Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko ihmisen ulkonäöstä päätellä luiden vahvuuden?

Vierailija
26.08.2013 |

Siis jos on esim. tosi hentorakenteinen, tarkoittaako se hentoja luitakin? Ja päinvastoin.

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
26.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No osttain voi päätellä ulkonäöstä, mutta tiesitkö että jos esim. 50 kiloisella luut painaa 1,8kg, niin 75kg n.2,4kg eli huikeaa painoeroa ei pysty selittämään suurella luumassalla.

Vierailija
2/9 |
26.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin keski-iässä naisilla. Jos on tosi rypistynyt, osteoporoosi on todennäköinen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
26.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän esim. alipaino altistaa osteoporoosille.

Vierailija
4/9 |
26.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, mutta myös liikalihavuuus ja liikkumattomuus altistavat, eli todennäköisemmin liikkuva alipainoinen omaa vahvemmat luut.

Vierailija
5/9 |
26.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun sisko on erittäin liikkuvainen, SM-tason urheilija.

Minä lihava sohvaperuna.
Siskolla on osteoporoosilääkitys, mulla taas luut on kuin mitäkin titaania.

Sukuvika, rasite, jonka siskoni sattui perimään ja minä en.

Niin ja molemmat ollaan siis sellaisia aika kolhoja eli näyttäisi siltä, että luuta olisi vaikka muille jakaa. Ei se luun paksuus siis kerro toisin sanoen sen tiheydestä yhtään mitään. Eikä edes se kilpaurheilu poista geeneistä sitä ominaisuutta.

Vierailija
6/9 |
26.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.08.2013 klo 11:23"]

Ainakin keski-iässä naisilla. Jos on tosi rypistynyt, osteoporoosi on todennäköinen.

[/quote]

Jep, tästä on todellakin tutkimusnäyttöä, että jos on keskimääräistä ikäistään ryppyisempi, on todennäköistä että on myös osteoporoosi.

Sen sijaan päälle näkyvä luiden hentous tai tukevuus ei kerro oikeastaan mitään osteoporoositilanteesta. Toki isommat luut voivat kestää vähän enemmän osteoporoosihapertumista ilman murtumariskiä kuin hennommat, mutta yhtä lailla hentoa kuin rotevaa voi vaivata tai olla vaivaamatta osteoporoosi.

Vierailija
7/9 |
26.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isäni on 70 vuotias ja tekee kesät talvet metsurin hommia omissa metsissä. Talvella saattaa käydä tarkastamassa verkot koirien kanssa hiihtämällä eli n. 30 km lenkin aamuisin. Teki äskettäin pikkuveljeni kanssa 45 km päivä vaelluksen reitillä, joka on todella vaativa. Viime kesänä rakenteli yksikseen kesämökin. On ulkoilma ihminen ja pelkkää luuta ja lihasta. Syö kuin hevonen, mutta toisaalta jatkuva liike kuluttaa myös. Hänellä on osteoporoosi.  

Ulkonäöstä ja elämäntapojen perusteella ei uskoisi. Osteoporoosi selvisi kun hän kävi kuvauttamassa kipeän selkänsä toissa talvena kun oli kaatunut pihalla.

Vierailija
8/9 |
26.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pysty. Liikunnallisella ihmisellä voi olla osteoporoosi jos ravitsemus on päin prinkkalaa ja rasitus on kova. Eli lihaksikkaallakin voi olla. Reilusti alipainoinen nainen on kyllä yleensä melkoisessa osteoporoosiriskissä, mutta esim. aiemmin anoreksialla hankittu osteoporoosi ei välttämättä korjaannu vaikka paino korjaantuisi, jolloin sitä ei ulkomuodon perusteella voi päätellä.

Hentorakenteisella voi olla vahvat luut, etenkin jos ravitsemus on kohdillaan ja harrastaa sellaista liikuntaa jossa kehon painoa kannatellaan (juoksu, aerobik...)

Jos tapaa alipainoisen naisen jolla on toisessa kädessä light-kolapullo (havaittu alentavan luuntiheyttä) ja toisessa tupakka (altistaa osteoporoosille verenkiertoon liittyvien tekijöiden vuoksi), osteoporoosi on vain ajan kysymys mikäli sitä ei jo ole.

Vierailija
9/9 |
26.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen aika raskastekoinen: harteikas, isolihaksinen (luonnostani, iso ei tarkoita voimakas), minulla on paksut ranteet ja nilkat (ei ylimääräistä läskiä vaan luut "etäällä"), ja Inbody-mittauksen mukaan luumassan osuus on aika alhainen. Suvussani on myös osteoporoositaipumusta.