Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten nopeasti lapsi oppii sormiruokailemaan ilman älytöntä sotkua?

Vierailija
26.08.2013 |

Meillä on nyt 11 kk vanha sormiruokailija, joka tykkää syödä itse mutta siinä sivussa myös heittelee ruokaa ympäri keittiötä ja sotku on joka kerta hirveä. Laitan lapsen aina pelkässä vaipassa syömään ja ruokailun lopuksi kannan päästä varpaisiin ruoassa olevan lapsen suihkuun. Lapsi syö itse lähinnä keitettyjä kasviksia, makaronia ja leipää mutta ei tunnu oppivan yhtään siistimmäksi. Ruokaa menee kyllä suuhunkin mutta lisäksi sitä heitellään ympäriinsä ja liiskataan tuoliin, pöytään, mahaan yms. Miten kauan tässä pitää vielä yrittää olla kärsivällinen eli missä iässä suunnilleen teillä muilla on opittu syömään edes vähän siistimmin?

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
26.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pari kuukautta menee, riippuu toki lapsesta. Ja senkin jälkeen kun kiinnostus tai ruokahalu lopahtaa niin ruoka tuppaa päätymään vääriin paikkoihin

Vierailija
2/24 |
26.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä alussa sujuu ihan hyvin, mutta sitten menee leikkimiseksi. Otan sen pois tuolista kun alkaa heitellä ja "maalailla" ja sanon että ruokailu tais olla sitten siinä. Oon levittänyt lakananpalan syöttötuolin alle niin on helpompi mielestäni siivota. Esim marjat ei pääse vierimään pitkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
26.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en kestä teitä nykyajan vanhempia. Mikä ihme pakko se sormiruokailu on? Miksette opeta syömään itse ihan kunnolla ihmisten ruokailuvälineillä? Kun ei osaa, syötetään. Ja kun oppii, syö ihmismäisesti.

Vierailija
4/24 |
26.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.08.2013 klo 16:32"]

Mä en kestä teitä nykyajan vanhempia. Mikä ihme pakko se sormiruokailu on? Miksette opeta syömään itse ihan kunnolla ihmisten ruokailuvälineillä? Kun ei osaa, syötetään. Ja kun oppii, syö ihmismäisesti.

[/quote]Akkoin kotkotuksia. Ei ihmislapsi sentään mikään apinanpoikanen ole. Ensilusikka käteen ja sillä syömään opettelemaan.

Vierailija
5/24 |
26.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aamen. En ole ikinä ymmärtänyt, miksi lasten pitäisi sormiruokailla, kun motoriset taidot eivät siihen vielä riitä. Syöttäkää ihmeessä niitä lapsianne, kunnes ovat sen verran kehittyneitä, että voivat alkaa syödä itse lusikalla.

[/quote]

Vierailija
6/24 |
26.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 4 lasta joista JOKAINEN on saanut ihan itse syödä jo n. puolivuotiaasta asti, ensin sormin ja sitten lusikalla. Sotkua kyllä tuli mutta vain.n parisen kuukautta.Tällä hetkellä nuorimmatkin (5v) osaa syödä veitsellä ja haarukalla. Oli muuten tarhassa ihmettelemistä kun sinne meivät n. 3 v että eivät sitten syö lusikalla kuin keittoruokia. Kaikki muut kun söivät lusikalla oli ruokana mitä vaan.

Motoriset taidot syömiseen kehittyvät jo aika aikaisin, katsopas vaikka kuinka laittavat sormia suuhun jo 3-4 kuukauden ikäisenä...

Vierailija
7/24 |
26.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

laita ruokaa tarjolle vaan muutamia paloja ja kun näyttää että menee pelleilyksi niin ota lautanen pois. Emmä oo ruoan heittelyä suvainnu

minkään ikäiseltä, toki ei kannata torua noin pientä, otat vaan lautasen pois. Jos näyttää  että vois vielä syödä voi lautasen kertaalleen palauttaa. Lopuksi sitten voi syöttää lusikalla jos haluaa. 

Vierailija
8/24 |
26.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä ihmeen takia lähes vuoden ikäistä ei voisi torua? Kun heittää ruokaa lattialle, niin nätisti mutta jämäkästi pysäyttää käden ottamalla kädestä kiinni ja sanoo "ei". Sekunnin päästä päästetään kädestä irti. Sama toistetaan tarvittaessa.

[quote author="Vierailija" time="26.08.2013 klo 17:42"]

laita ruokaa tarjolle vaan muutamia paloja ja kun näyttää että menee pelleilyksi niin ota lautanen pois. Emmä oo ruoan heittelyä suvainnu

minkään ikäiseltä, toki ei kannata torua noin pientä, otat vaan lautasen pois. Jos näyttää  että vois vielä syödä voi lautasen kertaalleen palauttaa. Lopuksi sitten voi syöttää lusikalla jos haluaa. 

