Järjestin kerran kiusaamista koskevan näytelmän opettajaopiskelijoille
Näyttelijäni olivat 8-luokkalaisia opiskelijoita. 8-luokkalaiset olivat itse kirjoittaneet näytelmän omien kokemustensa pohjalta. Näytelmämme oli vuorovaikutustilanne, jossa ensin esitimme oman käsikirjoituksemme. Sen jälkeen oli opettajaopiskelijan vuoro ottaa näytelmän "opettajan" rooli ja ohjata tai ottaa kantaa kiusaamistilanteeseen. Sanomattakin selvää, että näytelmämme herätti runsaasti keskustelua.
Päällimmäisenä minulle jäi mieleen opettajaopiskelijoiden kyvyttömyys saada mitään ratkaisua kiusaamistilanteeseen. Tilanne oli kokoajan lavastettu ja opiskelijoiden itse luoma erittäin realistinen tilanne. Koko tilanne kulminoitui siihen että eräs opettajaopiskelija alkoi itkeä, yksi sai raivarit ja poistui tilasta. Opet myös hyökkäsivät suoraan 8-luokkalaisia opiskelijoita vastaan. Järjestimme tilaisuuden missä jokainen ope sai sanoa näyttelijöillemme mitä he ajattelivat heistä, mitä he haluaisivat sanoa kiusaajalle/kiusatulle, neuvoa, tukea, ymmärtää ja roolihahmo sitten vastasi heille lyhyesti. Yksi opeopiskelija meni niin pitkälle että haukkui opiskelijan ihan lyttyyn. Siis tähän malliin: "Tiedän, että tämä on näytelmä ja tämä on lavastettu tilanne, MUTTA olet kyllä ärsyttävä, ylimielinen jo koko olemukseltasi, minua suututtaa ja haluaisin lyödä sinua. Koko sinun olemuksesi huokuu sellaista kiusaajaa, hiukset, meikit, vaatteet - sinä olet varsinainen pikkupissis!"
No, näyttelijällehän tämä oli suuri kunnia, että hänen esityksensä meni näinkin nappiin. MUTTA kuka aikuinen ihminen (vieläpä tuleva opettaja!) sanoo näin nuorelle tytölle? Siis vaikka tiedostaa että koko homma on pelkkä show, hän menee ja haukkuu tytön ulkonäön ja leimaa heti tytön kiusaajaksi (mainittakoon että tyttö oli reaalielämässä ITSE kiusattu juurikin ulkonäkönsä ansiosta).
Tyttö onneksi otti tämän hyvin ja totesi itsekin että esitti vain roolinsa vakuuttavasti, kaikki ok.
No, tästä opettajasta tiedän sen verran että tällä hetkellä hän on kutosluokkalaisten luokanopettaja.
Kommentit (19)
8-luokkalaiset ovat koululaisia, eivät opiskelijoita.
Miten sinun mielestäsi tuo kiusaamistilanne olisi pitänyt sitten selvittää?
ope, joka on setvinyt kiusaamistilanteita nyt 17 vuotta
Öhöm, oletkohan itse alalla laisinkaan, kun käytät 8-luokkalaisista nimitystä opiskelija.. Oppilaita nuo ovat, kun peruskoulussa opiskelevat. Muutenkin hieman keskityltä vaikuttaa koko stoori. Miksi ihmeessä et käytä draamapedagogisessa tilanteessa lapsilla roolivaatteita, ettei tule mahdollisuutta arvostella heidän ulkonäköään? Huoh.. Huonosti valmisteltu oppimistilanne, huonosti kirjoitettu trolli.
Kuulostaa oudolta. Homma on tainnut lähteä kokonaan ohjaajan hallinnasta, jos noin on päässyt käymään.
Komps vitoselle. Juttu haisee kilometrien päähän. Huono trolli.
Tiedän tunteen. Eihän opetusharjoittelussa saada valmiuksia kiusaamistilanteisiin vaan kentätyöskentelyssä. Oletko muka nähnyt häirikköoppilaita normaalikoululla? Sitä minäkin.
Jos opiskelija tekee sijaisuuksia kaupungin kouluissa opiskelun ohessa, hän saa valmiudet aikaisemmin. Muut saavat sen vasta valmistuttuaan.
