaajuinen maskikapina alkoi. Nyt ei suosituksia enää oteta todesta riittämiin kun thl-asiantuntijoiden sanaan ei vakavissaan uskota
20-40 vuotiaat käyttävät eniten maskeja ainakin metrossa.
Olipa harvinaisen tyhmä aloitus. Kuka nyt maskela ulkosalla käyttää jossa on tuulenvirettä varsinkin. Mutta suositushan on että jukisissa kulkuneuvoissa sitä käytettäisiin. Kaupat ja muut kuulunevat tähän kategoriaan myös. Itse käytän julkisissa ja oli ilo katsella kun tänään kymmenet muutkin julkisissa, Helsigissä.
Vierailija kirjoitti:
Erikoista. Minä asun Vantaalla ja tänään näin usealla maskin kaupassa. Junan tullessa asemalle, joka toisella oli maski, heistä suurin osa nuoria.
Nuoria on helppo johdatella.
Anteeksi, korjaan eli hoitsut eivät käytä maskeja töissä ollessaan. Miten se bussi/metro/juna/ratikka on vaarallisempi kuin lähikontakti potilaiden kanssa sisätiloissa?