[/quote]

Vierailija
9/24 |
26.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Koska se on lapsesta mukavaa ja vanhemmatkin voivat keskittyä samalla omaan syömiseensä. On kivempi istua pöydässä niin, että kukin syö omalta lautaseltaan. Ja oppiihan se lapsi syömään ruokailuvälineillä, meillä lapsi osasi käyttää jo vähän yli 1-vuotiaana sekä lusikkaa että haarukkaa (tosin vieläkin, 2-vuotiaana, syö osan ruuasta sormin). Kyllä lapsi haluaa tehdä samalla tavalla kuin vanhemmat, meillä ainakin lapsi pyysi haarukkaa itse.

Ei sormin syömisessä ole mitään apinamaista, edelleen aika iso osa maailman väestöstä syö käsin.

Vierailija
10/24 |
26.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikuisuusprojekti. Meillä 42v eikä vieläkään aina onnistu.

Vierailija
11/24 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan älytön koko sormiruokailu lusikan käytön opettelu viivästyy. Meillä lapsi haluaa sotkea sormin heittää lusikan pois ikää 1.5 vuotta. Leikkii sotkee ruuan kanssa en ois ikinä opettanut jos oisin tän tiennyt. Vanhempi lapsistani ei syöny sormin vaan opetettiin lusikan käyttö osas sen jo 1.5 vuotiaana. Nyt yhtä sotkua siis ihan älytöntä 

Vierailija
12/24 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa mieltä opettakaa lapsenne lusikan käyttöön. Ei oo koko keittiö kattoa myöden sotkettu. Lapsi oppii et ruoka on pelleilyä varten. 

Vierailija
13/24 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on poika niin ei koskaan.

Vierailija
14/24 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä 4 lasta joista JOKAINEN on saanut ihan itse syödä jo n. puolivuotiaasta asti, ensin sormin ja sitten lusikalla. Sotkua kyllä tuli mutta vain.n parisen kuukautta.Tällä hetkellä nuorimmatkin (5v) osaa syödä veitsellä ja haarukalla. Oli muuten tarhassa ihmettelemistä kun sinne meivät n. 3 v että eivät sitten syö lusikalla kuin keittoruokia. Kaikki muut kun söivät lusikalla oli ruokana mitä vaan.

Motoriset taidot syömiseen kehittyvät jo aika aikaisin, katsopas vaikka kuinka laittavat sormia suuhun jo 3-4 kuukauden ikäisenä...

Meidän lapsi ei pahemmin sormiruokaillut, mutta on varmasti jo puoli vuotta syönyt haarukalla ja lusikalla. Jätkä on 2,5 v

Vierailija
15/24 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö voisi jo opetella ihan haarukankin käyttöä? Lapio-otetta mielellään ei. 

Vierailija
16/24 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sormiruokailu on järjetön idea. Lapsi oppii kyllä syömään ruokailu välineillä. On se kamalan näköistä sotkua ravintolassa. Väärää viestiä lapselle ruuan kanssa saa sotkea sormin opetan omille lapsilleni ruokailu tavat 

Vierailija
17/24 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

18 vuotiaana suunnilleen. Tai ehkä vähän pidempäänkin menee.

Vierailija
18/24 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en kestä teitä nykyajan vanhempia. Mikä ihme pakko se sormiruokailu on? Miksette opeta syömään itse ihan kunnolla ihmisten ruokailuvälineillä?

Kun ei osaa, syötetään. Ja kun oppii, syö ihmismäisesti.

Vierailija
19/24 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samat sanat. Nuorimmaiseni syntyi -07 ja onneksi silloin ei ollut näitä hullutuksia. Syötin lapseni siihen asti, että osasivat käyttää lusikkaa. Todellakaan meillä ei ole ikinä heitelty ruokaa. Vahingot ovat tietysti asia erikseen, ei niistä kannata hermostua.

Vierailija
20/24 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sormiruokailussahan ruoalla leikkiminen on sallittua ja jopa suotavaa. Se on lapsen tapa oppia ja tutustua ruokaan. Sormiruokailun tarkoitus on tukea lapsentahtista ruokailua, jossa lapsi itse päättää mitä hän lautaselta syö, kuinka paljon hän syö ja miten hän syö. 

Lusikalla syöttäminen ei tue lapsen uteliasta ruokasuhdetta. Siinä aikuinen tekee kaikki päätökset ja pahimmillaan tuputtaa ruokaa lapselle.

En ole koskaan syöttänyt omaa lastani, vaan aloitti sormiruokailun 6kk iässä. Lusikka oli myös saatavilla. Hän nyt 5v ja tosi utelias nykyäänkin maistamaan kaikkea eikä ole nirsoilija ruuan suhteen.