Nämä ihmisen nahan alle uimistilaisuudet ovat varmasti opettavaisia, mutta ne ovat myös pelottavia, jopa vaarallisia. Kuten itsekin huomasit, ainakin yksi tai kaksi opiskelijaa romahti täysin.
Toivottavasti sinulla oli tarpeeksi ammattitaitoa järjestää kunnollinen yksityinen purkutilaisuus jokaiselle opettajaopiskelijalle tilaisuuden päätyttyä. Siihen tarvitaan vähintäänkin työnohjaajan valmius, pahimmissa tapauksissa oikea terapeutti. Minun valmiuteni eivät riittäisi koskaan moiseen, siksi en tuollaisia tilanteita järjestäisikään ihan yksin. Mukaan tuollaisiin projekteihin pitäisi ottaa vähintääkin psykoterapeutti.
Miten opettajaopiskelijalla voisikaan olla taitoja puuttua kiusaamiseen, jos niitä ei ole opetettu? Ei tyypillinen opiskelija joudu missään tekemisiin lasten keskinäisen kiusaamisen kanssa.
Kuulostaa, että näytelmä on todella vaikuttanut tuohon malttinsa menenettäneeseen opiskelijaan. Näissä draamaharjoituksissa pitäisi olla tarkkana, sillä ne voivat aktivoida osallistujissa kaikenlaisia yllättäviä muistoja.
Meillä tosiaan oli roolivaatteet, jotka oppilaat saivat käydä ostamassa koulun piikkiin. Olen itse näyttelijä, ja pidin tälle ryhmälle satunnaisesti draamatunteja. Tietenkään oikeaa vastausta kiusaamistilanteen selvittämiseen ei ole, mutta mielestäni opiskelijan haukkuminen ei ainakaan ole ratkaisu. Tai se että kiusaajaa aletaan kiusaamaan opettajan toimesta.
Opettajaopiskelijat käsittelivät tilannetta oman kurssinsa osana, ja meillä opiskelijoiden kanssa purettiin tilannetta heidän oikean draamanopettajansa ja minun kanssani kanssa. Oppilaat olivat todella ylpeitä suorituksestaan, samoin minä kuten heidän opiskelijansa. Runsaasti olen myös jälkeenpäin saanut positiivista palautetta näiden opeopiskelijoiden omalta luennoitsijalta, joka oli myös tietysti paikalla. Eri asia aina nähdä tilanne paikanpäällä ja päästä vielä kokeilemaan niitä omia taitojaan.
ap
Näyttelijä sitten aikoi opettaa, että miten teinejä kasvatetaan?
Monta kymmentä kiusaamistapausta koulussa selvittänyt ja yhtä lukuunottamatta kaikki loppumaan saanut ope.
[quote author="Vierailija" time="26.08.2013 klo 18:00"]
Näyttelijä sitten aikoi opettaa, että miten teinejä kasvatetaan?
Monta kymmentä kiusaamistapausta koulussa selvittänyt ja yhtä lukuunottamatta kaikki loppumaan saanut ope.
[/quote]
Ei, vaan meitä pyydettiin tekemään tällainen lavastettu tilanne ja sen me toteutimme. Loimme siis aidontuntoisen kiusaamistilanteen jossa opeopiskelijoilla oli mahdollisuus vaikuttaa ja kokeilla erilaisia lähestymistyylejä. Havaintojani tässä vain kerron.
ap
Jaa että koulun piikkiin roolivaatteita? Kuule, ei tämä nyt mene läpi. Sinun pitää kirjoittaa koko stoori uusiksi, ottaa huomioon täällä esille tulleet oikaisut ja lähettää trollisi korjattu versio toiselle keskustelupalstalle.
[quote author="Vierailija" time="26.08.2013 klo 17:56"]
Meillä tosiaan oli roolivaatteet, jotka oppilaat saivat käydä ostamassa koulun piikkiin. Olen itse näyttelijä, ja pidin tälle ryhmälle satunnaisesti draamatunteja. Tietenkään oikeaa vastausta kiusaamistilanteen selvittämiseen ei ole, mutta mielestäni opiskelijan haukkuminen ei ainakaan ole ratkaisu. Tai se että kiusaajaa aletaan kiusaamaan opettajan toimesta.
Opettajaopiskelijat käsittelivät tilannetta oman kurssinsa osana, ja meillä opiskelijoiden kanssa purettiin tilannetta heidän oikean draamanopettajansa ja minun kanssani kanssa. Oppilaat olivat todella ylpeitä suorituksestaan, samoin minä kuten heidän opiskelijansa. Runsaasti olen myös jälkeenpäin saanut positiivista palautetta näiden opeopiskelijoiden omalta luennoitsijalta, joka oli myös tietysti paikalla. Eri asia aina nähdä tilanne paikanpäällä ja päästä vielä kokeilemaan niitä omia taitojaan.
ap
[/quote]
Missä maassa tämä tapahtui? Suomalaisessa koulussa ei ole varaa edes oppikirjoihin saati roolivaatteisiin. Lisäksi opettajia koulutetaan meillä ihan erilisissä yksiköissä, joilla ei todellakaan ole ylimääräistä rahaa käytettäväksi esitykseen, jossa nuoret esittävät nuoria.
15-vuotiaita ei todellakaan altisteta koulussa moiseen kokeeseen!
Aika monessa suomalaisessa koulussa on jonkinlainen puvusto kirppisvaatteita ja hassuja hattuja. Ei siinä ole mitään ihmeellistä.
höpö höpö. täyttä potaskaa koko juttu.
Jos tämä tapahtui Oulussa, olen osallistunut kyseiseen näytelmään yleisönä. Tämä oli joskus v. 05-06 ja näyttelijöitä oli muistaakseni 4-5. Pidin näytelmästä kovasti, mutta joissakin opiskelutovereissani se herätti närkästystä sillä he kokivat että koululaisilla ei ole "pokkaa" sanoa poikkipuolista sanaa opettajalle Ja näin ollen näytelmä oli liioiteltu. Nyt työelämässä olemme varmasti kaikki huomanneet että tilanne on todellisuudessa paljon pahempi. Niin ja tosiaan näytös oli maksuton ja osana jotain kurssimme.
Kyllä uusista opettajista huomaa sen et heil ei ole tarpeeksi käytännön kokemusta kiusaamistilanteista.
SInäsä ihme tuo opettajan reaktio; yleensä opettajat inhoaa tai ei ainakaan tykkää niistä hiljaisista ja kilteistä kiusatuista oppilaista. Asettuvat kiusaajan puolelle helposti, siksi kiusaamista ei saada loppumaan. Jos joku ope oikeasti antaisi kiusaajan kuulla kunniansa, kiusaaminen loppusi. Mutta se on aina sellaista lässyttämistä ja pään silittelyä.
Missä tää on tapahtunut? En voi uskoa. Opiskelijat just on niin täydellisiä idealisteja ja tuollaisessa harjoitteessa mennään kaikkien taiteen sääntöjen mukaan. Todellisuus on sitten joskus toinen, mutta opiskelijat just tsemppaa näissä. Siksi en usko. Olen opiskellut sekä aineenopeksi ja luokanopeksi. Vaikea uskoa, että yksikään opiskelukaveri olisi möhlinyt tuollaista harjoitetta saati alkanut itkemään (!) näytelmän takia.
Sinänsä tuollaiset näytelmät on pelleilyä. Sama kuin meille tuli lapsi eräällä vammalla kouluun ja sitten joku umpityperä kouluttaja laitti meidät testamaan, miltä lapsen elämä tuntuu meidän koulussa vammansa kanssa. Hohhoijaa. Että ihan meidän pitää näytellä tilanteita, jotta voitaisiin arvioida sitä. Ensinnäkin jokainen aikuinen osaa kyllä kuvitella sen verran ja toiseksi ei se musta pätevää tee arvioimaan syvemmältä ongelmaa, jos kerran kokeilen mennä silmät peitettynä tutut portaat ylös.
Olipa uhkarohkeata altistaa lapset tuollaiselle psykologiselle ihmisnkokeelle. Olitko ajatellut seurauksia? Miten näiden kasiluokkalaisten oppilaidesi kokemuksia sitten purettiin? Entä opettajaopiskelijoiden?
Mihin tulokseen tulit? Mikä oma kkoulutuksesi muuten on?